Ervaringen grasrobot

02-10-2019 00:32 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met een grasrobot? Kan zo 'n ding volledig een grasmachine vervangen zodat je echt geen gras meer hoeft af te rijden? En wat met het gras? Wordt dat versnipperd of moet je het wel nog in zakken of op de composthoop doen? Alle informatie is welkom !!

Met andere woorden: stel je koopt een huis met een tuin, maar je hebt eigenlijk geen zin in gras afrijden, ben je dan klaar door zo 'n grasrobot te kopen of zie ik dat te eenvoudig?
Vrienden van me hebben een kolossaal gazon met een robotmaaier. Die doet al het werk en hun gazon ziet er schitterend uit. De robot draait continue z'n geprogrammeerde rondjes en omdat ie dat zo vaak doet, blijft het gras kort en kan het na maaien gewoon blijven liggen. Geen omkijken naar dus. :-]
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Ze maaien egels in stukjes.
Suðri schreef:
02-10-2019 00:47
Ze maaien egels in stukjes.
Welnee. Dat ding ligt plat op het gras.
Ze duwen ze hooguit aan de kant.

Dat moet ik helaas terugnemen. Ik lees net dat dat wel gebeurt. :(
Ik kon het me alleen niet voorstellen omdat die maaier van mijn vrienden zo plat is en daar onmogelijk een egel onder kan komen.
Maar ik lees nu inderdaad andere ervaringen. Toch wel een belangrijk punt van overweging, lijkt me.
Lees dit net: De Egelbescherming en de Egelwerkgroep roepen mensen met een robotmaaier op om niet 's nachts te maaien. Hierdoor voorkom je dat de egels, die vooral 's nachts wakker zijn, wandelen op het pad van de maaier.

Het is ook verstandig om eerst een rondje te lopen over het gras voordat je de robotmaaier aanzet. Kijk of er egels, of andere dieren, in het gras liggen en haal ze vooraf weg.

Er zijn daarnaast verschillende robotmaaiers met extra veiligheidsmechanismen zoals inklapbare messen. Als het apparaat dan op iets botst, zoals een egel, klappen de messen direct in. Veel van die, vaak duurdere, apparaten zijn ook uitgerust met botssensoren die moeten detecteren wanneer een voorwerp in de weg ligt zodat het dit kan ontwijken.
*Sikkepit* schreef:
02-10-2019 00:53
Welnee. Dat ding ligt plat op het gras.
Ze duwen ze hooguit aan de kant.

Dat moet ik helaas terugnemen. Ik lees net dat dat wel gebeurt. :(
Ik kon het me alleen niet voorstellen omdat die maaier van mijn vrienden zo plat is en daar onmogelijk een egel onder kan komen.
Maar ik lees nu inderdaad andere ervaringen. Toch wel een belangrijk punt van overweging, lijkt me.
Vaak ook de jongen. Moeders neemt ze s nachts mee uit wandelen en die jonkies kunnen dan niet snel genoeg wegkomen. Zo sneu.
Suðri schreef:
02-10-2019 01:04
Vaak ook de jongen. Moeders neemt ze s nachts mee uit wandelen en die jonkies kunnen dan niet snel genoeg wegkomen. Zo sneu.
:'(
Dat is iets om in overweging te nemen bedankt! Hopelijk is dit op te lossen door één te kiezen met de nodige sensoren!
Egels lopen ‘s nachts over het gras. Die maaiers maaien niet ‘s nachts. Want dan is het gras nat. Hierdoor plakt het aan het mes en de wielen. Dus dan werkt het niet goed.
In de handleiding staat ook dat je de maaier moet laten lopen in de middag.

Wij hebben al jaren een robotmaaier. Heel handig. Gras blijft liggen, dus je hoeft niets op te ruimen. Wij hoeven nooit meer te maaien.
Heel soms als mijn man te lang gewacht heeft aan het begin van het seizoen. Dan is het te lang gras om te beginnen. Maar dat is 1 x. En hij gaat af en toe met de kantenmaaier langs de trampoline enz.
Anders moesten we in de zomer wel 2x in de week maaien. Nu helemaal niet. :)

Ik weet niet of alle merken dit hebben, maar bij de onze moesten we eerst een draad rondom het gras leggen. Even met de schep een sleufje maken en hier de draad inleggen.
Kan een robotmaaier ook hellingen aan?
Ik vind hier dingen van.
Wij hebben sinds maart een robotmaaier en ik vind het heerlijk. Grasmaaien was nou niet echt een hobby van ons en dat moest toch geregeld 3x per week om het mooi en gezond te houden.

Onze maaier is zo ingesteld dat deze tussen 10.00 en 19.00 maait, 6 dagen in de week. Ivm nat gras anders en ter bescherming van de nachtdieren.
De draadjes in het gras zijn door het bedrijf aangelegd waar wij de maaier hebben gekocht. Erg handig. Laat je goed voorlichten, zeker als je bochten of rare hoeken in je tuin hebt. Niet elke maaier is dan even geschikt.
Mijn ouders hebben hellingen in de tuin en zij hebben weer een andere maaier nodig dan wij, maar het kan dus wel.

Het afgemaaide gras blijft liggen, maar is zo kort dat je het eigenlijk niet merkt of ziet. Bovendien is dat ook weer gezond voor het gras, zeker als je geregeld erbij bemest.

Het gras ziet er veel mooier en gezonder uit en vooral het gemaakt ervan is erg fijn.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 02-10-2019 09:13
10.33% gewijzigd
Ik wilde ook schrijven over de egeltjes, maar ik ben mosterd.
Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben.
Wij hebben er ook één. Dat van die egels wist ik niet, maar wij maaien dan ook niet 's nachts (alleen tijdens werktijd). Ik ben er heel blij mee want het scheelt, vooral in de zomer, echt bakken werk.

Het aanleggen was wel even veel werk. Om de hele tuin heen moest een afzettingsdraad gelegd worden. Die lag eerst bovengronds, met als gevolg dat de maaier zelf 'm meerdere keren doorgesneden heeft. Dat schijnt normaal te zijn en wij kregen er een reparatiekitje bij. Na enkele maanden is de draad in de grond verdwenen en gebeurt het niet meer.

Wel hebben wij een vrij 'hobbelige' tuin met randjes en wat hoogteverschil (geen makkelijke tuin voor een maaier). Het gebeurt soms nog wel dat de maaier vastloopt doordat hij met een van de wielen in een kuil terecht komt bijvoorbeeld en daar niet zelf meer uitkomt. Maar de plekken waar dat vaker gebeurt pakken wij aan en het gebeurt steeds minder.

Ik doe helemaal niets meer aan het gras, afgezien van af en toe langs de randen met een aparte maaier want de maaier kan niet heel dicht langs de randjes. Omdat hij bij ons iedere dag rondrijdt is het afgemaaide gras zo kort dat je dat niet hoeft op te ruimen.
Heb je dan eigenlijk zelfs geen gewone grasmachine meer nodig?
En als de grasrobot overdag rijdt, hoe wordt dan vermeden dat die gestolen wordt?
Nee, wij hebben geen gewone maaier. Aan het begin van het seizoen (in de winter staat hij uit) lenen we 'm soms 1x van mijn schoonouders. Zoals iemand anders al schreef, als we te lang hebben gewacht met aanzetten. Alleen dus wel een bosmaaier voor de randjes waar de robotmaaier niet bij kan.

Ik weet niet of het bij allemaal zo werkt maar bij ons zit er een diefstalbeveiliging op. Als je de maaier optilt of meeneemt buiten de aangegeven randen gaat er een alarm af dat je met een pincode kunt uitzetten.
Hier zit er inderdaad ook een diefstalbeveiliging op, gaat echt een behoorlijk alarm af als je 'm optilt. Daarnaast hebben we 'm beveiligd met een pincode.

Wij hebben sinds maart de grasmaaier niet meer gebruikt. Alleen een kantenknipper halen we er af en toe langs, zodat het allemaal netjes blijft.
Eigenlijk heb je geen gewone maaier meer nodig.
Die van ons gaat ook piepen als je hem optilt. En inderdaad beveiligd met een pincode.
Dus ze zouden hem in principe mee kunnen nemen, maar vlg. mij hebben ze dan niet zoveel aan.
Het hangt ook van je grondsoort af. Hier een tuin op zandgrond/bosgrond en ik hoef maar maar een paar keer per zomer te maaien. Ik denk dat ik dit seizoen 3 keer gemaaid heb. Gras groeit hier gewoon niet hard. Was in ons vorige huis op dezelfde grond ook zo. Mijn moeder tuiniert op rivierklei en dat is een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven