Heb jij een accent?

02-02-2014 19:02 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net weer een klant, jij komt zeker uit Friesland? Ja, dat hoor je duidelijk!

Ik ben inderdaad geboren in Friesland, maar op mijn elfde verhuisd naar een andere provincie, waar ik alweer heel wat jaren woon. Wij spraken ook geen fries thuis, hoewel ik het wel versta.

Kom je eigenlijk ooit echt van een accent af? Of word je taal in die eerste jaren gevormd voor altijd?

Niet dat ik er nou veel last van heb hoor, maar vind het bijzonder dat het toch wel vaak herkend word.

Ik hoor het zelf helemaal niet en denk dus ook altijd dat ik behoorlijk ABN praat

Praten jullie met een sterk accent? Of zijn jullie daarmee opgegroeid? Hoor je het nog of ben je inmiddels helemaal ingeburgerd in je nieuwe woonplaats qua taal?
Erger je niet, maar verbaas je!
quote:boerderijgeit028 schreef op maandag 03 februari 2014 21:57 Ronald Goedemondt in Rotterdammers en de bijbel.

<a href="http://m.youtube.com/watch?v=sD4vO1QNj- ... D4vO1QNj-A" class="link">http://m.youtube.com/watc ... 2Fwatch%3Fv%3DsD4vO1QNj-A</a>Zo terug, die laat ik mijn vriend zien.
quote:missmisery schreef op 03 februari 2014 @ 22:09:

Doorgaans niet. Tenminste heb in Brabant gewoond en in Utrecht en er werd niet gehoord waar ik vandaan, of zoals ze hier zeggen 'weg', kwam. Drenthe dus.

Echter hoe meer borrels, hoe meer accent en eigenlijk ook gewoon compleet nieuwe talen. héééééééél herkenbaar!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Plat Leids vind ik ook echt geweldig om naar te luisteren

Een ex van mij kwam uit Leiden

Keurige vent, maar tijdens Leiden Ontzet was het jong gewoon niet te verstaan

(had ook wel een tikkie te maken met de alcoholische versnaperingen)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Yep! Een zachte G! Ik kan heel goed 'plat' praten, maar dat doe ik alleen bij mijn grootouders of voor de gein.
quote:lievanne schreef op 02 februari 2014 @ 22:31:

Vorige bericht had eigk quote van lovemadness motte zun!

Stoethaspel dak bun!

Ach du deerntje, da gef toch niks, kuj niks an doon.

Hier nog een Achterhoeker.

Ik denk altijd dat mijn accent wel mee valt, tot ik buiten de regio kom. Dan hoor ik het zelf ineens.

Of die achterlijke filmpjes over de Achterhoekers, die altied dronkn bunt. Dan schaam ik me dóóód.

Ooit liep ik een keer in Amsterdam en toen vroeg iemand waar ik in godsnaam vandaan kwam. Uit Duitsland of zo? Tja, dat scheelt maar een paar kilometer...

Lievanne, kom je uit de buurt van Doetinchem? Daar spreken ze namelijk van "zun". Nog verder naar rechts zeggen ze mottn wèhn.

(sorry dames)
Nog even een overweging van mezelf:

Wat ís accentloos eigenlijk? Bestaat dat eigenlijk wel? Iedereen praat toch met een bepaalde klanktoon?

Wat is ABN en wie bepaalt dat?
ABN is wat mij betreft in elk geval dialect-loos en daarnaast moeilijk te plaatsen, of iemand nou uit Zeeland, Gelderland of Groningen komt.

Maakt de "zachte G" al meteen moeilijk, want daarmee heb je al snel dat mensen zeggen: "Hé, van beneden de rivieren" terwijl m.i. iemand met een zachte G ook wel best ABN kan spreken.

De journaalstem zou ik ABN en accentloos kunnen noemen, hoewel je daarmee ook al snel een Gooise R en harde G dan als uitgangspunt voor accentloos/ABN neemt.
quote:miepje1971 schreef op 03 februari 2014 @ 22:25:

Nog even een overweging van mezelf:

Wat ís accentloos eigenlijk? Bestaat dat eigenlijk wel? Iedereen praat toch met een bepaalde klanktoon?

Wat is ABN en wie bepaalt dat?Ik heb een keer ergens gehoord/gelezen dat ze in een plaats in Flevoland het accentloost Nederlands spreken, dus ik denk dat het niet bestaat.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Ik lees hier mensen over 'gelders accent' maar wat is dat dan?

Das nou juist de provincie waar je zowel boeren als zachte g's hebt...
quote:missmisery schreef op 03 februari 2014 @ 22:40:

[...]

Ik heb een keer ergens gehoord/gelezen dat ze in een plaats in Flevoland het accentloost Nederlands spreken, dus ik denk dat het niet bestaat. En ik hoor vaak dat men in Haarlem ABN spreekt... Zou imho best kunnen.
Familie van mij woont in arnhem en de Liemers en zij zeggen steevast dat ' de deur los is'. Huh? (Ik zie dan meteen een deur voor me die nog maar aan een scharnier vast zit haha.)
Gronings accent en er nog trots op ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven