Gezellig kattenklets-topic

20-05-2016 23:06 277 berichten
Ooit, voor het viva-forum ge-update werd, was er een katten-klets-topic. Hier wisselden we verhalen uit over onze poezels, gaven we antwoord op vragen en vertelden welke speeltjes en snoepjes top of flop waren.

Wie doet er mee met een herstart?

Wees welkom mede-katten-eigenarendinaren!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic.

Wat betreft natvoer, die van mij krijgt 1 zakje per dag en dat is binnen 5 minuten op.

Droge brokjes staan er de hele dag.
Leuk, een kattentopic!!

K ben wel benieuwd naar jullie mening.

We hebben 2 katten een kater van 4 en een poes van 2. Nou gaat de kater altijd naar buiten (slaapt meestal alleen thuis en komt om te eten) en de poes blijft binnen en overdag een paar x in de achtertuin voor een paar minuten.. Verder is ze niet zo speels en sinds de komst van de baby ook niet meer zo knuffelig.. Dus meestal ligt ze op de eetstoelen te slapen.. Ik krijg een beetje de indruk dat ze zichzelf misschien wel verveelt en dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om nog een kat erbij te nemen.. maar ben ook wel een beetje bang dat t fout gaat en ze het misschien wel lekker vind op deze manier... Wat zouden jullie doen?
quote:Stokstaartje123 schreef op 22 juni 2016 @ 00:29:

Leuk, een kattentopic!!

K ben wel benieuwd naar jullie mening.

We hebben 2 katten een kater van 4 en een poes van 2. Nou gaat de kater altijd naar buiten (slaapt meestal alleen thuis en komt om te eten) en de poes blijft binnen en overdag een paar x in de achtertuin voor een paar minuten.. Verder is ze niet zo speels en sinds de komst van de baby ook niet meer zo knuffelig.. Dus meestal ligt ze op de eetstoelen te slapen.. Ik krijg een beetje de indruk dat ze zichzelf misschien wel verveelt en dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om nog een kat erbij te nemen.. maar ben ook wel een beetje bang dat t fout gaat en ze het misschien wel lekker vind op deze manier... Wat zouden jullie doen?Oei, dat is lastig. Ik heb zelf ook drie katten. Nummer 1 en 2 zijn helemaal gek op elkaar. Alleen nummer 3 valt er elke keer net buiten. Hoe is de kat na andere katten? Sommige katten zijn meer op zichzelf en vinden rust juist fijn. Nummer 3 is een echte kroelkat en ligt het liefst de hele dag bij mij. Misschien juist omdat de andere twee zulke dikke maatjes met elkaar zijn.
Stokstaartje, in het ergste geval gedogen ze elkaar denk ik. Als je geluk hebt dan hebben ze wel veel aan elkaar.

Wij hadden eerst ook eentje, maar toen we een tijdje veel aan het klussen waren werd ze wat eenzaam en daardoor baldadig/boos. Toen een katje erbij genomen, maar dat bleek een heel erg schuw en angstig beestje te zijn. Maar al vrij snel werden de verhoudingen duidelijk, kat 1 is de baas in huis en nog steeds heel erg naar ons gericht. Kat 2 heeft haar plekjes waar ze graag mag zijn (mandje, stoel boven) en dat wordt door kat 1 gerespecteerd. Kat 2 hebben we echt wel 2 jaar heel veel liefde moeten geven en toen ontdooide ze een beetje, maar alleen naar ons toe. Kat 2 blijkt echt een buitenkat te zijn, dus hebben we sinds kort een kattenluikje. Als ze 's avonds terugkomen voor het eten doen we de deur dicht en dan heeft kat 1 nog steeds heel veel aandacht van ons nodig, terwijl kat 2 in haar mandje gaat liggen. Soms kruipt kat 1 er dan bij, maar echt vriendjes zijn ze niet.

Ik heb het gevoel dat kat 2 het wel prima vind zo, ze komt knuffelen als het haar uitkomt en is verder erg op zichzelf. Dus misschien vindt jullie kat het wel prima. (wat ik denk, aangezien ze geen ongewenst gedrag vertoont)

Wbt eten, die van mij krijgen elke ochtend een vaste hoeveelheid brokjes. Dit is meestal snel op, maar dat is dan jammerdebammer voor de rest van de dag. En als wij avondeten hebben dan krijgen ze wat natvoer. Af en toe een kattensnoepje of een stukje ham, melkproducten krijgen ze niet omdat ze daarvan diarree kunnen krijgen. En de laatste tijd veel vaker wat lekkers als er wat lekkers op tafel staat (stukje worst/chips) . Maar ze schommelen al jaren rond hetzelfde gewicht, dus volgens de DA deden we het prima.
Wat een leuk topic! Over het algemeen krijgen onze twee alleen brokken en snoepjes. Ze bedelen eigenlijk altijd om ons eten, de één meer dan de ander, en eigenlijk krijgen ze het nooit. Maar, wel steeds op patrouille over het aanrecht Nat voer heb ik geprobeerd, maar de gene die het meeste om eten zeurt lust die prut niet terwijl hij laatst wel snel een stuk augurk op at! ik geef ze wel eens gekookte kipfilet, zodra ze ruiken dat het in de pan zit worden ze al helemaal gek. En af en toe kattenpudding, dat vinden ze ook beide lekker en is wat makkelijker.

Binnenkort komt er een baby aan, ben zo benieuwd hoe ze reageren. De één ligt altijd bij mij, die zal straks de aandacht moeten delen.
Mijn kat krijgt 1 zakje natvoer per dag, verdeeld over 3 á 4 porties (kleine eter en als ik alles tegelijk geef bederft het). Verder brokken de hele dag en 1x per dag schoon water. Denk dat het enorm per kat verschilt of ze wel of geen rem op eten hebben. Mijn kat is niet te dik dus vind het prima zo. Ander eten dan kattenvoer krijgt ze niet, alleen soms m'n broodkruimels die ze van m'n bord af likt.
Oudste is een zwervertje. Die eet haar bakje in een keer leeg. Jongste komt net uit het nestje, en eet natuurlijk ook nog niet zoveel.

Het is hier ook zoeken naar hoe het aan te pakken met eten. Als ik het laat staan voor de jongste (zodat hij kan eten naar behoefte), eet de oudste soms uit z'n bakje.
Wat is kattenpudding?
Pudding, maar dan voor katten. Zit in een knijpverpakking. Staat bij de melk enzo bij de dierenwinkel. De melk vinden ze maar mwaaaah.
het is ook iedere keer weer anders, soms eet hij de helft en gaat dan liggen slapen,zeuren, of zijn soap kijken(voor het raam liggen en kijken wat er buiten te zien is) en dan wandelt hij naar zijn voederbak en gaat weer verder eten. bedankt voor de tip Puss ga er wel opletten.

merk ook dat wanneer het warm is hij erg rustig is, dan ligt hij op bed met een poot helemaal uitgestrekt of op de grond laatst lag hij helemaal in de gang op de koude tegels. terwijl hij een enorme kouwkleum is
Iemand nog tips hoe je een kat minder gestresst kan laten zijn door katten in de buitenwereld? Hij komt niet buiten, alleen in z'n eigen ren (kan er zelf in en weer naar binnen) zie eigenlijk nooit andere katten in de achtertuin. Maar voor het huis.... hij wordt helemaal dol! Rent over de vensterbank, maakt dan steeds hetzelfde rondje door het huis, en weer voor het raam. Gooit ondertussen van alles om. Hij oogt dan zo gestresst. Heb het idee dat het steeds erger wordt, en hij eigenlijk altijd op patrouille is wanneer hij in de woonkamer is. Hij slaapt nu veel in de bijkeuken, ik vul in dat dat is omdat ie daar verder niets mee krijgt van de wereld... vind het zo sneu.
quote:Peacy schreef op 21 juni 2016 @ 23:50:

Hier kreeg oudste kat ook 1 zakje. Voor een hele dag.

Nu deelt ze met jongste.

Is dat echt veel? Want als dat zo is, dan ga ik dat verminderen. Oudste is trouwens wel flink aangekomen.

Ach iedereen maakt uiteraard zijn/haar eigen keuze wat natvoer betreft.

Ik doe heel bewust een klein beetje "voor het lekker". Het gevaar van (te) veel natvoer is dat ze minder harde brokjes eten en die zorgen er o.a. voor dat hun gebit schoon en vrij van tandsteen blijft.

Kan een hoop problemen op latere leeftijd veroorzaken als ze tandproblemen krijgen.

Plus dat ik merk dat de ontlasting van natvoer een stuk meer stinkt maar dat is in mijn eigen voordeel
Deze dierenarts heeft er een duidelijk verhaal bij (niet mijn dierenarts hoor )

http://www.dierenartsvank ... rzorging/kat/voeding.html
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 21 juni 2016 @ 23:00:

Castreren voorkomt dat ze gaan sjouwen op zoek naar krolse poezen dus sowieso goed maar of je ze er mee binnen je tuin houdt betwijfel ik.

Sommige katten zijn sjouwers en hebben een groot territorium En sommige maken maar kleine rondjes en vinden dat prima.Wie gebruikt zo'n schattig kattentuigje? En wat voor lijn moet daar dan aan?
Ik schrijf ook graag mee! Ben ook benieuwd naar de kattentuigjes, ik moet er ook nog hebben voor mijn 2 poezels. De oudste is vandaag 4 geworden maar woont sinds 1 jaar bij mij, de jongste heb ik vorig jaar zwaar ondervoed en ziek gevonden, ze was toen naar schatting 5 weken. Inmiddels doet ze het prima en is ze veranderd van een angstig hoopje in een brutaal klein duveltje waar de ondeugd vanaf straalt ze heeft alleen chronische niesziekte maar daar kan ik wel mee leven het had veel erger kunnen aflopen. Gelukkig zijn ze gek op elkaar, ook dat had anders kunnen zijn.

mijn meisjes krijgen elk 100 gram natvoer per dag verdeeld over 2 maaltijden en s avonds nog een hand brokken. Ik geef ze alleen graanvrij voer met een hoog percentage vlees en zonder suiker, voor mijn gevoel is dat natuurlijker dan alleen brokken voeren maar dat is een keus die ieder voor zich moet maken natuurlijk.

mijn oudste kat gaat altijd lepeltje lepeltje met me liggen met haar kop op mijn kussen, daar moet ik altijd zo om lachen
quote:wyandotje schreef op 22 juni 2016 @ 19:44:

[...]

Wie gebruikt zo'n schattig kattentuigje? En wat voor lijn moet daar dan aan?

Geen ervaring mee.

Hier mogen de nieuwe poezen over een paar weken voor het eerst naar buiten. De achtertuinverbouwing is bijna klaar. Jammer dat de nieuwe schuttingen en poezenantiontsnapprogramma pas op het laatst gepland staat.

Ik haal mijn inspiratie van deze pagina (voor de schuttingen) https://www.facebook.com/groups/415716975249374/
lizenlotte doe jij nog iets als poesje erg last van niesziekte heeft?

Die van mij hebben het dus ook (meegenomen vanuit Griekenland waar ze ziek gevonden zijn) De eerste 3 maanden dat ze bij mij waren niets aan de hand maar daarna ging het toch mis.

Kater was zelfs zo ziek dat het kantje boord was.

Nu bleek ook dat zijn enting niet helemaal jofel was geweest daar (1x levende en 1x niet levende entstof = samen dus niet genoeg bescherming)

We gaan nu het enten herhalen als ze beide topfit zijn. (binnenkort) Maar ondertussen zijn ze erg koortsig geweest en de klodders snot sproeiden in de rondte :(
ik vind de laatste tijd veel ja vliesjes/vellen van poes zijn nagels is dat normaal
Ik maak standaard haar oogjes en neusje schoon zodat ze adem kan halen en kan eten, als ik dat niet om de dag doe dan eet ze niet omdat ze te benauwd is. als het erger word dan de standaard snotneus en traanoogjes (lees: als ze erbij gaat niezen) dan krijgt ze een ab kuur van de da en oogdruppels. Die heeft ze nu 3 keer nodig gehad sinds ze hier kwam wonen vorig jaar augustus
Ah dank. Dat is heftig. Mijn kater heeft zo ongeveer heel februari en maart aan de AB gezeten. Poesje een stuk korter. Heeft me een hele hoop geld gekost.

Ik hoop met enten herhalen dat ze nog wat extra weerstand tegen het virus opbouwen.

Ze zijn nu helemaal schoon en snotvrij gelukkig.

Heb ook goede verhalen gelezen over L-lysine (oid) maar dat werkt weer niet tegen de variant die mijn poezen hebben (calici- FCV) als jouw poes de herpes/FHV variant heeft kun je daar misschien nog iets mee.
quote:nijntje021 schreef op 22 juni 2016 @ 20:56:

ik vind de laatste tijd veel ja vliesjes/vellen van poes zijn nagels is dat normaal Volgens mij normaal, ik vind het ook vaak van m'n kat. Volgens mij komt dat gewoon omdat de nagels zich vernieuwen.
anoniem_63dc23265a3fb wijzigde dit bericht op 22-06-2016 21:36
Reden: Typfout
% gewijzigd
quote:-Puss-in-Boots- schreef op 22 juni 2016 @ 19:30:

[...]

Ach iedereen maakt uiteraard zijn/haar eigen keuze wat natvoer betreft.

Ik doe heel bewust een klein beetje "voor het lekker". Het gevaar van (te) veel natvoer is dat ze minder harde brokjes eten en die zorgen er o.a. voor dat hun gebit schoon en vrij van tandsteen blijft.

Kan een hoop problemen op latere leeftijd veroorzaken als ze tandproblemen krijgen.

Plus dat ik merk dat de ontlasting van natvoer een stuk meer stinkt maar dat is in mijn eigen voordeel

Haha, dat is waar. Hier krijgen ze dus gedeeld nu. Gaat prima.

Oudste heeft nog maar 4 tandjes. Maar dat maakte volgens de DA niet uit. Kon gewoon brokken eten. En inderdaad, ze eet als een malle!
Ik wist niet dat er verschillende soorten niesziekte zijn. Onze ouwe kat (15) heeft t ook. We vonden destijds inenten niet zo belangrijk die les hebben we geleerd. Kuren hebben niet geholpen helaas.

Hij reutelt een beetje, na inspanning. En bij een stevige nies kun je snot poetsen. Als je erbij bent. Soms vind je dus her en der wat vieze ingedroogde klodders die dan weer weggepoetst moeten worden.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 22 juni 2016 @ 22:28:

Ik wist niet dat er verschillende soorten niesziekte zijn. Onze ouwe kat (15) heeft t ook. We vonden destijds inenten niet zo belangrijk die les hebben we geleerd. Kuren hebben niet geholpen helaas.

Hij reutelt een beetje, na inspanning. En bij een stevige nies kun je snot poetsen. Als je erbij bent. Soms vind je dus her en der wat vieze ingedroogde klodders die dan weer weggepoetst moeten worden.

Vies hè die klodders. Ik had de gele korsten nog in de gordijnen zitten. Die zijn inmiddels vervangen.

Ik heb ruim 43 jaar katten. Reken vanaf mijn 2e en vroeger hadden we er altijd 4.

Ging er nog wel eens eentje hemelen voor zijn/haar tijd (drukke weg )

Zijn best heel veel katten geweest dus en mijn ouders waren ook nooit zo van het enten.

Nooit in al die jaren eerder katten met niesziekte gehad.

(Die ene kitten die ik héél ziek vond niet meegerekend, die werd niet meer beter en bleef bij de dierenarts )

Helaas moest ik me dit jaar noodgedwongen enorm gaan inlezen in deze hardnekkige en gevaarlijke ziekte.
quote:nijntje021 schreef op 22 juni 2016 @ 20:56:

ik vind de laatste tijd veel ja vliesjes/vellen van poes zijn nagels is dat normaal Dat is zeker normaal. Kattennagels zijn niet zoals bij ons. Ze worden niet langer, maar het buitenste deel moet er steeds af. Als je oplet dan zie je ze dat er soms echt aftrekken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven