Goedkoop katten houden.

12-02-2011 13:48 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds twee weken 2 katten in mijn appartement. Vroeger had ik met mijn ex altijd katten. Ik moet weer even wennen aan de nieuwe omstandigheden, vandaar mijn vraag aan alle kattenmensen:

Hoe hou ik de verzorging van mijn katten betaalbaar?

Ik hoef niet het goedkoopste van het goedkoopste, maar wil wel graag weten wat jullie ervaringen zijn met harde brokjes, kattenbakstrooisel, blikvoer, vlooienbestrijding, etc.

Ik woon in een stad, dus heb bijna alle supers en bekende winkels voorhanden.
De dierenarts is trouwens niet blij als je een kat elke dag natvoer geeft. Geeft eerder kans op tandsteen en tandbederf!

Mijn vorige kat kreeg elke dag natvoer, en dus ook tandsteen. Onze huidige katten krijgen nooit natvoer, en hebben totaal geen last van tandsteen.
Iris, ik dacht gelezen te hebben dat jij ook de houtkorrels nog zeeft voor je de hele bak leeg gooit? Zodat je alleen de verpulverde zooi weggooit en de korrels die nog goed zijn nog een keer kunt gebruiken. Of begreep ik dat verkeerd?

En mijn vraag was dus hoe je dat zeven dan doet, ook met een kattenbakschep?
Vraagje: we hebben twee katten waarvan de ene onlangs al zijn tanden kwijt is geraakt (door de dierenarts hoor ). Hij mag dus geen brokjes meer (voorlopig in ieder geval). De andere kat heeft nog vier snijtanden dus die mag nog wel brokjes.

Wat we nu doen (nazorg operatie) is gekookte kipfilet/koolvisfilet uit de magnetron geven aan de ene (of beide katten). Omdat dit best veel werk is, geef ik aan de kat met tanden soms een zakje natvoer. Soms dus twee keer per dag.

(Voorheen stond er gewoon een bakje brokjes klaar de hele dag, nu krijgen ze dus op gezette tijden eten.)

Ik begrijp nu dat dat niet zo'n goed idee is, dat natvoer, want niet gezond. Het lastige is dat ik niet weet hoe snel kat met tanden de brokjes opeet. We geven ze 's ochtends eten maar dan heb ik niet zoveel tijd, dus ik kan niet gaan zitten wachten tot ie zijn eten op heeft, of ik moet het eerder weghalen (om te voorkomen dat tandenloze kat brokjes eet, want dat mag ie nu niet).

Kan ik kat met tanden beter ook gewoon die vis en kipfilet geven? En is dat dan genoeg, twee keer per dag? (Ik heb het idee dat vooral die vis niet zo vult, want de katten krijsen alles bij elkaar ).

En als we niet meer specifiek eten hoeven te geven, kan tandenloze kat dan gewoon ook brokjes mee-eten of gaat 'm dat nooit meer worden?

Kortom, iemand ervaring hiermee?
quote:Yeti80 schreef op 26 februari 2011 @ 15:14:

Iris, ik dacht gelezen te hebben dat jij ook de houtkorrels nog zeeft voor je de hele bak leeg gooit? Zodat je alleen de verpulverde zooi weggooit en de korrels die nog goed zijn nog een keer kunt gebruiken. Of begreep ik dat verkeerd?

En mijn vraag was dus hoe je dat zeven dan doet, ook met een kattenbakschep?Nee ik wacht tot alles verpulverd is en dan gooi ik het weg, maar je kunt wel een pannenkoekenmeelzeef gebruiken als je dat wilt.
quote:Captain_Obvious schreef op 26 februari 2011 @ 16:11:

Vraagje: we hebben twee katten waarvan de ene onlangs al zijn tanden kwijt is geraakt (door de dierenarts hoor ). Hij mag dus geen brokjes meer (voorlopig in ieder geval). De andere kat heeft nog vier snijtanden dus die mag nog wel brokjes.

Wat we nu doen (nazorg operatie) is gekookte kipfilet/koolvisfilet uit de magnetron geven aan de ene (of beide katten). Omdat dit best veel werk is, geef ik aan de kat met tanden soms een zakje natvoer. Soms dus twee keer per dag.

(Voorheen stond er gewoon een bakje brokjes klaar de hele dag, nu krijgen ze dus op gezette tijden eten.)

Ik begrijp nu dat dat niet zo'n goed idee is, dat natvoer, want niet gezond.

Ja hoor, tijdelijk is het prima. Kip en koolvis vullen bijna niet.

Het lastige is dat ik niet weet hoe snel kat met tanden de brokjes opeet. We geven ze 's ochtends eten maar dan heb ik niet zoveel tijd, dus ik kan niet gaan zitten wachten tot ie zijn eten op heeft, of ik moet het eerder weghalen (om te voorkomen dat tandenloze kat brokjes eet, want dat mag ie nu niet).

Kan ik kat met tanden beter ook gewoon die vis en kipfilet geven? En is dat dan genoeg, twee keer per dag? (Ik heb het idee dat vooral die vis niet zo vult, want de katten krijsen alles bij elkaar ).

Je geeft gewoon even gescheiden, de ene brokjes en die haal je weg na een kwartier en de ander natvoer. Of als je lui bent geef je beiden tijdelijk natvoer .

En als we niet meer specifiek eten hoeven te geven, kan tandenloze kat dan gewoon ook brokjes mee-eten of gaat 'm dat nooit meer worden?

Mijn poes heeft geen tanden en kiezen meer en al heel snel (als het tandvlees roze wordt) kunnen ze weer brokjes eten. Eerst slikken ze ze weg en later wordt de kaak hard en kauwen ze daarmee. Geen enkel probleem.
quote:iris1969 schreef op 26 februari 2011 @ 18:39:

[...]Kip en koolvis vullen bijna niet.

Oh, dat vind ik wel zielig voor de tandenloze kat, want hij mag alleen maar kip, koolvis, runderpoulet en hart. We hebben nog alleen kip en vis gekocht. Zijn die andere twee vullender, of maakt dat niet uit?

Wel fijn dat ie straks weer brokjes kan eten. Ik zal al hele logistieke scenario's voor me
Waarom is dat? Mijn poes ging gelijk op de natvoer, diezelfde avond al.

Maar hart is zeker veel vullender dan kip en koolvis, runderpoulet weet ik niet. Dit kun je ongesneden kopen (niet doen!) of voorgesneden in de supermarkt of bij de slager. Niet koken, maar wel opwarmen in een pannetje met water.
Overal zijn verschillende meningen over, zo ook over natvoer/brokjes en de vorming van tandplak bij katten en ik ben het helemaal niet eens met een groot deel dat hier geschreven wordt. Bij het ontstaan van tandplak speelt aanleg een grote rol en voeding een kleine rol. Als je kijkt naar voeding, dan ontstaat/verergert tandplak door suikers en koolhydraten en waar zit dat in? In de hier veelgeprezen brokjes. Hoogwaardig natvoer of liever nog vers voer is juist helemaal niet slecht voor het gebit van de kat. Overigens is het een fabeltje dat katten kauwen op brokjes en brokjes daardoor helpen tegen tandplak.
quote:8whitefeet schreef op 26 februari 2011 @ 20:35:

Overal zijn verschillende meningen over, zo ook over natvoer/brokjes en de vorming van tandplak bij katten en ik ben het helemaal niet eens met een groot deel dat hier geschreven wordt. Bij het ontstaan van tandplak speelt aanleg een grote rol en voeding een kleine rol. Als je kijkt naar voeding, dan ontstaat/verergert tandplak door suikers en koolhydraten en waar zit dat in? In de hier veelgeprezen brokjes. Hoogwaardig natvoer of liever nog vers voer is juist helemaal niet slecht voor het gebit van de kat. Overigens is het een fabeltje dat katten kauwen op brokjes en brokjes daardoor helpen tegen tandplak.

Klopt wat je zegt en daarnaast geeft de meligheid van brokjes ook nog tandplak als het tussen de tanden achterblijft.

Mijn keuze is dan ook net als jij hoogwaardig blikvoer of vers vlees, maar wie geeft dat? Bijna niemand.

En als ik dan moet kiezen kies ik liever goede dure brokjes dan het slechte blikvoer dat de meeste mensen geven.
quote:iris1969 schreef op 26 februari 2011 @ 19:00:

Waarom is dat? Mijn poes ging gelijk op de natvoer, diezelfde avond al.

Mjah, geen idee. Ook niet zo slim geweest om ernaar te vragen...
quote:Captain_Obvious schreef op 26 februari 2011 @ 16:11:

Ik begrijp nu dat dat niet zo'n goed idee is, dat natvoer, want niet gezond. Het lastige is dat ik niet weet hoe snel kat met tanden de brokjes opeet. We geven ze 's ochtends eten maar dan heb ik niet zoveel tijd, dus ik kan niet gaan zitten wachten tot ie zijn eten op heeft, of ik moet het eerder weghalen (om te voorkomen dat tandenloze kat brokjes eet, want dat mag ie nu niet).

Ik denk dat de katten waar de kiezen getrokken zijn, je die ong 10 dagen de tijd moet geven om de wonden in de bek te herstellen. Als je koolvis geeft, slikt een kat dat vaak erg goed heel door. Als je blik/zakjes gaat geven, gaan ze vaak nog een beetje kauwen en komt er makkelijker eten in de wonden en geneest het minder goed. Dus de kat die niet recent getrokken kiezen heeft, daar hoef je je geen zorgen over te maken. DIe mag alles hebben. Het gaat om de kat waar net van alles getrokken is.

Als alles goed genezen is, kan de kat weer prima brokjes eten. Blik mag ook, het maakt voor het gebit tenslotte niet meer uit, want hij heeft niets meer.

Als de andere kat alleen nog maar snijtanden heeft, betekend dat dus dat een kat zonder kiezen, prima kan eten! Iedereen denkt altijd dat brokjes niet meer gegeten kunnen worden als katten hun kiezen missen.
quote:Captain_Obvious schreef op 27 februari 2011 @ 17:02:

[...]

Mjah, geen idee. Ook niet zo slim geweest om ernaar te vragen...Zie vorige post: om infectie te voorkomen. Koolvis en kip slikken ze heel door. Blik helaas niet.
quote:Draakje29 schreef op 27 februari 2011 @ 18:31:

[...]

Zie vorige post: om infectie te voorkomen. Koolvis en kip slikken ze heel door. Blik helaas niet.

Dat hebben ze mij helaas dan niet verteld, maar gelukkig ging het prima.

Ik gaf mijn poes van dat mousse in een miniblikje en volgens mij was het hap slik weg.

Van koolvis snap ik het nog wel, maar op gekookte kip kauwen ze toch wel? Dat is best taai toch?

En hart dan? Daar kauwen ze zeker op. Vreemd lijstje van die DA.
Als het goed is moet je ook het advies krijgen om het in kleine stukjes te hakken. En kip is slierterig, blik is vaak echt mousse achtig. Dat gaat makkelijker in wondjes zitten dan sliertjes.

En als het goed is, worden bij katten na kiezen trekken, meestal de wondjes gehecht. Dan gaat kip en hart er echt niet in zitten. Mousse mogelijk wel.
Lekker dan van mijn DA, maar gelukkig ging het goed.

En ik was echt verbaasd hoe snel haar bekkie van vuurrood met tanden erin en een enorme geur (zo kreeg ik haar) naar een roze bekkie zonder tanden en zonder geur ging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven