Handwas

23-11-2011 10:48 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames

Ik heb heel recent twee truitjes gekocht met wol erin die ik dus met de hand moet wassen. Ik heb dit tot nu toe nog nooit gedaan en vraag me af of jullie goede tips hebben (heb schrik dat ze zullen krimpen). Ik heb beide truitjes dus nog maar 1x gedragen en dus nog niet gewassen. Mijn wasmachine heeft een wolwasprogramma, maar zou ik dit vertrouwen (volgens mij is het het beste om kledij met wol met koud water te wassen en zo laag mogelijk te centrifugeren)?
Ik doe wollen dingen gewoon op het wolwasprogramma, daar hoort een lage temperatuur en centrifugeren met een laag toerental automatisch bij. Gaat prima, wel vlak laten drogen op een rekje.

Als je ze op de hand wast, doe dan lauw water in een teiltje/wasbak en een klein beetje vloeibaar wasmiddel. Laat een paar uurtjes staan en spoel alles daarna goed uit. Wring de kleding niet uit maar knijp het uit.
Gewoon in de wasmachine stoppen op het wolwasprogramma, liggend drogen op een rekje en klaar!
Verder: geen gewoon wasmiddel gebruiken, maar wolwasmiddel.
Ik was wol ook op het wolwasprogramma in de wasmachine; als je op de hand wast moet je nl. altijd een beetje "wringen" om de kleding droog te krijgen waardoor je het waarschijnlijk meer beschadigd dat een wolwasje in de wasmachine.

Zoals Vlinder zegt; wel op een handdoek plat op het wasrek laten drogen. Ik was trouwens wollen kleding niet al na 1x dragen; ik zorg altijd dat ik een tshirt eronder heb zodat ik het tshirt in de was kan gooien en het wollen truitje kan uithangen voor een open raam.
Ik doe het hetzelfde als zivadavid
Ik was wol altijd zo min mogelijk. Afgelopen dagen heb ik mijn wollen trui lekker buiten gelegd. Daar is ie lekker van opgefrist van het vochtige weer.

Wassen doe ik altijd op het handwas wolprogramma van mijn wasmachine.

Als je met de hand wast, gebruik dan waspoeder. Dit lost beter op in water dan vloeibaar. Spoel de kleding daarna goed uit met de douche. Vervolgens centrifugeren bij een laag toerental. Liggend drogen.
Wol hoef je inderdaad niet zo snel te wassen. Wol en zijde zijn zelfreinigend, dat moet je juist zo min mogelijk wassen. Luchten is wel belangrijk, wassen is juist beter om zo lang mogelijk uit te stellen. En áls je het wast, dus met speciaal wolwasmiddel. Normaal wasmiddel is ontvettend, voor wol en zijde is dat juist niet goed.
quote:Dahlia74 schreef op 23 november 2011 @ 10:58:

Als je met de hand wast, gebruik dan waspoeder. Dit lost beter op in water dan vloeibaar. Niet doen dus. Wolwasmiddel gebruiken! Dat herstelt de natuurlijke eigenschappen van wol. Normaal waspoeder beschadigt dat juist!
Door een verkoopster werd mij geadviseerd om juist een wolwasprogramma van de wasmachine te gebruiken in plaats van echt op de hand. Omdat je het water vaak warmer maakt (voor jezelf) dan dat de machine het doet.
Ozo.
quote:_qwertu schreef op 23 november 2011 @ 11:00:

[...]

Niet doen dus. Wolwasmiddel gebruiken! Dat herstelt de natuurlijke eigenschappen van wol. Normaal waspoeder beschadigt dat juist!en daarbij is waspoeder meestal wit en lost vaak niet helemaal op. is niet sexy een donker gebreid truitje met witte stipjes
En doooooor!
Wat een luxeprobleem als je niet weet hoe een handwasje werkt.

Google er eens op, of lees de gebruiksaanwijzing van Dreft wolwasmiddel.
Zie mijn tips in dit topic:

http://forum.viva.nl/forum/Mode_Beauty/ ... ges/130403
quote:broadway schreef op 23 november 2011 @ 11:08:

en daarbij is waspoeder meestal wit en lost vaak niet helemaal op. is niet sexy een donker gebreid truitje met witte stipjesIk gebruik een wolwasmiddel (poeder); ik los eerst het poeder op in een beetje heet water en doe er dan koud water bij voordat ik het wollen kledingstuk in het sop doe. Wol was ik altijd vrijwel koud. Ik las hier eerder de tip om e.e.a. een tijdje te laten staan: niet doen! Wol moet juist snel gewassen worden en mag niet in het sop blijven staan. Niet wringen of wrijven tijdens het wassen, gewoon een beetje rondroeren met je hand, een beetje knijpen, meer niet. En dan ook meteen heel goed uitspoelen zodat alle wasmiddelresten er echt helemaal uit zijn.
quote:_qwertu schreef op 23 november 2011 @ 11:00:

[...]

Niet doen dus. Wolwasmiddel gebruiken! Dat herstelt de natuurlijke eigenschappen van wol. Normaal waspoeder beschadigt dat juist!Voor mij is het zo van zelf sprekend dat je een wolwasmiddel gebruikt in poedervorm dat ik dit niet opgeschreven heb.
quote:hallekie schreef op 23 november 2011 @ 11:04:

Door een verkoopster werd mij geadviseerd om juist een wolwasprogramma van de wasmachine te gebruiken in plaats van echt op de hand. Omdat je het water vaak warmer maakt (voor jezelf) dan dat de machine het doet.

Inderdaad. Ik had het eerder ook al aan mijn schoonmoeder gevraagd en zij doet altijd handwasjes. Ze draaide de kraan open en liet mij voelen hoe warm ze haar water liet worden. Mijn eerste reactie was; da's zeker meer dan 30 graden.

Bedankt voor de tips dames! Nu ben ik al wat meer gerust wat betreft het wolwasprogramma van mijn wasmachine

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven