Feest do’s en don’ts

26-11-2025 07:46 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Over een paar maanden wordt ik 50 en dan geef ik een feest. Thuis, 50-60 mensen, tent. Begintijd plusminus 20 uur tot iedereen weg is.
Alleen buiten een communiefeest 15 jaar geleden heb ik zelf nooit een feest gegeven laat staan voor mezelf. Mijn angst is een beetje een feest wat halverwege stilvalt. Ik wil muziek, dansen, plezier etc etc. Wat zijn uit jullie ervaring de do’s and don’ts voor een feest.
Ik geef zelf nooit feestjes maar heb geen enkele moeite als de buren een keer een feestje geven. Zeker als ze het gewoon eventjes laten weten en graag niet tot 4.00 uur in de ochtend.

Feestje thuis vind ik wat gezelliger en ongedwonger dan in een (lelijk) zaaltje. Maar 50 mensen in je tuin/huis moet je wel kwijt kunnen.
Overigens heb ik ook geen moeite met een keer een feestje hoor, geef ik zelf ook. Maar ook als je 'maar één keer' een feestje houdt kun je het én naar je zin hebben én ook gewoon rekening houden met het feit dat je in een woonwijk woont. En daar zijn genoeg goede suggesties voor gegeven.
Als gast vind ik feestjes op een locatie zoals een zaaltje of een kroeg vaak leuker. Het leidt minder snel tot bankhangen van mensen, krapte of veel lawaai. Huisfeestjes vind ik sinds mijn studententijd al niet zo leuk meer. Maar de feestjes in een karaokebar, dorpskroeg, bowlingbaan, zaaltje met systeemplafond vaak wel. Zeker als er een DJ is, dan ga ik ook de dansvloer op.

Oh, nog een tip: geef fatsoenlijk drankaanbod. Alleen wijn uit een pak, Heineken en b-merken frisdrank vind ik altijd best ongezellig.
Ik had het denk ik anders moeten formuleren. Bij mij geen eindtijd betekend eigenlijk dat ik denk dat het middernacht of 1 uur wordt. Dan wil gewoon iedereen naar bed. En ja rond die tijd gaat ook het muziek level omlaag. Dat vind ik een vanzelfsprekendheid. Dus als iemand tot na 1 blijft hangen dan gebeurt dat binnen met de deuren dicht of in ieder geval met een laag muziekniveau
Mousse28 schreef:
26-11-2025 18:19
Ik geef zelf nooit feestjes maar heb geen enkele moeite als de buren een keer een feestje geven. Zeker als ze het gewoon eventjes laten weten en graag niet tot 4.00 uur in de ochtend.

Feestje thuis vind ik wat gezelliger en ongedwonger dan in een (lelijk) zaaltje. Maar 50 mensen in je tuin/huis moet je wel kwijt kunnen.
Een zaaltje kan je met relatief eenvoudige middelen ombouwen tot een gezellige ruimte, geschikt voor een feest. En waarschijnlijk ook veel geschikter voor een feest dan een woonkamer en tuin. In de woonkamer ben je vooraf ook wel even bezig om het geschikt te maken voor een feest met 50...60 personen.
Ik heb twee zaaltjes in de buurt gemaild. Ik wil liever niet te ver van mijn huis gaan zitten zodat ik wel nog kan wandelen of fietsen
Mariana schreef:
26-11-2025 16:54
Als je sowieso al slecht slaapt, zou ik eens proberen om wat later naar bed te gaan. Volwassenen hebben gemiddeld genoeg aan 7 uur slaap. Als jij voor 22 uur al in bed ligt, is het niet gek dat je al voor 6 uur wakker bent.
Ik ga vroeg slapen omdat ik vroeg moet opstaan, niet omdat ik vroeg wakker word.
lonelycat schreef:
26-11-2025 18:50
Ik had het denk ik anders moeten formuleren. Bij mij geen eindtijd betekend eigenlijk dat ik denk dat het middernacht of 1 uur wordt. Dan wil gewoon iedereen naar bed. En ja rond die tijd gaat ook het muziek level omlaag. Dat vind ik een vanzelfsprekendheid. Dus als iemand tot na 1 blijft hangen dan gebeurt dat binnen met de deuren dicht of in ieder geval met een laag muziekniveau
Ik vind tot 01:00 uur versterkte muziek met een DJ en - gruwel - eventueel meegillende zestigers - middenin een tuin in een woonwijk eigenlijk ook gewoon behoorlijk aso. Hou er overigens rekening mee dat het in veel gemeenten ook helemaal niet mag. Althans: google leert me net dat luide muziek buiten in veel gemeenten maar tot 23u is toegestaan.
lonelycat schreef:
26-11-2025 16:24
Dit wordt inderdaad de eerste keer dat ik een feest geef en waarschijnlijk ook de laatste keer. De directe buren verwacht ik weinig problemen van want die worden uitgenodigd. De achterburen ga ik waarschuwen maar eigenlijk als die al problemen maken ga ik ze vriendelijk herinneren aan al hun gezellige avonden in overdekte bar die ze in de tuin hebben.
Ik verbaas me eigenlijk hoe veel mensen problemen met een feest hebben. Zolang het niet wekelijks bij iemand is gun ik iemand die lol gewoon. En ja ik slaap ook slecht en mijn dag begint normaal rond 5.30 uur. Maar mocht ik het in mijn tuin houden zal ik zorgen dat na middernacht het volume gewoon omlaag gaat
Ach TO. Jij kent jouw buurt het beste. Als er vaker een feestje wordt gehouden zonder gedoe, dan denk ik niet dat er iemand op hoge poten aan komt zetten als jij eens een feestje geeft. Ik woon ook in ‘communiegebied’. Ieder jaar is er wel eentje prins carnaval, 25/50 jaar getrouwd, ziet Abraham/Sara, houden een kraamborrel of hysterisch koterkrijsfestijn compleet met opblaaskasteel dat de halve buurt blokkeert (maar één weg in en uit de buurt om sluipverkeer tegen te gaan). In al die jaren dat ik hier woon, heb ik pas twee keer meegemaakt dat buren overduidelijk niet happy waren (acht prepubers met een karaokeset, 0,0 zangtalent en afwezige ouders die op vol volume tot 02.00 zaten te krijsen) of de politie uitrukte (een gast die strontzat wilde gaan rijden, een gastheer die dat wilde voorkomen en toen overreden werd). En een keertje de brandweer (lui hadden niet door dat de bijkeuken in lichterlaaie stond, de friteuse trok de bitterballen niet meer).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Overigens zijn heel veel van ‘die zaaltjes’ van buurthuizen, clubs en verenigingen al een tijdje niet meer te huur voor feestjes omdat dit oneerlijke concurrentie zou vormen voor de horeca. Ik zou in mijn postcodegebied er niet één weten te vinden.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik heb nog nooit een dj op een feest gezien waar iemand 50 werd, of gillende mensen.
Gewoon thuis doen, niet gek laten maken. :)

Catering en drankjes laten inschenken is fijn, misschien willen je kinderen dat wel doen. En verder genieten
Ik zou m’n hand niet omdraaien voor zo’n feestje thuis, maar het hangt wel heel erg af van hoe je woont/je buurt is. Wij wonen ruim, wel directe buren maar geen woonwijk zeg maar.
Toen ik een jubileumjaar te vieren had heb ik dit thuis gevierd, in de winter, in de tuin. Kijk er nog steeds met heel veel plezier op terug.
Een van de beste tips vind ik het regelen van een stel jongeren om te helpen. Ook als je t in een zaaltje doet. Gasten kunnen prima zelf een drankje halen aan een bar, maar er moet ooo bijgevuld en opgeruimd worden. En dan zijn een stel jongeren handig.
Verwacht je alleen volwassenen of ook kinderen? Want dan zal je ook daar iets voor moeten regelen. Ik had een van die jongeren tot oppas gebombardeerd en voor spelletjes/knutselspul/springkussen gezorgd. Dan hebben de ouders ook een leuke avond en hebben ze een keer aandacht voor jou/elkaar/andere gasten ipv hun kroost. En mocht je het wel in de tuin vieren kun je dat in de uitnodiging erbij zetten; dan kunnen mensen er met hun kledingkeuze rekening mee houden en bijvoorbeeld een vestje meenemen voor als het frisser wordt.
LemoosGaatDoor schreef:
26-11-2025 19:09
Overigens zijn heel veel van ‘die zaaltjes’ van buurthuizen, clubs en verenigingen al een tijdje niet meer te huur voor feestjes omdat dit oneerlijke concurrentie zou vormen voor de horeca. Ik zou in mijn postcodegebied er niet één weten te vinden.
De buurthuizen in de geven aan dus niet privefeestjes in de avond te doen. Denk om wat jij zegt
Even gekeken, maar je kunt dansvloertjes -zelfs verlichte- huren voor buiten en binnen. Dus ofwel binnen dansen en buiten kletsen in de tent, of andersom. Dan heb je al meer ruimte dan je denkt.
Ars longa, vita brevis
lonelycat schreef:
Dat klinkt al beter. Ik werd echt gek toen het bij de buren nog lang doorging en volgens mij vertrokken de laatste gasten pas rond een uur of 4. Met uitgebreid afscheid aan de deur en toeteren. Het waren geen aso buren en toen ik er de volgende dag een opmerking over maakte is het ook nooit meer voorgekomen dat het zo erg was. Gun ieder z'n feestje en het hoeft voor mij in het weekend echt niet om 22:00 al stil te zijn maar ik weet wel graag waar ik aan toe ben.
lonelycat schreef:
Dat maakt inderdaad wel wat uit :)
Ik ben allergisch geworden voor geluidsoverlast sinds mijn vorige buren.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven