Geluid buren

19-07-2019 17:15 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben even benieuwd naar jullie mening over het volgende, want ik voel me een beetje lullig over mijn actie...

Ik woon midden in een stad, op de tweede verdieping in een huis van vier verdiepingen, de bewoners van de begane grond hebben een tuin.

Ik zit sinds vanmiddag op m’n balkon een boek te lezen, en sinds 2 uur hoor ik gekreun, gekerm en gehuil (naar mijn idee) uit een van de ondergelegen tuinen, heel luid. De tuinen zijn allemaal heel groen en beschut, dus kon niet precies zien wat er gaande was. Na anderhalf uur het geluid aangehoord te hebben werd ik er een beetje naar van, het klonk echt alsof een kind heel veel pijn had. Ik heb dus gekeken/geluisterd waar het ongeveer vandaan kwam en aangezien ik toch naar de winkel moest heb ik onderweg op goed geluk aangebeld.

Toen er open werd gedaan heb me geïntroduceerd en gezegd dat ik al 1,5 uur gehuil en gekreun uit hun tuin hoorde en dat ik er een naar gevoel van kreeg. Ook heb ik gevraagd of alles wel goed ging, of dat ze hulp nodig hadden.

De vrouw die opendeed was gelijk zeer verongelijkt en vertelde me dat haar zoontje down syndroom heeft. Dat hij zich met dit lekkere weer juist zo lekker kan uiten in de tuin en daar maakt hij zulke geluiden bij. Ok duidelijk, dat kan ik begrijpen. Maar ze reageerde best agressief, waardoor ik me nu dus nogal lullig voel en een bemoeial, terwijl ik me eigenlijk oprecht zorgen maakte.

Mijn vraag is dus; heb ik dit verkeerd aangepakt? Het is nu na vijven en het gekerm houdt nog steeds niet op. Dat kan toch niet goed zijn?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Butterfly777 schreef:
19-07-2019 17:46
Bemoei je met je eigen zaken! Als er iets aan de hand zou zijn is ze heus wel zelf in staat om hulpdiensten in te schakelen.
Gaat ie lekker? Voor het zelfde geld was er iemand gevallen, en had een heup gebroken.. als je daar dan ligt is het fijn dat het iemand opvalt..
Butterfly777 schreef:
Bemoei je met je eigen zaken! Als er iets aan de hand zou zijn is ze heus wel zelf in staat om hulpdiensten in te schakelen.
Wat een bullshit, ik werk bij de politie en je wil niet weten hoeveel omwonenden ons bellen vanwege geschreeuw, ruzie , verdachte en ongewone geluiden bij hun buren.
In 80 % van de gevallen is er ook serieus iets aan de hand.
Juist heel goed dat TO heeft aangebeld.
Butterfly777 schreef:
Ik woon alleen en wilde met mijn eigenwijze kop een grote boekenkast "even" verplaatsen.

Het gevaarte viel natuurlijk, en ik lag er onder.
Ik kreeg dat ding echt niet van me af en het deed vreselijk pijn.

Dus ik was zeer dankbaar dat mijn buren op mijn gekrijs afkwamen en de wijkagent hebben gebeld.
Die mocht mijn deur open breken en heeft mij samen met wat buurmannen uit mijn benarde positie bevrijd.

Dus "bemoei" je er wel mee als je denkt dat iemand in nood is, want vaak kun je heel veel betekenen.
Lief van je! Stel dat er inderdaad iets ergs aan de hand was!
En de reactie van de moeder snap ik niet; je weet dat je kindje veel geluid maakt, buiten maar niemand mag er wat van zeggen? Maar in dit geval ben ik beste stuurlui aan wal en gelukkig zit ik niet in de situatie van deze moeder.
Ik snap dat het vervelend is voor de moeder, het geluid etc. maar het is toch fijn dat iemand bezorgd is en wil helpen....

Lang verhaal niet meer kort: fijn dat er mensen zijn zoals jij die wel geven om hun medemens!
Christiana schreef:
19-07-2019 20:20
Gaat ie lekker? Voor het zelfde geld was er iemand gevallen, en had een heup gebroken.. als je daar dan ligt is het fijn dat het iemand opvalt..
Dan was er dus ook niemand de deur komen openmaken :-).

Kan je daar 10 jaar staan aanbellen.
Of je doet meer moeite om in de tuin te kijken of je belt hulpdiensten, desnoods het servicenummer voor advies.
madamzonderm schreef:
19-07-2019 20:49
Of je doet meer moeite om in de tuin te kijken of je belt hulpdiensten, desnoods het servicenummer voor advies.
Altijd krijg je hier te horen dat je eerst bij de buren aan moet kloppen als je er "last" van hebt. Nu heeft TO dat gedaan en is het weer niet goed.
Ze kon trouwens niet zien wat er aan de hand was, staat ook gewoon in de OP. Of had ze met een paraglider over die tuin heen moeten gaan?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Yella78 schreef:
19-07-2019 19:54
Eventueel zou je bijvoorbeeld nog een briefje in de bus kunnen doen, als je niet nog eens aan wilt bellen maar je toch nader wilt verklaren, waarin je kort uitlegt hoe en wat.
Kom nou toch, wat een onzin.
Ik zou eerder een excuusbriefje van de buurvrouw verwachten vanwege haar lullige reactie.
Die buurvrouw kan zelf toch ook bedenken dat haar zoon de buren lastigvalt/bezorgd maakt met het gekerm en gejammer, in de tuin notabene?
Taralina schreef:
19-07-2019 23:41
Ik zou eerder een excuusbriefje van de buurvrouw verwachten vanwege haar lullige reactie.
Die buurvrouw kan zelf toch ook bedenken dat haar zoon de buren lastigvalt/bezorgd maakt met het gekerm en gejammer, in de tuin notabene?
Of alle andere buren kennen die jongen al jaren en weten van zijn handicap.
En doen er niet moeilijk over.
Marnamai schreef:
19-07-2019 23:42
Tja, als je er een buitensporig luidruchtig kind op na houdt kun je verwachten dat mensen daar soms vragen bij hebben. En ik heb (als eigenaar van een luidruchtig kind) liever dat men die vragen aan mij persoonlijk stelt dan dat men meteen naar de politie of de kinderbescherming holt. En sommige mensen hebben nou eenmaal niet de tijd om constant maar uit het raam te kijken en te zien dat je luidruchtige kind met het taxibusje naar een school in de rimboe wordt gebracht, dat kan ik ze toch moeilijk kwalijk nemen.
Taralina schreef:
19-07-2019 23:41
Tuurlijk joh, een excuusbriefje. ‘Sorry dat mijn gehandicapte kind brstaat’ . Goed plan!

Het had waarschijnlijk veel gescheeld als TO er niet de nadruk op gelegd had dat zij naar werd van het geluid. Dat komt natuurlijk niet erg bezorgd of zorgzaam over.
Eze schreef:
20-07-2019 00:22
Het had waarschijnlijk veel gescheeld als TO er niet de nadruk op gelegd had dat zij naar werd van het geluid. Dat komt natuurlijk niet erg bezorgd of zorgzaam over.

Ze ging er toch naartoe om te vragen of alles wel goed ging? Wat is daar niet bezorgd en zorgzaam aan?
Tickel schreef:
19-07-2019 21:06
Altijd krijg je hier te horen dat je eerst bij de buren aan moet kloppen als je er "last" van hebt. Nu heeft TO dat gedaan en is het weer niet goed.
Ze kon trouwens niet zien wat er aan de hand was, staat ook gewoon in de OP. Of had ze met een paraglider over die tuin heen moeten gaan?
Mijn reactie was een reactie op de post direct erboven; het scenario dat aanbellen geen reactie geeft.
Marnamai schreef:
19-07-2019 20:46

Marnamai schreef:

Politie en hulp diensten maken indien nodig de deur open.. en nee niet met een sleutel..
Mijn verstandelijk beperkte kind kan ook zo hard kreunen en geluiden maken. En ja, in de zomer doet ze dat ook in de tuin... kan me je reactie goed voorstellen to! Goed gehandeld ook. Ik denk dat de vrouw bang was dat je ging klagen over haar kind. En ik snap ook dat dat heel vervelend is voor haar, want voor haar zal het heerlijk zijn als ie zich eindelijk even alleeb vermaakt en zijn geluiden buiten zijn ipv hele dag binnen... ze kan er ook echt niks aan doen. Jij bedoelde het echter anders. Prima zo hoor. Je zou mij tot tranen van gekuk weten te ontroeren als je idd nog eens langskomt met een bellenblaas ofzo voor kind. Maar daar ben je zeker niet toe verplicht.
Wb, dat 'nare gevoel'... als je weet waar de geluiden vandaan komen en dat dit normaal is kijk je er toch heel anders tegen aan? Als ik gekerm en gekreun zou horen zou mijn eerste reactie ook zijn 'wat is er in godesnaam gebeurd, wie heeft er hulp nodig?' maar vanaf nu zul je denken 'oh, Pietje is lekker buiten aan het spelen'.

Niet iedere buur komt alleen maar aan de deur om te klagen maar wellicht heeft de buurvrouw van TO wel mensen aan de deur gehad die geklaagd hebben of heeft ze er vervelende reacties op gehad.

Ik vind het juist goed van TO dat ze er naartoe gegaan is. Juist fijn als buren een beetje naar elkaar omkijken.
Marnamai schreef:

Nee hoor. Dan kan je dan de politie bellen.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
In mijn buurt is een gehandicapte school/verblijf,en soms komen ze met hun begeleider naar de speeltuin hier voor me en dan maken ze ook heel rare harde geluiden,schreeuwen enzo,en dan denk je ook is er wat aan de hand?maar blijkbaar is dat hun manier van uitten, als je dat wist zou je mischien niet naar die buurvrouw zijn gestapt.
Mijn buurman van een paar huizen verderop heeft Tourette, die loopt af en toe hard vloekend op straat. De eerste keer schrik je je helemaal lam, maar als je het eenmaal weet valt het reuze mee. :)
Lady_Day schreef:
20-07-2019 14:01
Wb, dat 'nare gevoel'... als je weet waar de geluiden vandaan komen en dat dit normaal is kijk je er toch heel anders tegen aan? Als ik gekerm en gekreun zou horen zou mijn eerste reactie ook zijn 'wat is er in godesnaam gebeurd, wie heeft er hulp nodig?' maar vanaf nu zul je denken 'oh, Pietje is lekker buiten aan het spelen'.

Niet iedere buur komt alleen maar aan de deur om te klagen maar wellicht heeft de buurvrouw van TO wel mensen aan de deur gehad die geklaagd hebben of heeft ze er vervelende reacties op gehad.

Ik vind het juist goed van TO dat ze er naartoe gegaan is. Juist fijn als buren een beetje naar elkaar omkijken.
Precies, TO weet nu dat er niks ergs aan de hand, integendeel zelfs.

Ik heb ook wel eens bij iemand aangebeld omdat ik dacht dat er iemand in nood was. Diegene bleek een verstandelijk beperkt logeetje te hebben. Geen enkel probleem toen ik dat eenmaal wist, maar in eerste instantie hoorde ik geluiden (gekreun e.d) die ik niet eerder gehoord het en dacht dat er iemand in nood was.
Marnamai schreef:
19-07-2019 23:42
Ik doe natuurlijk nergens moeilijk over toch? Ik wist simpelweg niet waar de geluiden vandaan kwamen. Ik woon hier drie jaar en ik had dit niet eerder gehoord.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
20-07-2019 22:55
Ik doe natuurlijk nergens moeilijk over toch? Ik wist simpelweg niet waar de geluiden vandaan kwamen. Ik woon hier drie jaar en ik had dit niet eerder gehoord.
Nee hoor, je doet helemaal niet moeilijk.
Je zit nog in je maag met haar reactie. Die ongetwijfeld ook niet onaardig bedoeld was, maar voor haar kwam jouw bezoek en vraag natuurlijk ook onverwachts.

Ik zou nog eens aanbellen en aangeven dat het vorige gesprek misschien wat ongenakkelijk was, maar je het fijn vindt dat je weet wat er speelt én dat haar kind blijkbaar zo kan genieten van het buiten zijn.
Even met een glimlach brengen en dan voel jij je vast beter, maar zij ook :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven