Ervaringen vloer woonbeton

07-12-2019 07:51 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over 4 maanden wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd.
We wilden echt heel graag een gietvloer maar vanwege de krasgevoeligheid (een hond en twee kinderen) durven we dat niet aan. Een alternatief is tegels of pvc maar vinden we wel minder mooi.
Nu zag ik ook woonbeton, dat heeft ook geen naden en een beetje de uitstraling van een gietvloer (alleen dan wel met betonvegen maar dat vinden we mooi). Nu lees ik dat hier de krasgevoeligheid laag is, evt kunnen er wel kleine scheurtjes ontstaan.
Zijn er mensen die zo’n vloer hebben en hun ervaringen willen delen?
Hoe zit het met krassen? Zie je er veel op qua vuil? Scheuren??
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben woonbeton in ons nieuwbouw huis. Wij hebben er een beetje spijt van. De vloer is echt heel mooi. Maar je ziet er alles op en het krast ook vrij snel. Lelijke plekken bij de eetkamer stoelen, ook al hebben de stoelen viltjes. En we hebben in de woonkamer flinke scheuren in de vloer door de werking van de vloer. Ik zou het niet aanraden met nieuwbouw.
Alle reacties Link kopieren
En laatst kwam een vriendin langs met een (grote) hond, hij heeft een paar uur in ons huis doorgebracht. De volgende dag, met de zon erop, zagen we zijn nagels duidelijk op de vloer.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook beton. Mooi, maar slijt snel. De plekken bij de bank waar we veel zitten zijn helemaal dof en veel krassen onder de eettafel. Ook vetvlekken van het eten trekken in het beton onder de eettafel. Ik heb spul om te behandelen, maar dat helpt niet voldoende om dit tegen te gaan. We hebben het nu een jaar en we zijn al wanneer kijken waat voor vloer we hier overheen gaan leggen. Jammer want de uitstraling op zich is erg mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ah dat is jammer zeg. Dan moeten we er nog maar eens goed over nadenken. Ik dacht dat het veel minder was dan bij een gewone gietvloer
Alle reacties Link kopieren
Dat valt ons ook erg tegen inderdaad. Maar met name de scheuren in de vloer door de werking van de nieuwbouw vloer zijn erg lelijk. We hebben 2 scheuren over de gehele breedte van de vloer. Waarvan 1 bij de eettafel. Het is in de loop en echt heel zichtbaar. Andere bewoners in ons hofje hebben een gietvloer, deze is nog niet gaan scheuren. Zo'n vloer is flexibeler dan beton.
Lievejetje schreef:
07-12-2019 08:51
Ah dat is jammer zeg. Dan moeten we er nog maar eens goed over nadenken. Ik dacht dat het veel minder was dan bij een gewone gietvloer


Een gietvloer is vergeeflijker en flexibeler dan een betonvloer. Het zal toch minder snel scheuren en krassen.

Kijk anders eens naar marmoleum of linoleum. Dat is veel onderhoudsvriendelijker en niet zo kostbaar. En veeeeel beter voor de natuur dan beton en giet :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Ik las juist dat je op een gietvloer alles ziet, en met name veel krassen. Maar dat is op woonbeton dus ook zo? Kunnen ze die scheuren niet wegwerken?
Alle reacties Link kopieren
Fitze schreef:
07-12-2019 09:02
Een gietvloer is vergeeflijker en flexibeler dan een betonvloer. Het zal toch minder snel scheuren en krassen.

Kijk anders eens naar marmoleum of linoleum. Dat is veel onderhoudsvriendelijker en niet zo kostbaar. En veeeeel beter voor de natuur dan beton en giet :thumbsup:
Ja daar heb ik al wel naar gekeken maar dat vind ik persoonlijk niet zo.
Dan worden het misschien toch grote keramische tegels. Volgende week hebben we nog wel een afspraak bij een woonbetonvloerenboer, we gaan in elk geval even kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je op een gietvloer nog sneller krassen ziet, maar wij hadden woonbeton wel steviger verwacht. Dat je gelijk de honden nagels ziet viel mij ook erg tegen. Verder hebben wij geen kinderen of huisdieren dus verder vallen de krassen bij ons mee. Dat de plekken onder stoelen na 2 jaar zo lelijk zijn vind ik wel erg jammer. De scheuren kunnen ze helaas niets aan doen. De bedrijven wijzen ook naar elkaar (vloerenbedrijf en aannemer). Maar de vloer is 1 geheel dus je zal het altijd zien als je iets aan de scheur gaat doen. We hebben lekkage gehad boven in de slaapkamer, er moest een klein stukje vloer uitgehakt worden. Toen moest de gehele vloer op de bovenverdieping opnieuw gedaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een gietvloer, ligt er nu twee jaar in en ziet er nog mooi uit, geen krassen en scheuren. De vloer is gelegd na een grote verbouwing inclusief stucen van het hele huis en het storten van een nieuwe betonvloer ivm aanleggen vloerverwarming. We hebben dus wel gewacht tot alles goed gedroogd was voordat de gietvloer werd aangebracht. Dat was op advies van het vloerenbedrijf. Week na de verbouwing en verhuizing hebben we dus de benedenverdieping weer leeggehaald en hebben we ivm het storten en drogen van de gietvloer een midweek in een vakantiehuisje gezeten.
Alle reacties Link kopieren
tulp09 schreef:
07-12-2019 09:14
Wij hebben een gietvloer, ligt er nu twee jaar in en ziet er nog mooi uit, geen krassen en scheuren. De vloer is gelegd na een grote verbouwing inclusief stucen van het hele huis en het storten van een nieuwe betonvloer ivm aanleggen vloerverwarming. We hebben dus wel gewacht tot alles goed gedroogd was voordat de gietvloer werd aangebracht. Dat was op advies van het vloerenbedrijf. Week na de verbouwing en verhuizing hebben we dus de benedenverdieping weer leeggehaald en hebben we ivm het storten en drogen van de gietvloer een midweek in een vakantiehuisje gezeten.
Hebben jullie ook huisdieren/kinderen? En qua stof/haren, valt dat snel op?
Alle reacties Link kopieren
curlynan schreef:
07-12-2019 09:11
Ik weet niet of je op een gietvloer nog sneller krassen ziet, maar wij hadden woonbeton wel steviger verwacht. Dat je gelijk de honden nagels ziet viel mij ook erg tegen. Verder hebben wij geen kinderen of huisdieren dus verder vallen de krassen bij ons mee. Dat de plekken onder stoelen na 2 jaar zo lelijk zijn vind ik wel erg jammer. De scheuren kunnen ze helaas niets aan doen. De bedrijven wijzen ook naar elkaar (vloerenbedrijf en aannemer). Maar de vloer is 1 geheel dus je zal het altijd zien als je iets aan de scheur gaat doen. We hebben lekkage gehad boven in de slaapkamer, er moest een klein stukje vloer uitgehakt worden. Toen moest de gehele vloer op de bovenverdieping opnieuw gedaan worden.
Ai dat klinkt niet best idd. Ze zeggen het wel dat woonbeton krasvaster is maar dat valt dus erg tegen als ik het zo hoor
Alle reacties Link kopieren
Lievejetje schreef:
07-12-2019 09:16
Hebben jullie ook huisdieren/kinderen? En qua stof/haren, valt dat snel op?
Wij hebben en kat en een kind. We hebben ook wel eens een grote over de vloer gehad maar dat gaf geen krassen. Ook bij stoelen (wel met viltjes) geen krassen.

Stof en haren vallen op afhankelijk van de lichtinval in huis en de kleur van de vloer. Maar is niet meer of minder dan bij de houten vloer die we hiervoor hadden. En is natuurlijk ook afhankelijk van hoe vaak je stofzuigt.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nu een grijze pvc vloer. Zie je idd ook wel het een ander op. Maar ik stofzuig sowieso elke dag wel, dat vind ik niet erg.
Lievejetje schreef:
07-12-2019 09:17
Ai dat klinkt niet best idd. Ze zeggen het wel dat woonbeton krasvaster is maar dat valt dus erg tegen als ik het zo hoor


Het blijft een poreus materiaal waar de laatste afwerking eigenlijk mist. Dat wordt dat ‘opgelost’ met coatings maar het blijft poreus.

Beton is ook helemaal niet sterk op zich. Dus als je een marmeren boekensteun er op laat vallen heb je een krater ipv een deuk.

En ‘woonbeton’ is gewoon een consumentvriendelijke benaming voor snel verwerkbaar beton. En dan zitten er wat kekke chemicaliën in om het vlot te laten drogen en makkelijk te polijsten. Het blijft een onafgewerkte vloer.
Alle reacties Link kopieren
Zou het merk nog iets uitmaken? Wij hebben deze leverancier op het Oog
https://www.cemcolori.nl/toepassingen-cemcolori/
Alle reacties Link kopieren
Cemcolori Vloer is een toepassing van Cemcolori, speciaal ontwikkeld voor de vloer. Door de unieke samenstelling is het slijtvast, onderhoudsvriendelijk en heeft het de robuuste uitstraling van beton. In tegenstelling tot andere op cement- en beton gebaseerde systemen heeft de Cemcolori geen last van lange droogtijden en krimpscheuren. Ook is het systeem slechts 3 mm dik waardoor het over elke vlakke en vormvaste ondervloer een robuuste betonuitstraling geeft.

Door deze unieke samenstelling en mogelijkheden is Cemcolori een ideaal product voor winkels, kantoren en woningen waar men een robuuste en industriële uitstraling wenst, maar zonder de nadelen van gestort beton! De mogelijkheden zijn enorm: van een betonlook badkamer tot aan een betonlook vloer, zowel in publieke als particuliere ruimtes.
Alle reacties Link kopieren
Maarja dat zeggen ze natuurlijk allemaal :proud:
Das geen beton.

Das een gietvloer: https://www.instagram.com/p/BxAw1WHljIT ... wm32nk066y

Correctie: het is een cementgebonden gietvloer. Je kan het ook laten stukadoren. En het heeft 3 verschillende merknamen.

Het lijkt mij best slijtvast en scheurbestendig. Al zou ik het pas na een seizoen op mijn nieuwbouwvloer aanbrengen om de eerste scheuren te kunnen vullen.
Alle reacties Link kopieren
Fitze schreef:
07-12-2019 09:40
Das geen beton.

Das een gietvloer: https://www.instagram.com/p/BxAw1WHljIT ... wm32nk066y

Correctie: het is een cementgebonden gietvloer. Je kan het ook laten stukadoren. En het heeft 3 verschillende merknamen.

Het lijkt mij best slijtvast en scheurbestendig. Al zou ik het pas na een seizoen op mijn nieuwbouwvloer aanbrengen om de eerste scheuren te kunnen vullen.
De winkel waar we het eventueel zouden kopen noemt het woonbeton, dus vandaar mijn titel.
Ze zeggen dat de kans op scheuren minimaal is door het opstookprotocol van de vloerverwarming 2 x te doorlopen voor het aanbrengen. Het bedrijf verkoopt trouwens ook “gewone” gietvloeren, ik zal volgende week eens duidelijk naar het verschil vragen.
Alle reacties Link kopieren
Fitze schreef:
07-12-2019 09:40
Das geen beton.

Das een gietvloer: https://www.instagram.com/p/BxAw1WHljIT ... wm32nk066y

Correctie: het is een cementgebonden gietvloer. Je kan het ook laten stukadoren. En het heeft 3 verschillende merknamen.

Het lijkt mij best slijtvast en scheurbestendig. Al zou ik het pas na een seizoen op mijn nieuwbouwvloer aanbrengen om de eerste scheuren te kunnen vullen.
De winkel waar we het eventueel zouden kopen noemt het woonbeton, dus vandaar mijn titel.
Ze zeggen dat de kans op scheuren minimaal is door het opstookprotocol van de vloerverwarming 2 x te doorlopen voor het aanbrengen. Het bedrijf verkoopt trouwens ook “gewone” gietvloeren, ik zal volgende week eens duidelijk naar het verschil vragen.
Alleen aan te raden met juiste vloerverwarming omdat het koud is op beton wonen!
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het anders is dan wij hebben. Wij hebben ook het opstook protocol voor de vloerverwarming 2x uitgevoerd en de vochtigheid van de vloer werd van te voren gecontroleerd. Volgens de aannemer hadden we sowieso minimale kans op scheuren. Misschien hebben wij gewoon pech gehad. Zou het in ieder geval even goed navragen allemaal bij je bezoek aan het bedrijf. Wij hebben een hele lichte kleur, je ziet letterlijk alles liggen. Ik voel niet de behoefte om elke dag te stofzuigen, dus heb het maar geaccepteerd haha. Maar ik denk dat je dat met veel vloeren wel hebt. Ik vind het verder wel echt een hele mooie vloer. En makkelijk schoon te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven