Geluidsoverlast bovenburen

24-05-2018 07:28 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een jaren 30 woning, benedenwoning. Ik heb dit een aantal jaren geleden gekocht. Het is een fantastisch mooi appartement en heb er de eerste 2 jaar met veel plezier gewoond. Ik hoorde mijn bovenburen bijna nooit.

Maar, die zijn verhuisd en sindsdien heb ik heel veel last van mijn bovenburen. Zij huren. Het is niet zo dat ze heel gekke dingen doen, maar ze lopen allebei op hun hielen. Ook zijn ze nogal onhandig en laten veel dingen vallen, stoten tegen dingen aan. Alles dreunt dan (ook als 'gewoon ' lopen). Ik heb er wel eens wat van gezegd, maar ze zeggen dat ze geen gekke dingen doen.

Tussen mijn plafond en hun vloer zitten houten draagbalken, waarvan er enkele ontzettend zijn gaan kraken in het afgelopen jaar. Bij elke voetstap hoor ik niet alleen een dreun, maar ook heel veel gepiep en gekraak.

Ik hoor ook heel goed wanneer de afwasmachine aan is en zeker de wasmachine (is ook wel eens 's nachts aan - met centrifugeren trilt mijn hele huis). Ook met het warme weer hebben ze zo'n staande ventilator, die trilt gewoon door de vloer heen en ik hoor constant het gezoem.

Ik kon hier nog enigszins mee leven door oordoppen in te doen, maar ik heb ondertussen een paar keer oorontsteking gehad en ik trek dit niet meer. Ik werk vanuit huis en 1 van de 2 is tegenwoordig altijd thuis. Ik lig continu in de stress, ook als ze niet aanwezig zijn, want ik weet dat het lawaai weer komt.

Het zijn verder geen aso's of zo, daarom voel ik me ook zo'n zeurpiet. Maar tegelijkertijd heb ik zo'n stress dat ik er slecht van slaap (en dan nog minder kan hebben).

Ik zit te denken om de eigenaar van de bovenwoning te bellen met het verzoek om in ieder geval iets aan die krakende balken te doen (betekent wel dat de vloer er uit moet) . Ik ben zelfs bereid om dit te betalen en mee te betalen aan een nieuwe vloer boven. Er ligt nu goedkoop laminaat (althans het klinkt als goedkoop).

Maar iets weerhoudt me. Ik wil de relatie met mijn buren niet verstoren. Ik denk dat ze me nu al een zeikerd vinden. Ik ben zo ontzettend bang dat het nog erger gaat worden. Ik vraag me af ok ik gek ben, of gek aan het worden ben.

Welke geluiden zijn 'normaal'? Herken je je in bovenstaande situatie en zo ja, wat heb je er aan gedaan? Verhuizen is geen optie want de huizen zijn zo ontzettend duur, dat kan ik in mijn eentje niet ophoesten (woon nu goedkoop).
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
24-05-2018 08:59
Herkenbaar. Ik heb al jaren geluidsoverlast. Van de vorige bewoners had ik geen last, maar de huidige bewoners maken vreselijk veel herrie. Mijn bovenbuurvrouw is nogal een stamper.

......
Bovenburen hebben ook nog een bovenverdieping. Zelfs daar hoor ik ze stampen idd. Dat kan ik nog hebben. Het kraakt in ieder geval niet.

Nou ja, ik ben in ieder geval niet de enige die van die olifanten als buren heeft. De mijne zijn in het weekend redelijk rustig. Soms wel eens een feestje tot 1 uur of zo, maar okay, dat kan ik nog redelijk van me af laten glijden.

Eerst maar eens een lijstje maken met alles wat er eigenlijk moet gebeuren aan dit huis. Dan de eigenaar benaderen... Ik ga mijn bovenburen verder niet lastig vallen met mijn geklaag.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, over verkopen gesproken... ik ben ook gewoon bang dat mijn huis onverkoopbaar is momenteel ondanks dat het in een gewilde wijk staat.
Ik denk zeker niet dat je je aanstelt, want het klinkt echt vervelend. Ik denk wel dat je je ergernis veel te veel op je buren richt. De irritatie druipt van je posts af. Het probleem zijn niet je buren, het probleem is het huis. Met jouw ergernis naar je buren heb je echt alleen jezelf.
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:29
Oh ja, over verkopen gesproken... ik ben ook gewoon bang dat mijn huis onverkoopbaar is momenteel ondanks dat het in een gewilde wijk staat.
Proberen is weten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:22
Nee, ik heb al gekeken. Alle huizen in mijn prijsklasse zijn appartementen. Ik zal dan nog steeds boven of onderburen hebben. Nu zijn onderburen iets minder erg, maar een vriendin van woonde boven een hakkenloper en werd daar helemaal gestoord van. Die 20K is mijn pensioen/ziektepotje. Maar ik heb het er graag voor over als ik hier rust kan vinden.
Precies.
Hier allen onderburen in een jaren 80 woning.
Maar hoor hun ook stampen, en mijn tafel trilt ervan.
Komt natuurlijk ook door hun manier van lopen,maar helaas is dat niet verboden.

Sterkte , stilte in een woning maakt ook dat ik er me er thuis voel.
Dus ik zou zeker proberen wat aan het lawaai te doen, op welke manier dan.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso is een slapende VVE verboden bij wet...
Alle reacties Link kopieren
spuit-elf schreef:
24-05-2018 09:31
Ik denk zeker niet dat je je aanstelt, want het klinkt echt vervelend. Ik denk wel dat je je ergernis veel te veel op je buren richt. De irritatie druipt van je posts af. Het probleem zijn niet je buren, het probleem is het huis. Met jouw ergernis naar je buren heb je echt alleen jezelf.
Daar heb je gelijk in. Ik vergelijk ze steeds met mijn vorige buren, die ik niet hoorde. Het kan dus wél. Waar ik moeite mee heb is dat ik ze meerdere keren heb aangesproken op het feit dat het heel erg gehorig is en zij er behalve 's nachts niet meer wassen, er niets mee doen. Ik snap dat je niet kunt veranderen hoe je loopt, maar je hoeft niet door je huis te rennen. Zo groot is het nou ook weer niet. Je kunt je schoenen ook bij de deur aan en uit doen. Dat doe ik zelf ook.

Ik ben gewoon gefrustreerd omdat ik zelf altijd rekening houd met de buren. Ik geef geen feestjes thuis, ik draag geen schoenen in huis (heb houten vloer), ik gebruik mijn naaimachine alleen als ik weet dat ze niet thuis zijn. Zodra ze thuis komen stop ik er mee. Ik weet hoe gehorig het is en houd daar rekening mee. En nee, ze doen geen gekke dingen, maar de normale dingen die ze doen doen ze gewoon heel hardhandig.

En natuurlijk is het het huis. Want als de balken niet verrot waren, of los lagen, dan zou er stukken minder overlast zijn. Het gekraak, in combinatie met het gebonk is gewoon echt gekmakend.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
24-05-2018 09:36
Sowieso is een slapende VVE verboden bij wet...
Is dat zo? Dan ben ik ook schuldig vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 07:49
Klopt, dat is het lastige. Ze doen geen abnormale dingen, maar het klinkt gewoon abnormaal. Oordoppen wassen is niet nodig, want ik gebruik elke dag nieuwe. Een 'kantoor' buiten de deur is geen optie. Als ZZP-er is het al geen vetpot.

Ik ben eigenlijk op zoek naar bevestiging dat a: ik me aanstel, of b: dat het niet gek is dat ik contact opneem met de eigenaar om grondig te renoveren.
Een beetje lullig, maar ik ga gewoon zeggen dat je je aanstelt. Ik heb ook in zo’n huis gewoond en precies hetzelfde meegemaakt: eerste bovenburen hoorde ik niks van, 2e huurden het huis, en kregen een kind dat met loopauto’s heen en weer ging razen enzo. Ik kon me er helemaal voor afsluiten. Ik hoorde het maar half en registreerde het niet. Mijn bezoek dacht echter dat het plafond naar beneden kwam.

Ik heb er dus helemaal niks aan gedaan, nooit gezegd dat ik last van ze had oid, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:29
Oh ja, over verkopen gesproken... ik ben ook gewoon bang dat mijn huis onverkoopbaar is momenteel ondanks dat het in een gewilde wijk staat.
Waarom zou het onverkoopbaar zijn? Is het in een vreselijke staat?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75, dat is niet lullig hoor. Dit helpt mij om de dingen beter te accepteren zoals ze zijn. Ik zou heel graag willen dat ik me er voor af kon sluiten. Hoe doe je zoiets?

Ja, ik heb ook wel eens bezoek die zich doodschrikken als ze boven weer eens bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:29
Oh ja, over verkopen gesproken... ik ben ook gewoon bang dat mijn huis onverkoopbaar is momenteel ondanks dat het in een gewilde wijk staat.
Waarom?
Nu een wat minder lullig antwoord: mijn huis was binnen een week flink overboden. Ondanks bovenburen en slapende VVE. Die zijn we gewoon opnieuw leven in gaan blazen toen ik ging verkopen.
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:43
Mevrouw75, dat is niet lullig hoor. Dit helpt mij om de dingen beter te accepteren zoals ze zijn. Ik zou heel graag willen dat ik me er voor af kon sluiten. Hoe doe je zoiets?

Ja, ik heb ook wel eens bezoek die zich doodschrikken als ze boven weer eens bezig zijn.
Hoe doe je dat? Geen idee eigenlijk. Er zijn wel momenten in mijn leven en plekken dat ik dat ook niet kon, maar in mijn huis lukte het juist weer wel.
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:29
Oh ja, over verkopen gesproken... ik ben ook gewoon bang dat mijn huis onverkoopbaar is momenteel ondanks dat het in een gewilde wijk staat.
Wat een rare redenatie, of er moet flink wat achterstallig onderhoud zijn.
Dat jij dit ervaart als geluidsoverlast hoeven nieuwe bewoners het niet erg te vinden en kunnen zij beter dealen met gewoon leefgeluiden.
Besef je dat er overal wel leefgeluiden zijn?
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:43
Mevrouw75, dat is niet lullig hoor. Dit helpt mij om de dingen beter te accepteren zoals ze zijn. Ik zou heel graag willen dat ik me er voor af kon sluiten. Hoe doe je zoiets?

Ja, ik heb ook wel eens bezoek die zich doodschrikken als ze boven weer eens bezig zijn.
Ik denk zomaar dat bezoek schrikt van jou schrikken.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
24-05-2018 09:47
Wat een rare redenatie, of er moet flink wat achterstallig onderhoud zijn.
Dat jij dit ervaart als geluidsoverlast hoeven nieuwe bewoners het niet erg te vinden en kunnen zij beter dealen met gewoon leefgeluiden.
Besef je dat er overal wel leefgeluiden zijn?
Bij mijn bovenburen is er wel achterstallig onderhoud maar zij huren en zijn daar niet verantwoordelijk voor. Mijn eigen appartement wordt goed onderhouden. Dat is het probleem niet. Maar als een potentiele koper vraagt hoe het met de geluidsisolatie zit kan ik moeilijk zeggen dat het hier rustig wonen is.

Maar je hebt gelijk. De een kan er beter tegen dan de ander. Dat ik dit als stressvol en buitensporig ervaar wil nog niet zeggen dat een ander er ook zo over denkt.
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:54
Bij mijn bovenburen is er wel achterstallig onderhoud maar zij huren en zijn daar niet verantwoordelijk voor. Mijn eigen appartement wordt goed onderhouden. Dat is het probleem niet. Maar als een potentiele koper vraagt hoe het met de geluidsisolatie zit kan ik moeilijk zeggen dat het hier rustig wonen is.

Maar je hebt gelijk. De een kan er beter tegen dan de ander. Dat ik dit als stressvol en buitensporig ervaar wil nog niet zeggen dat een ander er ook zo over denkt.
Je koopt een benedenwoning en daar hoort geluid van de bovenburen bij, vooral als je een oud huis koopt. Zo simpel is het.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. In ons vorige appartement hadden we eerst ook nooit last van onze bovenburen. We hoorden weleens wat natuurlijk, maar het was nooit echt storend. En toen verhuisden ze en kwam er een nieuwe buurvrouw. Ik denk dat ze zo'n 50 kilo woog maar ze maakte een lawaai! Alles wat ze deed maakte lawaai, ze stampte, bij het koken gooide ze de keukenkastjes dicht, slaan met de deuren, ze stootte steeds vanalles om. Alsof ze het expres deed, echt verschrikkelijk. Het was een lieve vrouw en ze probeerde echt rekening met ons te houden, ze deed meteen haar schoenen uit bijvoorbeeld, maar het was gewoon de manier waarop ze liep en bewoog. Ineens kraakte er van alles en ze heeft het zelfs een keer voor elkaar gekregen om kopjes uit onze kast te laten trillen toen ze aan het stofzuigen was.

Zij ging verbouwen dus toen hebben we aangeboden om er op onze kosten een betere ondervloer in te zetten. Dat heeft ze gedaan en het hielp wel wat, maar alsnog hadden we last van haar gestamp. Vlak daarna kreeg ze een nieuwe baan aan de andere kant van het land en verhuurde ze haar huis tijdelijk aan drie studenten, grote zware kerels dus ik zag de bui al hangen. Maar helemaal geen last meer gehad, alleen als zij het huis kwam inspecteren :rofl:

Ik denk dat een nieuwe ondervloer of nieuwe balken je niet gaan helpen. Je kunt natuurlijk de eigenaar bellen, maar in een oud huis hoort dit er toch wel bij en je hebt gewoon pech met je huidige bovenburen. Als je gevoelig bent voor geluid dan blijf je het ook horen met een goede ondervloer. Ik zou toch kijken of je niet kunt gaan verhuizen, naar een nieuw goed geisoleerd appartement of in ieder geval een appartement zonder bovenburen. Het is een drastische stap, maar het klinkt alsof je leefgenot enorm wordt beperkt en ik denk dat het een verademing is als je een rustig thuis kunt hebben.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 09:54
Bij mijn bovenburen is er wel achterstallig onderhoud maar zij huren en zijn daar niet verantwoordelijk voor. Mijn eigen appartement wordt goed onderhouden. Dat is het probleem niet. Maar als een potentiele koper vraagt hoe het met de geluidsisolatie zit kan ik moeilijk zeggen dat het hier rustig wonen is.

Maar je hebt gelijk. De een kan er beter tegen dan de ander. Dat ik dit als stressvol en buitensporig ervaar wil nog niet zeggen dat een ander er ook zo over denkt.
Jij hebt toch geen contact met potentiele kopers, alleen je makelaar? En je makelaar maakt er wel een mooi verhaal van hoor, daar zijn ze goed in.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
gioia82 schreef:
24-05-2018 10:09
Jij hebt toch geen contact met potentiele kopers, alleen je makelaar? En je makelaar maakt er wel een mooi verhaal van hoor, daar zijn ze goed in.
Soms geldt geluidsoverlast als een verborgen gebrek. Je bent min of meer verplicht dit te melden, tenzij er niets zwart op wit staat qua overlast.
Alle reacties Link kopieren
gioia82, de bovenbuurvrouw weegt ook nog geen 50 kilo denk ik maar stampen kan ze als de beste. ze loopt gewoon zwaar.

Ik ben blij dat ik dit topic geopend heb. Het zet de zaken wel weer in perspectief. Ik ga wel proberen of de eigenaar iets aan de balken wil doen of gezamenlijk, want losse balken of verrotte balken dat hoort natuurlijk niet. Voor ik het weet heb ik ze echt in mijn kamer liggen.

Verhuizen is gewoon geen optie. Huizen gaan hier ver over de vraagprijs weg. Ja, ik zal mijn huisje inderdaad ook wel makkelijk verkopen (ondanks bovenburen) maar wat kan ik me veroorloven? Heel weinig maar. Dan zou ik echt de stad uit moeten. Wellicht ook auto aanschaffen etc. Maar dat is iets voor over een paar jaar. Eerst maar even doorsparen en kijken hoe ik het hier zo leefbaar mogelijk kan maken.

Op dit moment zou ik nog een jaren 60 flatje in een mindere wijk kunnen kopen. Met kans op rustige buren en kans op lawaaimakers.

Verder is dit een fantastisch huis. Midden in de stad, maar wel met een tuintje. Mooie grote ramen, veel licht, mooie plafonds (die helaas wel kraken) en schouwen, glas in lood etc. Heel veel mooie elementen die veel charme er aan geven. Ja, misschien moet ik me meer focussen op wat ik wél heb.
safrat schreef:
24-05-2018 10:20
Soms geldt geluidsoverlast als een verborgen gebrek. Je bent min of meer verplicht dit te melden, tenzij er niets zwart op wit staat qua overlast.
Waar moet dat staan.. op welk zwart op wit?

Daarnaast gaat het om gewone woongeluiden waar TO last van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel eens in een gehorig huis gewoond en dat is dan ook de reden dat ik nooit meer bovenburen wil. Nou veroorzaakten mijn bovenburen ook echt overlast, dus geen idee hoe het zou zijn geweest met normale buren. In iedergeval trok ik het niet meer dat ze iedere nacht om 3 uur keiharde muziek begonnen te draaien.

Als het gewone leefgeluiden zijn kunnen je buren niks met je klachten. Ik ben destijds ook wel eens aangesproken door een andere bovenbuurvrouw die vond dat ik op mijn vrije middag niet door het huis mocht lopen, laat staan dingen doen als stofzuigen. Zij wou absolute rust omdat ze zich anders niet kon concentreren op haar kruiswoordpuzzel :bonk:

Zij woonde dus niet direct boven mij, dus zo gehorig was het blijkbaar. Tsja, ik moet toch echt mijn huis schoonmaken en nee dat ga ik dan toch echt niet doen op een moment dat het haar beter uitkomt. Dat ze de vorige bewoner nooit op die dag hoorde is toch echt niet mijn probleem, maar dat maakte ze er wel van. Wil je echt zo’n buurvrouw worden die voor elk wissewasje voor de deur staat om te klagen? Op een gegeven moment kwam mijn buurvrouw zelfs klagen dat ik op hakken de trap bij mijn voordeur afliep, 3 hele treden maar liefst en dat 2x per dag :rofl:
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Ik zou eerst eens met ze gaan praten, vraag naar de ondervloer ect.
Kijk wat je via de VVE kan doen... daarna pas nadenken over je 20K spenderen. En zeker niet gaan roepen dat jij wel dingen wil gaan betalen voor ze.


Werkt het niet en blijf je last hebben van normale leefgeluiden dan zou ik gaan verhuizen. Maar alleen als je ook echt beter / geluidstiller kan gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
24-05-2018 10:20
Soms geldt geluidsoverlast als een verborgen gebrek. Je bent min of meer verplicht dit te melden, tenzij er niets zwart op wit staat qua overlast.
Ja, daar doelde ik op. Maar ik weet niet of dit een 'gebrek' is of dat dit 'normaal' is. Als ik het zo lees, dan vindt men het erbij horen in zo'n oud huis. Dan is het geen verborgen gebrek. Maar als ik dit nu zou kopen zonder zgn. verborgen gebreken en ik zou na mijn verhuisdag lekker op de bank ploffen en dan die olifanten boven me horen, dan zou ik toch wel pislink zijn.

Ik weet dat buren kunnen verhuizen en je weet nooit wat je weer krijgt. Maar ik heb wel degelijk gevraagd hoe het met het geluid in het huis zat. Ik weet dat ik veel thuis ben namelijk. Ik heb echt in allerlei appartementen gewoond, oud en nieuw, maar nog nooit dít meegemaakt.

Ja, een keer boven een winkel, waar na sluitingstijd de muziek een uurtje knalhard aanging. Dat vond ik niet erg want ik wist dat dit elke dag ging gebeuren en dat het na een uur klaar was. Wat ik nu heb is onvoorspelbaar in zijn voorspelbaarheid zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven