Help! Afval scheiden
vrijdag 1 mei 2020 om 16:56
Zojuist een heel verhaal getypt, maar verdwenen.
Wij moeten als gezin sinds kort afval gaan scheiden.
Wat is handig; om een prullenbak met 2 of 3 bakken te nemen?
Nu zag ik een mooie met 2 bakken, waarbij ik dacht om deze voor etensresten en restafval te gebruiken, maar wij verbruiken ook veel plastic.
(Moeten we minder gaan doen)
Hoe doen jullie dit? Wij hebben een kleine keuken.
Als ik een 2 bakken prullenbak neem hoe deze in te delen?
Graag wat ideeen
Dank jullie wel
Wij moeten als gezin sinds kort afval gaan scheiden.
Wat is handig; om een prullenbak met 2 of 3 bakken te nemen?
Nu zag ik een mooie met 2 bakken, waarbij ik dacht om deze voor etensresten en restafval te gebruiken, maar wij verbruiken ook veel plastic.
(Moeten we minder gaan doen)
Hoe doen jullie dit? Wij hebben een kleine keuken.
Als ik een 2 bakken prullenbak neem hoe deze in te delen?
Graag wat ideeen
Dank jullie wel
vrijdag 1 mei 2020 om 17:01
Ik zou eerst een periode nemen om uit te vinden hoe de verhoudingen van je restafval onderling zijn. Waar heb je het meest van, waar het minst van? En op basis daarvan daarna keuzes te maken over hoe en waar je het opbergt.
HIer: restafval in de gewone prullenbak in de keuken. In de keuken ook een kleinere prullenbak voor groenafval (in een afbreekbaar zakje, wel tijdig vervangen, anders wordt het echt ranzig). In de kast naast de keuken hangt een vuilniszak waar we PMD bewaren, en een grote boodschappentas waar we het oud papier in doen. Glas zetten we even in de kast op een plank en brengen we weg als we een en ander verzameld hebben.
HIer: restafval in de gewone prullenbak in de keuken. In de keuken ook een kleinere prullenbak voor groenafval (in een afbreekbaar zakje, wel tijdig vervangen, anders wordt het echt ranzig). In de kast naast de keuken hangt een vuilniszak waar we PMD bewaren, en een grote boodschappentas waar we het oud papier in doen. Glas zetten we even in de kast op een plank en brengen we weg als we een en ander verzameld hebben.
vrijdag 1 mei 2020 om 17:02
Ik zou er eentje nemen met drie bakken. Hoe groot hangt af van o.a. gezinsgrootte.
Ik heb de totem van JosephJoseph (gft- bakje, 4 liter, is uitneembaar en staat met dekseltje onder de gootsteen maar kan ook in die totem zelf). Ongeveer zo’n 36 liter voor restafval en dan nog 20 liter die ik kan onderverdelen in 2x10 liter (plastic en papier). Ik heb dat laatste niet gedaan want we hebben amper oud papier (dat verzamel ik op een stapeltje en gaat s’avonds gelijk in de oud papierbak in de garage).
Je hebt ook van Brabantia de Bo hi touch bin, die heeft o.a. 3x11 liter maar er zijn nog meer opties geloof ik.
Ik heb de totem van JosephJoseph (gft- bakje, 4 liter, is uitneembaar en staat met dekseltje onder de gootsteen maar kan ook in die totem zelf). Ongeveer zo’n 36 liter voor restafval en dan nog 20 liter die ik kan onderverdelen in 2x10 liter (plastic en papier). Ik heb dat laatste niet gedaan want we hebben amper oud papier (dat verzamel ik op een stapeltje en gaat s’avonds gelijk in de oud papierbak in de garage).
Je hebt ook van Brabantia de Bo hi touch bin, die heeft o.a. 3x11 liter maar er zijn nog meer opties geloof ik.
vrijdag 1 mei 2020 om 17:02
Wij hebben 2 afvalbakken in de keuken, een voor restafval en een voor papier. Plastic hoeft bij ons niet apart en gaat dus bij het restafval. Etensresten gooien we direct in de groene kliko of bij het restafval in de keuken. Een aparte afvalbak voor etensresten gaat na 1 dag al stinken terwijl de bak dan nog lang niet vol zit.
vrijdag 1 mei 2020 om 17:03
Wij hebben een dubbele bak: één voor plastic en één helft voor restafval.
Op de aanrecht een speciaal bakje voor GFT, deze gooien we eenmaal per dag leeg.
Daarnaast een houten bakje bij de achterdeur voor het papier, het glaswerk/blik gaat in een tas (in de voorraadkast).
Op de aanrecht een speciaal bakje voor GFT, deze gooien we eenmaal per dag leeg.
Daarnaast een houten bakje bij de achterdeur voor het papier, het glaswerk/blik gaat in een tas (in de voorraadkast).
gewooneenzus wijzigde dit bericht op 01-05-2020 17:04
7.16% gewijzigd
vrijdag 1 mei 2020 om 17:44
Hier precies zo alleen hangt mijn plasticzak ook in de schuur, dus alleen een vuilnisbak in huis voor het restafval. Glas neem ik altijd gelijk mee de eerst volgende keer dat ik boodschappen ga doen (dus staat nooit lang).drominique schreef: ↑01-05-2020 17:18Oud papier: direct in doos in schuur.
Gft: meteen in de groene kliko.
Prullenbak in keuken heeft een groot en een klein vak: klein voor rest en groot voor plastic.
vrijdag 1 mei 2020 om 18:12
Hier totaal 4 kliko’s bij de deur en ook 4 afvalbakken/pedaalemmer in de keuken.
Glas verzamelen we in een bak in de garage en legen we wekelijks. Statiegeld flessen verzamelen we in een krat en leveren we direct in, als de boodschappen bezorgd worden.
Groenafval: klein bakje, vaak op het aanrecht, welke ik iedere dag leeg ( na het koken).
Plastic en papier: twee bakken op een roltafel van Ikea. Deze legen we dagelijks.
Restafval in een pedaalemmer, wordt iedere 2/3 dagen geleegd.
Grootste afval komt van de luiers die we direct de kliko ingooien. Als er iets is wat stinkt..
Glas verzamelen we in een bak in de garage en legen we wekelijks. Statiegeld flessen verzamelen we in een krat en leveren we direct in, als de boodschappen bezorgd worden.
Groenafval: klein bakje, vaak op het aanrecht, welke ik iedere dag leeg ( na het koken).
Plastic en papier: twee bakken op een roltafel van Ikea. Deze legen we dagelijks.
Restafval in een pedaalemmer, wordt iedere 2/3 dagen geleegd.
Grootste afval komt van de luiers die we direct de kliko ingooien. Als er iets is wat stinkt..
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 01-05-2020 19:00
68.95% gewijzigd
vrijdag 1 mei 2020 om 18:19
Wij hebben 4 afvalbakken:
1 voor plastic/kartonpakken van 50 liter (zit elke week helemaal vol)
1 voor restafval van 50 liter (we hebben erg weinig restafval, maar het is een prettige bak dus laten we maar staan)
1 voor papier, een bakje dat wekelijks geleegd wordt in grote kartonnen doos in de schuur
1 voor gft, een klein bakje op het aanrecht dat we dagelijks 1 á 2 keer in de groene bak buiten ledigen
En, bedenk ik me, een 5de ‘bak’ in de vorm van een tas waarin we het glas, deo’s en blik verzamelen. Die tas ledigen we één keer in de zoveel tijd bij zo’n afvalpunt in de buurt.
1 voor plastic/kartonpakken van 50 liter (zit elke week helemaal vol)
1 voor restafval van 50 liter (we hebben erg weinig restafval, maar het is een prettige bak dus laten we maar staan)
1 voor papier, een bakje dat wekelijks geleegd wordt in grote kartonnen doos in de schuur
1 voor gft, een klein bakje op het aanrecht dat we dagelijks 1 á 2 keer in de groene bak buiten ledigen
En, bedenk ik me, een 5de ‘bak’ in de vorm van een tas waarin we het glas, deo’s en blik verzamelen. Die tas ledigen we één keer in de zoveel tijd bij zo’n afvalpunt in de buurt.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 01-05-2020 23:23
4.66% gewijzigd
vrijdag 1 mei 2020 om 18:24
Ik heb een retro vuilnisemmer van de ikea staan voor plastic.
Een calypso bakje van de blokker voor gft, grote dingen meteen in de container.
Een uittrekbaar rek van de ikea onder mn wasbak met een bak met deksel voor grijs en een bakje voor papier.
In de bijkeuken een tas voor glas, een tas voor statiegeld en een krat of doos voor groter papier.
Grootste bak is dus voor plastic.
Een calypso bakje van de blokker voor gft, grote dingen meteen in de container.
Een uittrekbaar rek van de ikea onder mn wasbak met een bak met deksel voor grijs en een bakje voor papier.
In de bijkeuken een tas voor glas, een tas voor statiegeld en een krat of doos voor groter papier.
Grootste bak is dus voor plastic.
Been there, done that, got the T-shirt.
vrijdag 1 mei 2020 om 19:18
Wat grappig, wij doen precies hetzelfde.gewooneenzus schreef: ↑01-05-2020 17:03Wij hebben een dubbele bak: één voor plastic en één helft voor restafval.
Overigens scheidden mijn ouders vroeger al afval (ik ben in de 30). We hadden toen al een kliko voor GFT, papier deed de voetbalclub, glas brachten we zelf weg. Een paar jaar geleden is daar het scheiden van plastic afval alleen nog bijgekomen.
vrijdag 1 mei 2020 om 19:56
Rest: Klein bakje in de keuken, zak op 't terras
Glas: Bak op 't terras
PMD: Bakje in de keuken, zak op 't terras
Plastic: Zak in de eetkamer
Papier: Grote kartonnen bak in de hoek van de leefruimte
GFT: Bakje in de keuken, composthoop in de tuin
Statiegeld: Slingert ergens rond op 't aanrecht in de keuken tot iemand 't meeneemt naar de supermarkt.
(Zoveel hebben we niet. 1 keer per maand ofzo eens een flesje bier.)
Voor Rest, PMD en Plastic moeten we zakken van de stad gebruiken.
Ik scheid overigens al 100 jaar ofzo
.
Of toch al minstens sinds 1991 toen het verplicht werd waar mijn ouders wonen.
Glas: Bak op 't terras
PMD: Bakje in de keuken, zak op 't terras
Plastic: Zak in de eetkamer
Papier: Grote kartonnen bak in de hoek van de leefruimte
GFT: Bakje in de keuken, composthoop in de tuin
Statiegeld: Slingert ergens rond op 't aanrecht in de keuken tot iemand 't meeneemt naar de supermarkt.
(Zoveel hebben we niet. 1 keer per maand ofzo eens een flesje bier.)
Voor Rest, PMD en Plastic moeten we zakken van de stad gebruiken.
Ik scheid overigens al 100 jaar ofzo
Of toch al minstens sinds 1991 toen het verplicht werd waar mijn ouders wonen.
vrijdag 1 mei 2020 om 19:59
Wij hebben een keukenkastje met 2 losse prullenbakken van Ikea. Die kunnen in zo'n uitschuifsysteem, maar dat paste bij ons niet. Groente- en fruitafval gaat in een klein prullenbakken op het aanrecht. Die moet je toch zeker iedere dag legen, anders gaat het stinken en wordt het echt vies.
Papier is bij ons in de gang.
Succes
Papier is bij ons in de gang.
Succes