Had ik mijn kitten vermoord?
zondag 22 september 2013 om 12:56
Ik heb op 22-8 een kat van straat gehaald en 17-9 is zij bevallen van een kitten. Had wel een klein vermoeden dat ze zwanger was maar wist het niet zeker. De kitten bleef afvallen en dronk niet echt bij de moeder wel iets maar niet veel. Ben 18-9 bij de DA geweest en die heeft mij flessenvoeding mee gegeven ondanks de moeder wel melk gaf. Ik heb geprobeerd flessen voeding te geven maar het kitten wou niet aan de fles. Heb geprobeerd om dan maar het kitten steeds aan de tepel te leggen maar dat werkte steeds maar even. Ik voelde dat de kitten koude pootjes had maar heb geen kruik in de doos gedaan ook had ik geen warme deken maar een koude laken in de doos liggen. Ik dacht dat de moeder wel genoeg warmte gaf moeder sprong steeds uit de doos als ik de kamer in kwam om aandacht bij mij te halen. Ik heb die nacht ook niet naar de DA gebeld maar heb 19-9 vanaf 11 uur naar het asiel gebeld voor een andere moeder die hadden ze niet ook naar stichting moederloos alleen kon die mij alleen maar zeggen dat het kitten dood ging. Uiteindelijk toch weer de DA gebeld en een afspraak gemaakt voor een sonde aan te laten meten. Dit zou om 14:50 gebeuren. Tussen 12:30 en 14:00 is het kitten overleden .
Nu las ik in een artikel:
Onderkoeling en ondervoeding van een kitten kan leiden tot onderdrukking van de zuigreflex gevolgd door hypoglycemie (laag bloedsuiker gehalte) en sterfte.
En nu voel ik mij dus schuldig aan de dood van het kitten. Had ik maar warmte gegeven en de DA eerder gebeld.
Ben ik nu schuldig aan de dood van dit kitten???
Nu las ik in een artikel:
Onderkoeling en ondervoeding van een kitten kan leiden tot onderdrukking van de zuigreflex gevolgd door hypoglycemie (laag bloedsuiker gehalte) en sterfte.
En nu voel ik mij dus schuldig aan de dood van het kitten. Had ik maar warmte gegeven en de DA eerder gebeld.
Ben ik nu schuldig aan de dood van dit kitten???
zondag 22 september 2013 om 13:00
zondag 22 september 2013 om 13:04
quote:himalaya schreef op 22 september 2013 @ 13:00:
Sneu dat de kitten is overleden.
Je had ook geen fleecedekentje (kunnen kopen), geen oude trui, iets anders wat warmer was dan een koud laken in een doos? Dat vind ik wel een beetje bijzonder.uiteraard heb ik wel een fleece deken in huis maar dacht dat daar de nageltjes aan vast bleven hangen. Ik had ook een kruik in huis. Maar die heb ik ook niet gebruikt. Dacht dat de moeder wel genoeg warmte zou geven.
Sneu dat de kitten is overleden.
Je had ook geen fleecedekentje (kunnen kopen), geen oude trui, iets anders wat warmer was dan een koud laken in een doos? Dat vind ik wel een beetje bijzonder.uiteraard heb ik wel een fleece deken in huis maar dacht dat daar de nageltjes aan vast bleven hangen. Ik had ook een kruik in huis. Maar die heb ik ook niet gebruikt. Dacht dat de moeder wel genoeg warmte zou geven.
zondag 22 september 2013 om 13:07
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 september 2013 @ 13:03:
ik vermoed dat moeder veel te jong was om zwanger te zijn, gezien het feit dat ze maar 1 kitten droeg en aandacht belangrijker vond dat haar kitten. Ik hoop dat ze ondertussen gecastreerd is?Ik weet niet hoe oud de moeder is. Ze was ook vrij mager toen ik haar van straat haalde dus vandaar dat ik ook niet echt dacht dat ze zwanger was behalve dat ze dikke tepels had. Moeder is nog niet geholpen(gaat uiteraard wel gebeuren). Ze kan nu ook niet naar buiten dus zwanger kan ze niet worden.
ik vermoed dat moeder veel te jong was om zwanger te zijn, gezien het feit dat ze maar 1 kitten droeg en aandacht belangrijker vond dat haar kitten. Ik hoop dat ze ondertussen gecastreerd is?Ik weet niet hoe oud de moeder is. Ze was ook vrij mager toen ik haar van straat haalde dus vandaar dat ik ook niet echt dacht dat ze zwanger was behalve dat ze dikke tepels had. Moeder is nog niet geholpen(gaat uiteraard wel gebeuren). Ze kan nu ook niet naar buiten dus zwanger kan ze niet worden.
zondag 22 september 2013 om 13:07
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 september 2013 @ 13:03:
ik vermoed dat moeder veel te jong was om zwanger te zijn, gezien het feit dat ze maar 1 kitten droeg en aandacht belangrijker vond dat haar kitten. Ik hoop dat ze ondertussen gecastreerd is?
Laten we er gesteriliseerd van maken.
TO, dit is gewoon jammer en jij bent er geen schuld aan.
ik vermoed dat moeder veel te jong was om zwanger te zijn, gezien het feit dat ze maar 1 kitten droeg en aandacht belangrijker vond dat haar kitten. Ik hoop dat ze ondertussen gecastreerd is?
Laten we er gesteriliseerd van maken.
TO, dit is gewoon jammer en jij bent er geen schuld aan.
zondag 22 september 2013 om 13:08
quote:quinacridonerose schreef op 22 september 2013 @ 13:06:
Ach, wat sneu.
Maar volgens mij heb je je best gedaan, dierenarts gebeld en alles.
Juist heel goed dat je die kat hebt opgevangen.
Misschien had je het katje kunnen redden als je het anders had gedaan, maar misschien ook wel niet.En dat is nou precies waar ik me eigen schuldig over voel had ik het kunnen redden als ik het anders had gedaan.
Ach, wat sneu.
Maar volgens mij heb je je best gedaan, dierenarts gebeld en alles.
Juist heel goed dat je die kat hebt opgevangen.
Misschien had je het katje kunnen redden als je het anders had gedaan, maar misschien ook wel niet.En dat is nou precies waar ik me eigen schuldig over voel had ik het kunnen redden als ik het anders had gedaan.
zondag 22 september 2013 om 13:11
quote:deleen schreef op 22 september 2013 @ 13:08:
[...]
En dat is nou precies waar ik me eigen schuldig over voel had ik het kunnen redden als ik het anders had gedaan.Ik denk het niet, het kitten was zwak, wellicht te vroeg? Wellicht ziek, wellicht erfelijke afwijking. Ze hebben een sterke zuigreflex.
[...]
En dat is nou precies waar ik me eigen schuldig over voel had ik het kunnen redden als ik het anders had gedaan.Ik denk het niet, het kitten was zwak, wellicht te vroeg? Wellicht ziek, wellicht erfelijke afwijking. Ze hebben een sterke zuigreflex.
zondag 22 september 2013 om 13:16
Ach wat sneu voor je...
Maar voel je niet schuldig. Zo te lezen heb je echt heel erg je best gedaan.
Besef ook dat 1 op de 9 kittens het sowieso niet red. Waarschijnlijk was het beestje al verzwakt. Dat de moeder er niet constant bij bleef, is ook geen goed teken. Moederkatten laten een kleintje in de steek als het (te) zwak is.
Hoe dan ook, vind dat je echt heel erg je best hebt gedaan, meer had je echt niet kunnen doen!
Maar voel je niet schuldig. Zo te lezen heb je echt heel erg je best gedaan.
Besef ook dat 1 op de 9 kittens het sowieso niet red. Waarschijnlijk was het beestje al verzwakt. Dat de moeder er niet constant bij bleef, is ook geen goed teken. Moederkatten laten een kleintje in de steek als het (te) zwak is.
Hoe dan ook, vind dat je echt heel erg je best hebt gedaan, meer had je echt niet kunnen doen!
zondag 22 september 2013 om 13:23
Volgens de DA was het een sterke kitten. Dus dat maakt het allemaal zo ingewikkeld. En als ik dan dat artikel lees dat onderkoeling het zuigreflex onderdrukt. Ik weet ook wel als ik moeder niet van straat gehaald had dat het dood was gegaan maar dan had ik het niet geweten en was ik ook niet op dat moment verantwoordelijk. Misschien had ik moeder en kind meer met rust moeten laten niet constant kijken of het goed gaat. Ik haal het kitten hier niet mee terug dat weet ik ook wel maar het schuldgevoel en het verdriet is zo groot. (Moeder is het waarschijnlijk allang weer vergeten)
zondag 22 september 2013 om 13:32
zondag 22 september 2013 om 13:40
quote:theamuts schreef op 22 september 2013 @ 13:29:
Heeft de dierenarts autopsie verricht op het lijfje dan? Een dierenarts heeft namelijk ook wel eens ongelijk....Nee er is geen autopsie gedaan. Dus misschien had de dierenarts inderdaad geen gelijk. Assistentes zijn ook niet al te slim ik belde dat die kleine was afgevallen maar volgens haar kon dat en volgens de DA mocht dat absoluut niet. Ik heb ook donderdag toen ik de dierenarts terug belde niet gemeld dat ik dacht dat ze aan het uitdrogen was (heel stom dus) maar ja had misschien ook wel verwacht dat die assistente zou zeggen kom maar gelijk ipv 14:50 wat dus nog vrij lang duurde. Had wel verwacht dat hun meer verstand hadden van kleine kittens en hoe uitdroging gevaarlijk voor hun zouden zijn. Aangezien ik had gemeld dat de kleine niet aan de fles wou.
Heeft de dierenarts autopsie verricht op het lijfje dan? Een dierenarts heeft namelijk ook wel eens ongelijk....Nee er is geen autopsie gedaan. Dus misschien had de dierenarts inderdaad geen gelijk. Assistentes zijn ook niet al te slim ik belde dat die kleine was afgevallen maar volgens haar kon dat en volgens de DA mocht dat absoluut niet. Ik heb ook donderdag toen ik de dierenarts terug belde niet gemeld dat ik dacht dat ze aan het uitdrogen was (heel stom dus) maar ja had misschien ook wel verwacht dat die assistente zou zeggen kom maar gelijk ipv 14:50 wat dus nog vrij lang duurde. Had wel verwacht dat hun meer verstand hadden van kleine kittens en hoe uitdroging gevaarlijk voor hun zouden zijn. Aangezien ik had gemeld dat de kleine niet aan de fles wou.
zondag 22 september 2013 om 14:14
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 september 2013 @ 13:01:
Nee dat ben je niet. Je zou een medaille moeten krijgen om dat je een zwangere zwerfkat hebt opgevangen En haar na de bevalling hebt verzorgd en nog met de kitten naar de dierenarts gegaan..
Waarschijnlijk is de kitten doodgegaan door een gebrek aan aandacht van haar moeder, niet door jou.
Nee dat ben je niet. Je zou een medaille moeten krijgen om dat je een zwangere zwerfkat hebt opgevangen En haar na de bevalling hebt verzorgd en nog met de kitten naar de dierenarts gegaan..
Waarschijnlijk is de kitten doodgegaan door een gebrek aan aandacht van haar moeder, niet door jou.