Gestreept behangen > verven?
donderdag 26 juli 2012 om 08:49
In de keuken hangt bij ons een enorm lelijk gestreept behang. We willen dit al tijden veranderen, maar hebben er nooit echt tijd voor gehad. Komend weekend echter wel, dus: streepjes weg, en een effen kleur op de muur. Ik vroeg me alleen af hoe ik dat aan moet pakken? Het is echt donkerbruin wit gestreept, dus ik ben bang dat als we dat gaan verven, we er echt 10x overheen kunnen voor die strepen helemaal weg zijn. Of zal dat wel mee vallen? We willen de muur grijs/bruin verven trouwens. Geen hele lichte kleur, maar ook niet donker. Of kunnen we beter dat streepjes behang eraf halen, neutraal behang er op doen, en dat dan verven? We kunnen geen behang vinden in de kleur die we willen, of iets wat überhaupt in de buurt komt van wat we leuk vinden voor in de keuken. Dus, klusexperts? Beter over het gestreepte behang heen verven, of opnieuw behangen en dan verven?
donderdag 26 juli 2012 om 09:22
donderdag 26 juli 2012 om 09:46
Klein proefpotje verf in de gewenste kleur halen en op een niet/minder zichtbaar stuk muur uitproberen? Kun je op basis daarvan beslissen of je de hele muur opnieuw gaat bekleden of dat overschilderen mogelijk is.
Zit er een relief in het behang of is het gewoon vlak? Ik denk dat je altijd wel iets strepen zult blijven zien, maar dat kan ook een heel leuk effect geven...
Zit er een relief in het behang of is het gewoon vlak? Ik denk dat je altijd wel iets strepen zult blijven zien, maar dat kan ook een heel leuk effect geven...
donderdag 26 juli 2012 om 11:42
quote:juf_deetje schreef op 26 juli 2012 @ 10:58:
Ik heb ooit een oude kinderkamer overgeschilderd: na 3 lagen verf kwamen er nog ballonnetjes en beertjes doorheen! Dus ja, het zal wel even duren voordat je de strepen niet meer ziet.Dit hangt ook erg af van het merk verf hoor. Een grote goedkope emmer latex van het huismerk dekt veel slechter dan de duurdere merken Flexa en Histor. Dus goedkoop is duurkoop in dit geval. En ook meer werk.
Ik heb ooit een oude kinderkamer overgeschilderd: na 3 lagen verf kwamen er nog ballonnetjes en beertjes doorheen! Dus ja, het zal wel even duren voordat je de strepen niet meer ziet.Dit hangt ook erg af van het merk verf hoor. Een grote goedkope emmer latex van het huismerk dekt veel slechter dan de duurdere merken Flexa en Histor. Dus goedkoop is duurkoop in dit geval. En ook meer werk.
it's a big club and you ain't in it
donderdag 26 juli 2012 om 11:53
Hoi Paperchase,
Wat ik eens gezien heb bij "eigen huis en tuin" (of je dat helemaal moet geloven weet ik ook niet)... Maar om een donkere kleur muur licht te maken moet je het eerst grijs maken, dat is dan een kleur om het neutraal te maken. Misschien eerst een kleur grijs erop doen en laten drogen en dan de kleur grijs/bruin erop proberen...misschien dat die dan nog 2 x moet??
Succes
Wat ik eens gezien heb bij "eigen huis en tuin" (of je dat helemaal moet geloven weet ik ook niet)... Maar om een donkere kleur muur licht te maken moet je het eerst grijs maken, dat is dan een kleur om het neutraal te maken. Misschien eerst een kleur grijs erop doen en laten drogen en dan de kleur grijs/bruin erop proberen...misschien dat die dan nog 2 x moet??
Succes
donderdag 26 juli 2012 om 11:56
donderdag 26 juli 2012 om 12:57
Glasvezel krijg je er wel af hoor!Hoe vaker er een laagje(bijv. doordat je de kleur op de muur weer wil veranderen) verf overheen is geweest, hoe gemakkelijker te verwijderen.
Wij hebben ons glasvezel behang er ook af gehaald zonder al te veel problemen.
Laatste restjes op de muren moet je er wel afschuren.
Zou de muren eerst wel (wit)sauzen en laten drogen voordat je de glasvezel erop plakt en na het plakken narollen met lijm.
Succes!
Wij hebben ons glasvezel behang er ook af gehaald zonder al te veel problemen.
Laatste restjes op de muren moet je er wel afschuren.
Zou de muren eerst wel (wit)sauzen en laten drogen voordat je de glasvezel erop plakt en na het plakken narollen met lijm.
Succes!