Geluidsoverlast en flippende buurman

02-07-2025 08:48 100 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen iedereen,

Heeft er toevallig iemand ervaring met geluidsoverlast?

Onze buren zijn bezig met een aanbouw in de achtertuin. De afgelopen 3 a 4 weken is het bijna elke dag van 07:30 's ochtends tot 's avonds vaak na 23:00 timmeren, zagen, boren, hard praten en dan voornamelijk zo'n mega irritante cirkelzaag pal onder onze slaapkamerraam.

Nu ben ik echt niet zo moeilijk en heb ik het tot nu toe gewoon gelaten voor wat het is, maar het begint echt op te breken omdat ik zo onregelmatig werk en merk dat mijn rust echt aanzienlijk wordt verstoord. Ik verwacht niet dat er rekening gehouden wordt met mijn rooster, dat is niet realistisch en ik ben echt niet zo moeilijk. Maar ik vind alleen wel dat ze wel mogen stoppen om 22:00.

Afgelopen zondag dacht ik "eindelijk" een dag rust. Maar de zaag ging stipt om 07:30 weer aan. Uit irritatie mijn raam dicht gedaan en de buren lachend naar boven kijken alsof ze aan het wachten waren op reactie. Van ellende de hele dag van huis "gevlucht" om het een dag niet aan te hoeven horen.

Maandagavond tot na 00:00 weer stijf overeind in bed gezeten en gisterochtend weer stipt om 07:30 gewekt door de cirkelzaag.

Gisteravond kwam ik thuis na een zware avonddienst om 22:30 en hij was nog steeds aan het zagen, timmeren en boren. Uiteindelijk ben ik rond 22:45 naar buiten gestapt en heb ik vriendelijk gevraagd of het kon stoppen voor vandaag omdat ik om 07:00 weer naast mijn bed mag staan. Nog voordat ik mijn zin had afgemaakt begon hij ontzettend hard tegen mij te schreeuwen dat ik niet zo moest "zeuren en zeiken" hij schreeuwde dat hij alle tijd van de wereld heeft om zolang als hij dat wilt om door te gaan met de werkzaamheden. Hij werd laaiend en bleef dingen schreeuwen, maar in een andere taal dus ik ben maar weer naar binnen gegaan. Hij ging daarna door met timmeren en maakte bij elke slag een hard kreun geluid (vergelijk het met tennissen) uit irritatie denk ik dan maar? Gelukkig was het nadat hij zijn frustraties een paar minuten lang heeft geuit stil.

De andere buren naast en achter ons klagen er veel over, maar hun durfden er niks van te zeggen en de reden daarvan heb ik ondervonden denk ik dan maar.

1 stel uit de buurt had vorige week al een keer de politie gebeld, maar de politie gaf blijkbaar het advies om zelf het gesprek aan te gaan en het "gewoon" onderling op te lossen..

Nu had hij vanmorgen de zaag om 06:45 aangezet en zat rustig op zijn tuinstoeltje met een kopje koffie en een shagje in zijn mond grijnzend naar ons slaapkamerraam te kijken.. nu wordt het eerder treiteren.

Ik vind het echt heel erg kinderachtig en vraag mij af wat wij hier aan kunnen doen?

Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt 😅
Woningbouw stuurt ons naar de gemeente en de gemeente stuurt ons weer naar de woningbouw..

Tips zijn welkom 😊
Pioen00 schreef:
02-07-2025 11:05
In films is het probleem altijd direct opgelost :-D

Je weet nooit wie je nieuwe buren zijn, maar met een koophuis heb je geen last van een wbv die probleembewoners blijft verplaatsen als foute katholieke priesters. Zelf ook meegemaakt dat een wvb blijft verkondigen dat het nou eenmaal andere culturen zijn en dat je kortom niet moet zeuren als er tot diep in de nacht harde muziek gemaakt wordt met de deuren open, met vuurkorven die zorgen dat je ook met gesloten ramen stikt van de rook. Politie heeft andere prioriteiten en komen gewoon niet of maar 1 keer waarmee het alleen die avond ophoudt en jij een grote bek krijgt, steen door je ruit en krassen op je auto. Ik woon nog liever in een doos dan in mijn oude wbv-buurt.
In wijken met koopwoningen is ook geluidsoverlast, zijn ook probleembewoners.
poohtjesschrijft schreef:
02-07-2025 11:55
dat heeft voor mijn moeder tot nu toe allemaal niks geholpen. Zij heeft al jaren last van de buren, met harde muziek in de nacht, krijsende kinderen, bezoek dat tegen de deuren in de hal stampt etc.
WBV zegt dat het een complex dossier is ( met andere woorden: wij durven niks te doen) , Politie komt wel midden in de nacht en dan is het een dag rustig en dan begint het weer van voor af aan. Geluidsoverlast is verschrikkelijk.

dus TO ik heb helaas geen echte tips voor je, behalve dat je 'geluk' zou kunnen hebben dat die hele aanbouw niet gebouwd mag worden. Sterkte!!
al zal het niet helpen.... als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kun je hem wel schrik aanjagen door dat pad op te lopen. ( ook als je geen verzekering hebt trouwens). dreigen met gerechtelijke stappen wil wel eens afschrikken.
Als een gesprek niet helpt zou ik bewijs gaan verzamelen voor dossieropbouw en contact opnemen met de wijkagent.
Bijvoorbeeld door geluidsopnames of beeldopnames. Ook als hij zijn zaag s'morgens vroeg aanzet en zelf in een stoel gaat zitten roken of koffiedrinken kun je proberen het van boven te filmen of een foto maken. Of geluidsopname als hij jouw naam roept of zingt of schreeuwt.
Ook zou ik bij de woningbouw navragen of zij een vergunning hebben gegeven voor een serre/uitbouw, dit lijk mij namelijk sterk. Sterkte ermee.
Zo vanuit je slaapkamerraam de ramen lappen en een emmer water over zijn slijpmachine. Sorry Buurman.

Maar nee, dat zal niks oplossen en het alleen maar erger maken. Wat een afschuwelijke gast! Haast niet te geloven dat dit soort mensen bestaan.

Het enige is toch blijven melden bij politie en wbv en dossier opbouwen. En serieus overwegen te verhuizen.

Heel veel sterkte!
I wanna live my life with the volume full!
Phlox24 schreef:
02-07-2025 11:57
In wijken met koopwoningen is ook geluidsoverlast, zijn ook probleembewoners.
Garantie op goede buren krijg je nooit helaas maar mijn eigen ervaring heeft geleerd dat hoe minder mensen te verliezen hebben, hoe minder er om hun omgeving gegeven wordt. Van een buurt waar afval van het balkon wordt gedonderd, er tot diep in de nacht altijd wel ergens lawaai gemaakt wordt, er weinig sociale cohesie is, naar een buurt waar je pakje niet door buren wordt aangenomen omdat iedereen simpelweg overdag aan het werk is, tuintjes netjes worden onderhouden en buren elkaar op de hoogte houden als er een feestje wordt gehouden is echt een wereld van verschil.
Phlox24 schreef:
02-07-2025 11:54
Ik geloof er helemaal niets van dat de geluidsoverlast dan over is, dan verzint die man wel wat anders om te treiteren.
Hij zorgt altijd al voor overlast, al vanaf de dag dat ik hier woon.
Hij heeft zo'n 6 garageboxen op het plein naast ons (via zijn kinderen) en klust hele dagen door aan auto's, fietsen, oud ijzer, aanhangwagens in de parkeervakken afijn noem maar op. Alleen dan is het vanaf een afstand dus dan hoor je het minder dan dit.
De hele buurt kan hem niet uitstaan omdat hij zich overal mee bemoeit en probeert bij te klussen.

Meneer denkt dat hij de generaal van de straat is, maar niemand kan hem uitstaan omdat hij bekend staat als oplichter.. Ik heb hem altijd in zijn waarde gelaten omdat het geen fraai ventje is en het altijd bij beschaafd begroeten bij voorbij gaan gehouden. Maar de combinatie van hitte, vermoeidheid en irritaties van de afgelopen weken hebben mij toch een poging doen wagen de overlast vriendelijk te stoppen.. helaas werkte het niet.

Ik ga toch eens onderzoeken wat eventueel buurtbemiddeling, politie of misschien handhaving voor ons kunnen betekenen met deze overlast. De aanbouw ziet er niet naar uit dat het binnen een week of 2 af is..😅
Snauter82 schreef:
02-07-2025 12:02
Als een gesprek niet helpt zou ik bewijs gaan verzamelen voor dossieropbouw en contact opnemen met de wijkagent.
Bijvoorbeeld door geluidsopnames of beeldopnames. Ook als hij zijn zaag s'morgens vroeg aanzet en zelf in een stoel gaat zitten roken of koffiedrinken kun je proberen het van boven te filmen of een foto maken. Of geluidsopname als hij jouw naam roept of zingt of schreeuwt.
Ook zou ik bij de woningbouw navragen of zij een vergunning hebben gegeven voor een serre/uitbouw, dit lijk mij namelijk sterk. Sterkte ermee.
Ik heb al zo'n 25 geluidsopnames op verschillende tijden!
Maar goede tip om ook ander beeld- en geluidsmateriaal te verzamelen! Dankjewel.
Filmen in andermans tuin is niet toegestaan. Ik snap wel als je het zou doen, maar wees je daar wel bewust van.

Voor nu zou ik contact opnemen met de politie cq wijkagent.
Heb je je huurcontract gelezen, staat er wat in over geluidsoverlast of aanbouw
janine schreef:
02-07-2025 12:24
Heb je je huurcontract gelezen, staat er wat in over geluidsoverlast of aanbouw
Overdag tussen 07:00 en 19:00 is geluid toegestaan, maar geen overmatig lawaai.

Avond tussen 19:00 en 23:00 geluid beperken en geen zware machines gebruiken.

Nacht tussen 23:00 en 07:00 stilte.

Zondag gehele dag geluid beperken en vermijden.

Alleen de woningbouw zegt dat de gemeente moet handhaven en de gemeente zegt dat de woningbouw moet handhaven..

Ik denk dat de wijkagent op dit moment de beste optie is, op internet staat dat hij morgen inloopspreekuur heeft in het buurtcentrum dus we gaan maar eens een poging wagen..
Oh, dat wilde ik idd zeggen, vaak hebben ze een spreekuur. Of gewoon op straat aanspreken (de wijkagent dus), kan ook. Ik zie "die van ons" vrij vaak fietsen. Voor de wijkagent is het ook makkelijker om gewoon eens langs te fietsen bij je buurman op zo'n tijdstip, desnoods op verschillende momenten, om te zien wat er gaande is. Andere politieagenten gaan op meldingen af en moeten maar zien of/wanneer ze tijd hebben.
Al 3 tot 4 weken van 7.30 tot 23.00 aan het zagen met een machine, timmeren en boren. En het is nog niet klaar. Hoe groot gaat die serre/aanbouw wel niet worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
02-07-2025 12:39
Al 3 tot 4 weken van 7.30 tot 23.00 aan het zagen met een machine, timmeren en boren. En het is nog niet klaar. Hoe groot gaat die serre/aanbouw wel niet worden?
Onze buren zijn er al meer dan twee maanden mee bezig en voor een ander gezin in de straat geldt hetzelfde.
Lydia- schreef:
02-07-2025 12:28
Overdag tussen 07:00 en 19:00 is geluid toegestaan, maar geen overmatig lawaai.

Avond tussen 19:00 en 23:00 geluid beperken en geen zware machines gebruiken.

Nacht tussen 23:00 en 07:00 stilte.

Zondag gehele dag geluid beperken en vermijden.

Alleen de woningbouw zegt dat de gemeente moet handhaven en de gemeente zegt dat de woningbouw moet handhaven..

Ik denk dat de wijkagent op dit moment de beste optie is, op internet staat dat hij morgen inloopspreekuur heeft in het buurtcentrum dus we gaan maar eens een poging wagen..
Heb je al co tact gehad met de huurbond? Zij kunnen helpen druk te zetten op de woningbouw.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik zou het toch nog even bij de woningbouw aankaarten. Als je dat maar met genoeg buren doet, zullen ze er toch iets mee moeten zou je hopen..

Sterkte in ieder geval. Het lijkt me zwaar irritant
Wat ontzettend naar voor iedereen met zulke buren... je zou toch zeggen dat iedereen fijn woongenot wilt?! En doodsbedreigingen, wat erg!!!

Ik ben zo ontzettend blij dan met onze buren, geen mega contact, maar ook geen herrie. Verderop wel een mega klussende man, ook op avonden en zondagen, maar dat is gelukkig iets verder weg...
Kun je eventueel onopvallend geluid- en beeldopnames maken?
Als bewijs
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dit soort toestanden bestaat en blijft bestaan door “ het recht van de sterkste “ . En het is bizar dat klussende buurman dat is, terwijl er veel mensen last van hebben. Als er morgen vier buurmannen zijn tuin inkomen en het snoer van de zaag doorknippen heb je een hele andere situatie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat een nare vent! Rotsituatie voor jou TO!
Het gejen zal wel weer stoppen als jij, zoals eerder, hem met rust laat/negeert. Maar het geluidsoverlast mogelijk niet. Is dat op te brengen?

Hier was in de flat voor ons huis ook een man komen wonen die veel overlast veroorzaakte. Uiteindelijk (na jaren) moest hij verhuizen van de woningbouw. Als er meer buren zijn die last houden kan het misschien helpen om steeds klachten door te blijven geven ivm dossieropbouw. Inclusief verbale agresssie bij poging tot gesprek.
himalaya schreef:
02-07-2025 12:39
Ja geen idee.
Volgens mij bouwt hij het helemaal zelf vanaf 0. Het is ookal 3x weer afgebroken en opnieuw begonnen.
Ik hoop niet lang meer, maar ik houd m'n hart wel vast.
calvijn1 schreef:
02-07-2025 12:55
Kun je eventueel onopvallend geluid- en beeldopnames maken?
Als bewijs
Ik heb veel geluidsopnames! Ook een paar gemaakt via video waarop te zien is dat dit geluid zo hard klinkt binnen met de ramen en roosters gesloten.
Moiren schreef:
02-07-2025 12:46
Heb je al co tact gehad met de huurbond? Zij kunnen helpen druk te zetten op de woningbouw.
Ik zal me daar eens in verdiepen!
karnemelk schreef:
02-07-2025 13:07
Wat een nare vent! Rotsituatie voor jou TO!
Het gejen zal wel weer stoppen als jij, zoals eerder, hem met rust laat/negeert. Maar het geluidsoverlast mogelijk niet. Is dat op te brengen?

Hier was in de flat voor ons huis ook een man komen wonen die veel overlast veroorzaakte. Uiteindelijk (na jaren) moest hij verhuizen van de woningbouw. Als er meer buren zijn die last houden kan het misschien helpen om steeds klachten door te blijven geven ivm dossieropbouw. Inclusief verbale agresssie bij poging tot gesprek.
Ja ik deed al weken niks anders.
Ik ben gewoon moe want aan rust kom ik gewoon niet. Elke keer korte nachtjes, nu speelde de hitte ook een rol dat ik toch een gesprek wilde omdat ik het bizar vind dat ik alles potdicht moet houden omdat meneer niet kan stoppen met klussen.

Ik laat hem nu sowieso met rust al is hij flink op zijn tenen getrapt en probeert hij reacties uit te lokken. Ik moet hier natuurlijk wel normaal kunnen blijven wonen, dus ik denk dat advies inwinnen bij de wijkagent wel een goede optie is.
blijfgewoonbianca schreef:
02-07-2025 13:00
Dit soort toestanden bestaat en blijft bestaan door “ het recht van de sterkste “ . En het is bizar dat klussende buurman dat is, terwijl er veel mensen last van hebben. Als er morgen vier buurmannen zijn tuin inkomen en het snoer van de zaag doorknippen heb je een hele andere situatie.
Ja bizar!
Vervelende is dat zijn kinderen ook direct op vlogen als een bosje met vlooien en mij helemaal verrot scholden..
Het is oneerlijk.
De tip is hier al meer gegeven maar ga dat zéker doen: bundel je krachten samen met andere buren die er last van hebben, dan sta je veel sterker. Hier heeft iedereen last van 'mijn' buren maar niemand durft iets te doen dus sta ik er echt alleen voor (tijdens mishandeling geen getuigen, want niemand durfde naar buiten te komen dus geen aangifte kunnen doen) en dat voelt ontzettend machteloos en politie en gemeente neemt het daardoor ook een stuk minder serieus allemaal. Want niemand heeft er toch last van behalve ik, dus ik zal dan wel gewoon een zeikerd zijn? O_o

En als je melding wil maken bij de politie (bij voorkeur óók samen met buren): vraag een kopie voor de dossieropbouw want de meldingen worden na een bepaalde tijd vernietigd en dan sta je qua bewijsvoering weer met lege handen. Been there, done that...
Al hoop ik natuurlijk voor jou dat het niet zo lang gaat duren!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven