Goedkoop katten houden.

12-02-2011 13:48 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds twee weken 2 katten in mijn appartement. Vroeger had ik met mijn ex altijd katten. Ik moet weer even wennen aan de nieuwe omstandigheden, vandaar mijn vraag aan alle kattenmensen:

Hoe hou ik de verzorging van mijn katten betaalbaar?

Ik hoef niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar wil wel graag weten wat jullie ervaringen zijn met harde brokjes, kattenbakstrooisel, blikvoer, vlooienbestrijding, etc.

Ik woon in een stad, dus heb bijna alle supers en bekende winkels voorhanden.
Bij mij is het gelukkig inderdaad allemaal kraakhelder
668, the neighbour of the Beast
Hier ook een kat, en ik kan me grotendeels aansluiten bij wat al geschreven is. Droogvoer werkt prima, helemaal het iets duurdere. Wij hebben Royal Canin, kost 40 euro per zak, maar daar doen we drie maanden mee (dus 42 ct. per dag).

Mij bevalt het grind van de AH heel erg goed: blauwe schep en schoon. Geeft heel mooie klontjes die je er makkelijk uitschept. Ik deed altijd 1 week met een pak, maar word nu wat slordiger, 2 weken kan eigenlijk prima zonder stank (en ik woon érg klein).

Die dierenartsverzekering heb ik me goed in verdiept toen ik mijn kat kocht: ik heb (redelijk uitgebreid) uitgerekend of het het geld waard is. Mijn conclusie was: dat is het niet. Echt niet.

Probleem zijn die maximale vergoedingen en eigen bijdragen. Als je kat écht iets heeft, zit je zo boven die maximumbijdrage, en maak je toch nog eigen kosten. De kosten voor die verzekering zijn nog best hoog. Als je dat geld zelf apart zet en spaart, bouw je veel meer geld op, vooral als je daarmee begint als je een jonge kat hebt.

De meeste katten krijgen pas echte problemen als ze wat ouder zijn, en maken dan ook ineens veel kosten per jaar. Tegen die tijd krijg je je verzekeringspremie er door die maximumbijdrage echt niet meer uit. (een kleine disclaimer: bij een heel jonge kat met problemen kan het wel zijn geld waard zijn, maar de kans daarop is vrij klein).

Ik denk dat huisdierenverzekeringen echt een voorbeeld zijn van oververzekeren: je bent dol op je huisdier, en wilt dat je hem de beste zorg mogelijk geeft. Daarom maar een verzekering voor de kosten. Onthoud alleen dit: verzekeraars willen winst maken, they don't care about your cat. Zelfde als uitvaartverzekeringen, die zijn het geld ook echt niet waard.

(Voor degenen die het gezien hebben, het sommetje bij 'Wat kost Doodgaan?' klopt niet, daar houden ze geen rekening met rendement op vermogen dat je zelf opbouwt.)

Oh, en de beste bespaartip: houd je katten op gewicht. Katten met overgewicht hebben heel grote kans op allemaal gezondheidsproblemen, die veel geld kosten. Als je ze niet teveel bijvoert, verklein je de kans daarop enorm.
Wat betreft het water ververversen: als een kat mag kiezen tussen planten-, vissen-, sloot- of regenwater en een vers bakje kraanwater kiest hij het eerste, want katten houden van stilstaand "oud" water. Ververs dus niet te vaak en giet gewoon steeds bij als het bakje half leeg is.

@ Lisa: Ik las dat je je blaasgruiskater ook gewoon blikvoer geeft, dat is niet zo verstandig, want dan bouwt er toch struviet op in de urine. Geef dan gewoon de ene dag niets en de andere dag blaasgruisblikvoer.

Blaasgruiskatten hebben veel vocht nodig, dus naast het drinkwater is in hun geval blaasgruisblikvoer goed omdat daar ook vocht in zit, tenzij hij te dik is dan kun je beter niets geven, want een blaasgruiskater met overgewicht is gevoeliger voor problemen dan een slanke blaasgruiskater.
quote:bankje schreef op 13 februari 2011 @ 08:47:

Een vraag aan de kattenkenners hier: De katten van mijn vriend

krijgen blikvoer en er staat steeds een bak met brokjes.Nu is het ons opgevallen dat ze alleen in de winterperiode veel brokjes eten terwijl ze er 's zomers nauwelijks naar om kijken.

Katten eten het eerst wat ze het lekkerst vinden en dat is blikvoer en als ze dan verzadigd zijn eten ze de brokjes niet meer op. In de winter eten buitenkatten echter meer dan in de zomer, dus dan eten ze ook de brokjes op, terwijl ze die in de zomer dus laten staan, terwijl daar meer bouwstoffen inzitten.

Het is dus beter de blikvoer weg te laten, want daar zit nauwelijks bouwstoffen in en gewoon alleen brokjes te geven met wat blikvoer eens per week als tractatie.
quote:iris1969 schreef op 13 februari 2011 @ 12:03:

Wat betreft het water ververversen: als een kat mag kiezen tussen planten-, vissen-, sloot- of regenwater en een vers bakje kraanwater kiest hij het eerste, want katten houden van stilstaand "oud" water. Ververs dus niet te vaak en giet gewoon steeds bij als het bakje half leeg is.

Behalve dan die van mij. Die drinkt het nog het liefst uit een stromende kraan (omdat ze er dan ook mee kan spelen). Omdat ze blaasgruis heeft (gehad), moet ik het van de dierenarts stimuleren dat ze zoveel mogelijk drinkt omdat dat de blaas lekker doorspoelt (veel plassen). Dus zo twee drie keer per dag gaat hier de kraan 5 minuten open. Heel piepklein straaltje. Ze vindt het geweldig.

Water in bakje ververs ik een keer per dag.
Ik vraag me af of je heel veel kan besparen op korrels en brokken.

Maar goed; betreft korrels; ik gebruik biokat; koop ik bij de discus. Er zit een geurtje aan en het is erg klonterend. Ik schep elke dag en schrob de bak 1 x per week.

Brokken koop ik in de aanbieding of bij de hornbach.

Wat volgens mij wel veel geld scheelt is rondbellen voordat je een dierenarts kiest. Ik heb dat gedaan en zag dat de ene dierenarts soms 25 euro per behandeling meer rekent dan de ander voor precies hetzelfde.

Je moet wel opletten dat de behandeling wel hetzelfde is. Soms word er voor een inenting geloof ik goedkoper spul gebruikt

succes!
quote:iris1969 schreef op 13 februari 2011 @ 12:08:

[...]

Katten eten het eerst wat ze het lekkerst vinden en dat is blikvoer en als ze dan verzadigd zijn eten ze de brokjes niet meer op. In de winter eten buitenkatten echter meer dan in de zomer, dus dan eten ze ook de brokjes op, terwijl ze die in de zomer dus laten staan, terwijl daar meer bouwstoffen inzitten.

Krijgen ze die bouwstoffen dan niet door de muizen etc die ze in de zomer vangen?Het is dus beter de blikvoer weg te laten, want daar zit nauwelijks bouwstoffen in en gewoon alleen brokjes te geven met wat blikvoer eens per week als tractatie.
quote:Christiane04 schreef op 13 februari 2011 @ 12:15:

[...]

Behalve dan die van mij. Die drinkt het nog het liefst uit een stromende kraan (omdat ze er dan ook mee kan spelen). Omdat ze blaasgruis heeft (gehad), moet ik het van de dierenarts stimuleren dat ze zoveel mogelijk drinkt omdat dat de blaas lekker doorspoelt (veel plassen). Dus zo twee drie keer per dag gaat hier de kraan 5 minuten open. Heel piepklein straaltje. Ze vindt het geweldig.

Water in bakje ververs ik een keer per dag.

Dat is waar, stromend water vinden ze ook vaak fantastisch. Eén van mijn katten hangt er graag onder, de andere twee niet.

Sommige katten zijn ook dol op een waterfontein en anderen vinden het niets.
@ Bankje: als het goede jagers zijn halen ze het zeker uit prooidiertjes. Dat is ook erg goed, want in hun maagjes zitten ook onverteerde resten die katten goed kunnen gebruiken.

Maar dan moeten ze dus wel vaak verschillende diertjes kunnen vangen (vogeltjes, muizen enz).
Het zijn geen boerderijkatten maar qua ruimte en jachtgebied scheelt het niet veel (muizen, ratten, vogels helaas ook kippekuikens)
Dat is prima voor ze en dan kun je het blikvoer dus echt overslaan. Dat is als iedere dag patat voor ze, heerlijk, maar niet zo goed.
Hoe zorg je er voor dat ze brokjes eten! Ze krijgen nu het goedkoopste blikvoer uit de supermarkt dat gaat helemaal op en de dure brokjes eten ze nauwelijks.
Dat goedkope blikvoer zit vol met geur- en smaakstoffen, dus dat vinden ze 100 x lekker dan die smaakloze dure brokjes en daarom laten ze die staan.

Maar als ze honger krijgen gaan ze echt wel eten wat ze aangeboden krijgen. Probeer gewoon eens wat verschillende merken brokjes uit.
Reactie van vriend : Dan moet ik zeker iedere keer het voer weggooien als ze het niet lusten, dat dacht ik nie,t ze blijven blikvoer krijgen want dat eten ze en ze zijn niet ziek.
quote:viva1973 schreef op 13 februari 2011 @ 09:25:

[...]

Maar wat jij schreef kwam neer op: Er staat binnen water maar als ze dat niet willen, gaan ze maar uit de sloot of uit een plas water drinken.dat is denk ik hoe je het leest viva1973,ik begreep wel wat ze bedoelde.
quote:bankje schreef op 13 februari 2011 @ 12:59:

Reactie van vriend : Dan moet ik zeker iedere keer het voer weggooien als ze het niet lusten, dat dacht ik nie,t ze blijven blikvoer krijgen want dat eten ze en ze zijn niet ziek.Begrijpelijk, maar niet slim.
quote:iris1969 schreef op 13 februari 2011 @ 12:49:

Dat goedkope blikvoer zit vol met geur- en smaakstoffen, dus dat vinden ze 100 x lekker dan die smaakloze dure brokjes en daarom laten ze die staan.

Maar als ze honger krijgen gaan ze echt wel eten wat ze aangeboden krijgen. Probeer gewoon eens wat verschillende merken brokjes uit.

En brokken zitten niet vol met conserveermiddelen en kleur- , geur- en smaakstoffen?

Daar zit net zoveel troep in hoor (afhankelijk van het merk)

Je moet gewoon goed de ingrediëntenlijst bekijken. Bij Zooplus is een hoop natvoer te krijgen dat wel OK is. Verder let ik erop dat aan het natvoer geen suiker en/of granen is toegevoegd. Ook qua brok zoek ik een merk uit dat zo min mogelijk granen bevat. Op het moment hebben we Acana brokken en natvoer van bijv. Miamor, Animonda, Cosma etc.

Hier een kat die eigenlijk alleen maar brokken eet en eentje die alleen natvoer eet.

Over het water, katten houden van stromend, zuurstofrijk water, bijv de kraan, een vijver, een verse regenplas. Wij hebben in huis twee waterbollen (drinkfontein) staan. Sinds deze in de keuken staat drinkt de hond niet meer uit haar eigen waterbak, dus die hebben we maar weggehaald. Zo hoef je ook niet 3x per dag vers water neer te zetten.

Ook ik vind de huisdierenverzekering niet het geld waard. Je kunt beter geld op een spaarrekening zetten zodat je wat achter de hand hebt mocht het nodig zijn.
quote:Yeti80 schreef op 13 februari 2011 @ 18:48:

[...]

En brokken zitten niet vol met conserveermiddelen en kleur- , geur- en smaakstoffen?

Daar zit net zoveel troep in hoor (afhankelijk van het merk)

Precies, afhankelijk van het merk. En bij de mindere merken zijn brokjes altijd nog beter dan blikvoer.

Je moet gewoon goed de ingrediëntenlijst bekijken. Bij Zooplus is een hoop natvoer te krijgen dat wel OK is. Verder let ik erop dat aan het natvoer geen suiker en/of granen is toegevoegd. Ook qua brok zoek ik een merk uit dat zo min mogelijk granen bevat. Op het moment hebben we Acana brokken en natvoer van bijv. Miamor, Animonda, Cosma etc.

Hier een kat die eigenlijk alleen maar brokken eet en eentje die alleen natvoer eet.

Over het water, katten houden van stromend, zuurstofrijk water, bijv de kraan, een vijver, een verse regenplas. Wij hebben in huis twee waterbollen (drinkfontein) staan. Sinds deze in de keuken staat drinkt de hond niet meer uit haar eigen waterbak, dus die hebben we maar weggehaald. Zo hoef je ook niet 3x per dag vers water neer te zetten.

Zoals ik al schreef houden ze van beiden, dus stromend én oud water.

Ook ik vind de huisdierenverzekering niet het geld waard. Je kunt beter geld op een spaarrekening zetten zodat je wat achter de hand hebt mocht het nodig zijn.
quote:iris1969 schreef op 13 februari 2011 @ 16:27:

[...]

Begrijpelijk, maar niet slim.Als de katten op deze manier 15 jaar worden vind ik het wel meevallen.
quote:bankje schreef op 13 februari 2011 @ 19:23:

[...]

Als de katten op deze manier 15 jaar worden vind ik het wel meevallen.Tuurlijk valt het mee en een gezonde kat wordt hier ook gewoon oud mee. Er zijn alleen grotere risico's op nierproblemen en overgewicht. En hun poep kan meer gaan stinken .
Ach, ik vind dat een kat ook plezier moet hebben in wat ie eet.

Die van ons krijgt brokjes van Royal Canin en elke dag een blikje van Gourmet. Hij eet beide altijd helemaal op, maar geeft idd wel de voorkeur aan het blikvoer.. Water drinken doet ie nooit uit z'n drinkbakje, liever uit de wc (moeten altijd opletten dat we de deur goed dichtdoen) en uit een stromende kraan.
Waarom ben je zo tegen natvoer, Iris?

Ik vind dit nog wel een interessant verhaaltje over voeding:

http://www.kattenplaza.nl ... iewtopic.php?f=26&t=78016
quote:Yeti80 schreef op 13 februari 2011 @ 19:46:

Waarom ben je zo tegen natvoer, Iris?

Ik vind dit nog wel een interessant verhaaltje over voeding:

http://www.kattenplaza.nl ... iewtopic.php?f=26&t=78016Ik ben geen tegenstander van natvoer, maar ik zie in de praktijk dat mensen veel te veel en te vaak geven en daar probeer ik tegen te waarschuwen.
Wat betreft de info van Kattenplaza:

- helemaal eens met het vers vlees/barf verhaal;

- helemaal eens met het tandplak veroorzaken van brokjes en het te weinig drinken van katten en dus de voordelen van het juiste blikvoer (zonder suiker en granen);

- maar en hier val ik dus zelf over: wie geeft het juiste blikvoer?

Aan die blikjes van de supermarkt heeft een kat niets en als je weet hoeveel de meeste mensen geven en hoe groot het overwichtsprobleem bij huisdieren is dan geef ik liever het advies het niet te geven, want aan brokjes overeten ze zich gemiddeld minder danaan blikvoer.
Maar wat is veel en vaak?

Een van onze katten weigert om brokken te eten, daarom krijgt hij twee keer per dag een portie natvoer. Mogelijk speelde bij hem ook zijn slechte gebit mee. Vorige week is bijna alles getrokken. en hij mag voorlopig zelfs geen brokken eten.

Ah, je hebt nog een aanvulling geplaatst. Doe ik dat ook even

Barf vonden ze hier niets trouwens, dat heb ik ook nog geprobeerd.

En de kat die hier natvoer krijgt eet dus erg slecht en weegt op het moment zo'n 2,5 kg, daar mag wel wat bij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven