groente in grasveld???
donderdag 12 april 2012 om 09:51
In de vensterbank heb ik leuke groentes uit zaadjes gekweekt: tomaten, radijs, paprika en courgettes.
Nu wil ik ze binnenkort uit planten maar als ik daar een stukje grasveld voor om spit zit ik "na de oogst" met een stukje kale grond.
Kan ik de plantjes gewoon tussen het gras zetten of moet echt de boel over de kop?
Nu wil ik ze binnenkort uit planten maar als ik daar een stukje grasveld voor om spit zit ik "na de oogst" met een stukje kale grond.
Kan ik de plantjes gewoon tussen het gras zetten of moet echt de boel over de kop?
donderdag 12 april 2012 om 09:53
donderdag 12 april 2012 om 09:59
Het is niet handig om dit tussen het gras te zetten. Je moet dan continu het gras kort houden, wat lastig is als de plantjes er staan. Zou ik echt niet doen. Gras wordt ook gewaardeerd door ongedierte en andere beestjes. Kortom, absoluut niet praktisch. Het kan ook ziektes veroorzaekn en dus de groei belemmeren.
Een omgespit veldje is echt het makkelijkst. Bemest dit stukje grond. Laat voorlopig alles nog lekker binnen staan. Niet alles groentes kunnen tegen nachtvorst. Daarnaast, met dit koude weer, groeit het toch niet of nauwelijks.
Een omgespit veldje is echt het makkelijkst. Bemest dit stukje grond. Laat voorlopig alles nog lekker binnen staan. Niet alles groentes kunnen tegen nachtvorst. Daarnaast, met dit koude weer, groeit het toch niet of nauwelijks.
donderdag 12 april 2012 om 10:05
Plant alles in pot, zo veel lijk je niet te hebben en dat kan met de planten prima. Mss de radijsjes langs de border ofzo (of is er alleen gras?)
Anders een vierkante meter bak maken/kopen en gewoon op je gras zetten. Moet je er volgend jaar wel even aandacht aan besteden, want dat zal het gras niet leuk vinden, maar is niet alles omgespit.
Anders een vierkante meter bak maken/kopen en gewoon op je gras zetten. Moet je er volgend jaar wel even aandacht aan besteden, want dat zal het gras niet leuk vinden, maar is niet alles omgespit.
donderdag 12 april 2012 om 10:11
quote:zazu_ schreef op 12 april 2012 @ 10:05:
Anders een vierkante meter bak maken/kopen en gewoon op je gras zetten. Moet je er volgend jaar wel even aandacht aan besteden, want dat zal het gras niet leuk vinden, maar is niet alles omgespit.Paar poten eronder en dan wordt de schade nog enigszins beperkt. Goed idee trouwens.
Anders een vierkante meter bak maken/kopen en gewoon op je gras zetten. Moet je er volgend jaar wel even aandacht aan besteden, want dat zal het gras niet leuk vinden, maar is niet alles omgespit.Paar poten eronder en dan wordt de schade nog enigszins beperkt. Goed idee trouwens.
donderdag 12 april 2012 om 10:18
Dahlia, bedankt voor de info! ik dacht al, waarom zetten mensen niet gewoon de groenteplantjes in het gras?
Het idee van een vierkante meter tuin is goed, en dan inderdaad poten eronder!
Ik kan het wel omspitten maar daar wordt manlief niet blij van. en inderdaad, erg veel is het niet.
kunnen tomatenen paprika's trouwens gewoon buiten? ik zie ze altijd alleen in kassen en dat hebben we dus niet.
en de nachtvorst, eind mei is toch veilig?
Het idee van een vierkante meter tuin is goed, en dan inderdaad poten eronder!
Ik kan het wel omspitten maar daar wordt manlief niet blij van. en inderdaad, erg veel is het niet.
kunnen tomatenen paprika's trouwens gewoon buiten? ik zie ze altijd alleen in kassen en dat hebben we dus niet.
en de nachtvorst, eind mei is toch veilig?
donderdag 12 april 2012 om 10:24
Tomaten en paprika's moeten wel op het allerzonnigste plekje in je tuin, en dan nog is er wel kans op slechte oogst, afhankelijk van de zomer. ALs je geen plekje in de volle zon hebt, zou je ze ook in een bak op wieltjes kunnen zetten en zoveel mogelijk met de zon mee verplaatsen.
Ik heb achter een vierkante meter tuin, redelijk veel zon, maar niet de hele dag, dus daar staan dinen als sla, radijzen en spinazie. Mijn tomaten en courgettes ga ik voor in een pot zetten, daar is wel volle zon.
Ik heb achter een vierkante meter tuin, redelijk veel zon, maar niet de hele dag, dus daar staan dinen als sla, radijzen en spinazie. Mijn tomaten en courgettes ga ik voor in een pot zetten, daar is wel volle zon.
donderdag 12 april 2012 om 10:30
Volgens mij kun je paprika gewoon buiten de kas kweken, maar kan t zijn dat er minder "vruchten" oplevert (door een langzamere groei).
Ik heb ik een folder ook een soort kasje gezien dat eruit zag als een rek/stelling met tranparante plasticfolie erover, misschien kun je zo iets in elkaar knutselen ofzo
het plastic werkt nml hetzelfde als een kas en behoudt voor een vochtig klimaat.
Ik heb ik een folder ook een soort kasje gezien dat eruit zag als een rek/stelling met tranparante plasticfolie erover, misschien kun je zo iets in elkaar knutselen ofzo
donderdag 12 april 2012 om 15:32
Tomaten en paprika kun je prima buiten planten. Die ik al jaren. Een beschutte zonnige plek is wel noodzakelijk. Bind tomaten ook op en haal regelmatig zijscheuten en het onderste blad weg.
Eind mei kun je e.e.a. buiten zetten. Veel groentes kunnen wel eerder, paprika, tomaat, komkommer zijn gevoeliger voor nachtvorst.
Zorg voor regelmatig water geven. Liefst 's avonds en bij de wortels, niet over de plant heen.
Zo'n vierkante meter tuin zie ik ook regelmatig. Lijkt mij heel handig als je niet echt ruimte hebt voor een tuin. Vooral voor groentes heel handig. Tomaten en paprika kan je dan beter in een ruime bak zetten voor een beter resultaat denk ik.
Eind mei kun je e.e.a. buiten zetten. Veel groentes kunnen wel eerder, paprika, tomaat, komkommer zijn gevoeliger voor nachtvorst.
Zorg voor regelmatig water geven. Liefst 's avonds en bij de wortels, niet over de plant heen.
Zo'n vierkante meter tuin zie ik ook regelmatig. Lijkt mij heel handig als je niet echt ruimte hebt voor een tuin. Vooral voor groentes heel handig. Tomaten en paprika kan je dan beter in een ruime bak zetten voor een beter resultaat denk ik.