Grommende hond

12-12-2013 21:44 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren was ik op bezoek bij mijn tante en daar gebeurde iets wat ik eigenlijk niet snap.

Wij hadden gegeten en ik wilde de hond eten geven. Iets wat ik heel vaak zonder problemen doe, de hond kent mij heel erg goed. Op het moment dat ik de ton losmaakte en brokken in de bak wilde doen begon hij heel hard te grommen en daar stopte hij ook niet mee. Hij trok niet zijn lip op.

Eerst stapte ik opzij, maar hij stopte niet met grommen.Totaal verbaasd door dit gedrag heb ik gevraagd of tante de hond even bij de halsband wilde pakken, heb ik de emmer op tafel gezet (gezicht niet op haphoogte) en alsnog de brokken in de bak gedaan. Toen de bak op de grond stond, schoot de hond erop af en schrokte met de staart tussen de poten de bak leeg.

Maar what the heck gebeurde hier nu? Wat kan ik het beste doen om dit gedrag af te leren? Hij schijnt het ook wel eens te doen als mijn tante het voer voor de kat in het bakje doet.
Lijkt wel op voernijd?

Mijn Jack Russel doet t ook. Tips om het af te leren heb ik niet, hij doet het nog steeds
niet verkeerd opvatten, maar kan hij echt honger hebben gehad?

is het de hond van je tante, vergeet ze hem mogelijk per ongeluk wel eens?
idd alessia, voernijd

ik heb ooit 3 zwaar ondervoede honden opgevangen, die deden het ook, vandaar mijn vraag of de hond vergeten wordt (per ongeluk hoor)
quote:itsme1973 schreef op 12 december 2013 @ 21:49:

niet verkeerd opvatten, maar kan hij echt honger hebben gehad?

is het de hond van je tante, vergeet ze hem mogelijk per ongeluk wel eens?Nee, hij krijgt op vaste momenten eten. Vergeten wordt hij niet. Het is wel een vreetzak
en afleren:

laten zitten als jij met het voer bezig bent

hond zit op afstand en jij stuurt consequent terug als hij dichterbij komt, pas als hij blijft zitten zet je de bak neer en hij mag uitsluitend op jouw commando gaan eten

liefst ook terug sturen als hij te snel wil aanvallen

dit oefen je het beste op een volle maag: gewone hoeveelheid voer met paar scheppen sperziebonen uit blik erdoor (vult goed zonder dat ze dik worden)

even uitlaten en daarna het oefenen van zitten terwijl jij voer in de bak doet en neerzet (voor oefenen gebruik je dan een paar brokjes)
oké, misschien wel hongergevoel, ondanks dat hij genoeg krijgt?

aanvullen met sperziebonen en oefenen zoals hierboven beschreven

blijft het aanhouden of wordt het erger, misschien eens naar de DA?

een hond die zonder aanleiding zo'n gedragsverandering heeft, zou voor mij reden zijn om de DA te bezoeken
Wat je het beste kan doen om hem dit af te leren, is hem volslagen negeren. Hond gromt, jij doet de brokken terug in de voerton en zet die weer terug op z'n plek. Vervolgens ga je iets anders doen en keur je de hond geen blik waardig.

Pas als hij het allemaal weer vergeten is en allang niet meer gromt of zeurt om eten, of dat nou een kwartier of een uur later is, probeer je het nog een keer. Doet hij normaal, dan krijgt hij z'n eten, begint hij te grommen, dan gaat het over.

Maximaal drie keer proberen, daarna is de kans op die maaltijd definitief verkeken. Morgen is er weer een dag, een hond kan best een dag of langer vasten. Maar hij leert wel dat goed gedrag beloond wordt met een bak brokken, en slecht gedrag ertoe leidt dat hij niets krijgt en genegeerd wordt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dank je Itsme!

Ik begrijp niet waarom hij dit ineens doet, ik ben namelijk heel duidelijk de baas en zo gedraagt hij zich ook normaal gesproken.

Maar met deze tips kan ik het hopelijk weer afleren.
quote:itsme1973 schreef op 12 december 2013 @ 21:56:

oké, misschien wel hongergevoel, ondanks dat hij genoeg krijgt?

aanvullen met sperziebonen en oefenen zoals hierboven beschreven

blijft het aanhouden of wordt het erger, misschien eens naar de DA?

een hond die zonder aanleiding zo'n gedragsverandering heeft, zou voor mij reden zijn om de DA te bezoekenDie sperziebonen ga ik eens voorstellen. Bedenk nu dat hij misschien toch iets meer trek heeft. Hond werd namelijk tussendoor verwend met stukjes koek etc door oom. Oom is sinds twee maanden opgenomen in het verpleeghuis.
En een hond op een afstandje laten zitten en wachten tot hij van jou mag eten, zoals hierboven staat, is altijd een goede tip. Zo 'verdient' hij zijn voer, dat is heel mooi.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dat gedrag begint al in het nest. Als je een pup er meteen aan went dat je de etensbak weghaalt maar hem dan wel weer terugzet, went het vanzelf, tenzij er meer honden of katten in huis zijn. Mijn hond heeft het nooit gedaan, ik kan gewoon haar bak pakken, ze kijkt hooguit een beetje verbaasd, zo van "krijg ik er nog iets bij?". Het brutale buurhondje heeft een keer haar bak leeggegeten, ze stond erbij en keek ernaar. Wel vreemd want tegenover reutjes is ze behoorlijk dominant.
verba volant, scripta manent.
quote:Dana schreef op 12 december 2013 @ 21:59:

En een hond op een afstandje laten zitten en wachten tot hij van jou mag eten, zoals hierboven staat, is altijd een goede tip. Zo 'verdient' hij zijn voer, dat is heel mooi.Ja, hij moet altijd wachten in de hoek van de keuken en daarna mag hij pas eten.
quote:MarianneDavids schreef op 12 december 2013 @ 22:00:

Dat gedrag begint al in het nest. Als je een pup er meteen aan went dat je de etensbak weghaalt maar hem dan wel weer terugzet, went het vanzelf, tenzij er meer honden of katten in huis zijn. Dat is het vreemde, het was nooit een probleem. Hond is inmiddels een jaar of 5 oud.
ah kijk, dat verklaart misschien zijn trek en zijn gedragsverandering

misschien de daghoeveelheid brokken over een extra maaltijd (of 2, ligt eraan hoeveel oom bijvoerde?) verdelen, gemengd met sperziebonen

dan raken ze goed vol en komen ze niet aan, op advies van mijn DA bij een herplaatser die moddervet was

beestje moet misschien ook nog wat wennen nu oom er niet is, misschien is tante iets minder de baas dan oom was en probeert hij zijn plaatsje te zoeken

nadeel als je niks geeft zoals hierboven beschreven, is dat de hond hongeriger wordt en het gedrag (zsm een bak willen leegschrokken) in de hand gewerkt wordt
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 december 2013 @ 22:02:

[...]

Dat is het vreemde, het was nooit een probleem. Hond is inmiddels een jaar of 5 oud.

beestje is ws wat van slag doordat oom er niet meer is op het moment (en ws is tante daardoor ook vaker uit huis, bij oom op bezoek?)

als het verergert of niet af te leren blijkt, zou ik wel naar de DA gaan

een onverklaarbare of onoplosbare gedragsverandering die richting dominantie / een mate van agressie gaat, moet altijd door een DA gezien worden
quote:itsme1973 schreef op 12 december 2013 @ 22:05:

[...]

beestje is ws wat van slag doordat oom er niet meer is op het moment (en ws is tante daardoor ook vaker uit huis, bij oom op bezoek?)

als het verergert of niet af te leren blijkt, zou ik wel naar de DA gaan

een onverklaarbare of onoplosbare gedragsverandering die richting dominantie / een mate van agressie gaat, moet altijd door een DA gezien worden

Het zou inderdaad verklaren waarom hij op dit moment zo reageert. Tante is inderdaad vaker van huis, oom is er ineens niet meer.

Ik denk dat het wel op te lossen is, hij is bijvoorbeeld nog erg lief en knuffelig met de katten.

Mocht het niet op te lossen zijn/erger worden dan zal ik voorstellen dat ze met hem naar de DA gaat.
beetje extra aandacht, voer wat vaker over de dag verdelen en ws kom je dan al een heel eind

vooral als ze beiden eerder veel thuis waren zal hij veel aandacht gewend zijn

oom voerde hem lekker bij, waarschijnlijk was het beestje verder ook we aardig verwend
quote:itsme1973 schreef op 12 december 2013 @ 22:10:

beetje extra aandacht, voer wat vaker over de dag verdelen en ws kom je dan al een heel eind

vooral als ze beiden eerder veel thuis waren zal hij veel aandacht gewend zijn

oom voerde hem lekker bij, waarschijnlijk was het beestje verder ook we aardig verwend Tante was erg tegen het bijvoeren door oom, maar oom was dementerend, dus ze gaf het maar op Maar tante doet het nooit. Aan knuffels komt hij inderdaad niets te kort.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 12 december 2013 @ 22:02:

[...]

Dat is het vreemde, het was nooit een probleem. Hond is inmiddels een jaar of 5 oud.Dan zullen het inderdaad wel de veranderde omstandigheden zijn, honden zijn daar best gevoelig voor.
verba volant, scripta manent.
Klinkt alsof ie inderdaad gewoon honger heeft. Ik zou zeker niet zoals voorgesteld werd het eten dan weg gaan halen als hij gromt, ik zou zijn honger gewoon proberen te voorkomen door wat meer te voeren.

Je schrijft dat hij gromt maar geen lip optrekt, dan hoeft het geen agressie te zijn. Sommige honden zijn best vocaal, ik heb er hier een die bij enige opwinding ook een soort grommende geluiden maakt. Maar niet uit agressie, gewoon omdat hij blij is en een beetje een idioot en die blijheid moet er dan gewoon uit ofzo Dus hoe was de rest van de houding van de hond? Agressief en gespannen en zag het er uit alsof hij uit kon vallen naar je? Of misschien meer opgewonden maar niet agressief?

Hondentaal is niet altijd zo zwart-wit: kwispelen is niet altijd blijheid, gromgeluiden zijn niet altijd agressie.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven