Geluidsoverlast bovenburen

24-05-2018 07:28 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een jaren 30 woning, benedenwoning. Ik heb dit een aantal jaren geleden gekocht. Het is een fantastisch mooi appartement en heb er de eerste 2 jaar met veel plezier gewoond. Ik hoorde mijn bovenburen bijna nooit.

Maar, die zijn verhuisd en sindsdien heb ik heel veel last van mijn bovenburen. Zij huren. Het is niet zo dat ze heel gekke dingen doen, maar ze lopen allebei op hun hielen. Ook zijn ze nogal onhandig en laten veel dingen vallen, stoten tegen dingen aan. Alles dreunt dan (ook als 'gewoon ' lopen). Ik heb er wel eens wat van gezegd, maar ze zeggen dat ze geen gekke dingen doen.

Tussen mijn plafond en hun vloer zitten houten draagbalken, waarvan er enkele ontzettend zijn gaan kraken in het afgelopen jaar. Bij elke voetstap hoor ik niet alleen een dreun, maar ook heel veel gepiep en gekraak.

Ik hoor ook heel goed wanneer de afwasmachine aan is en zeker de wasmachine (is ook wel eens 's nachts aan - met centrifugeren trilt mijn hele huis). Ook met het warme weer hebben ze zo'n staande ventilator, die trilt gewoon door de vloer heen en ik hoor constant het gezoem.

Ik kon hier nog enigszins mee leven door oordoppen in te doen, maar ik heb ondertussen een paar keer oorontsteking gehad en ik trek dit niet meer. Ik werk vanuit huis en 1 van de 2 is tegenwoordig altijd thuis. Ik lig continu in de stress, ook als ze niet aanwezig zijn, want ik weet dat het lawaai weer komt.

Het zijn verder geen aso's of zo, daarom voel ik me ook zo'n zeurpiet. Maar tegelijkertijd heb ik zo'n stress dat ik er slecht van slaap (en dan nog minder kan hebben).

Ik zit te denken om de eigenaar van de bovenwoning te bellen met het verzoek om in ieder geval iets aan die krakende balken te doen (betekent wel dat de vloer er uit moet) . Ik ben zelfs bereid om dit te betalen en mee te betalen aan een nieuwe vloer boven. Er ligt nu goedkoop laminaat (althans het klinkt als goedkoop).

Maar iets weerhoudt me. Ik wil de relatie met mijn buren niet verstoren. Ik denk dat ze me nu al een zeikerd vinden. Ik ben zo ontzettend bang dat het nog erger gaat worden. Ik vraag me af ok ik gek ben, of gek aan het worden ben.

Welke geluiden zijn 'normaal'? Herken je je in bovenstaande situatie en zo ja, wat heb je er aan gedaan? Verhuizen is geen optie want de huizen zijn zo ontzettend duur, dat kan ik in mijn eentje niet ophoesten (woon nu goedkoop).
Ook met een slapende VVE heb je nog steeds rechten en plichten. Als er echt wat mis zou zijn met de draagbalken valt dat onder de constructie en wie daar verantwoordelijk voor is kan je terugvinden in de akte. Bij standaard reglementen is de VVE verantwoordelijk en betaal jij - afhankelijk van de verhouding - een gedeelte en waarschijnlijk zelfs de helft, omdat er maar 2 appartementen in de VVE zitten. Of als jij één etage hebt en de bovenburen twee is de verhouding 1/3 en 2/3.

Heb je al iets gedaan met de stichting geluidshinder?
Alle reacties Link kopieren
Safrat, ik heb op de site gelezen maar verder niets gedaan hiermee.

N.a.v. de reacties heb ik wel door dat dit soort lawaai vrij standaard is. Ja, het is vervelend maar ik zal er mee moeten leren leven en proberen niet boos te worden om dingen die buiten mijn cirkel van invloed liggen. Waar ik wel invloed op kan uitoefenen, daar moet ik mee bezig.

En hopelijk verhuizen deze lui snel en krijg ik weer rustige buren, zoals voorheen.

Hopelijk is het mogelijk om over een paar jaar buiten de stad te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Als je van de bovenburen af wilt: misschien hebben de eigenaren nog wel hypotheek op het pand die hen verbied om de boel te verhuren.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
TO kijk of je het bovenpand zelf kan kopen! Wie weet willen ze het wel kwijt.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
24-05-2018 14:04
TO kijk of je het bovenpand zelf kan kopen! Wie weet willen ze het wel kwijt.
Heb ik ook aan zitten denken, maar dat is best een groot pand van 2 verdiepingen. Als ik het kon betalen, dan zou ik dat echt wel willen. En dan gewoon leeg laten staan :)
NightFlight schreef:
24-05-2018 14:20
Heb ik ook aan zitten denken, maar dat is best een groot pand van 2 verdiepingen. Als ik het kon betalen, dan zou ik dat echt wel willen. En dan gewoon leeg laten staan :)
Een woonhuis van maken. Je hebt dan een volwaardig huis.
Of een B&B van maken.
Waarom nog meer geld steken in een woning van 80 jaar oud die zeer gehorig is? Ga dan liever op zoek naar een woning uit de jaren '90 of nieuwer.
Alle reacties Link kopieren
Nog even de formele kant:

er zijn verschillende Splitsingsreglementen. Als jij eigenaar bent, heb je dat tussen je papieren zitten. Daarin staat wat de rechten en plichten van eigenaren zijn. Met huurders heb je formeel niets te maken: de verhuurder/eigenaar is ervoor verantwoordelijk dat ze zich aan de bepalingen in de Akte houden. Balken is waarschijnlijk een gemeenschappelijk deel. Dit betekent dat eigenaren gezamenlijk verantwoordelijk zijn.

Besluitvorming over wat er moet gebeuren, geschiedt in de ALV. Over besluiten wordt gestemd: doe eens gek, en kijk eens in de Splitsingsakte hoe de verdeelsleutel van de kosten en van de stemmen is. (je vindt dat onder "breukdeel") .

Mocht het zo zijn dat jij de meerderheid van de stemmen hebt, dan kun je stemmen voor nieuwe balken. Die betaal je dan waarschijnlijk wel voor het grootste deel zelf.

Zou er wel eerst een bouwkundige bij halen. Ik zie nu diagnoses langskomen (verrotte balken - niet heel voor de hand liggend op een bovenwoning) die vooralsnog onbewezen zijn.

Het is wel mogelijk om contactgeluiden goed aan te pakken: er moet dan meer gebeuren dan alleen een onderlaag onder het laminaat. Vriend is bouwkundige en die heeft een paar projecten gehad in historische panden waar dan een hotel inkwam. Vijfsterren, dus de gasten accepteren het echt niet als er lawaai in de kamers doordringt. Geluidsisolatie naar dat niveau is wel te doen, maar serieus werk voor een serieuze prijs.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
24-05-2018 14:27
Een woonhuis van maken. Je hebt dan een volwaardig huis.
Of een B&B van maken.
Ja een b&b. Als je 100 euro per nacht vangt, zijn die geluiden opeens een stuk minder ergerlijk :proud:
.
impala schreef:
24-05-2018 15:14
Ja een b&b. Als je 100 euro per nacht vangt, zijn die geluiden opeens een stuk minder ergerlijk :proud:
En dan kan to bepalen of ze door de week of in het weekend gasten heeft voor de B@B
van vrijdag tot zondag is al flink kassa.
Alle reacties Link kopieren
sophie_emma, ik heb net tussen mijn papieren gekeken en er zit geen splitsingsakte tussen. Ik zit me nu ineens te bedenken dat deze 2 huizen nooit 1 huis zijn geweest. Altijd 2 losse woon units. Maar de VVE bestaat wel uit deze 2 appartementen. Ik ga even bij het Kadaster navragen.

Bedankt voor de info. Ik zit inderdaad aan verrotte balken te denken want ze kraken zo. Maar kan ook zijn dat de nagels los zitten natuurlijk. Of dat ze aangevreten zijn door ongedierte.

Het is inderdaad ook van de zotte om hier heel veel geld in te pompen. Ja, ik zou hier graag willen blijven vanwege de lokatie, de ornamenten etc. maar dit is een money pit. Ik blijf hier nog een paar jaar en ga me intussen oriënteren op iets anders en flink sparen. Misschien dat ik zo'n klein vrijstaand vakantiehuisje nog wel kan betalen :)
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 07:58
In dat geval stel ik me aan. (Bedoel dit niet lullig, maar mijn realiteit is behoorlijk verstoord door de grote ergernissen en slaapgebrek.)

Herkent iemand anders dat van een oud huis? Ik heb in veel huizen gewoond, ook oude, maar zo extreem gehorig als dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ja, ik herken het.
Lang geleden woonde mijn zus in een oud koopappartement in de Amsterdamse Jordaan.
Toen ik eens zei dat je de bovenburen wel heel duidelijk kon horen zei mijn zus: Dat zijn de bovenburen niet, maar de buren daar weer boven.
Allemachtig, wat was dat gehorig.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om met de huurbaas en je buren in gesprek te gaan over de opties? Misschien de vloer verangen en extra dempende ondervloer er in. Of wellicht zijn ze bereid om een tapijt neer te leggen? Dat dempt meteen.
Als je je verhaal bij wil zetten nodig je ze om en om uit en laat je de ander even boven rondlopen. Dan kunnen ze het horen.
Ik snap dat je hier geen gedoe over wilt maar zo door leven kan ook niet lijkt me, tenzij je je er bij neer kan leggen. Besef je wel dat het alsnog daar op uit kan draaien. Het is ook zo dat als je je er op gaat focussen het alleen maar erger word.
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik moet mijn focus verleggen. Mijn buren doen niets verkeerd. Ze zijn gewoon ontzettend onelegant. Het is het huis. Ik ga het eerst met de eigenaar opnemen. In de tussentijd ga ik kijken wat voor opties ik in de nabije toekomst heb om van deze ellende af te zijn.

Dan maar een klein huisje buiten de stad en een vieze vervuilende auto. Klinkt erg aantrekkelijk momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft overigens een soort geluids dempende koptelefoon.
( en dan wel zo’n hele dure).
Zou ik serieus overwegen bv voor het werk.

Als ik of de kinderen in de auto tegen hem praat als hij dat ding op heeft, hoort ie gewoon nul nada noppes! Moet ik hem echt op zn schouder tikken voordat ik contact krijg.

Lijkt me als het huis niet aan te pakken is een hele goede b optie
Alle reacties Link kopieren
Yupp schreef:
24-05-2018 20:04
Mijn vriend heeft overigens een soort geluids dempende koptelefoon.
( en dan wel zo’n hele dure).
Zou ik serieus overwegen bv voor het werk.

Als ik of de kinderen in de auto tegen hem praat als hij dat ding op heeft, hoort ie gewoon nul nada noppes! Moet ik hem echt op zn schouder tikken voordat ik contact krijg.

Lijkt me als het huis niet aan te pakken is een hele goede b optie
Heb ik net besteld. Bose Noise Cancelling. Komt morgen.
TO, ik vind absoluut niet dat je je aanstelt. Dit zijn gewoon ontzettend lompe mensen. Vind het ook echt niet kunnen om met schoenen aan te lopen (stampen) in een gehorig huis, houd gewoon rekening met je onderburen, dat doe ik ook.

Ik heb precies hetzelfde gehad, aso’s boven mij 10jr lang, en ik kan je melden: het verandert niet. geluidsoverlast kun je niet uitschakelen, je oren kun je niet uitzetten. Ik vergeleek het met een zwarte wolk die constant boven mij hing, werd er enorm gestresst van. Werkte ook thuis (en die aso’s werkten niet dus hele dag thuis).
Toen ik na 10jr eindelijk kon verhuizen heb ik me voorgenomen om nooit meer onder iemand te wonen.
Ik woon nu op de bovenste verdieping en heb de duurste ondervloer genomen want zou het heel vervelend vinden om mijn onderburen tot last te zijn (ze horen mij vrijwel nooit trouwens, dat heb ik nagevraagd).
Heb wel wat geluiden van linker- en rechterburen maar dat valt in het niet bij waar ik 10jr lang onder gebukt ging.

Sterkte en ik hoop dat jullie er een oplossing voor kunnen vinden!
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn ook lomp. Gelukkig zijn het verder geen aso's. Ze zijn gewoon heel erg aanwezig. Ik heb in mijn leven in meerdere appartementen gewoond met bovenburen en daar nooit last van gehad. Eentje was ook een vooroorlogs gebouw. Ik weet nog dat mijn vriend destijds zich continu druk maakte over het lawaai van de bovenburen, maar ik vond dat hij overdreef. Haha.

Ik ga gewoon nooit meer onder iemand wonen. En het liefst ook niet boven iemand. In de tussentijd zal ik toch wat moeten ontspannen en wennen hier aan.
Alle reacties Link kopieren
NightFlight schreef:
24-05-2018 20:11
Heb ik net besteld. Bose Noise Cancelling. Komt morgen.
Slimme aankoop.
Ik vind dus niet dat je je aanstelt, maar zolang je boven/onderburen hebt , heb je mijn inziens meer kans op geluidoverlast.Omdat geluid omhoog en omlaag het best te horen is helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ach ik woon in een dorp waar intercity's stoppen 1 km van het station dat lukt ook op de fiets en 3-4 km van de stad. Dus dat je altijd een auto nodig hebt is ook niet waar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
25-05-2018 09:14
Slimme aankoop.
Ik vind dus niet dat je je aanstelt, maar zolang je boven/onderburen hebt , heb je mijn inziens meer kans op geluidoverlast.Omdat geluid omhoog en omlaag het best te horen is helaas.
Ik heb ze binnen en ik ben er tevreden mee. Ik hoor niet meer het continue gekraak, hoor de tv en het gepraat ook niet meer. Wat ik nog wel hoor is als ze lopen, maar dat dreunt zo had, zelfs als zou ik doof zijn, dan voel ik dat nog. Mijn hele huis beweegt dan gewoon. Maar goed, dit is een grote verbetering. Ik voel me wat opgesloten in die koptelefoon, alsof ik in een bubble zit, maar de stilte is heerlijk.

En inderdaad, je hebt niet in elk dorp een auto nodig, maar in en om 'mijn' stad vind ik gewoon niet een huisje zonder buren dat in mijn budget past. Dan moet ik echt een stuk verderop kijken. Is ook prima. Ik heb een rijbewijs. Het is niet zo dat ik morgen moet verhuizen maar ik ga er wel werk van maken dat dit over een paar jaar wel de realiteit is. En nooit meer onder of bovenburen. En het liefst ook geen zijburen.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje over die headphone. Ik dacht dat die alleen werken als je er muziek op hebt. Maar jij zegt stilte. Dus muziek hoeft niet perse? En hoor je dan stilte of een ruis?
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
26-05-2018 08:03
Even een vraagje over die headphone. Ik dacht dat die alleen werken als je er muziek op hebt. Maar jij zegt stilte. Dus muziek hoeft niet perse? En hoor je dan stilte of een ruis?
Als ik geen muziek opzet dan hoor ik een ruis. Maar voor mij is dat stilte. Ik kom van een situatie van continu gebonk en gebeuk boven mijn kop. De hele dag en avond door. Ik weet niet hoeveel je kunt lopen in een appartement van 30 m2 maar het gaat maar door. Je zou denken dat als je in het midden van de kamer staat dat je overal wel bij kunt.

Met de muziek zachtjes aan hoor ik die ruis ook niet meer. Af en toe nog wel een bonk als ze echt bijna door het plafond gaan.
.
anoniem_370150 wijzigde dit bericht op 26-05-2018 09:37
99.85% gewijzigd
NightFlight schreef:
26-05-2018 07:38
Het is niet zo dat ik morgen moet verhuizen maar ik ga er wel werk van maken dat dit over een paar jaar wel de realiteit is. En nooit meer onder of bovenburen. En het liefst ook geen zijburen.

Zonder buren is in Nederland nauwelijks te doen, of je moet een boerderij ergens op het platteland kopen. En daar heb je weer andere geluiden.

Zoek in ieder geval een woning met bouwjaar '80 of nieuwer (liefst nog jaren '90). Want toen zijn ze met de bouw echt rekening gaan houden met geluidsisolatie. Denk aan zwevende vloeren, spouwmuren, geen hout maar beton. Je hebt daardoor veel minder contactgeluiden en dat scheelt enorm.

Verder moet je ook een beetje geluk hebben qua buren. Sommige mensen maken nou eenmaal veel herrie, daar doe je weinig aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven