Help een spin!

01-09-2025 23:23 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wilde gordijn dichtdoen zit er een grote spin in…. Gif gespoten dus hij gaat dood maar kruipt gedesoriënteerd het andere gordijn in. Nu kan ik hem niet meer terugvinden. Gaan jullie lekker slapen zo? :’(
Milestone schreef:
02-09-2025 13:55
Jij denkt dat mensen bang zijn voor spinnen omdat ze denken dat de spinnen gevaarlijk zijn. Als ik voor mezelf spreek is dat helemaal niet de reden. Ik vind het gewoon griezelig dat ze zo groot zijn en zo hard rennen. Zo lang dat een eindje van mij af is, prima. (Ik vang hem dan wel met een glas en zet hem buiten achterin de tuin) Maar als er 1 over me heen loopt ga ik gillen en hyperventileren. Kan ik niks aan doen, gebeurt gewoon. Kun je mij wel belachelijk vinden maar ik ben hier echt geen uitzondering in.
Ik heb dit dus met vlinders. Die harige lijfjes en dat gefladder brrrr...
Ik raak ook in paniek als ik er in binnen zie
Frankly my dear, I don"t give a damn
BuzzieBee schreef:
02-09-2025 13:19
Ik kan me in heel veel angsten en fobieen inleven hoor. Maar niet voor spinnen.
En dus is elke angst gerechtvaardigd maar iemand die spinnen eng vindt een tuttekut? Of begrijp ik je nou verkeerd?

Ik heb ook niks met dat hysterische gewapper als mensen een wesp zien of alvast beginnen te gillen als ze het woord "slang" horen maar dat is makkelijk praten van mij want die vind ik allemaal niet eng.

En zo hebben we allemaal wat. Jij waarschijnlijk ook.
.
Rooss4.0 schreef:
02-09-2025 15:29
En dus is elke angst gerechtvaardigd maar iemand die spinnen eng vindt een tuttekut? Of begrijp ik je nou verkeerd?

Ik heb ook niks met dat hysterische gewapper als mensen een wesp zien of alvast beginnen te gillen als ze het woord "slang" horen maar dat is makkelijk praten van mij want die vind ik allemaal niet eng.

Behalve dat ik gewoon niet zo'n voorstander ben van beestjes doodmaken (nou ja, muggen zijn wel een ander verhaal, dat geef ik toe), vind ik dat gewapper en gemep bij wespen ook gewoon niet zo handig. Dikke kans dat je zo'n beest helemaal opfokt en dat ie je steekt. Of nog erger, dat ie mijn steekt.

Maar goed, makkelijk praten inderdaad als je er gewoon niet bang voor bent.
Klopt, je moet niet wespwapperen. Maar iemand die niet meer voor rede vatbaar is omdat zij (toch wel in de regel zijs) heel bang is luistert niet meer zo goed. ;-D
.
AnnaNiem schreef:
02-09-2025 15:51
Behalve dat ik gewoon niet zo'n voorstander ben van beestjes doodmaken (nou ja, muggen zijn wel een ander verhaal, dat geef ik toe), vind ik dat gewapper en gemep bij wespen ook gewoon niet zo handig. Dikke kans dat je zo'n beest helemaal opfokt en dat ie je steekt. Of nog erger, dat ie mijn steekt.

Maar goed, makkelijk praten inderdaad als je er gewoon niet bang voor bent.
Niet ik die normaliter wel een beetje wapper en dat dus 1 keer niet heb gedaan en heel stil zat te wachten en toen dus juist gestoken werd. :"-(

Anyway, ik heb zelf geen spinnenfobie maar iemand uitlachen omdat iemand anders wel een fobie ergens voor heeft, vind ik raar. Maar goed. TO ik hoop dat je toch nog een beetje geslapen hebt vannacht!
Wespen, vliegen en muggen worden extreem slank als ze binnen komen. Spinnen ook, allemaal. Heb een vriendin die spinnen oppakt en buiten zet, zo kan het natuurlijk ook.
RoodAardbeitje schreef:
01-09-2025 23:29
Nee, ik zou niet lekker slapen wanneer ik onnodig een spin omleg.
Het is een grote, enge spin. Niet iedereen vindt het prettig om er een te vangen. Jij doet vast ook wel eens iets wat een ander stom vindt.

Ik zou zeker niet lekker slapen, TO.
Rooss4.0 schreef:
02-09-2025 15:56
Klopt, je moet niet wespwapperen. Maar iemand die niet meer voor rede vatbaar is omdat zij (toch wel in de regel zijs) heel bang is luistert niet meer zo goed. ;-D

Ik heb het nu iets beter onder controle, maar vroeger kon ik niet eens blijven zitten als er een wesp in de buurt kwam. Juist omdat ik wist dat slaan ze boos maakt, was mijn oplossing weglopen. Ik ben vaak vreemd aangekeken als ik op een terras rondjes liep om van een wesp af te komen. Inmiddels lukt het me meestal wel om te blijven zitten, maar niet als er één vlak voor m'n gezicht op en neer komt vliegen. En het liefst vermijd ik het om in wespentijd buiten iets te eten of drinken.
huismuis
Rooss4.0 schreef:
02-09-2025 15:29

Nou dit inderdaad. Wat een nare reactie op iemands angst.
Milestone schreef:
02-09-2025 16:22
Ik heb het nu iets beter onder controle, maar vroeger kon ik niet eens blijven zitten als er een wesp in de buurt kwam. Juist omdat ik wist dat slaan ze boos maakt, was mijn oplossing weglopen. Ik ben vaak vreemd aangekeken als ik op een terras rondjes liep om van een wesp af te komen. Inmiddels lukt het me meestal wel om te blijven zitten, maar niet als er één vlak voor m'n gezicht op en neer komt vliegen. En het liefst vermijd ik het om in wespentijd buiten iets te eten of drinken.
Ja, ik ook. Ik loop zo rustig mogelijk weg en no way dat in deze tijd van het jaar buiten een ijsje ga eten. Ook geen parfum, deo of bodycreme met een geurtje op. En geen felgekleurde kleding aan, ook geen jurkjes. Noem het overdreven, maar ik wil liever niet gestoken worden, want een wespensteek doet gewoon gemeen pijn.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Fantasy schreef:
02-09-2025 13:23
Maar daar gaat het niet om. De meeste angsten en fobieën zijn niet rationeel. Jammer dat je daar de spot mee drijft, want het kan iemands leven behoorlijk vergallen. Ik ben, toen ik jong was, een keer "weggeraakt" toen ik een grote spin had gezien in bed. Ik was volkomen van de wereld en mijn ouders hebben me naar de SEH gebracht. In therapie ben ik wel wat van die angst kwijtgeraakt, maar ik zet nog steeds de stofzuiger erop als er zo'n griezel door mijn huiskamer kruipt.
Zeker. Velen met spinnenfobie (heb ik zelf) weten dat ze a. nuttig zijn, b. niet echt bijten. Daar gaat de angst ook helemaal niet om. Vlinders en nachtvlinderangst heb ik ook vaker idd van gehoord - dat lijkt me net zoiets.

En wat jij hier vertelt, een grote spin IN je bed als kind, ik kan me die heftige reactie voorstellen pfff. Je moet dan ook maar weer vertrouwen op bouwen daarna om 'gerust' te kunnen slapen.

Therapie (bv EMDR) heb ik ook wel eens aan gedacht, omdat de angst ook beperkt; ik graai niet zomaar in het gootsteenkastje, of ga geen kelders in, of sommige zolders op. Ook check ik altijd toiletten eerst vanuit de deuropening; zeker in het buitenland.
ScoobyDee schreef:
02-09-2025 16:49
Zeker. Velen met spinnenfobie (heb ik zelf) weten dat ze a. nuttig zijn, b. niet echt bijten. Daar gaat de angst ook helemaal niet om. Vlinders en nachtvlinderangst heb ik ook vaker idd van gehoord - dat lijkt me net zoiets.

En wat jij hier vertelt, een grote spin IN je bed als kind, ik kan me die heftige reactie voorstellen pfff. Je moet dan ook maar weer vertrouwen op bouwen daarna om 'gerust' te kunnen slapen.

Therapie (bv EMDR) heb ik ook wel eens aan gedacht, omdat de angst ook beperkt; ik graai niet zomaar in het gootsteenkastje, of ga geen kelders in, of sommige zolders op. Ook check ik altijd toiletten eerst vanuit de deuropening; zeker in het buitenland.

Wat wel scheelt: ik heb een kat. Die lust ze graag :) .
Fantasy schreef:
02-09-2025 17:06
Wat wel scheelt: ik heb een kat. Die lust ze graag :) .
ah, lekker voor je :yes:
ik heb dan weer een hond die hooguit verrast opkijkt en weer verder pit... ;-)
Maar hij wordt altijd wel neurotisch als ik eenmaal mijn elektrische tennisracket tevoorschijn haal... dan kijkt 'ie verschrikt op van: wat, waar?!
ScoobyDee schreef:
02-09-2025 19:38
ah, lekker voor je :yes:
ik heb dan weer een hond die hooguit verrast opkijkt en weer verder pit... ;-)
Maar hij wordt altijd wel neurotisch als ik eenmaal mijn elektrische tennisracket tevoorschijn haal... dan kijkt 'ie verschrikt op van: wat, waar?!
:-D
Wauw wat een nare reacties zitten ertussen. En gelukkig ook een aantal begripvolle.
Ik zou er heel gelukkig van worden als ik niet meer bang voor spinnen was.
Grote durf ik niet met de stofzuiger te pakken dus helaas heb ik hiervoor gif.
Heb hem later op de grond dood teruggevonden. Een korte maar redelijke nacht was het.
Ja hoor, vanochtend weer een joekel toen ik de badkamer inkwam lopen
Gif gespoten? Voor een spinnetje? o_o

Had hem gewoon buiten gelaten als je 'm niet in je huis wil. Arm beestje...
Dala schreef:
03-09-2025 15:41

Maar hoe zet je een grote spin buiten als je er bang voor bent? Ik pak ze niet op, niet met een glas of zo'n spinvanger.

En ik vind het geen arme beestjes. Enge monsters zijn het.
.
Rooss4.0 schreef:
03-09-2025 15:54
Maar hoe zet je een grote spin buiten als je er bang voor bent? Ik pak ze niet op, niet met een glas of zo'n spinvanger.

En ik vind het geen arme beestjes. Enge monsters zijn het.
Ja dat wordt wat lastig. Maar ik vind het echt leuke beestjes! Ik laat ze bij voorkeur dan ook allemaal gewoon binnen zitten maar moet ze van partner ook buiten de deur zetten.
Ik durf ze niet eens op te zuigen van een grote afstand, bang dat ze langs de buitenkant van de stofzuigerslang naar mij toe gezogen worden. En ja, rationeel weet ik dat stofzuigers zo helemaal niet werken. Maar de angst is voor MIJ wel echt.

Net als dat ik het bad niet leeg laat lopen als ik er nog in zit. Bang om door het putje gezogen te worden. Ook dat kan niet, en ik ben hiervoor zwaar geridiculiseerd door iedereen die het weet. Maar het zijn wel serieuze angsten. Ik had ze ook liever niet gehad.
Dala schreef:
03-09-2025 15:41
Gif gespoten? Voor een spinnetje? o_o

Als je dat nu gewoon niet durft omdat je verlamd bent door angst? Lees je eens in, in angsten en hoe paniek werkt...werkelijk, dit soort reacties....zo kansloos.
Fijn voor jou dat je gezegend bent met een fantastisch rationeel brein.....chapeau.
Echt, de wereld en je brein zijn niet zo maakbaar als jij doet voorkomen...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Trouwens ooit wel een artikel gelezen over dat spinnen die worden opgezogen door de stofzuiger dit echt niet overleven door de zuigkracht...daarbij pootjes verliezen of gewoonweg worden gevierendeeld.
sprokkelientje schreef:
03-09-2025 16:51
Als je dat nu gewoon niet durft omdat je verlamd bent door angst? Lees je eens in, in angsten en hoe paniek werkt...werkelijk, dit soort reacties....zo kansloos.
Fijn voor jou dat je gezegend bent met een fantastisch rationeel brein.....chapeau.
Echt, de wereld en je brein zijn niet zo maakbaar als jij doet voorkomen...
Oh nee, dat is absoluut niet het geval. Je moest eens weten wat voor een angsten ik allemaal heb.
Sorry dat mijn reactie niet echt gepast was, een angst is absoluut niet leuk...
Maar ik vind ze gewoon zó lief. Ik zeg ook altijd even hoi (...dus wie is hier nu getikt) maar zodra iemand hier thuis verder door heeft dat er weer eentje zit weet ik dat mij gevraagd wordt hem (haar) buiten te plaatsen.
ScoobyDee schreef:
02-09-2025 16:49

Ik heb ook een extreme angst en ik probeer er ook echt vanaf te komen, omdat ik weet wat het nergens op slaat. Ik fotografeer veel natuurmacro dus ik ben voor geen 1 klein insect bang maar spinnen wel, dus ja ik vind het ook echt heel stom van mezelf. Nachtvlinders hebben ook harige poten maar die pak ik zo op mijn hand. O_o ik snap mezelf dus ook niet zo goed.

Ik probeer nu van mijn angst af te komen door spinnen te fotograferen als ik buiten ben. Ik ben daardoor inmiddels niet meer zo bang voor springspinnen en die durf ik nu wel met een glaasje buiten te zetten. Grote spinnen heb ik al jaren niet meer in huis omdat ik vermoed dat 1 van mijn katten ze pakt. sinds ik haar heb, heb ik geen grote spinnen meer gezien. (afkloppen)
Stressed is just desserts spelled backwards
Dala schreef:
03-09-2025 16:54
Oh nee, dat is absoluut niet het geval. Je moest eens weten wat voor een angsten ik allemaal heb.
Sorry dat mijn reactie niet echt gepast was, een angst is absoluut niet leuk...
Maar ik vind ze gewoon zó lief. Ik zeg ook altijd even hoi (...dus wie is hier nu getikt) maar zodra iemand hier thuis verder door heeft dat er weer eentje zit weet ik dat mij gevraagd wordt hem (haar) buiten te plaatsen.
Dank voor je reactie en uitleg.
Heb zelf angst voor de grotere soorten zoals trechters etc...de hooiwagens laat ik zitten, zo ook de kleinere soorten..
Dat laatste komt echt door mijn partner die ooit zei: het zijn ook diertjes met oogjes en een hartje...geef ze anders een naam...echter de monster xxxxl exemplaren ervaar ik nog steeds als krokodillen, witte haaien en tijgers...ga meteen op error dan, qua paniek en ja dan is het de spin of ik...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven