Hal inrichten - verwarming weghalen?

25-11-2023 21:37 81 berichten
Weer een topic over ons nieuwe huis... (ik ben al lekker alles aan het inrichten in m'n hoofd :cheer: )

In het appartement dat we nu hebben zit er een grote kast als je binnenkomt in de hal. Heel fijn, kunnen alle jassen en schoenen in en er zijn vakjes en lades voor dingen als handschoenen en sjaals. En je doet de deur dicht en je komt altijd in een opgeruimd huis binnen.

In ons nieuwe huis is de hal wat kleiner. Er is maar 1 muur die je kunt gebruiken want aan de andere kant zit een deur naar de garage en daarnaast zit het toilet. Aan die muur zit een radiator. De verkopers hebben een kapstok boven de radiator hangen. Wat ik op zich snap, want dan drogen de jassen lekker bij van dat weer zoals vandaag.

Wat zou ik daar kunnen verzinnen om alles netjes op te ruimen? Ik wil jassen ophangen, schoenen neerzetten, sjaals, tassen, handschoenen, etc. Is het per se nodig dat die radiator blijft zitten (zet je dat ooit aan?) De diepte naast de voordeur is maar 20 cm, dus een grote inbouwkast zoals in dit in huis gaat niet lukken. Hebben jullie slimme tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie allemaal van die grote garages dat je daar een grote kast in kwijt kunt? En zijn die garages wel verwarmd? Dat is nu net de plek waar ik altijd ruimte te kort heb. :P

TO, zou je een plattegrondje kunnen plaatsen en/of afmetingen? Dan kunnen we wat beter meedenken. En heb je een trap in de hal? Is je huis goed geïsoleerd?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
26-11-2023 09:27
En tot die tijd.......

Afbeelding
Haha! Nou, dat ding zou elke dag gewassen moeten worden! Viezig haha! En onze toiletbril is nu in stijl met de rest van de wc, dus die wil ik niet bedekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sabeltandcavia schreef:
26-11-2023 09:53
Hebben jullie allemaal van die grote garages dat je daar een grote kast in kwijt kunt? En zijn die garages wel verwarmd? Dat is nu net de plek waar ik altijd ruimte te kort heb. :P

TO, zou je een plattegrondje kunnen plaatsen en/of afmetingen? Dan kunnen we wat beter meedenken. En heb je een trap in de hal? Is je huis goed geïsoleerd?
In onze garage staat geen auto, dat scheelt al een heleboel qua ruimte :mrgreen: Er stond een oldtimer in, maar die hebben we verkocht dus nu heel veel ruimte. Maar onze garage is losstaand en achter in de tuin, dus niet handig voor kapstok. Hij is ook niet verwarmd nee.
Ik vind de garage geen optie. In de praktijk ga je dat toch niet gebruiken en dan kom je elke dag in een rommelig huis binnen. Ik heb wat ADHD trekken en heb geleerd dat ik mezelf hele makkelijke en logische routines moet geven. Anders wordt het chaos. Dus ik moet dingen opbergen op de plek waar ik ze uittrek, en daar niet iets voor verzinnen waarbij ik eerst naar een andere ruimte moet.

https://www.home24.nl/product/schoenenk ... -mintgrijs
Ik zit nu naar deze kast te kijken. Die is maar 33cm diep en zou wel naast de radiator kunnen staan. Daar kunnen de schoenen goed in kwijt, en dat open plankje is handig voor sleutels etc.
drHunt schreef:
26-11-2023 10:13
Ik vind de garage geen optie. In de praktijk ga je dat toch niet gebruiken en dan kom je elke dag in een rommelig huis binnen. Ik heb wat ADHD trekken en heb geleerd dat ik mezelf hele makkelijke en logische routines moet geven. Anders wordt het chaos. Dus ik moet dingen opbergen op de plek waar ik ze uittrek, en daar niet iets voor verzinnen waarbij ik eerst naar een andere ruimte moet.

https://www.home24.nl/product/schoenenk ... -mintgrijs
Ik zit nu naar deze kast te kijken. Die is maar 33cm diep en zou wel naast de radiator kunnen staan. Daar kunnen de schoenen goed in kwijt, en dat open plankje is handig voor sleutels etc.

Je woont er nog niet toch?
Misschien jezelf de routine aanleren om door de garage binnen te komen?

Hier komt iedereen binnen door de keuken, die ook een deur heeft aan de straatkant. Daar is geen kapstok en iedereen loopt door naar de gang of naar de bijkeuken, want jas op de grond gooien is geen optie.
Andersom schreef:
26-11-2023 10:20
Je woont er nog niet toch?
Misschien jezelf de routine aanleren om door de garage binnen te komen?

Hier komt iedereen binnen door de keuken, die ook een deur heeft aan de straatkant. Daar is geen kapstok en iedereen loopt door naar de gang of naar de bijkeuken, want jas op de grond gooien is geen optie.
Nee, want de garage heeft een echte garage-roldeur, die ga je niet open doen elke keer. En waarom zou ik een tweede hal ontwerpen als ik een hal heb?

En wat jij zegt: iedereen loopt door. Ja, als je een normaal brein hebt werkt dat zo. Ik heb geen "normaal" brein. Ik zou dus een jas daar ter plekke neerleggen, op een stoel hangen, of aanhouden en in de woonkamer pas uittrekken. En dan ben ik in no-time overprikkeld van de chaos.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
26-11-2023 10:20
Je woont er nog niet toch?
Misschien jezelf de routine aanleren om door de garage binnen te komen?

Hier komt iedereen binnen door de keuken, die ook een deur heeft aan de straatkant. Daar is geen kapstok en iedereen loopt door naar de gang of naar de bijkeuken, want jas op de grond gooien is geen optie.
Dit zou ik ook niet willen hebben. Wij doen juist onze schoenen al uit in de gang. Dan zou iedereen met vieze voeten en eventueel een druipende, natte jas door het huis lopen naar de gang. Dan is het handiger om meteen in de gang alles uit te doen, zodat het alleen daar vies wordt ipv in het hele huis.
drHunt schreef:
26-11-2023 10:13
Ik vind de garage geen optie. In de praktijk ga je dat toch niet gebruiken en dan kom je elke dag in een rommelig huis binnen. Ik heb wat ADHD trekken en heb geleerd dat ik mezelf hele makkelijke en logische routines moet geven. Anders wordt het chaos. Dus ik moet dingen opbergen op de plek waar ik ze uittrek, en daar niet iets voor verzinnen waarbij ik eerst naar een andere ruimte moet.

https://www.home24.nl/product/schoenenk ... -mintgrijs
Ik zit nu naar deze kast te kijken. Die is maar 33cm diep en zou wel naast de radiator kunnen staan. Daar kunnen de schoenen goed in kwijt, en dat open plankje is handig voor sleutels etc.
Daar kun je maar 8 paar schoenen in kwijt en geen laarzen etc.
Heb je al gekeken naar een verticale radiator?
Kapstokradiator

Afbeelding
drHunt schreef:
26-11-2023 10:23
Nee, want de garage heeft een echte garage-roldeur, die ga je niet open doen elke keer. En waarom zou ik een tweede hal ontwerpen als ik een hal heb?

En wat jij zegt: iedereen loopt door. Ja, als je een normaal brein hebt werkt dat zo. Ik heb geen "normaal" brein. Ik zou dus een jas daar ter plekke neerleggen, op een stoel hangen, of aanhouden en in de woonkamer pas uittrekken. En dan ben ik in no-time overprikkeld van de chaos.
De garagedeur binnen is toch geen roldeur neem ik aan?
Al onze buren gebruiken garage als garderobe, ideaal voor stinkende natte (sport)schoenen.
Bij ons is de garage een extra kamer, dus bij ons is het geen optie. Maar het scheelt heel veel rommel in de gang, zeker als je geen kast kwijt kunt.
Pelle schreef:
26-11-2023 11:34
De garagedeur binnen is toch geen roldeur neem ik aan?
Al onze buren gebruiken garage als garderobe, ideaal voor stinkende natte (sport)schoenen.
Bij ons is de garage een extra kamer, dus bij ons is het geen optie. Maar het scheelt heel veel rommel in de gang, zeker als je geen kast kwijt kunt.
Nee, omdat het een onlogische routine is. Dat probeer ik nu al een aantal keer uit te leggen.
drHunt schreef:
26-11-2023 11:37
Nee, omdat het een onlogische routine is. Dat probeer ik nu al een aantal keer uit te leggen.
Maar je zegt ook dat je niet tegen rommel kan. Maken die 3 passen naar de garagedeur dan echt zoveel uit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben bijna alle radiatoren weg gehaald en vloerverwarming. Echter mis ik (vooral in najaar/winter) ze wel. Om even snel wasgoed te drogen, natte schoenen of jassen te drogen, een rugzak waar een lekkende beker heeft ingezeten, dat soort dingen. En ja, ik heb een droger hoor, maar niets gaat zo snel als even op de radiator.
De enkele radiator die we nog hebben staat/hangt dus altijd vol met spul.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook vloerverwarming... Ik heb 1 radiator, en die is in de badkamer, want een warme handdoek is wel levenskwaliteit.

Maar in de gang zou ik dus nooit een radiator weghalen....Vreselijk een koude gang.
Pelle schreef:
26-11-2023 11:41
Maar je zegt ook dat je niet tegen rommel kan. Maken die 3 passen naar de garagedeur dan echt zoveel uit?
Ja, die maken heel veel uit. Dat heb ik al meerdere keren uitgelegd.
anoniem_65b15c08b7503 wijzigde dit bericht op 26-11-2023 11:58
8.85% gewijzigd
1x is genoeg
anoniem_65b15c08b7503 wijzigde dit bericht op 26-11-2023 11:58
91.74% gewijzigd
1x is genoeg
piepp schreef:
26-11-2023 11:48
Wij hebben bijna alle radiatoren weg gehaald en vloerverwarming. Echter mis ik (vooral in najaar/winter) ze wel. Om even snel wasgoed te drogen, natte schoenen of jassen te drogen, een rugzak waar een lekkende beker heeft ingezeten, dat soort dingen. En ja, ik heb een droger hoor, maar niets gaat zo snel als even op de radiator.
De enkele radiator die we nog hebben staat/hangt dus altijd vol met spul.
Grappig, wij hebben zat radiatoren, maar er staat/hangt nooit wat op. Voor veel schoenen is het slecht om op de radiator te drogen. Oh ja, alleen de grondhanddoek in de badkamer hangen wij te drogen aan de radiator.
drHunt schreef:
26-11-2023 11:57
Ja, die maken heel veel uit. Dat heb ik al meerdere keren uitgelegd.
Sorry hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je iets met de tips mbt een schoenenkast en mandjes voor op de kapstok TO?
Ja, ik postte hierboven al de kast waar ik nu naar zit te kijken. We zijn een beetje in dubio over het wel of niet weghalen of verplaatsen van de radiator. Weghalen kan zonder hak/breekwerk, voor verplaatsen zitten de aansluitingen nu op een onlogische plek en dat zou dus wel kunnen maar dan moet je weer stuccen etc. We willen wel een aantal dingen laten doen, maar het budget is ook weer niet oneindig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou eerst kijken of de (redelijk) goedkope oplossingen (mandjes,schoenenkast) werken als je er woont. Mocht dit niet het geval zijn, dan pas structurele aanpassingen ( en de kast weer op Marktplaats 😉).
Ik heb vloerverwarming en in de hal een open trap waardoor de warmte naar boven trekt. In de hal had ik geen aparte radiator maar toevallig afgelopen weekend aangelegd en het is zo fijn! Geen koude golf meer als je de deur naar de woonkamer opendoet, minder verlies van warmte vanuit de woonkamer naar de hal en ideaal om de theedoeken even te drogen. Ik heb gekozen voor een verticale radiator. Ingefreesde aansluiting zelf dichtgesmeerd/geschuurd/geschilderd want die valt toch achter de radiator. Je ziet er niets van. Had het eerder moeten doen en zou zeker de radiant niet weghalen uit de hal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kleine hal. Radiator nog nooit aan gezet. Ook maar één muur te benutten en erg ondiep i.v.m. twee deuren (voordeur en deur naar woonkamer) die niet op gelijke ‘hoogte’ van elkaar zijn.

Wat ik heb:
- een ondiepe ‘klem’ kast van vloer tot plafond van Ikea (diepte 33 cm) met daarin de volgende elementen: roede met hangers, plank bovenop voor sporttassen, ladeblok met drie lades voor schoenen en een lade exclusief voor sjaals, mutsen en ander gerei. Op dat ladeblok staan de werk/schooltassen. Aan de staanders haken voor handtasjes, hondenriemen en kinderjasjes van bezoek.
- binnenkant deur meterkast: een deurhanger (Zack heeft er voor opdekdeuren in nieuwbouw) met daaraan ook een schoenenopbergtas. Naast de meter zelf kleine plankjes gefröbeld voor natte wandelschoenen.
- een passpiegel van vloer tot plafond op het stuk waar de ‘kast’ niet komt voor ruimtelijk effect, over de passpiegel loopt nog een glazen planchet waarop de sleutels en zonnebrillen liggen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Hoe breed is jouw IKEA kast Lemoos?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven