Geluidsoverlast bovenburen

24-05-2018 07:28 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een jaren 30 woning, benedenwoning. Ik heb dit een aantal jaren geleden gekocht. Het is een fantastisch mooi appartement en heb er de eerste 2 jaar met veel plezier gewoond. Ik hoorde mijn bovenburen bijna nooit.

Maar, die zijn verhuisd en sindsdien heb ik heel veel last van mijn bovenburen. Zij huren. Het is niet zo dat ze heel gekke dingen doen, maar ze lopen allebei op hun hielen. Ook zijn ze nogal onhandig en laten veel dingen vallen, stoten tegen dingen aan. Alles dreunt dan (ook als 'gewoon ' lopen). Ik heb er wel eens wat van gezegd, maar ze zeggen dat ze geen gekke dingen doen.

Tussen mijn plafond en hun vloer zitten houten draagbalken, waarvan er enkele ontzettend zijn gaan kraken in het afgelopen jaar. Bij elke voetstap hoor ik niet alleen een dreun, maar ook heel veel gepiep en gekraak.

Ik hoor ook heel goed wanneer de afwasmachine aan is en zeker de wasmachine (is ook wel eens 's nachts aan - met centrifugeren trilt mijn hele huis). Ook met het warme weer hebben ze zo'n staande ventilator, die trilt gewoon door de vloer heen en ik hoor constant het gezoem.

Ik kon hier nog enigszins mee leven door oordoppen in te doen, maar ik heb ondertussen een paar keer oorontsteking gehad en ik trek dit niet meer. Ik werk vanuit huis en 1 van de 2 is tegenwoordig altijd thuis. Ik lig continu in de stress, ook als ze niet aanwezig zijn, want ik weet dat het lawaai weer komt.

Het zijn verder geen aso's of zo, daarom voel ik me ook zo'n zeurpiet. Maar tegelijkertijd heb ik zo'n stress dat ik er slecht van slaap (en dan nog minder kan hebben).

Ik zit te denken om de eigenaar van de bovenwoning te bellen met het verzoek om in ieder geval iets aan die krakende balken te doen (betekent wel dat de vloer er uit moet) . Ik ben zelfs bereid om dit te betalen en mee te betalen aan een nieuwe vloer boven. Er ligt nu goedkoop laminaat (althans het klinkt als goedkoop).

Maar iets weerhoudt me. Ik wil de relatie met mijn buren niet verstoren. Ik denk dat ze me nu al een zeikerd vinden. Ik ben zo ontzettend bang dat het nog erger gaat worden. Ik vraag me af ok ik gek ben, of gek aan het worden ben.

Welke geluiden zijn 'normaal'? Herken je je in bovenstaande situatie en zo ja, wat heb je er aan gedaan? Verhuizen is geen optie want de huizen zijn zo ontzettend duur, dat kan ik in mijn eentje niet ophoesten (woon nu goedkoop).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alle pagina's gelezen.

Wij hebben in een jaren '50 rijtjeswoning gewoond en daar hoorden we elke poep en scheet. Ik wist bij wijze van 24/7 waar de buren zich bevonden en wat ze deden.
Werd er hélemaal gestoord van.

Wij zijn verhuisd omdat mijn man en ik er echt gek werden.
Alle reacties Link kopieren
@NightFlight: in mei opende je dit topic en ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat en de overlast die je ervoer/ervaart?
Hier overburen die elke dag keiharde muziek draaien. Nu sinds een kwartier weer, ik weet niet hoelang het vandaag weer gaat duren. Soms wel een halve dag.

Als ik zelf een muziekje opzet of ga you tuben hoor ik het niet zo.
Ik heb er niet zo'n last van, kan me er makkelijk vanaf sluiten.

Maar je zal er maar naast of onder wonen. Die zitten halve dagen in keiharde muziek. :-[
Alle reacties Link kopieren
@Renee - Sorry, het is al even geleden dat ik ingelogd heb hier.

Ik heb nog wel wat dingen geprobeerd om het beter te maken, met name hoe ik reageer maar ik kwam er al snel achter dat het niet beter zou worden. Ik heb mijn appartement vorig jaar verkocht en ik huur nu een nieuwbouwappartement.

Ik ben nog steeds op zoek naar een ander koophuis want mijn huur is drie keer zo hoog als mijn hypotheek was en ik ben de helft van mijn inkomen kwijt aan wonen. Ik woon wel prettig trouwens en dat is mij ook wel wat waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven