Furminator voor katten

23-07-2011 10:02 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit te twijfelen om een Furminator aan te schaffen. Zo vlak na de rui word ik helemaal gek van de grote plukken haar in huis.

Ik heb 2 katten die korthaar hebben en 1 met lang haar (een Maine Coon). Ik kan alleen nergens vinden of ik voor de langhaar ook de Furminator kan gebruiken. Heeft iemand er al ervaring mee?
Grief is just love with nowhere to go
Ik gebruik hem voor m'n htk en Britse korthaar en bevalt super, maar moet t wel dagelijks doen. Bevredigend die bulten haar die je eruit kamt :-)

Voor lang haar geen idee.. Zou denken dat dat te pijnlij zou zijn, maar geen ervaring, sorry
Die dikke dichte vacht van de Brit knapt er enorm van op iedere keer, glanst veel meer en niet elke keer zo'n dot haar in m'n hand (broek/trui...) als ik m aai
ha Male

ik heb er sinds diik een week ook eentje,werkt als een tierelier!!

Op mijn speurtocht naar een beetje voordelige heb ik wel gezien dat er voor langharige katten een versie is met langere haken.

Dus je zult er waarschijnlijk 2 varianten nodig hebben.

Het voordeligst heb ik ze gevonden op MP (leverancier uit Nijverdal)

die leverde mij binnen 2 dagen!

Ik heb de gewone genomen,niet de deluxe variant.

Die deluxe heeft een schuifje om de haren eraf te schuiven (van de kam dus) verder geen verschil.

Er staat een lap tekst over in het Tettertopic,even 2 weken terugbladeren!!
quote:AnneAnna schreef op 23 juli 2011 @ 10:06:

Ik gebruik hem voor m'n htk en Britse korthaar en bevalt super, maar moet t wel dagelijks doen. Bevredigend die bulten haar die je eruit kamt :-)

Voor lang haar geen idee.. Zou denken dat dat te pijnlij zou zijn, maar geen ervaring, sorry

Je moet het niet dagelijks doen daar stimuleer je juist haaruitval mee.

2 keer in de week is voldoende.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
die luxe is juist superhandig.

mijn kat moet ik namelijk met 1 hand tegenhouden, heb dus geen hand over om de haren uit de borstel te halen
in inderdaad, het mag max 2 x per week !
ah...dan wel.

Mijn ene kat wordt helemaal blij van kammen en dan is het niet nodig en die andere zet ik klem tussen mijn benen
Ik gebruik de furminator voor 1 htk en 2 halflangharen (Ragdoll).Je moet bij de langhaar wel oppassen met klitten. Als je daar inhangt met die kam (en dan doortrekt) dan kan t flink pijn doen. Dus eigenlijk moet je zorgen dat ie geen klitten heeft, dan kun je t met de furminator prima bijhouden.

Oh ja, en niet te lang op één plek kammen ermee. Vriendlief deed dat laatst bij onze htk, en nu heeft ze achter op haar rug geen haar meer (gelukkig maar een kleine plek). Maar goed, da's een sm-kat (echt, hoe ruwer hoe beter) van 14+, met diabetes (dus heel slecht haar) dus die telt niet als gewone kat. In de gebruiksaanwijzing stond wel dat je niet te vaak achter elkaar op dezelfde plek moet kammer ivm irritatie van de huid.

Maar wat AnneAnna ook al zegt, je haalt er écht veel los haar uit en de vacht ziet er beter uit. Bovendien genieten katten er ook echt van, die van mij gaat tenminste hard snorren, erg gezellig.

Misschien nog een nadeeltje: hier doen we het ongeveer 2x/week bij iedere kat, en dan scheelt het niet echt in de plukken haar in huis. Wellicht als je het iedere dag doet dat het wel scheelt.

Succes ermee!
mijn kat vind met zo`n plastic vlooienkammetje heerlijk, maar die furminator moet ze echt niet, dan moet ze in de houtgreep
Ok, ik ben al dikke mosterd zie ik. Moet nog wennen aan de snelheid waarmee de posts je hier om de oren vliegen
Was dat?
Ik gebruik hem ook voor de Britse korthaar. Je moet wel echt even de techniek onder de knie krijgen om het goed en pijnloos te doen. Die van mij heeft een bloedhekel aan kammen (ik kreeg hem pas op bejaarde leeftijd) maar soms lukt het een poosje als hij slaapt.

Omdat hij bejaard is, wast hij zichzelf niet al te goed meer en heeft hij snel last van klitten. Die moet je er eerst uithalen voor je de furminator kunt gebruiken, want anders doet het echt pijn. Ik haal de klitten altijd uit elkaar door het plukje klit zo dicht mogelijk bij de huid vast te pakken, en dan met het puntje van de furminator alleen de klit uit elkaar te trekken. Door dat vastpakken komt er minder kracht van het trekken op de huid te staan.
@Mika 65: een 'deshedding tool' oftewel een soort scherp borsteltje waarmee je goed losse haren bij kat, hond en ik geloof zelfs paard (wel grotere variant) kunt verwijderen.
ja ze zijn er ook voor paarden, klopt.
werkt de furminator ook voor katten met een superdichte vacht?

een vlooienkammertje krijg ik niet door die haarbal van ons ...

t beestje lijkt ook wel chronisch in de rui, elke maand van het jaar vliegen je de haren om de oren als je haar aait ... om gék van te worden
@yamuna

Ja, de BK heeft ook een erg dichte vacht en dat gaat prima. Je moet er alleen wel even handigheid in krijgen voor je het goed doet. In eerste instantie dacht ik dat het niet werkte, maar je moet de tandjes van de kam niet haaks op de vacht maar een beetje schuin in de vacht drukken (met de richting van de haren mee).
@Yamuna; Ragdolls hebben eigenlijk alleen een hele dikke ondervacht, en daar gaat t wel bij (wordt ook makkelijker naarmate je het meer bijhoudt) Weet niet waar je woont anders mag je die van mij wel proberen hoor.
hmmm ik denk dat ik er een ga bestellen , ik vind het t expiriment wel waard...

Bedankt voor de tips!
Ik heb hem voor onze hond, maar onze kat heeft te teer haar om hem daarvoor te gebruiken. Wat mij betreft een no-go voor katten.
Ik heb ook 2 BKH met een heel dikke ondervacht.

Ik ben er nog niet maar ze zien er al een stuk mooier uit.

de pluis gaat eraf/eruit rn de bovenvacht blijft mooi intakt.

Ik heb alleen op aanraden van weer iemand anders de medium besteld ipv de small.

iets breder blad,scheelt veel kamwerk!
@nike

De furminator kan echt geen kwaad, hoor. In trimsalons gebruiken ze die dingen ook. Ze zijn speciaal bedoeld om de loszittende haren uit de ondervacht te halen en die haren zorgen voor klitten. Omdat klitten erg pijnlijk zijn voor de kat, is het dus goed om juist wel regelmatig (eens per week, niet elke dag) te kammen en vooral die ondervacht aan te pakken. Je moet het echter wel goed doen, als je hem als een gewone kam gebruikt dan kam je alleen de bovenvacht en dat kun je net zo goed laten.
Nog nooit van gehoord! Is deze ook geschikt voor konijnen? Blijf aan het stofzuigen en daarna weer overal pluis...
Ah, bedankt voor de tip, niet dagelijks dus, laatste wat ik wil is NOG meer haar : )

Zit inderdaad wel een techniekje in, de eerste keer vond ik t niet bijzonder goed gaan, ennu? Bulten haar, haha

Brit gaat keihard ronken, htk niet, die probeert weg te glippen
Ik heb er ook eentje en ik vind het ideaal. Dit is echt zo'n product wat ik jaren eerder had moeten hebben.

Heb 'm trouwens gekocht bij Ebay, ik meende ongeveer ¤10,00, bij een Engelse verkoper. Hoe het zoveel goedkoper kan weet ik niet, maar het is een goed product en daar gaat het om.

En inderdaad, niet te lang op 1 plek kammen anders wordt het beestje kaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven