Gedeelde brievenbus

19-01-2020 19:05 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enige tijd geleden verhuisd naar een nieuwe woning. Dit betreft een eigen appartement. In het gebouw zitten nog ongeveer 5 andere appartementen. We hebben een gezamenlijke hal en trapopgang en 1 voordeur. Naast de voordeur zit de brievenbus. Er wordt een brievenbus met het gehele gebouw gedeeld, iedereen kan bij de post.
Ik vind dit om verschillende redenen niet prettig en zou graag een eigen brievenbus hebben.

Een rondje Google leverde niets op wat betreft de wettelijke rechten m.b.t. een eigen brievenbus. Weet iemand of ik in mijn recht sta om een eigen brievenbus aan te vragen?
Is er geen jaarlijks overleg van eigenaars?
Het daar op de agenda smijten?

Wie weet zijn er nog wel andere eigenaars of huurders die dit ook een rare constructie vinden.
Huur je? Dan zou ik dit bespreken met de verhuurder. Zo niet dan zou ik de vereniging van eigenaren benaderen en dit kenbaar maken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Misschien even een telefoontje naar de gemeente aan wagen? Misschien kunnen die er iets over zeggen.
Ik neem aan dat je je eigen voordeur hebt? En toegangsdeur in de OP bedoeld?

De vraag al aan de verhuurder/ eigenaar gesteld?
Bel anders eens met de huurcommissie als het een huurappartement betreft.
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik huur van een enorm vastgoedbedrijf in onze hoofdstad. Zij zijn moeilijk benaderbaar en schieten gelijk in een defensieve houding zodra er iets geregeld moet worden.
Ik ga zeker contact met ze opnemen, maar wil proberen om van te voren uit te zoeken of ik wellicht al in mijn recht sta.
De tip van de gemeente is ook een goede, ik ga daar morgen even achteraan.
Geitje28 schreef:
19-01-2020 19:10
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik huur van een enorm vastgoedbedrijf in onze hoofdstad. Zij zijn moeilijk benaderbaar en schieten gelijk in een defensieve houding zodra er iets geregeld moet worden.
Ik ga zeker contact met ze opnemen, maar wil proberen om van te voren uit te zoeken of ik wellicht al in mijn recht sta.
De tip van de gemeente is ook een goede, ik ga daar morgen even achteraan.
En de huurcommissie of Woonbond dus.
gizzmo-returns schreef:
19-01-2020 19:09
Ik neem aan dat je je eigen voordeur hebt? En toegangsdeur in de OP bedoeld?

De vraag al aan de verhuurder/ eigenaar gesteld?
Bel anders eens met de huurcommissie als het een huurappartement betreft.
Ik heb inderdaad een eigen voordeur op de derde verdieping van het pand. De post wordt geleverd bij de algemene toegangsdeur op de begane grond.
Geitje28 schreef:
19-01-2020 19:11
Ik heb inderdaad een eigen voordeur op de derde verdieping van het pand. De post wordt geleverd bij de algemene toegangsdeur op de begane grond.
En allemaal een apart huisnummer?
Heb je ook een eigen huisnummer?
gizzmo-returns schreef:
19-01-2020 19:12
En allemaal een apart huisnummer?
Yes, we hebben allemaal een apart huisnummer.
Geitje28 schreef:
19-01-2020 19:11
Hebben de appartementen nog een toevoeging op het huisnummer, zoals A-B-C?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Wel huisnummer met toevoeging overigens. De appartmenten in ons gebouw hebben de nummers 50 en 52.
begane grond is 50-huis. Eerste verdieping is 50-1 en ik woon op Hoofdstraat 50-3 zeg maar.
je mag altijd een eigen brievenbus, maar je wil dat de verhuurder die betaald en plaatst?
Dat kan een principekwestie zijn natuurlijk, maar wat zou er op tegen zijn om zelf een brieven bus op te hangen?
-Shifty- schreef:
19-01-2020 19:17
je mag altijd een eigen brievenbus, maar je wil dat de verhuurder die betaald en plaatst?
Dat kan een principekwestie zijn natuurlijk, maar wat zou er op tegen zijn om zelf een brieven bus op te hangen?
Je mag maar zo niet wat inde toegangshal ophangen.
Zou jij 't vragen? Zou een verhuurder het verbieden?
-Shifty- schreef:
19-01-2020 19:17
Ik vind het absoluut niet erg om zelf in een brievenbus te investeren, als dat van de verhuurder moet koop ik 'm graag zelf. Wel is het zo dat de toegangsdeur van iedereen is, en als ik daar ineens ga boren en iets voor mezelf ophang kan ik daar wellicht met de andere buren problemen mee krijgen. Dus wil het graag via de verhuurder laten lopen.
gizzmo-returns schreef:
19-01-2020 19:18
Je mag maar zo niet wat inde toegangshal ophangen.
En ik zie de postbode ook bezig.

Die gooit al jaren alles voor nummer 6 in de grote brievenbus zonder te letten op extra letters (6A, 6B, ...) of nummers (6 / 001, 6 / 102).

En ineens zou ie de spullen voor huisnummer 6 bus 3 moeten gaan schiften van al de rest?
Ik gok zo'n beetje dat ie dat niet gaat doen.

Dan zou ik dus eerder de andere huurders ook verzamelen en voor iedereen een aparte bus zien te regelen.
Maar dat doe je dus alleen als een stel andere buren dat ook willen.
-Shifty- schreef:
19-01-2020 19:20
Zou jij 't vragen? Zou een verhuurder het verbieden?
Er is maar 1 brievenbus . Hoe zie jij het voor je om dit zelf op te lossen zonder hak en breekwerk?

De postbode kan niet naar binnen.
Ik ken de situatie niet natuurlijk; en weet niet of het veel voeten in de aarde heeft of niet.

Als het meer inhoud dan alleen een brievenbus ophangen dan zou ik persoonlijk het dan de verhuurder laten weten dat ik een brievenbus op hang tenzij zij daar liever zelf voor zorg dragen natuurlijk.

Dus niet vragen, maar mededelen waarbij je ze gelegenheid geeft om zelf actie te ondernemen als ze dat willen.
Waarschijnlijk is het een gebouw dat door de eigenaar zelf in verschillende appartementen is opgedeeld, maar dat kadastraal maar 1 of (als het samengevoegde gebouwen zijn) 2 huisnummers heeft. Dus in principe wonen alle bewoners dan bijvoorbeeld kadastraal gezien op nummer 50, en heeft de verhuurder zélf daar de toevoeging A, B, C of 1,2,3 achter gezet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
19-01-2020 19:29
Waarschijnlijk is het een gebouw dat door de eigenaar zelf in verschillende appartementen is opgedeeld, maar dat kadastraal maar 1 of (als het samengevoegde gebouwen zijn) 2 huisnummers heeft. Dus in principe wonen alle bewoners dan bijvoorbeeld kadastraal gezien op nummer 50, en heeft de verhuurder zélf daar de toevoeging A, B, C of 1,2,3 achter gezet.

Ik hoop het niet. Dat zou problemen opleveren met bewoners die toeslagen ontvangen.
Dat zelf actie ondernemen is lastig. Er is niet heel veel plek om een brievenbus op te hangen, de ruimte is schaars. Dus ben bang dat er wel wat "hak- en breekwerk" aan te pas moet komen, zoals Gizzmo al stelt.

Van het korte informatierondje hier voel ik ook aan dat er niet een pasklaar antwoord is op de vraag of ik recht heb op een eigen brievenbus. Ik zal beginnen met morgen contact opnemen met de huurcommissie en zal aan de hand daarvan verder kijken. Enorm bedankt voor het meedenken allemaal!
Als het een flat is met grote hal dan hangt daar meestal zo'n enorme kast met postvakken, al dan niet afgesloten. De postbode kan de eerste deur ook gewoon in.
Is het meer een appartement/etage woning dan is de eerste deur afgesloten, op slot, en heb je een sleutel nodig om die open te maken.
Is het het eerste dan kun je rustig een postvak ophangen (of het nut heeft is een tweede) is het het tweede dan ligt de post gewoon in de trap of met mazzel in een bak onder de brievenbus.
Dat is bij iedereen zo en helemaal niet raar. Als jij buren hebt die jouw post stelen of openmaken moet je dat met die buur opnemen. Ligt je post er gewoon keurig, waar maak je je dan druk om.
gizzmo-returns schreef:
19-01-2020 19:33
Ik hoop het niet. Dat zou problemen opleveren met bewoners die toeslagen ontvangen.
Elk appartement wordt inderdaad als individuele woning gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven