Hekel aan feestjes...

13-09-2015 13:05 1879 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb -persoonlijk- een beetje een hekel aan sommige, niet alle, feestjes.

Aan verjaardagen, waarbij iedereen in een kringetje zit op een harde keukenstoel. Natuurlijk mag iedereen dat zelf weten. Dus iedereen kan in dit topic laten weten of hij/zij het ermee eens is. Zonder elkaar aan te vallen.

(Oorspronkelijke openingspost veranderd; eigen mening afgezwakt, humor eruit gehaald, hopelijk nu minder kans op misverstanden)
Als vrienden een feestje in de kroeg of in een restaurant geven ga ik vaak wel trouwens, dat vind ik meestal wel gezellig. Het zijn gewoond ie ubersaaie huiskamerfeestjes waar je met iemands vage tante (of je eigen) die alleen maar kan klaagklaagklagen zit die zo totaal onboeiend zijn.

EN, als het onboeiend is in de kroeg, dan kun je zo naar huis, terwijl bij zo'n kringverjaardag.... brrrrr

Maar ik heb dus bijna nooit feestjes, want ik haat feestjes
Mijn ideale kerst: Over een x aantal jaar met onze twee zonen hopelijk echt: Op vakantie in Lapland! En dan lekker sledetochten maken met honden en op sneeuwscooters door de sneeuw gaan!
Oja, die Hollandse feestjes... laatst was ik er bij eentje. Het was eigenlijk een etentje met een flinke groep (30-40 mensen) waarvan ik een deel niet ken. Wat ik meestal doe bij dat soort gelegenheden is dat ik m'n jas ophang, een drankje regel en dan een praatje met iemand maak die ik al dan niet ken. Ik vind praten met onbekenden geen probleem en knoop makkelijk een praatje aan. Maar... mijn familie vond dat ik perse iedereen een handje moest geven en me voor moest stellen. Dat is toch niet normaal?! En maar volhouden dat dat een normale gang van zaken is op een feestje. Ik vind het bizar, het is zo geforceerd. Dit deed me denken aan van die typisch Nederlandse kringverjaardagen, daar is het volgens mij ook gebruikelijk om iedereen een handje te geven en te feliciteren met de jarige. Ik vind dat normaal als je met een paar mensen bent, maar niet met een hele groep. Het moet gewoon een beetje natuurlijk zijn, gewoon een leuk praatje maken met wie je toevallig tegenkomt op zo'n feestje. Ik onthoud al die namen toch niet en het interesseert me ook niks hoe iedereen heet. Herkenbaar? Ik heb op het desbetreffende feestje trouwens geen handjes gegeven aan iedereen, maar gewoon een praatje gemaakt met de mensen die naast me stonden/zaten.
Of afscheid nemen met zo'n onhandige zwaai naar iedereen tegelijk, waarbij de helft niet doorheeft dat je weggaat, en de andere helft niet eens wist dat je er überhaupt was
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar Nomad en Monatala. OMG wat is dat afschuwelijk.
Wat ik ontieglijk irritant vind is als mensen allemaal andere mensen gaan feliciteren, terwijl er maar 1 jarige is.

Gefeliciteerd met je jarige broertje/kleinkind/achterneefje etc etc etc en dan niet als algemene mededeling die door de kamer wordt geroepen maar echt dan met een handje en een kusje erbij. De ouders van een kind feliciteren kan ik mij nog wel voorstellen, maar gewoon alle andere aanwezigen?

Of mensen die menen dat broertjes/zusjes per definitie ook een kadootje moeten krijgen omdat ze anders "jaloers" worden terwijl hij/zij nog nooit enig teken van jaloezie hebben gegeven op het feit dat de jarige een kadootje krijgt.
[quote]NYC schreef op 14 november 2015 @ 21:37:

Wat ik ontieglijk irritant vind is als mensen allemaal andere mensen gaan feliciteren, terwijl er maar 1 jarige is.

Gefeliciteerd met je jarige broertje/kleinkind/achterneefje etc etc etc en dan niet als algemene mededeling die door de kamer wordt geroepen maar echt dan met een handje en een kusje erbij. De ouders van een kind feliciteren kan ik mij nog wel voorstellen, maar gewoon alle andere aanwezigen?

Daar zie ik ook echt het nut niet van in.
Of het in ontvangst nemen: gefeliciteerd met je tante!

Euh.. ja... euh.. nou... jij gefeliciteerd met je buurvrouw dan maar?

Echt. Brrr. Hollandse verjaardagen. Wat een verschrikking.
Vroeger gingen we altijd naar mijn tante die op 1 januari jarig was (is) en dan moest je echt iedereen persoonlijk een handje gaan geven. Dan ging je dus dertig mensen af van: 'De beste wensen', Beste wensen, 'De beste wensen he!' 'Ja, de beste wensen' etc etc etc.
quote:NYC schreef op 14 november 2015 @ 21:57:

Vroeger gingen we altijd naar mijn tante die op 1 januari jarig was (is) en dan moest je echt iedereen persoonlijk een handje gaan geven. Dan ging je dus dertig mensen af van: 'De beste wensen', Beste wensen, 'De beste wensen he!' 'Ja, de beste wensen' etc etc etc. ERG he? En mensen zijn echt oprecht beledigd als je gewoon roept: nou GELUKKIG NIEUWJAAR ALLEMAAL!
quote:lux. schreef op 14 november 2015 @ 21:48:

Of het in ontvangst nemen: gefeliciteerd met je tante!

Euh.. ja... euh.. nou... jij gefeliciteerd met je buurvrouw dan maar?

Echt. Brrr. Hollandse verjaardagen. Wat een verschrikking.Ja, dat ook! Dat jij dan al het nichtje van de jarige bent, maar diegene de vriend van de dochter van de buurvrouw is. Wat moet je dáár nou weer op zeggen?
Manlief is net vertrokken voor een feestje. We werden vanavond gebeld omdat een naober van ons onverwachts gehuldigd wordt als carnavalsprins. En dan moesten er rond een uur of 22.00 uur zijn. Maar ik ben zo verschrikkelijk moe, ik trek het nu niet om leuk en gezellig te zijn in dat feestgebruis. Ik ga om 23.00 uur naar bed.
quote:iones schreef op 14 november 2015 @ 22:14:

Manlief is net vertrokken voor een feestje. We werden vanavond gebeld omdat een naober van ons onverwachts gehuldigd wordt als carnavalsprins. En dan moesten er rond een uur of 22.00 uur zijn. Maar ik ben zo verschrikkelijk moe, ik trek het nu niet om leuk en gezellig te zijn in dat feestgebruis. Ik ga om 23.00 uur naar bed.

Wat is een naober, Iones? En ik dacht dat carnaval in februari was

Ik zou er nu ook geen trek meer in hebben hoor, ben al bijna klaar om naar bed te gaan eigenlijk..
quote:Monatala schreef op 14 november 2015 @ 22:17:

[...]

Wat is een naober, Iones? En ik dacht dat carnaval in februari was

Ik zou er nu ook geen trek meer in hebben hoor, ben al bijna klaar om naar bed te gaan eigenlijk..

Noaberschap, dat hebben ze in het oosten van het land, Twente, de achterhoek en zo. Naober is een half duits woord, afkomstig van het woordje `nachbarn`, buren dus. Maar het heeft een speciale lading. Een naober is een buur die bijstand verleent tijdens trouwen, geboorte en overlijden. Het dragen van de bloemen en de kist bijvoorbeeld, het zetten van de ooievaar, het zetten van de boog met rozen bij bruiloft of zoveel jarig huwelijksfeest. Dat is de traditie hier.

En carnaval vieren doen ze gewoon in februari, maar het bekend maken van de carnavalsprins gebeurt dus al veel eerder.
quote:Monatala schreef op 14 november 2015 @ 22:17:

[...]Wat is een naober, Iones? En ik dacht dat carnaval in februari was

Ja, wat is een na-ober? Bestaat er ook een voor-ober?

(Het zal wel een zuidelijke uitdrukking zijn.... ). En ik ga ook zo pitten...
Ik heb niet alles teruggelezen, maar zo herkenbaar! Ik vind het echt niet leuk op verjaardagen, maar ben te laf om niet te gaan. De vage oppervlakkige gesprekken met vage bekenden zijn niet mijn sterkste kant. Meestal vallen er veel ongemakkelijke stiltes. Ik zit vaak met bewondering naar de mensen te kijken die zonder problemen het gesprek gaande houden.

Wij vieren 2x per jaar de verjaardagen en nodigen dan een hoop mensen uit. en eigenlijk vieren we de verjaardagen eigenlijk voor de kinderen, jarig zijn is tenslotte een feestje (althans dat vond ik als kind ook). Maar stiekum hoop ik altijd dat er veel mensen afzeggen omdat ze niet kunnen. Het maakt mij niet uit wat voor excuus ze hebben. Ik zal ze daar nooit op aan kijken. We zien elkaar vast kort daarna wel weer een keer en hebben het dan gezellig. Een Appje of kaartje is in dat geval wel heel leuk om te krijgen.

Dus misschien vinden een gedeelte van de mensen waar jullie op verjaardag verwacht worden ook wel prima als je niet komt.
En misschien een prettige tip: ik zeg ook wel eens gewoon dat ik iets anders in mijn agenda heb staan, als ik een uitnodiging krijg. Ik ga geen verantwoording afleggen over datgene wat er dan precies in mijn agenda staat.... Namelijk een date met me, myself and I zalig op de bank.
quote:Quinty schreef op 14 november 2015 @ 22:27:

En misschien een prettige tip: ik zeg ook wel eens gewoon dat ik iets anders in mijn agenda heb staan, als ik een uitnodiging krijg. Ik ga geen verantwoording afleggen over datgene wat er dan precies in mijn agenda staat.... Namelijk een date met me, myself and I zalig op de bank. Dat is zeker een aanrader, en vooral niet gelijk ja zeggen
quote:Monatala schreef op 14 november 2015 @ 21:21:

Of afscheid nemen met zo'n onhandige zwaai naar iedereen tegelijk, waarbij de helft niet doorheeft dat je weggaat, en de andere helft niet eens wist dat je er überhaupt was
quote:iones schreef op 14 november 2015 @ 22:23:

[...]

Noaberschap, dat hebben ze in het oosten van het land, Twente, de achterhoek en zo. Naober is een half duits woord, afkomstig van het woordje `nachbarn`, buren dus. Maar het heeft een speciale lading. Een naober is een buur die bijstand verleent tijdens trouwen, geboorte en overlijden. Het dragen van de bloemen en de kist bijvoorbeeld, het zetten van de ooievaar, het zetten van de boog met rozen bij bruiloft of zoveel jarig huwelijksfeest. Dat is de traditie hier.

En carnaval vieren doen ze gewoon in februari, maar het bekend maken van de carnavalsprins gebeurt dus al veel eerder.Zo, weer wat geleerd! ik had ook nog nooit van een naober gehoord.
Het is noaber ipv naober.

En inderdaad, zwaaien terwijl de helft niet eens wist dat je er was en de andere helft kletst gewoon verder. Herkenbaar (soms)
Ik heb op vroeger op school het liedje geleerd: "Ain boer wol noar zien noaber tou"
quote:Quinty schreef op 14 november 2015 @ 22:27:

En misschien een prettige tip: ik zeg ook wel eens gewoon dat ik iets anders in mijn agenda heb staan, als ik een uitnodiging krijg. Ik ga geen verantwoording afleggen over datgene wat er dan precies in mijn agenda staat.... Namelijk een date met me, myself and I zalig op de bank.

Ja, bij feestjes van mensen die wat verder van je af staan is dit een goeie tip!

Alleen bij de familie feestjes wordt er bij ons helaas al ruim van te voren net zolang geschoven met data totdat iedereen er echt bij kan zijn. "Wel-zo-gezellig"

Maar goed, iedereen kan natuurlijk last minute een nare griep / ingegroeide teennagel / migraine aanval / ernstig Netflix tekort krijgen...
quote:Monatala schreef op 14 november 2015 @ 21:21:

En ooh, idd, handjes schudden, HORROR!

Vreselijk!

Als ik als eerste zo'n kring inloop tijdens zo'n über Hollands kringetjes feest, dan maak ik me er altijd een beetje vanaf met een vage zwaai, waarbij ik iedereen tegelijk feliciteer en mijn naam zeg. ("Oh-het-is-al-druk-zeg, nou, GEFELICITEERD voor iedereen v wie het van toepassing is, ik ben Ikbenik, de buurvrouw-van-gastvrouw, Hallo allemaal! Nou, waar is het feestvarken..?") Waarna ik jarig kind zijn kado geef en zsm een onopvallende stoel ergens zoek, de kamer vluchtig scannend op de minst erge gesprekspartner.

Als mijn partner vóór mij de kamer binnenstapt, de kring in, dan wil hij nog wel eens iedereen individueel een handje gaan geven, ("Hallo, ik ben *naam*, buurman van blabla, Hallo, gefeliciteerd, MAAL 19 , waardoor ik me ook gedwongen voel datzelfde rondje te doen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven