Geluidsoverlast benedenburen

24-10-2010 14:50 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik moet echt ff mn verhaal kwijt en wil graag advies hoe hiermee om te gaan. Accepteren of niet?

Ik heb een appartement gekocht en woon hier sinds maart 2010. Vanaf het begin al geluidsoverlast van de benedenburen... De benedenbuurman is het hele huis aan het verbouwen. Ik heb hier tot 1 maand geleden niks van gezegd, maar begin het nu wel zat te worden. Iedere avond en weekend gebonk, geboor, gezag etc...

Ongeveer 5 weken geleden ben ik s avonds naar ze toegegaan, aangezien er weer gebonk was. Heb op een vriendelijke manier geuit dat ik erg veel last heb van hun verbouwing, dat dit al sinds ik hier woon aan de gang is en ik wilde graag weten wanneer ze klaar zijn.

Ik werk oerigens 5 dagen, ben meestal rond 18.30 uur thuis en zit dan zeer geregeld tot laat in de avond in de verbouwingsgeluiden incl alle weekenden!

De buurman begon zich meteen te verdedigen dat hij geen geld heeft om het te laten doen, dat hij alles alleen doet en daarom duurt het lang etc etc. Ik heb op het leggen van 1 vloer na, alleen hoeven schilderen: heel relaxt. Maar dat ging ie mij een soort van verwijten. Huh? Ja, jij hoeft nks te doen, bij jou was alles helemaal afgewerkt. Uh ja... maar daar heb ik ook voor betaald natuurlijk. (niet gezegd) Onderbuurman heeft dag- nachtdiensten en kan daarom niet alleen door de weeks overdag werken blablabla. Ik heb gezegd dat ik begrijp dat als je verbouwd, dat dat geluid met zich meebrengt. Maar dat ik het erg zou waarderen wanneer ze niet tot s avonds laat doorgaan. Hij gaf aan meestal tot 19.00 uur te klussen (onzin: geregeld om 22.00 uur nog overlast) en hij zei dat ie in principe tot 22.00 uur mag doorgaan als ie zou willen. Pfff... dit schiet niet op dacht ik. Heb gevraagd wanneer hij denkt klaar te zijn. Hij verwacht november. Heb mn verzoek om rekening met mij te houden nogmaals geuit, hij bevestigde en ben weggegaan.

Mijn naasste buren zitten in de VvE, ik heb wel mijn ongenoegen bij hun geuit en ook verteld hoe de benedenbuuran reageerde. Tja, zeiden zij: Hij is heel lastig om mee te communiceren en schijnt al 12 jaar aan het verbouwen te zijn. Oh nee he, dacht ik! Daarnaast staat in het huishoudelijk reglement dat je tot max 21.00 uur geluidsoverlast mag veroorzaken.

De afgelopen 4 weken eerder meer dan minder last gehad. Maar sinds 2,5 week telkens doordringend schuifgeluid. Ik dacht dat ie iets aan de plafonds aan het doen was ofzo. Gisterenavond was het pas om 23.15 uur stil en toen was ik het zat. Omdat ik zo boos was, had ik me voorgenomen vandaag te gaan wanneer ik meer on-speaking-term zou zijn.

Vanmorgen om 08.30 uur weer constant schuif-geluid, ik lag nog in bed en probeerde het geluid thuis te brengen. En ja hoor, het moest wel een schuifdeur zijn. Weet dat ze een nieuwe slaapkamerinrichting hebben, dus dacht aan slaapkamerkast. Maar die gaat dan wel heel vaak open en dicht en bij dichtdoen steeds een bonk.

Ik belde aan en vroeg hoe het met de verbouwing ging. Bendenbuurman voelde zich direct aangevallen en vroeg waarom ik dat wilde weten. Ik vertelde dat ik gisteren tot 23.00 uur in de geluiden zat en dat ik daar niet blij mee ben, en al helemaal niet in het weekend. Zowel hij als zn vrouw zeiden dat dat niet kon. Tja, daar sta ik dan (woon alleen) en zn vrouw zei er ook nog bij dat zij zijn getuige is (moet niet gekker worden) Vervolgens vroeg ik of ze een schuifdeur hebben. en ja hoor, naar de keuken! Die gaat dus continu open-dicht. Ik heb gezegd dat ik de rails heel duiselijk hoor, maar ook een bonk tegen de muur bij het dichtdoen. Misschien kun je er wat vilt tussen doen? Buurman direct boos; ja ik kan overal wel wat aan doen en die deur zit er altijd al. (onzin; geluid eerder nooit gehoord!) Hij zei e overigens ook bij dat die deur blijft. Sjongejonge... meneer voelde zich aangesproken hoor!

Hij wilde weer gaan vertellen hoe zielig ie wel niet is ivm baan, alleen alles moeten doen en weinig geld. En zei ook dat ie nu boos wordt omdat ie niet op alles wil moeten letten. Maar dit keer kapte ik het af en gaf 1 voorbeeld van mijn kant. Ik heb altijd 1 dag thuis gewerkt, maar dat is hier niet mogelijk ivm de overlast. Dus ik pas me al ontzettend aan! Als ik bezoek heb wordt me telkens gevraag dof ik er niet gek van wordt. Zei dat ik dan steeds aangeef dat het gelukkig tot november is. Daarop zweeg ie. Moet het nog maar zien hoor... kan me niet voorstellen dat ie dan klaar is, voor zover ik het huis kon bekijken vanaf de voordeur.

Maar ja, wat moet ik nou? Kan ik iets zeggen over de overlast van een schuifdeur van de benedenburen? Het is echt zo'n irritant geluid en ze lopen echt heel vaak heen en weer.

Ik woon hier nog niet zo lang en heb absoluut geen zin in ruzie met de buren, maar door zijn toon en inlevingsvermogen in mij (NOT!) is mijn grens nu wel bereikt. En is er uberhaupt een richtlijn voor de duur van en verbouwing? Ik vind 8 maanden overlast erg veel. Hopelijk komt dat gauw tot een einde, maar die schuifdeur blijft natuurlijk. Overigens heb ik tijdens het typen van dit stukje, die deur ongeveer 8x open en dicht horen gaan.

Nou, dit lucht al op... Ik zie jullie adviezen graag tegemoet, alvast bedankt!

Van de bovenburen overigens nooit last gelukkig! (die zijn met zn 3-en) Vader en 2 tieners.

Lfs Babs
Oei babs.. Ik zou bewijzen gaan verzamelen..

Zet een video recorder aan.. Film teletext als bewijs van de tijd.. en neem het geluid op wat je hoort. Als het zo heftig is als dat je zegt dat het is, dan is dat prima hoorbaar op tape! Anders je naaste buren eens vragen langs te komen op het moment dat er overlast is... Of met ze afspreken dat je ze een sms stuurt als je na 21:00 nog last hebt..
Oh en hebben zij toevallig onderburen of mensen die naast ze wonen die er ook last van hebben? Dan sta je wat sterker..
quote:SweetSummer schreef op 24 oktober 2010 @ 14:59:

Oh en hebben zij toevallig onderburen of mensen die naast ze wonen die er ook last van hebben? Dan sta je wat sterker..

Ik woon op de 1e etage, zij dus begane grond. Woon op een hoek en zij hebben dus geen naaste buren. Binnen is de hal naast hun woning. 'helaas' hebben anderen dus geen last van hun. Overigens in het verleden wel anders geweest, maar toen woonde ik er niet en doet er dus ook niet toe. Deze verhalen wilde de benedenbuurman mij vorige keer gaan vertellen, maar ik gaaf aan dat ik met hem sta te praten omdat ik bespreekbaar wil maken waar ik last van heb. De buren moeten dat ook maar voor zichzelf doen.

Vind het echt zo lastig! Het is een aparte vogel en hij voelt zich meteen aangevallen: dat praat heel lastig. Om nog een voorbeeld te geven: hij heeft een schotel. In de huisregels staat je geen schotel aan het pand mag bevestigen. Heeft ie m op een paal (die het gebouw niet raakt) bevestigd. Nou, dit zegt wel genoeg toch?! Hij heeft ook alle verwarmingen losgekoppeld (hoe hij zn huis verwarmt? geen idee) maar heeft dus in de vergadering (VvE) gezegd dat ie minder servicekosten wil betalen omdat ie de verwarming niet gebruikt. Ongelofelijk!

Dit las ik overigens in het laatste verslag van de vergadering mei jl, ik kon die avond niet. Volgend jaar ga ik zeker: dat begrijp je!
Is er VVE die je om raad kunt vragen?
Home is where your wifi connects automatically.
OMG, Babs, je hebt een eigenwijze buurman from hell. Ik heb verder geen tips, die van Sweetsummer zijn wel verstandig.

Sterkte.
Oh my, heeft hij dat echt gezegd dat hij minder servicekosten wil betalen? Is dit ook door gegaan? Want is het niet zo dat je een VVE contract hebt ondertekent, en dat dit weer via een juridisch pad moet worden gedaan? Ik zou hier echt niet mee akkoord gaan. Dat gezeur! En verder het VVE regelement of iets dergelijks doornemen. Wat een vervelende situatie!
quote:Welpie schreef op 24 oktober 2010 @ 15:10:

Is er VVE die je om raad kunt vragen?Ja er is een Vve, denk dat ik die maar eens ga raadplegen. Thanx voor het advies!
Je hebt geluk dat je hem niet boven je hebt wonen, desondanks is het heel normaal dat het vervelend is en hij zou daar begrip voor moeten tonen. Je moet nu eenmaal rekening met elkaar houden, zeker in de avond.

Het scheelt dat je weet waarom hij dit doet, is toch anders dan iemand die zelf lawaai maakt, tv of muziek.

Hopelijk is het eind dit jaar af, dus hou in je achterhoofd dat het tijdelijk is. Misschien een idee om met buren te praten, wellicht dat zij ook last hebben. Dan zal hij het ook eerder serieus nemen. En via de vereniging kan toch ook gereageerd worden? Ik zou toch nog eens hem op de koffie roepen en de situatie uitleggen. Daar kweek je meer begrip mee dan zo aan de deur. Komt minder irritant over, het is echt het proberen waard.
Moeilijk dit soort situaties. Mijn ervaring is dat je er niets tegen kunt doen, zelfs met bewijs van de politie niet.

Weet je waarom de vorige eigenaren verhuist zijn? Hebben zij aangegeven overlast te hebben van de benedenburen? Misschien dat je daar iets mee kunt mocht je willen verhuizen, achterhouden van informatie oid.
Ik zat even te googlen over wat ik kon vinden over regels met betrekking tot verbouwen:

Regels geluidsoverlast

Kan jij trouwens niet bij de volgende VVE vergadering voorstellen dat er alleen binnen bepaalde tijdstippen geklust mag worden?
quote:Fawna schreef op 24 oktober 2010 @ 15:16:

Moeilijk dit soort situaties. Mijn ervaring is dat je er niets tegen kunt doen, zelfs met bewijs van de politie niet.

Weet je waarom de vorige eigenaren verhuist zijn? Hebben zij aangegeven overlast te hebben van de benedenburen? Misschien dat je daar iets mee kunt mocht je willen verhuizen, achterhouden van informatie oid.

Vorige bewoners was een stelletje met 1 kindje, huis heeft 2 slaapkamers. Wilden graag een 3e, dus vandaar de verhuizing. Dus daar ben ik niet achterdochtig over. Ze hebben overigens wel laten blijken dat de benedenbuurman wat apart is. Nou... zeg maar gerust een DRAAK! Zij zullen ook vast overlast gehad hebben, maar daar kan ik niks mee.

Zal ik eerst met de voorzitter van de VvE gaan praten (is mijn buurman) of meteen de VvE bellen?
quote:Babs29 schreef op 24 oktober 2010 @ 15:22:

[...]

Vorige bewoners was een stelletje met 1 kindje, huis heeft 2 slaapkamers. Wilden graag een 3e, dus vandaar de verhuizing. Dus daar ben ik niet achterdochtig over. Ze hebben overigens wel laten blijken dat de benedenbuurman wat apart is. Nou... zeg maar gerust een DRAAK! Zij zullen ook vast overlast gehad hebben, maar daar kan ik niks mee.

Zal ik eerst met de voorzitter van de VvE gaan praten (is mijn buurman) of meteen de VvE bellen?Vorige bewoners wilden een 2e kindje ipv 3e. Lees het na en klopte dus niet
quote:Annelize schreef op 24 oktober 2010 @ 15:18:

Ik zat even te googlen over wat ik kon vinden over regels met betrekking tot verbouwen:

Regels geluidsoverlast

Kan jij trouwens niet bij de volgende VVE vergadering voorstellen dat er alleen binnen bepaalde tijdstippen geklust mag worden?Heb het huishoudelijk reglement erbij gepakt, er staat letterlijk in: Iedere eigenaar/ gebruiker is verantwoordelijk voor rust in en om het gebouw. Ter bevordering hiervan is het tussen 21.00 en 08.00 uur niet toegestaan werkzaamheden te verrichten, die door geluid of trilling overlast veroorzaken, zoals boren, timmeren, zagen etc.
Misschien gebruikten ze de schuifdeur nog niet in de zomer en nu het kouder word wel..

Echt klote voor je! Hier ook altijd overlast, oude buurt dus aaaaaltijd gebouw en getimmer, vreselijk irritant!

Zou het iets uit halen als jij je vloer beter laat isoleren of is het daar te luid voor?

Anders gewoon klagen bij de vereniging
Wat een vreselijk buurman heb jij zo te lezen. Ik zou ook flink balen!

Typisch zo'n gevalletje waar je dus niet mee kunt praten.

Ik zou inderdaad bewijzen gaan verzamelen voor zover dat mogelijk is. (de tips van sweetsummer klinken erg goed).

Wat betreft die schuifdeur kun je denk ik iet zoveel doen, maar dat er volgens het regelement na 21:00 geen overlast mag zijn moet toch bruikbaar zijn voor je zou ik zeggen..

Zeker de VVE aanspreken en vragen wat te doen.

Succes ermee! Lijkt me een lastige situatie
Of rijdende rechter
Maar zoals vanmiddag: ik spreek de buren erop aan dat het pas na 23.00 uur stil was en zij ontkennen. (zn vrouw/ vriendin is zn getuige) Wat moet ik dan?

En wat betreft die schuifdeur. Moet ik dat accepteren of niet?
Dat van die schuifdeur, dat is een contactgeluid. Die zijn soms lastig oplosbaar. Misschien staat daarover iets in het reglement van de VvE?
helaas had ik net een post geschreven toen mijn verbinding er even uit lag..niet handig..nog een keer;

ik vind het heel erg voor je, kan me voorstellen dat de hinder echt op je laatste zenuw begint te werken.

er is een stichting geluidshinder, deze hebben ook een pdfje gemaakt met wat je eventueel zou kunnen doen.

http://www.nsg.nl/index.php?page=36

onderaan de pagina zie je scriptie staan, die even openen en je vindt het pdfje met tips..

(zijn niet echt tips: maar wel alle bepalingen van het burgerlijk wetboek de hierop van toepassing zijn en die je later kan gebruiken)

veel succes meid
Jij kan je naaste buren er even bij halen toch als ze na 21 uur nog overlast veroorzaken. Heb jij ook getuigen.
Wat een vervelende situatie, heb zelf eens een hele vervelende buurman gehad, dat kan echt je woonplezier verpesten! Succes ermee
quote:sienna79 schreef op 24 oktober 2010 @ 15:53:

helaas had ik net een post geschreven toen mijn verbinding er even uit lag..niet handig..nog een keer;

ik vind het heel erg voor je, kan me voorstellen dat de hinder echt op je laatste zenuw begint te werken.

er is een stichting geluidshinder, deze hebben ook een pdfje gemaakt met wat je eventueel zou kunnen doen.

http://www.nsg.nl/index.php?page=36

onderaan de pagina zie je scriptie staan, die even openen en je vindt het pdfje met tips..

(zijn niet echt tips: maar wel alle bepalingen van het burgerlijk wetboek de hierop van toepassing zijn en die je later kan gebruiken)

veel succes meid

Sienna bedankt! Heb het gelezen en er staat o.a. in dat sommige buren juist meer lawaai gaan produceren als je er werkt van maakt. Uh.. dat zie ik echt niet zitten - dan is het einde zoek! Maar ik laat ook niet over me heen lopen en wil deze situatie daarom ook niet klakkeloos accepteren. Ik ga eerst eens in gesprek met de voorzitter van de Vve en mocht die niks voor me kunnen betekenen dan bel ik de VvE. Dat schuifdeur geluid valt idd onder contact geluid en is lastig iets aan te doen. Maar het feit dat die deur er niet zat toen ik kwam wonen is voor mij weer beter. Ik hoor het echt pas sinds 2,5 week en woon hier nu bijna 8 mnd dus kan me niet voorstellen dat ie er eerder al inzat en dus nooit gebruikt werd.

Overigens zei de buurman toen ik vanmiddag voor de deur stond meteen dat die deur er al in zat, hij is vast op de hoogte van de regels hoor.

Net als met die schotel.. Toen ik kwam bezichtigen geen schotel te zien. Toen ik na de overdracht blij met de sleutel en schoonmaak artikelen aankwam stond die schotel daar! Blijkt dat ie 'm ivm begin van de verbouwing weggehaald heeft. Zou me niks verbazen als het op verzoek van de verkopers was natuurlijk. Maar ik kan er dus niks mee. Nou heb ik er overigens totaal geen last van, maar als ie er hing toen ik kwam kijken had het geen positieve indruk achter gelaten zeg maar... Maar dat zien we wel weer tegen de tijd dat ik het ga verkopen. Ik heb hem wel aangesproken over die schotel en toen zei hij ook meteen: die hangt hier al jaren dus kan jij niks tegen doen. SUKKEL!
quote:Babs29 schreef op 24 oktober 2010 @ 15:24:

[...]

Vorige bewoners wilden een 2e kindje ipv 3e. Lees het na en klopte dus niet of zou 3e op "slaapkamer" kunnen slaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven