gemeenschappelijke thermostaat/verwarming

02-12-2012 15:20 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik woon met 3 anderen in een soort studentenhuis. Iedereen heeft een eigen, afgesloten appartement of kamer. 1 persoon heeft de thermostaat in zijn appartement en het vervelende is dat hij het blijkbaar nooit koud heeft ofzo, want hij heeft de thermostaat vaak uit of heel laag staan. Voor mij is dit ontzettend vervelend, ik zit namelijk op een zolderkamertje waar ik de verwarming hard nodig heb. Ik heb daarom al tientallen keren gevraagd of hij de thermostaat overdag altijd aan wilt laten staan op een redelijke temperatuur, zodat ik het gewoon warm krijg wanneer ik de radiator open draai. Helaas doet hij dit bijna nooit en zit ik dus vaak met meerdere lagen kleding en een kruik op de bank om het warm te krijgen.. Lijkt me niet helemaal normaal, maar goed, nu is mijn vraag; weet iemand of hier iets aan te doen is? In de zin van dat de temperatuur van iedere radiator zelfstandig bepaald kan worden ipv via een gemeenschappelijke thermostaat? Of iets in die richting? Want dan ga ik zat zeker met mn huisbaas bespreken, want op deze manier kom ik de winter niet door :(
Ja, je kunt per verwarming een thermostaatknop installeren, is wel een dure optie.

Huisgenoot kan toch de thermostaat standaard op 20 zetten en zijn radiator dan uit?
Ik weet niet of er wat aan te doen is zonder het er met de huisbaas over te hebben. (aangezien je huisgenoot niet naar je luistert)

Anders zou je misschien zelf een electrisch kacheltje kunnen kopen ofzo ?
Je kan van die kleine kacheltjes kopen, die werken op stroom. Ik zou zoiets aanschaffen.
Hoe hoog heeft hij hem staan? Misschien staat het ding op een normale temperatuur maar komt de warmte niet tot in jouw radiatoren. Dan zou ontluchten kunnen helpen.

Superirritant zeg. Ik heb ook verwarmingsperikelen gehad maar dan van andere aard:

- Thermostaat in tochtige, onverwarmde gemeenschappelijke gang werd door huisgenoten op 22 tot 25 graden gezet, wat op zich al belachelijk warm is en nooit te behalen in de gang, zodat de verwarming maar bleef loeien en mijn wél verwarmde kamer een ondraaglijke sauna werd.

- Huisgenoot en ik allebei een eigen thermostaat in onze kamer voor dezelfde verwarming. De hoogste temperatuur was leidend. En zij vergat de hele tijd de verwarming laag te zetten als ze weg was. Een keer ging ze een paar weken weg, liet haar raam openstaan en haar thermostaat op 21 graden. Gevolg: mijn kamer was veel warmer (want mijn raam stond niet de hele dag open) en 's nachts veel te warm om te slapen. Enige oplossing was om de hele cv-ketel dan maar uit te zetten 's avonds totdat ze weer terug was.
ik heb hetzelfde in mijn apartement, heb het er al tig keer over gehad met de onderburen, maar die zijn te lui om alleen hum radiator dicht te draaien, ik heb uiteindelijk een elektrische kachel gekocht en dat helpt mij de winter door.
Zoals anderen ookal zeggen, zo een electrisch kacheltje is echt super handig. Verwarmd erg goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven