fruitvliegjes, de gouden tip?

22-10-2013 17:55 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand?? Ik wordt gek van ze! Glaasjes azijn met afwasmiddel al geprobeerd.....Ik snap het niet, normaal alleen last van in de zomer als het echt heet is....
Zelf maak ik dan twee wespenvangers van plastic petflessen, en doe er een laagje bier of wijn in. Zo krijg ik ze het snelst weg.
De stofzuiger. Ze zijn te langzaam om weg te vliegen, ruim je het gros heel snel mee op.

Zoiets, maar dan van zo'n klein flesje van 0,5 liter.
en hoe doe je dat dan? de plastic fles eerst door snijden? en wijn onderin? je kan ze niet echt naar binnen vouwen of klappen toch??

stofzuigen wordt een beetje lastig, ze zitten allemaal verspreid of vliegen rond...
Ik friemel er eerst een schaarpunt in, en knip het dan rondom af. Dan het bovenstuk omgekeerd in het onderstuk proppen. En dan pas wijn/bier erin gieten. Dat laatste is essentieel, zorg dat er een beetje op de hals komt, dan volgen ze het spoor.

Met vruchtensap of stroop werkt het niet zo goed. Rode wijn werkt het beste.
Het enige dat echt helpt (ik spreek uit ervaring):

- zak uit de pedaalemmer halen en weggooien

- dan je pedaalemmer even grondig reinigen (bijv. met chloor)

- schone zak in je pedaalemmer hangen

en het belangrijkste:

Zet een tupperware bak op je aanrecht die goed afsluit en waar je je etensresten/ fruitafval/ groente-afval en dergelijke in weggooit.

's Avonds je tupperware bak even legen in de groencontainer, tupperware bak even schoonspoelen en de volgende ochtend kun je deze weer de hele dag gebruiken om hem vervolgens 's avonds weer leeg te maken in je groencontainer.

In je pedaalemmer alleen 'droog afval' deponeren.

Fruitvliegen komen op etensresten en overrijp fruit af. De vrouwtjes fruitvlieg zoekt hier de ideale plek om haar eitjes te leggen. Ze legt dan in korte tijd heel veel eitjes. Dát moet je dus voorkomen anders kom je er niet vanaf!
Echt, ga met je stofzuiger in/bij de wolk staan en mik gewoon op alles wat je ziet. 90% ruim je daarmee op, probeer het nou maar.
ik zal wel heel stom zijn....maar snap niet hoe je dat flesjeding maakt....:(

en ze vliegen t hele huis door, dus kan ze niet met stofzuiger achterna.

alles helemaal reinigen, en met chloor de nieuwe pedaalemmer reinigen...we wonen hier pas een weekje dus alles is nog helemaal net nieuw! zowel de pedaalemmer als...alles!

lastig!
we hebben een biobak die goed afsluit in de keuken trouwens!
Probeer dan eens het flesje heel te laten en giet er dan een bodempje rode wijn in?

Wij hadden ze ook afgelopen herfst (geen prullenbak binnen, op een gegeven ogenblik alleen nog gedroogd fruit en blikgroente om er maar vanaf te komen).

Achteraf bleken meerdere huizen er last van te hebben (Vinex). Na drie dagen was ik er vanaf.
quote:jesju82 schreef op 22 oktober 2013 @ 19:28:

ik zal wel heel stom zijn....maar snap niet hoe je dat flesjeding maakt....:(

!petflesje doormidden zagen of knippen, bovenste helft omgekeerd in de onderste helft duwen, de kier dicht maken met bijvoorbeeld ducktape
Mijn zusje gebruikt overigens een kruimelzuiger om ze op te zuigen (haar kat is dol op pinot noir en knalt die flesjes om)
@lemoos hoe kwam je eraf dan?
We hebben extreem last van giga bromvliegen, en sinds ik een vleesetende plant bij ikea heb gekocht stukken minder, staat nog gezellig ook.
quote:jesju82 schreef op 22 oktober 2013 @ 19:45:

@lemoos hoe kwam je eraf dan?Door die flesjes met rode wijn
Een nieuwe plant kan ook de oorzaak zijn. In de aarde/potgrond kunnen de eitjes zitten.
Hoe moelijk is het een fles door te knippen en het dop-gedeelte er andersom weer in te stoppen! Zie plaatje!
Ik denk dat Roosjea de beste tip heeft.

Als ik hier fruit heb liggen, heb ik soms ook fruitvliegjes.
Hier ook een plaag!

Los van de schoonmaaktips heb ik nu van die plakstrips hangen (Kruidvat), een paar potjes met witte wijnazijn en een scheutje afwasmiddel, en ik heb net een paar petflesjes doormidden geknipt (in het brede stuk, zodat de tuit goed blijft steken). Hopen dat het helpt. Met de stofzuiger krijg ik ze niet te pakken. En er bestaan ook fruitvliegjesvallen, maar zowel Blokker als Kruidvat als de supermarkt zeiden dat ze die alleen in de zomer verkopen...

Wie zit er dan NU ook met fruitvliegjes!!! Nou Jesju, wij dan... Gedeelde smart is halve smart!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Via internet kan je die fruitvliegvallen wel bestellen, maar of het helpt..

link; http://www.drogisterij.ne ... tie&utm_campaign=daisycon
quote:winkelfanaat schreef op 22 oktober 2013 @ 20:12:

Een nieuwe plant kan ook de oorzaak zijn. In de aarde/potgrond kunnen de eitjes zitten.

Heb ik ook eens gehad. Ik snapte maar niet waar ze steeds vandaan kwamen, maar uit een plant dus. Inderdaad uit de aarde.

Laatst had ik ze ook, toen kwamen ze uit een zak overrijpe pruimen en ze bleven hardnekkig, ook nadat ik die pruimen allang had weggedaan. Omdat ik ze niet doodgemept kreeg, ben ik vooral preventief te werk gegaan: al het fruit een paar dagen in de koelkast, GTF-afval meteen buiten weggooien, aanrecht steeds goed afnemen, glazen meteen omspoelen. Het heeft geholpen want ze zijn weg
Glas of potje op de aanrecht met een klein stukje fruit er in en een laagje wijn of azijn. Dan huishoud folie er overheen spannen. Prik er een aantal gaatjes in.

De fruitvliegjes kunnen er wel in maar niet meer uit.

En natuurlijk al je fruit opbergen, vuilniszak op tijd leegmaken, geen oude theezakjes op de aanrecht etc etc.
Fruit in de groentela leggen en niet te lang bewaren.

Fruit-afval direct in de groene container gooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven