Heb jij een accent?

02-02-2014 19:02 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net weer een klant, jij komt zeker uit Friesland? Ja, dat hoor je duidelijk!

Ik ben inderdaad geboren in Friesland, maar op mijn elfde verhuisd naar een andere provincie, waar ik alweer heel wat jaren woon. Wij spraken ook geen fries thuis, hoewel ik het wel versta.

Kom je eigenlijk ooit echt van een accent af? Of word je taal in die eerste jaren gevormd voor altijd?

Niet dat ik er nou veel last van heb hoor, maar vind het bijzonder dat het toch wel vaak herkend word.

Ik hoor het zelf helemaal niet en denk dus ook altijd dat ik behoorlijk ABN praat

Praten jullie met een sterk accent? Of zijn jullie daarmee opgegroeid? Hoor je het nog of ben je inmiddels helemaal ingeburgerd in je nieuwe woonplaats qua taal?
Erger je niet, maar verbaas je!
Ja, mensen horen soms wel aan mij dat ik uit Brabant kom. Ik ben niet opgegroeid met een bepaald dialect, maar die Brabantse tongval horen mensen af en toe wel. Doe ook niet mijn best dat te verhullen.
Nee gelukkig niet en kom toch uit een grote stad.
Ik heb een hele erge bekakte r zo'n er R ze vragen mij vaak of ik uit t Gooi kom, maar nee hoor ben gewoon een Drenth!
Ik had het juist andersom. Ik ben opgegroeid in een regio waarvan ik niet het dialect sprak, maar nu woon ik op een plek waar mijn taalgebruik gelukkig niet meer opvalt.
quote:NYC schreef op zondag 02 februari 2014 19:06 Ja, mensen horen soms wel aan mij dat ik uit Brabant kom. Ik ben niet opgegroeid met een bepaald dialect, maar die Brabantse tongval horen mensen af en toe wel. Doe ook niet mijn best dat te verhullen.

Wa hedde da goe gezegd meid! Kei goed, ik vind da kei leuk om te horen!

Brabanders zijn leuheuk en vooral hun zachte G!
Ik ben opgegroeid in zuidoost Brabant en woon nu 15 jaar in Rotterdam. M'n G blijft zacht en m'n R wil niet rollen. Dat zal altijd wel zo blijven denk ik.
Empire

Mi jau kennik proate vrouwke!

Chartreuse

Dan kom jij uit mijn omgeving. Leuk, nooit geweten!
Huts!
Haha Brabants klinkt altijd zo grappig

Ik denk dat het ook in bepaalde uitspraken zit, zo maak ik de deur altijd los ipv open.
Ik heb wel een accent, ook al praat ik zo netjes mogelijk. Je blijft horen dat ik uit Twente kom en dat mogen mensen blijven horen.

Ik hou mezelf voor dat de meeste Nederlanders wel een of ander accent hebben. Wat de een een lelijk /dom/stom accent vindt, vindt de ander juist weer een charmant/grappig/ leuk accent. Ik stoor me vrij weinig aan hoe anderen praten, zolang ik ze maar kan verstaan.

Wat me wel opvalt aan mezelf is dat ik op mijn werk ( niet in Twente, in een andere streek, met een andere tongval) toch wel anders praat, me wat meer aanpas aan collega's ( die uit de noordelijke provincies komen). Maar belt er een klant uit 'mijn' streek, dan merk ik direct dat de o's en a's duidelijker worden. Waarom? Geen idee, gaat vanzelf en ach, we verstaan elkaar prima-;)
Jaaa ik heb een enorm vals tokkie accent.. Heel erg! Schaam me ervoor maar zit er echt in:/
Ja ik heb een accent. En ik werk in een andere stad dan waar ik woon, dus soms vinden mijn collega's dat grappig. Overigens heb ik blijkbaar onbewust twee standjes: met cliënten en in vergaderingen spreek ik ABN, maar wordt ik enthousiast of zit ik te dollen dan hoor je mijn accent. En mijn moeder zegt dat ik, zodra ik met haar over werk ga vertellen, ineens veel netter praat.
Chantilly, dat heb ik ook! Zodra ik bij familie in Friesland ben pas ik er zo weer tussen, maar de volgende dag op mijn werk weten ze dan ook meteen dat ik daar geweest ben, haha, blijft dan nog even hangen ofzo
En ik schaam me soms ook een beetje, als iemand me nadoet klinkt het echt inderdaad een beetje Tokkie-achtig. Maar in mijn eigen stad vindt iedereen me (geloof ik) heel netjes.
Ik kom uit drenthe, kan ook drents, maae dankzij logopedie als kind heb ik een gooise r dus denkt niemand dat ik uit drenthe kom. Tegenwoordig heb ik een duits accent...
quote:cello1987 schreef op 02 februari 2014 @ 19:12:

Haha Brabants klinkt altijd zo grappig

Ik denk dat het ook in bepaalde uitspraken zit, zo maak ik de deur altijd los ipv open.Zo schrok ik laatst toen mijn zus sms'te dat ze om 12.00 was aangereden... (Ze was om 12.00 vertrokken, haha). Woon al zo'n 15 jaar niet meer in Brabant. In Utrecht viel mensen mijn accent minder op dan nu in Limburg (of het werd minder opgemerkt).
Bella, tussen Peel en Maas?
Bij mij merk je er echt helemaal niets van (ahum)

Je hoort wel degelijk dat ik uit het zuiden kom. Mijn G is zacht en als ik boos ben moet iedereen lachen

Maar het wordt wel langzaam minder
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Bij sommige woorden hoor je nog wel dat ik uit de buurt van Rotterdam kom. Dat was echter maar tot mijn 6e. Daarna verhuisd naar de grens Gelderland-Brabant en bij sommige woorden heb ik een zachte G.
Krijg motto niet verwijderd :-)
Ik heb een keer gezegd dat ik de wc had afgetrokken. Collega's gierend van de lach op de grond. Het duurde even voordat ik snapte waarom
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ja een gronings accent.Laatst een keer in Rotterdam geweest en ze konden precies horen waar ik vandaan kwam,ook al deed ik mijn best om alles netjes uit te spreken,
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:itsme26 schreef op 02 februari 2014 @ 19:21:

Ik heb een keer gezegd dat ik de wc had afgetrokken. Collega's gierend van de lach op de grond. Het duurde even voordat ik snapte waaromZo ben ik ooit niet klaargekomen met mijn werk
quote:itsme26 schreef op zondag 02 februari 2014 19:21 Ik heb een keer gezegd dat ik de wc had afgetrokken. Collega's gierend van de lach op de grond. Het duurde even voordat ik snapte waaromHahaha sommige uitspraken! Geweldig!
NYC, heel vervelend als dat niet lukt :D
Versta ook de meeste accenten niet, echt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven