gepolijste betonvloer

20-07-2009 12:24 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier ervaring met een gepolijste betonvloer in huis? Ik bedoel dus geen "betonlook" gietvloer, maar een echte betonnen vloer die gepolijst is of gepolierd.

Ik vind het stoer materiaal, lijkt me echt super om in huis te hebben. Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, maar we gaan nog verbouwen. Heb zitten dubben over een vloer, maar betonlook gietvloer is erg duur en krasgevoelig. Hout vind ik ook mooi, maar niet voor in de keuken en ik wil één doorlopende vloer op de hele benedenverdieping. Tapijt is niks voor ons smeerpoetsen. En ik hou erg van een industriele look.

Het lijkt mij dus wel wat voor ons nieuwe huis. Maar ik vraag me af:

- hoe staat het met de vlek- en krasgevoeligheid?

- hoe was de legkwaliteit? Nog scheuren en barsten?

- iemand nog tips, dingen waar we op zouden moeten letten?

- ervaringen met goede (en slechte) leveranciers ten oosten van de IJssel?

Alvast bedankt!
Geen ervaring, wel een tip: stop er vloerverwarming in. 1 je bent van je radiatoren af, 2 beton voelt heel onaangenaam aan. O ja, en laat de betonvloer isoleren anders gaat veel warmte verloren door afgifte aan de grond.
quote:niknaam schreef op 20 juli 2009 @ 13:21:

Geen ervaring, wel een tip: stop er vloerverwarming in. 1 je bent van je radiatoren af, 2 beton voelt heel onaangenaam aan. O ja, en laat de betonvloer isoleren anders gaat veel warmte verloren door afgifte aan de grond.

Ha Nik,

Dank voor de tip. Dat zat al in het plan, vloerverwarming. Ik ben een verschrikkelijke koukleum in de winter, dus voor mij is dat redelijk onmisbaar. Ja, tuurlijk, dan ben je ook nog van je radiatoren af. Er lopen hele lelijke verwarmingsleidingen langs de muur, dus daar ben ik dan ook meteen van verlost.
quote:kip7 schreef op 20 juli 2009 @ 13:33:

[...]

Ha Nik,

Dank voor de tip. Dat zat al in het plan, vloerverwarming. Ik ben een verschrikkelijke koukleum in de winter, dus voor mij is dat redelijk onmisbaar. Ja, tuurlijk, dan ben je ook nog van je radiatoren af. Er lopen hele lelijke verwarmingsleidingen langs de muur, dus daar ben ik dan ook meteen van verlost. Houd er wel rekening mee dat als je in een gestorte vloer vloerverwarming doet deze moet worden uitgebikt als er iets mis is met de vloerverwarming. Dan is dus ook je gestorte vloer naar de vaantjes.
Ha kip7,

Mijn ouders hebben ook echt beton op de vloer. Eigenlijk wilde de aannemer het niet storten omdat het niet normaal was: kwetsbaar, onhandig en idd: de vloerverwarming!! :D maar goed. Het is gestort (beetje je zin doordrukken kan geen kwaad) en omdat het zo'n groot oppervlakte is moesten ze een soort lijnen in het beton 'vrezen' (het zijn dus een soort vlakken geworden van 3x3mtr) omdat het anders gaat scheuren. Er ligt ook vloerverwarming onder en dat geeft heerlijke warmte; is het niet dat het pas na 3 dagen warm is in huis.

Nu, na een jaar, zie je dat er barstjes en scheuren ontstaan. Er ontstaan veel vlekken op, afdrukken en lijnen maar dat heeft absoluut z'n charmes. Er zitten ook hier en daar deuken en gaatjes in. Het heeft weliswaar geen behandeling gehad (als je dat wel doet kan je netzogoed betonlook doen door de glans die er dan onstaat) en er zit geen lak/verf/anti-vlekken spul op.

Al met al, erg stoer, robuust en een mooi gezicht. Je moet er wel van houden. Veel mensen: uhhh beton op de vloer?? :D, ach, mn ouders hebben ook een betonnen aanrecht (best hip he voor die oudjes!)

groetjes en succes!
Ha Kip!

Wij zijn ook bezig met zo'n vloer, ook vanwege stoere, industriele look. Van onze aannemer begrepen we dat de vloer gevlinderd wordt. (Bij navraag of dat vlinderen ook in smalle en kleine ruimtes als de wc kan, vertelde hij dat dat wel kon omdat ze dit soort vloeren ook veel in varkensstallen toepassen!!)

Vrienden hebben ook een betonnen vloer, maar die hebben hem wel behandeld omdat vlekken en dergelijke en vocht snel in de vloer trekt (een beetje koffie of thee morsen geeft dus echt een lelijke vlek). Ook zij hebben wat kleine scheurtjes, maar op zich past dat wel bij die industriele uitstraling.

Overigens raadt de installateur nog wel extra verwarming aan omdat je het met vloerverwarming niet even sneller warmer kunt maken. Dus dat is nog wel iets om over na te denken. Wij denken erover om een gaskachel te plaatsen, misschien ook een idee voor jullie?

Succes!
beton zuigt ook vocht op...

als je echt voor een betonnenvloer wil gaan zou ik het overwegen om er een laagje op te smeren wat vloeistof afweert..

autogarages hebben dat ook, als er dan iets op valt dan kan je het er zo af vegen.. dweilen en zo is dan ook gewoon mogelijk.

En je bent gelijk van die scheurtjes af die na verloop van tijd komen.

die vloeistof vloer is wel prijzig, maar het overwegen waard als je een betonnenvloer wilt hebben
quote:Koekblikje schreef op 20 juli 2009 @ 14:29:

Nu, na een jaar, zie je dat er barstjes en scheuren ontstaan. Er ontstaan veel vlekken op, afdrukken en lijnen maar dat heeft absoluut z'n charmes. Er zitten ook hier en daar deuken en gaatjes in. Het heeft weliswaar geen behandeling gehad (als je dat wel doet kan je netzogoed betonlook doen door de glans die er dan onstaat) en er zit geen lak/verf/anti-vlekken spul op.

Al met al, erg stoer, robuust en een mooi gezicht. Je moet er wel van houden. Veel mensen: uhhh beton op de vloer?? :D, ach, mn ouders hebben ook een betonnen aanrecht (best hip he voor die oudjes!)

groetjes en succes!

Ja, ik heb ook van die hippe oudjes. M'n moeder kwam met het idee. Die heeft een 50 keer hipper interieur dan ik (maar ook het bijpassend potje geld).

Hebben jouw ouders de vloer ook niet laten vlinderen? Overigens ziet het er dan niet hetzelfde uit als betonlook gietvloer. Je ziet er meer kiezeltjes in, lijkt wat meer op granito, maar dan anders... En dit is goedkoper..

quote:Thekla schreef op 20 juli 2009 @ 13:59:

[...]

Houd er wel rekening mee dat als je in een gestorte vloer vloerverwarming doet deze moet worden uitgebikt als er iets mis is met de vloerverwarming. Dan is dus ook je gestorte vloer naar de vaantjes.

Of je hangt de radiatoren weer terug. Het schijnt dat die dingen vrijwel nooit kapot gaan. Heb jij andere ervaringen?

quote:elisa28 schreef op 20 juli 2009 @ 15:01:

(Bij navraag of dat vlinderen ook in smalle en kleine ruimtes als de wc kan, vertelde hij dat dat wel kon omdat ze dit soort vloeren ook veel in varkensstallen toepassen!!)

Nu zijn wij ook net een stelletje varkens. Hoe wist je dat?

quote:Vrienden hebben ook een betonnen vloer, maar die hebben hem wel behandeld omdat vlekken en dergelijke en vocht snel in de vloer trekt (een beetje koffie of thee morsen geeft dus echt een lelijke vlek). Ook zij hebben wat kleine scheurtjes, maar op zich past dat wel bij die industriele uitstraling.

Daar lig ik ook niet echt wakker van, die paar scheurtjes. Die koffievlekken wel. Dat vind ik echt niks. Behandelen dus, wat ragecorp ook zegt.

quote:Overigens raadt de installateur nog wel extra verwarming aan omdat je het met vloerverwarming niet even sneller warmer kunt maken. Dus dat is nog wel iets om over na te denken. Wij denken erover om een gaskachel te plaatsen, misschien ook een idee voor jullie?

Goeie tip. Ga ik zeker over nadenken. We hebben wel een open haard. Maar om nou iedere keer de open haard aan te doen als het even koud is...

Ben benieuwd hoe jij vordert met je vloer!
quote:kip7 schreef op 20 juli 2009 @ 16:02:

[...]

Hebben jouw ouders de vloer ook niet laten vlinderen? Overigens ziet het er dan niet hetzelfde uit als betonlook gietvloer. Je ziet er meer kiezeltjes in, lijkt wat meer op granito, maar dan anders... En dit is goedkoper..

!

Ja ik geloof wel dat ze het hebben laten vlinderen. Het ziet er mooi uit hoor! Het glimt niet, het is echt van dat ruwe beton (wat ook in het begin een beetje stoffig is).

Mijn ouders hebben voor de warmte trouwens een aansluiting voor een verwarming laten maken (op de plek waar evt. een verwarming kan hangen). Ze wilden eerst kijken hoe het zat met de warmte van de vloerverwarming. Mocht dat te weinig zijn, konden ze alsnog er eentje ophangen (wat achteraf dus niet nodig was!).
quote:Koekblikje schreef op 20 juli 2009 @ 19:26:

[...]

Ja ik geloof wel dat ze het hebben laten vlinderen. Het ziet er mooi uit hoor! Het glimt niet, het is echt van dat ruwe beton (wat ook in het begin een beetje stoffig is).

Als het goed is, gaat ie van vlinderen heel erg glimmen....

quote:Mijn ouders hebben voor de warmte trouwens een aansluiting voor een verwarming laten maken (op de plek waar evt. een verwarming kan hangen). Ze wilden eerst kijken hoe het zat met de warmte van de vloerverwarming. Mocht dat te weinig zijn, konden ze alsnog er eentje ophangen (wat achteraf dus niet nodig was!).Dat is een handig idee!
beste allemaal, heel fijn al deze informatie en adviezen. Ook wij willen een gepolijste betonvloer met vloerverwarming. Kan iemand nog een firma voor zowel beton als voor vloerverwarming aan- of afraden?
Ik weet dat dit onderwerp al een hele tijd geleden is aangemaakt maar kwam tijdens het internetten deze pagina tegen en kon het niet laten om erop te reageren.

Ik vind het leuk om te zien dat mensen tegenwoordig in huis kiezen voor beton als vloeroplossing. Zoals hierboven ook aangegeven wordt geeft het een stoere, robuuste uitstraling en is het sterker/krasbestendiger dan bijvoorbeeld gietvloeren.

Omdat het slijpen en polijsten van betonvloeren een vrij nieuw procede is ten opzichte van traditionele vloeroplossingen, roept het veel vragen op en beginnen mensen er vaak niet aan.

Ik zou daarom graag antwoord willen geven op een aantal vragen die ik voorbij heb zien komen.

-Omdat beton qua hardheid vergelijkbaar is met marmer en graniet is het zeer krasbestendig. Het is uiteraard net als bij iedere andere vloeroplossing onvermijdelijk dat er na verloop van tijd krasjes ontstaan. Maar door de hardheid duurt het bij een gepolijste betonvloer langer voordat deze krasjes ontstaan. (ze zijn overigens vrij gemakkelijk weer uit de vloer te poetsen door bedrijven die beton polijsten)

-Gepolijst beton kan geïmpregneerd worden met een vloeistof die in de poriën van de vloer dringt en deze vervolgens afsluit. Hierdoor kunnen vlekken gemakkelijker worden weggehaald.

-Er wordt een aantal keer over 'Vlinderen' gesproken. Deze techniek is ontwikkeld om een betonvloer na het storten uit te vlakken. Zodat er (in de meeste gevallen) een vloerafwerking op gelegd kan worden.

Dit is dus een vrij grove voorbewerking en niet met het polijsten van beton te vergelijken. Het slijpen en polijsten van beton is vergelijkbaar met het schuren van hout. De 'segmenten' onder de machines gaan van een grove naar steeds fijnere diamantkorrel waardoor het oppervlak steeds meer verdicht wordt en gaandeweg het stappenproces steeds meer gaat glimmen. De verdichting en dus ook de glans zijn in principe zelf te bepalen.

Aangezien er niemand gereageerd heeft op de vraag 'welke firma's aan te raden zijn' wil ik graag zo brutaal zijn om geinteresseerde mensen/viva forum leden op mijn eigen firma te attenderen, welke tot op heden alleen tevreden klanten heeft.

Brilliance Concrete Polishing of wel brilliance-bv.nl
Heb je de forumregels al gelezen?
Beste Kakelvers,

Dat heb ik zeker gedaan. Maar ik heb mijn best gedaan om feitelijk en/of objectief antwoord te geven. Daarbij komt dat de deelnemers in deze topic vanaf juli 2009 geen (volledig) antwoord hebben gekregen op hun vragen, waaronder ook of iemand een firma aan kan raden. Ik ga er daarom vanuit dat ik met mijn reactie geen ongegeneerde reclame heb gemaakt en hoop ook niet dat dit zo over is gekomen.
Je laatste post was misschien geloofwaardiger als je een andere nick had gekozen.
Bij de benzine stations liggen van die vloeistof dichte vloeren, is dat iets?

Ze kunnen ook beton vloeistofdicht maken.

Vloeistofdichte verharding van beton

Vloeistofdicht beton is een bijzonder soort betonspecie dat een duurzame bescherming biedt tegen bodemverontreiniging. Aan de betonspecie kan kleurstof toegevoegd worden, waardoor de beton leverbaar is in verschillende tinten. De vloeistofdichte betonverharding wordt aangelegd volgens BRL 2362 ‘Aanleg vloeistofdichte voorzieningen in ter plaatse gestort beton’

Bron
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven