goede kattenvoer

25-02-2010 20:40 78 berichten
ik geef mijn katten sinds kort Royal Canin voer.

gaf daarvoor gewoon 'supermarkt voer' en merk

sinds ik R. C. geef erg veel verschil en constateer

dus dat ze veel beter in hun vel zitten.

alleen is het vrij prijzig. nu vraag ik me af of er ook ander kattenvoer is van goede kwaliteit wat minder prijzig is dan R. C.

(zoals bijv. pro plan en Iams al weet ik dus niet of dat goed is)

iemand ervaring mee??
Alle reacties Link kopieren
1 van mijn 4 katten heeft sinds 2 weken last van blaasgruis. Via de dierenarts heb ik Royal Canin Urinary, mijn kat vind het erg lekker! Mijn andere katten probeer ik apart eten te geven, maar is niet altijd even gemakkelijk... Ze waren ook allemaal gewend aan 24 uur per dag dat er eten staat. Ze eten ook niet tegelijkertijd.

Royal Canin is erg duur en heb via site van zooplus een ander merk gevonden en volgens de beoordelingen van andere baasjes zou het ook goed moeten werken. Volgens de dierenarts gaat het erom dat de samenstelling niet te veel afwijkt . Ik heb zojuist Sanabelle Urinary besteld, 10 kg voor 49,95 en gratis bezorging! Ik bestel vaker bij zooplus en heb daar ook goede ervaringen mee, dus dat durf ik wel aan.

Benieuwd wat mijn kat er van vind want die Royal Canin vind hij echt heel erg lekker! Ik laat het jullie weten wat de kat er van vind!

Iemand anders inmiddels al ervaringen met Sanabelle Urinary kattenvoer?
Die brokjes die je kunt scheppen in de winkel zijn al een tijdje blootgesteld aan zuurstof waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Ook voor geopende zakken geldt: binnen 6 weken opvoeren, want blootstelling aan de lucht komt kwaliteit niet ten goede (vitamines raken verloren, vetzuren oxideren etc.)

En de ene kat doet het goed op RC de ander op Smolke. Je hebt natuurlijk wel kwaliteitsverschil per merk, maar het is óók een individueel iets.
quote:ziva schreef op 25 februari 2010 @ 23:04:

Vers!!! Stukken goedkoper en veel gezonder als de granenrommel wat brokken heet.

Ook een kat met urineweg problemen kan vers eten. Stukken gezonder.

En alle merken behalve prins (en nog een enkeling) doen dierproeven. Iams en eukaneuba zijn zelfs foto`s van in de omloop waarvan ik bijna over mn nek ging zo zielig.

Brokken zijn doodgekookt en dan moet er weer voedingsstoffen aan toegevoegd worden om het "gezond" te krijgen. In een "goed" merk brokken zit misschien 20% aan vlees. De rest zijn granen en andere bij producten. Een carnivoor heeft geen granen nodig. Worden ze alleen maar ziek van.

Ja en een DA raad het merk aan. Zeker, zou ik ook doen als merk X mij allemaal voordeeltjes levert en ik er dus aan verdien.

Lastig en ze krijgen niet alles binnen? Tuurlijk wel, meer als door brokken. Lastig is het zeker niet als je je goed informeert. Een forum over NRV zoals voernatuurlijk wil je best helpen.

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?t=6444

Vers is natuurlijk het beste, maar niet iedereen kan of wil het.

Ik weet niet of ze van granen ziek worden, maar het is puur vulling. Katten kunnen er niets mee, maar ziek worden......dat betwijfel ik toch wel hoor.
Mij poes heeft vanwege ruzies met de hond bij haar vorige thuis niet meer haar hele gebit.

Momenteel is haar tandvlees ook geirriteerd en de dierenarts heeft aangeraden consequent te blijven met het merk voer. Dus ik heb nu van O'lacy gekocht, natvoer. Maar daar doet ze het niet goed op, ze heeft veel meer nodig en stinkt ook een uur in de wind op de bak (gelukkig geen diarree meer). Dierenarts heeft mij juist verteld dat duurdere merken vaak te rijk zijn, waar katten niet goed tegen kunnen.

Maargoed, poes kan dus brokjes erg moeilijk wegkrijgen vanwege de missende tandjes. Heeft iemand tips voor mij?
Ik ben gister naar de dierenarts geweest om weer een doosje medicijnen te halen voor een van mijn katten. Gelijk maar even aan de assistente gevraagd of zij mij advies konden geven over het voer.

Tot mijn verbazing kon ze dat niet. Ik heb zelfs specifiek benoemd dat ik gelezen heb dat Whiskas (wat ze nu krijgen) eigenlijk niet erg goed voor ze is en zelf essentiele voedingsstoffen mist waardoor ze op termijn een tekort zouden kunnen krijgen. Ze gaf aan dat ze dat niet wist, ze kon uberhaupt over geen enkel voer een zinnig woord zeggen. Behalve dat zij voer alleen aanboden van XX (weet ff de naam niet meer) en uitleggen dat daar alles in zit. Mijn vorige dierenarts bood zelf ook RC aan.

Op zich wel mooi, maar dat voer is nog duurder dan RC. Ik had opgezoch dat een 10Kg zak van RC 58,- kost en dat vond ik wel acceptabel. Van hun merk kost een 7,5kg zak al 58,- dus dat is nog weer een kwart duurder.

Nu wat proefzakjes meegekregen en van de week ook een zakje RC gehaald.

Probleem is dat mijn katten die brokjes zo lekker vinden, dat ik bang ben dat ze er veel meer van gaan eten!

En dan kan ik wel minder voer erin doen, maar dan eet de 1 alles op en krijgen de andere niks meer.... Apart voeren is ook niet echt een optie (blikvoer verdeel ik wel over 3 bakjes, maar dat is dan ook echt in no-time op), aangezien 1 poes het liefst overdag eet als ik niet thuis ben. Nu staat er dan gewoon een klein bakje met droge brokjes voor alledrie samen en dat gaat prima. Maar als ik dat bakje vul met RC denk ik dat ie erg snel leeg is en dat mijn kater die nu toch al niet aan de lichte kant is, veel te zwaar wordt.
Puccini, misschien is RC Persian wat voor jouw kat? Dat is gevormd naar de kaak van de Pers. Perzen krijgen door hun bouw grote brokken moeilijk naar binnen en vervolgens lastig gekauwd. Dit zijn dus kleine brokjes met hoge voedingswaarde.

Verder zeggen ze dat het beter is voor de lange vacht, maar ja, iedere kat (behalve de sfinx) heeft natuurlijk een vacht die er mooi uit mag zien.
Bedankt Fozziebear! Ik ga die RC Persian opzoeken. RC staat voor Royal canin he?
Ja, RC is Royal Canin. :-) (Op hun site kun je geloof ik een bon voor een proefzakje krijgen, gewoon verzinnen dat je een Pers hebt..)

Het is nogal aan de prijs en zou zonde zijn als het nog niet werkt natuurlijk..
Ik wil eind van de maand ook over naar alleen brokken. Ik heb 2 katers die eind v/d maand 1 worden. Ze krijgen nu junior en visbrokken van de Whiskas. Eten daarvan ruim 2 kilo per week op (!) en krijgen 's avonds elk een kwart blikje nat voer.

Hun moeder is een maincoon.

Iemand tips voor goede brokken?
Van de meeste goedkope brokken moet je ook veel meer geven, dus kun je je afvragen wat voordeliger is uiteindelijk. Royal canin is geconcentreerder, dus daar hebben katten veel minder van nodig. Ik geef ook Royal Canin en mijn katten hebben een hele mooie, gezonde en glanzende vacht, stevige ontlasting die niet stinkt en ze zijn actiever dan vroegah (toen ze nog Whiskas graanvoer kregen). Ik krijg bij mijn dierenzaak trouwens 20% korting op Royal Canin, omdat ik vaste klant ben...
quote:Sarah Scott schreef op 04 maart 2010 @ 17:14:

Ik wil eind van de maand ook over naar alleen brokken. Ik heb 2 katers die eind v/d maand 1 worden. Ze krijgen nu junior en visbrokken van de Whiskas. Eten daarvan ruim 2 kilo per week op (!) en krijgen 's avonds elk een kwart blikje nat voer.

Hun moeder is een maincoon.

Iemand tips voor goede brokken?

2 kilo per week?!!!? Hoeveel kilo aan kat heb je nu eigenlijk in huis?

Ik zou overstappen op een beter merk voer dan Whiskas. Orijen misschien? Het lijkt of ik aandelen heb maar als je vandaag bestelt krijg je 10% korting bij zooplus.nl (ook als je je inschrijft voor die stomme nieuwsbrief)

of een verkooppunt:

http://www.orijen.nl/ac/pages/verkooppu ... erland.php

Mijn katten wegen samen ongeveer 8 kilo en eind december heb ik een zak van 7 kilo gekocht. Nu nog zeker de helft van over.

(Weet je trouwens zeker dat het geen typefout is of dat er geen vreemde katten in je huis komen? of dat andere huisdieren of je kinderen niet stiekem 'snoepen' van de kattenbrokken? )
Ruim 10 kilo wegen ze samen (weet het niet precies, maar de kleinste is gisteren toevallig gewogen bij de DA en was 5,2)

Anyway; nee écht geen typfout én geen mee-etende andere huisdieren of kinderen

Zooplus.de wordt hem dan hier, en heb daar gisteren al gekeken. Gisteravond ook even aan de DA gevraagd en die adviseerde Hill's, Royal Canin of Eukaneuba. We gaan maar voor de Royal Canin, aangezien men hier ook erg tevreden over is.

En (@Ligeia) inderdaad gisteravond gelijk bekeken maar voor ons maakt het niets uit of we nu whiskasbrokken + blikvoer geven, óf rc-brokken. Dus dan gaat mijn voorkeur toch echt wel uit naar het kwalitatief betere voer Of de heren het er mee eens zijn, vraag ik me af; ze zijn nl helemaal wild van hun schaaltje blikvoer 's avonds
quote:Equus schreef op 02 maart 2010 @ 22:36:

Die brokjes die je kunt scheppen in de winkel zijn al een tijdje blootgesteld aan zuurstof waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Ook voor geopende zakken geldt: binnen 6 weken opvoeren, want blootstelling aan de lucht komt kwaliteit niet ten goede (vitamines raken verloren, vetzuren oxideren etc.)

En de ene kat doet het goed op RC de ander op Smolke. Je hebt natuurlijk wel kwaliteitsverschil per merk, maar het is óók een individueel iets.

Dat zal best hoor maar bij de Jumper waar ik ze altijd haalde (woon er helaas niet meer in de buurt) lipe dat als een tierelier.

Ze gebruikten die 10 kg zakken en die gingen in een afgesloten bak (ik gok de helft van zo'n zak)

Alleen de onderkant was open om te scheppen....

Nou poeh poeh....dan komt daar een uurtje lucht bij.
quote:biebelie schreef op 05 maart 2010 @ 17:59:

[...]

Dat zal best hoor maar bij de Jumper waar ik ze altijd haalde (woon er helaas niet meer in de buurt) lipe dat als een tierelier.

Ze gebruikten die 10 kg zakken en die gingen in een afgesloten bak (ik gok de helft van zo'n zak)

Nou poeh poeh....dan komt daar een uurtje lucht bij.Het proces gaat door als er eenmaal lucht bij is geweest. Of ze moeten het vacuüm afsluiten.
[quote]mutseflutsje schreef op 25 februari 2010 @ 21:36:

Ik heb mijn kat uit 't asiel gehaald, daar kregen alle katten voer van Prins.

Ben er thuis mee doorgegaan, bevalt prima. Hij heeft er weinig van nodig, zeer energierijk, dus daar haal je je voordeel uit. En..(ik las het al eerder)..de kattenbak stinkt veel minder.

Nu je het zegt van die kattenbak, klopt! Nooit bij stil gestaan, dacht dat z'n darmen het eindelijk hadden begrepen

Is ook goed voor urinewegen, schijnen mannetjes nogal last mee te kunnen krijgen. En als je zoveel streepjescodes spaart, krijg je ook nog een gratis zak
Moet zeggen dat onze kat nog best stinkt (als het net gedraaid is). Maar dat komt waarschijnlijk ook de kamer in doordat ie niet snapt dat ie het moet begraven.. (En voordoen gaat me echt te ver. )

Vorige kat stonk echt beduidend minder na de overstap op kwalitatief beter en voedzamer voer.
quote:fozziebear wrote on 07 March 2010 @ 18:46:

Moet zeggen dat onze kat nog best stinkt (als het net gedraaid is). Maar dat komt waarschijnlijk ook de kamer in doordat ie niet snapt dat ie het moet begraven.. (En voordoen gaat me echt te ver. )

Vorige kat stonk echt beduidend minder na de overstap op kwalitatief beter en voedzamer voer.

Heb je een kattenbak met filter?

Mijn Coons stinken na de grote boodschap ook nog een paar minuten als een otter, omdat het geurtje in die fijne vacht blijft hangen...
Fozziebear je bent echt een engel! Mijn poes is van moe poezie naar een enthousiaste speeldoos gegaan :D Je merk dus echt wel snel verbetering!

Eerst moest ze er niks van hebben, maar toen ik het had gemengd met haar natvoer, was ze om. Het bakje was zo leeg (primeur).

Volgens mij is dit heel goed voor dr en blijf nu zeker bij RC Persian!!
Wat ik me afvraag: ik koop altijd RC indoor voor katten ouder dan 10. Mijn kat komt wel buiten, maar is niet zo erg actief zeg maar... Nu zag ik dat op de outdoor voor katten vanaf 10 staat, dat dat weer goed is voor de gewrichten. Mijn kat krijgt wat problemen met bewegen. Zou het zinvol zijn om over te stappen op de outdoor?
...
@zooplus (sworry voor de deels offtopic)

is het jullie ook opgevallen dat die zakken steeds duurder worden? ik heb eens min geschiedenis bekeken...en in de laatste twee jaar zijn die zakken elke paar maand paar euro duurder geworden...bah! zo goedkoop zijn ze dus niet meer....
Klopt. Ik was er laatst voor een kleine verpakking. De kassa gaf aan 5,50, maar op het schap stond 3,75. Kom ik vandaag terug, hebben ze op het schap ook 5,50 staan!

Wat mij verder opviel is dat RC momenteel duurder is dan Hills.

Ik heb net de dierenarts even gebeld met mijn vraag. Het buitenvoer kon, maar dan moest ik iets minder geven dan de verpakking aangeeft, omdat ik een echt niet actieve kat heb. Wat betreft de toenemende stramheid: dat hoorde ook bij de leeftijd van poes, en ik moest geen wonderen verwachten van het voer. Indoor was zeker ook geschikt voor mijn kat. Oh, en ze gaf aan dat Hills en RC wel verschillen hadden, maar beiden zeer hoogwaardig voer waren en ze niet de één of de andere prefereerden. (En voor de duidelijkheid: onze dierenarts verkoopt zelf alleen Hills, geen RC)
...
quote:quattro35 schreef op 25 februari 2010 @ 23:05:

Ik koop Purina One bij de supermarkt, AH of C-1000, 800 gram voor 5,60 euro geloof ik. Duurder vind ik voor mijn twee mutsen niet nodig, al zou een voer voor oudere katten met risico op een nierprobleem wel beter zijn. Ze zijn tien jaar oud.Als je dan het voer voor oudere katten koopt van RC, en je neemt de 10 kg zak, betaal je 7.30 per kg. Nu betaal je 7 euro. Voor die 30 cent per kg, zou ik direct over stappen op RC!
Bij Kruidvat is er regelmatig een actie, waarbij je Purina One voor een eurootje of drie kunt krijgen. Ook in Duitsland krijg je het een stuk goedkoper..

En als je naar een en dezelfde dierenspeciaalzaak gaat voor bijv. Royal Canin, vraag dan eens om korting! Grote kans dat je het krijgt...
quote:biebelie schreef op 05 maart 2010 @ 17:59:

[...]

Nou poeh poeh....dan komt daar een uurtje lucht bij.

Nadeel van dat voer scheppen is de niet constante samenstelling. Hebben ze een zak voer overdatum, gaat die er zo bij in. Elke week dat je komt, is er iets anders. Veel over datum voer, veel zeer goedkope voeding. Nee, dan maar een goedkope whiskas of bonzo. Dan is het in ieder geval niet over datum. Niet dat dat erg is, maar de vitamines zijn dan niet meer gegarandeerd en als het ook nog erg goedkoop is... Tja, dan blijft er weinig goeds over.

Vers voeren sta ik niet echt negatief tegenover, maar je moet wel echt goed weten wat je doet. Het zou mij te veel moeite zijn om elke keer uit te rekenen hoe en wat. Dan besteed ik die tijd liever aan mijn huisdieren.

Hoe grotere zak voer je koopt, hoe goedkoper per kg. Haal er voer uit voor bijv 1 maand. Sluit de zak goed af en stop hem evt in de vriezer, blijft het nog langer vers.
quote:Nikki1973 schreef op 25 februari 2010 @ 22:43:

Mijn katje eet voer van clinic. Ze heeft nierfalen en vond het voer van de dierenarts niet lekker. Dit is iets goedkoper maar ach, alles voor mijn schatje

met gewoon voer gaat ze dood dus ik heb t er graag voor over.Ook met dit voer gaat ze dood, net als met het voer van de dierenarts. Nadeel van Clinic is dat ze pretenderen een nierdieet te hebben, maar dan zijn de eiwitten wel verlaagd, maar het fosfor juist hoog (dat is namelijk het dure aan het nierdieet, dat je lage hoogwaardige eiwitten hebt en laag fosfor, dat betekend dure eiwitten) en dat hoge fosfor is slecht voor de nieren. MIjn advies: ga vragen of jouw dierenarts andere smaakjes nierdieeten heeft voor jouw kat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven