Goede kattenbakvulling?

17-07-2020 22:50 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een kat en de kattenbak stinkt toch meer dan ik had verwacht. Nu ben ik een beetje aan het kijken naar verschillende kattenbakvullingen online. En ik vroeg me eigenlijk af wat jullie ervaringen zijn, welke kattenbakvulling werkt goed tegen geuren?

Nu heb ik de volgende kattenbakvullingen gevonden:
Tigerino
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ing/153558

Biokat
https://cutiecat.nl/product/biokats-kat ... sh-3-in-1/

Catsan
https://petsplace.nl/catsan-hygiene-plu ... 5-pps.html

Nu beweren ze natuurlijk allemaal geweldig te zijn in de geur absorberen. Maar heeft iemand er toevallig ook ervaring mee? Hoor graag wat volgens jullie t beste is. Of dat je andere adviezen hebt.
Catsan werkt heel goed.
Ik gebruik Tigerino maar dan de silicaatkorrels. Op de zak staat dat het een maand meegaat, dat is niet zo. Ik verschoon maximaal om de 2 weken.
Het hoeft niet per se aan het kattengrind te liggen.

Hangt ook er vanaf wat je de kat te eten geeft. Of de ontlasting wel of niet ruikt.

Ik heb drie bejaarde raskatten met lange haren ik gebruik het kattengrind van de Lidl. Ooit Catsan, en heel veel andere merken geprobeerd. Ook soorten zoals siliconen of houtkorrel. Maar die van de Lidl werkt bij mij het beste. Schep wel 2x daags

En verschoon de bakken 1x in de week
maʼdam wijzigde dit bericht op 17-07-2020 23:23
Reden: Niet duidelijk getypt en vol spelfouten
4.68% gewijzigd
Ik gebruik houtkorrels van Happy Home (Natural Wood) en vind die echt prima.
Het ligt meer aan het voer. Ik geef Balin Biofood en dat gaat geuren tegen. Het is niet zo dat ik helemaal niets meer ruik, maar het is aanzienlijk minder dan de stank die ik had van de vorige brokken.

Ik gebruik klonterend grind van het huismerk van Discus,
Van de Lidl. Werkt prima.
Cat's Best absorbeert heel goed de geur en gaat heel lang mee. Met een zak van 10 liter doe je maanden. Elke dag even de drolletjes en piesballen eruit scheppen. En af en toe een klein beetje nieuw grit erbij.

Met mijn kersverse (geredde) kittens had ik in de eerste maanden nog niet het deurtje van de kattenbak erin, want dat snapten ze nog niet. Maar ook zonder deurtje amper geur. (Nu heb ik ze geleerd hoe kattenluik en deurtje werken.)

Het enige is dat dat spul wel een beetje "uitloopt", dus vaak vegen rondom de bak. Maar dat geldt voor vrijwel alle grit. En bij Zooplus kan je ook speciale matjes kopen om voor de bak te leggen waarin ze alvast zoveel mogelijk grit verliezen zodat het niet in de rest van je huis belandt.

Ik heb trouwens ook deze bak om dan die uitgeschepte drolletjes enzo in te doen, ook geurdicht. Dan hoef je niet elke dag een nieuw plastic zakje ofzo te gebruiken (of de drollen rechtstreeks in je normale prullenbak te gooien). https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... men/688109 (je hoeft er niet zo'n "fashion" sticker op te plakken)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Gewoon AH korrels, de blauwe verpakking. En elke dag ontlasting en urine eruit scheppen.

Wat iemand voor mij aangaf klopt, voeding maakt echt verschil op het gebied van geur overlast. Duurdere voeding geeft voor mijn gevoel minder geuroverlast.
Dit soort matten bedoel ik. Zelf nog niet geprobeerd. Ga ik denk ik bij mijn volgende bestelling wel ook bestellen. https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/771425
Ik denk dat het ervan afhangt hoe je het wil gebruiken. Zelf heb ik 4 katten die allemaal op 1 xxl bak gaan (hun keus). Ik gebruik dus altijd catsan (zakken niet klontvormend) en verschoon de gehele bak om de dag. Met catsan heb ik de minste geur. Ik heb ook weleens een ander merk gehad maar ik ruik het meteen. Veel meer vieze geur.

Maar wanneer je 1 kat hebt en wil gaan scheppen is klontvormend misschien beter. Dan nog zou ik je catsan adviseren.
Ma’dam schreef:
17-07-2020 23:22
Het hoeft niet per se aan het kattengrind te liggen.

Hangt ook er vanaf wat je de kat te eten geeft. Of de ontlasting wel of niet ruikt.

Ik heb drie bejaarde raskatten met lange haren ik gebruik het kattengrind van de Lidl. Ooit Catsan, en heel veel andere merken geprobeerd. Ook soorten zoals siliconen of houtkorrel. Maar die van de Lidl werkt bij mij het beste. Schep wel 2x daags

En verschoon de bakken 1x in de week
Niet helemaal waar.. Ik heb 4 katten die precies hetzelfde eten. 3 ruik ik niet als ze gepoept hebben terwijl het me van nummer 4 zoet op de tong wordt.
GinnyJones schreef:
17-07-2020 23:34
Niet helemaal waar.. Ik heb 4 katten die precies hetzelfde eten. 3 ruik ik niet als ze gepoept hebben terwijl het me van nummer 4 zoet op de tong wordt.
Die uitdrukking ken ik niet, klinkt in eerste instantie alsof je er trek in een taartje door krijgt, maar lijkt me niet dat je dat bedoelt! :-D
Cats best. Echt .. nog nooit zulk fijn spul gehad en mag in de groene bak.

Het ruikt hier echt niet ! Ik heb drie katten overigens
patsy--stone schreef:
17-07-2020 23:36
Die uitdrukking ken ik niet, klinkt in eerste instantie alsof je er trek in een taartje door krijgt, maar lijkt me niet dat je dat bedoelt! :-D
Misschien is het een regionale uitdrukking.. Dat iets zo verschrikkelijk stinkt dat het er zoet van op je tong wordt. Niet best dus en al helemaal niks met lekkere taartjes van doen :mrgreen:
Schep je de vieze plekken er elke dag even uit?
poldervrouw schreef:
17-07-2020 23:37

Ja dat is dus ook mijn ervaring, terwijl ik mijn katten ook nog zachtvoer geen en hun ontlasting dus meer zou moeten stinken dan met alleen maar droge brokjes.

Verder nog een tip aan BerendBerend: kijk op de website van Zooplus naar de recensies bij elk merk. In een oogopslag zie je het al aan het aantal sterren (de gemiddelde score) maar als je meer wilt weten dan kan je altijd meer details vinden over klompvorming of uitloop of wat dan ook, in de recensies in woorden. 100+ ervaringen vertellen je veel meer dan de enkele reacties hier in dit forum.

En verder is dit een heel goeie website vol tips over het gelukkig en gezond houden van je kat (voor als je inderdaad voor het eerst een kat hebt, begrijp ik dat goed?): https://www.licg.nl/katten/
Ik ben zeer tevreden met Tigerino (precies van jouw link)
Heb al meerdere merken geprobeerd maar deze is echt de beste. Kleine korreltjes en de plasjes worden gelijk een
klomp. 2 zakken gaan 1 maand mee over 3 kattenbakken. (Dan stinkt het nog steeds niet en dan maak ik alle bakken gelijk grondig schoon)
Wel dagelijks scheppen en zo nu en dan een vers laagje overheen strooien.
Prrrr, mauw miawwwww.
catsan.
Tigerino!
Jankerd
poldervrouw schreef:
17-07-2020 23:37

Team Cats best!
Enige wat je als nadeel zou kunnen zien is dat het wat uitloopt maar verder ideaal spul :lichtgewicht, stevige klonten en ook hier ruik je het echt niet
Albert Heijn eigen merk: Schep en Schoon. Ik ben nogal gevoelig voor geurtjes en deze was prima altijd (kat is inmiddels dood, we hebben nu een hond. Haat aan gemeenten die beleid maken dat je de poep moet opruimen en nergens een prullenbak neerzetten).
Cats Best, die klontjes en drolletje mag je zelfs door de WC spoelen.

Het is ook van gekweekt hout gemaakt. Al die andere zooi wordt in Afrika of Spanje uit de grond geschept, zo’n krater in het landschap groeit nooit meer dicht. Biokat is zeer milieu onvriendelijk.
Ik heb meerdere merken geprobeerd maar het stonk allemaal hoor, als kat erop gepoept had. Mijne begraaft het ook niet altijd helemaal. Ik ruik het direct. Maar plasjes stinken niet. Ik gebruik zelf die van AH eigen merk, de blauwe klontvormige. Werkt prima.
Catsan....

Ik heb nu cats best staan (had de oppas gekocht) maar mega uitloop, onhandige Kleef klonten in de bak die moeilijk te scheppen zijn en kleven aan de kattenbak.
Dus ik maak het op maar koop het zelf iig niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven