Hard water

26-01-2020 21:31 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik word er gek van! Kan iemand mij eerlijk, zonder verborgen agenda, verkoop-intensies of andere belangen, aangeven wat de harheid is van leidingwater in de achterhoek?

Ik vind dus duizend lijstjes met allerlei, vooral heel hoge waarden, maar dat zijn (heel gek) allemaal bedrijven die waterontharders verkopen. Vitens, de lokale waterverkoper, heeft het juist over heel zacht water, want "het zuiverste water van Nederland", maar ja, de bakker roept ook niet dat z'n beschuit te droog is.....

Ik wil graag een neutrale bron van informatie om te beslissen of een waterontharder iets voor ons is. De alle info die ik nu vind is "wij van WC-eend adviseren....."
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
https://www.waterhardheid.nl/lijst-wate ... -nederland
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Die had ik ook al gegoogeld.

Die mensen verkopen zelf ontharders en de meeste andere klusfora ontraden die site als bron van informatie.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Als je de cijfers van Vitens niet vertrouwt zul je het zelf moeten testen met een druppelsetje.
Of wantrouw je dat ook?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het waterbedrijf heeft toch gewoon de hardheid in dH op de site staan. Waarom zou je dat niet geloven? Dan moet je zelf gaan testen idd.
Alle reacties Link kopieren
Woon je in die regio? Zo ja dan zou ik het zelf gewoon testen met een teststripje.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/ph-teststrips- ... uctPageUrl
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
26-01-2020 21:55
Woon je in die regio? Zo ja dan zou ik het zelf gewoon testen met een teststripje.

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/ph-teststrips- ... uctPageUrl

Ph is toch wat anders dan hardheid?
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt Vitens als je je postcode invult?

https://www.vitens.nl/over-water/hardheid-water
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
26-01-2020 22:05
Ph is toch wat anders dan hardheid?
Oh ja, je hebt gelijk oh 😨 ik dacht dat je met deze strips ook de water hardheid kon testen. Hoe dan ook, daar heb je het zelfde soort stripjes voor.
Alle reacties Link kopieren
Achterhoek is gemiddeld met rond 9 dH. Kalk slaat trouwens al neer bij verwarming van water met een hardheid van 3 dH.
Het kan dus zin hebben om een ontharder aan te schaffen. Die magneten van tv werken trouwens niet, zijn getest door de duitse consumentbond. Dus moet je al met een hars en zout systeem werken. Dat heeft als voordeel, geen kalk meer in je water. Maar als nadeel het water gaat anders smaken en het heeft onderhoud nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op die site (waterhardheid.nl) mijn postcode ingevuld, en daar kwam zelfs een lagere waarde uit dan op de site van Vitens :blond:
nounou
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
26-01-2020 21:43
Die had ik ook al gegoogeld.

Die mensen verkopen zelf ontharders en de meeste andere klusfora ontraden die site als bron van informatie.
De lijst klopt anders wel.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Dit bedoel ik dus.....

Echt ik vind al jullie reacties fijn, heb nu even de diverse sites bekeken. Scores:

7.4 dH
8.5 dH
14.5 dH

Zelf testen ga ik morgen in tuincentrum voor kijken.

Daarnaast gaf iemand aan dat kalk al neerslaat bij dH van 3. En een ontharder dan aan te raden is. Maar dan een hars/zout wisselaar. En dat dat dan weer de smaak veranderd.

Ik kwam echter een stuk tegen van Vitens die beweren/stellen dat in hun verzorgingsgebied een onthardingsinstallatie niet nodig is omdat het geen nut heeft onder de 8.5 dH

En bij Tweakers spraken ze over ontharden vanaf vanaf 6.5 dH. En dat smaak niet veranderd.

Er is zo veel informatie en het spreekt elkaar veel tegen. Best lastig als je zelf een goede keuze wil maken.

Bomen, bos....

Ik word er gek van!
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een waterontharder bij een hardheid van 8 dH. Het helpt zeker wel. De smaak van water is iets anders, naar daar wen je zo aan.
"Boring conversation anyway"
Familie van mij in de achterhoek heeft vrij hard water en heeft een ontharder (met zoutvat) aangeschaft. Ze hebben duidelijk veel minder kalk en gebruiken minder schoonmaakmiddel etc. De smaak van het water werd ook zachter.

Wij hebben ook een ontharder (wel al in zachter gebied) en ik vind het heel fijn. En gewoon heerlijk drinkwater. Waterdrinkers uit hardere gebieden vinden ons water lekkerder... zeggen ze ;-)
Alle reacties Link kopieren
Shaun, Brianna,

dit hept! Dank!

Een ontharder komt er dus wel.....
jouw leven is een keuze

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven