Thuis
alle pijlers
Help, ik moet mijn badkamer ontwerpen
zaterdag 16 november 2024 om 19:30
Hoi,
Ik heb een turn-key woning gekocht, maar er is geen aannemer - ik heb rechtstreeks contact met het bouwbedrijf. Dat betekent dat ik alle keuzes zelf moet maken, zonder hulp, waaronder het ontwerp van de badkamer en de twee toiletten. Ze maken gebruik van Hornbach producten en verwachten van mij een materiaallijst en ontwerp.
Wie vindt het leuk om met mij mee te denken over hoe ik mijn voorkeuren mooi samenbreng?
De badkamer is een kleine, vierkante ruimte, met aan de rechterkant een inloopdouche (met glazen wand) en aan de linkerkant een wastafelmeubel met daarboven een spiegelkast.
Dit is de tegel die ik graag op de vloer (en mogelijk ook deels op de muur?) wil:
https://www.hornbach.nl/p/wand-en-vloer ... /10599374/
Ik heb al uren op Google doorgebracht voor inspiratie en zie veel half/half ontwerpen (onderste helft van de muur een bepaalde tegel en de bovenste helft een andere tegel). Dat vind ik mooi. Maar ik wil niet dat het te druk wordt (bijvoorbeeld teveel kleuren of verschillende kleine tegels met elkaar combineren).
Dit zijn de tegels die ik mooi vind:
- 7.5x30 blauwe tegel: https://www.hornbach.nl/p/wandtegel-mas ... m/6532149/
- 6x24 donkerblauwe tegel: https://www.hornbach.nl/p/wandtegel-han ... /10402631/
- 6.5x20 teal tegel: https://www.hornbach.nl/p/wandtegel-vil ... /10402644/
- 4.8x45 ivoren tegel: https://www.hornbach.nl/p/wandtegel-gra ... /12066045/
En ik vind plakhout ook wel heel erg mooi:
https://www.hornbach.nl/p/rebel-of-styl ... o/6116052/
Maar alleen als strip, niet als halve of hele wand.
Ik houd van donker, warm, sfeervol. Zelf denk ik aan bijvoorbeeld donkergrijs op de vloer en misschien tot halverwege de zijmuren? En dan boven de wastafel de ivoren tegel (verticaal) of plakhout, en de bovenste helft van de muren in de douche met een blauwe tegel (verticaal)?
En werkt dit ook in een (simpel, klein) toilet? Of moeten die dan weer anders?
Help
Ik heb een turn-key woning gekocht, maar er is geen aannemer - ik heb rechtstreeks contact met het bouwbedrijf. Dat betekent dat ik alle keuzes zelf moet maken, zonder hulp, waaronder het ontwerp van de badkamer en de twee toiletten. Ze maken gebruik van Hornbach producten en verwachten van mij een materiaallijst en ontwerp.
Wie vindt het leuk om met mij mee te denken over hoe ik mijn voorkeuren mooi samenbreng?
De badkamer is een kleine, vierkante ruimte, met aan de rechterkant een inloopdouche (met glazen wand) en aan de linkerkant een wastafelmeubel met daarboven een spiegelkast.
Dit is de tegel die ik graag op de vloer (en mogelijk ook deels op de muur?) wil:
https://www.hornbach.nl/p/wand-en-vloer ... /10599374/
Ik heb al uren op Google doorgebracht voor inspiratie en zie veel half/half ontwerpen (onderste helft van de muur een bepaalde tegel en de bovenste helft een andere tegel). Dat vind ik mooi. Maar ik wil niet dat het te druk wordt (bijvoorbeeld teveel kleuren of verschillende kleine tegels met elkaar combineren).
Dit zijn de tegels die ik mooi vind:
- 7.5x30 blauwe tegel: https://www.hornbach.nl/p/wandtegel-mas ... m/6532149/
- 6x24 donkerblauwe tegel: https://www.hornbach.nl/p/wandtegel-han ... /10402631/
- 6.5x20 teal tegel: https://www.hornbach.nl/p/wandtegel-vil ... /10402644/
- 4.8x45 ivoren tegel: https://www.hornbach.nl/p/wandtegel-gra ... /12066045/
En ik vind plakhout ook wel heel erg mooi:
https://www.hornbach.nl/p/rebel-of-styl ... o/6116052/
Maar alleen als strip, niet als halve of hele wand.
Ik houd van donker, warm, sfeervol. Zelf denk ik aan bijvoorbeeld donkergrijs op de vloer en misschien tot halverwege de zijmuren? En dan boven de wastafel de ivoren tegel (verticaal) of plakhout, en de bovenste helft van de muren in de douche met een blauwe tegel (verticaal)?
En werkt dit ook in een (simpel, klein) toilet? Of moeten die dan weer anders?
Help
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
zaterdag 16 november 2024 om 19:48
Mijn badkamer is ongeveer zoals de jouwe. Ik heb twee tegels in de ruimte: een donkere antraciet zoals die eerste van jou op de vloer en op 1 muur; matte witte tegels op de andere. Het wastafelmeubel heeft een houtlook. Achteraf gezien is het wat kil vind ik, ik zou liefst de donkere tegel op de muur verruilen voor iets met wat meer kleur. De blauwe en teal uit je OP vind ik erg mooi.
De grote tegels zijn wel praktisch: weinig voegen en dus minder schoonmaakwerk.
De aparte wc heeft de donkere tegels op de vloer en de witte tegels tot halverwege; erboven kan geschilderd worden.
De grote tegels zijn wel praktisch: weinig voegen en dus minder schoonmaakwerk.
De aparte wc heeft de donkere tegels op de vloer en de witte tegels tot halverwege; erboven kan geschilderd worden.
What a nuanced anxiety
zaterdag 16 november 2024 om 20:06
Hoe is je lichtinval in de badkamer? Met donkere tegels en verkeerde lichtinval loop je het risico dat je elk pluisje en stofje ziet liggen.
Met donkere tegels loop je ook een risico dat je kalk op de vloer beter ziet.
Het is wel mooi, met antraciet of zwarte tegels kan ook het juist ook wat kil aanvoelen. Maar dat heeft uiteraard ook te maken met het soort tegel dat je kiest en hoe je combineert.
Het is wel mooi, met antraciet of zwarte tegels kan ook het juist ook wat kil aanvoelen. Maar dat heeft uiteraard ook te maken met het soort tegel dat je kiest en hoe je combineert.
zaterdag 16 november 2024 om 20:10
zaterdag 16 november 2024 om 20:10
Dahlia74 schreef: ↑16-11-2024 20:06Hoe is je lichtinval in de badkamer? Met donkere tegels en verkeerde lichtinval loop je het risico dat je elk pluisje en stofje ziet liggen.
Mijn plan is inderdaad wel om (kunstmatig) licht te gebruiken om het warm/sfeervol te maken. De badkamer heeft geen ramen, dus natuurlijk lichtinval is er (helaas) niet.
Veel zwart/antraciet maakt inderdaad wat koud, daarom wil ik het graag combineren met een lichte/gekleurde tegels of hout.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
zaterdag 16 november 2024 om 20:11
zaterdag 16 november 2024 om 20:14
zaterdag 16 november 2024 om 20:40
Ik zou ipv de glazen wand van de inloopdouche daar een muurtje maken en betegelen. Dat blijft mooier dan zo’n glazen wand die altijd vlekken heeft en aanslag, glascorrosie enz. En ik zou in een kleine badkamer zonder raam nooit zoveel donkere tegels nemen. Maakt het alleen maar optisch nog kleiner en zou het benauwend vinden.
Wij hebben op de vloer een donkere bruinig/grijze tegel en op de muren een lichte beige. Beide vrij grote tegels, zo min mogelijk voegen. Zeker in het douchegedeelte. Op de badombouw zit een driehoekig tegeltje in een aquamarijn kleur. Overigens hebben wij wel een waskom en ik herken niet dat er water onder komt. Hij is bij ons rondom ook niet afgekit op het meubel, is niet nodig. Ik kan prima langs dat randje schoonmaken ook. Wel staat de kom niet precies in het midden, maar iets links ervan. Zodat er naast genoeg plek is voor de tandenborstel, bekertje, zeeppompje en om bijvoorbeeld een potje crème ofzo kwijt te kunnen. Ik zou ook nooit een meubel kopen met over de hele bovenkant een wastafel. Te weinig plek om iets kwijt te kunnen.
Wij hebben op de vloer een donkere bruinig/grijze tegel en op de muren een lichte beige. Beide vrij grote tegels, zo min mogelijk voegen. Zeker in het douchegedeelte. Op de badombouw zit een driehoekig tegeltje in een aquamarijn kleur. Overigens hebben wij wel een waskom en ik herken niet dat er water onder komt. Hij is bij ons rondom ook niet afgekit op het meubel, is niet nodig. Ik kan prima langs dat randje schoonmaken ook. Wel staat de kom niet precies in het midden, maar iets links ervan. Zodat er naast genoeg plek is voor de tandenborstel, bekertje, zeeppompje en om bijvoorbeeld een potje crème ofzo kwijt te kunnen. Ik zou ook nooit een meubel kopen met over de hele bovenkant een wastafel. Te weinig plek om iets kwijt te kunnen.
zaterdag 16 november 2024 om 20:59
Ik heb in het toilet ook een tegel die een beetje lijkt op de teal tegel op jouw link, maar dan meer naar de groene kant . Ik heb hem gecombineerd met een grote grijze vierkante tegel. En met grote matte witte rechthoekige tegels.
Ik zou die tegel wel even in het echt gaan bekijken en dan vooral een groter oppervlakte. Die teak is volgens mij erg fel van kleur. Die ivory is denk ik erg druk met die onafgewerkte randjes.
Ik zou die tegel wel even in het echt gaan bekijken en dan vooral een groter oppervlakte. Die teak is volgens mij erg fel van kleur. Die ivory is denk ik erg druk met die onafgewerkte randjes.
zaterdag 16 november 2024 om 21:31
Het valt mij altijd op dat op iedere foto van badkamers maximaal 3 losse objecten staan, En hooguit nog één handdoek.
Ik zou mij dan ook vooral afvragen wat er verder in de badkamer komt te staan, hangen en liggen. Want bij mij thuis staat en hangt er vrij veel 'los'.
In mijn badkamer met neutrale basis kleuren (licht grijs gemêleerd op de vloer, wit op de wanden) is het al 'druk' genoeg zónder tegels met 'bijzondere' kleur of vorm.
Als ik eens iets anders wil, is dat een kwestie van andere kleur handdoeken en badmat en klaar!
Ik zou vooral kijken naar eigen gebruiksgemak en schoonhouden. Maar ik ben daarin heel praktisch ingesteld. Hoe donkerder (grijs, blauw) de tegel, des te groter is de kans dat je daar elke opgedroogde druppel (kalk) op ziet.
Familie en bekenden zien die badkamer één keer bij de bezichtiging van het huis en roepen een keer "mooi" (en zeggen in de auto tegen elkaar misschien al 'zou ik zelf nooit nemen') en die zien die badkamer daarna nooit meer.
Dus zaken uitkiezen vanwege "mooi" zou ik alleen doen als je daar zelf waarde aan hecht.
Ik zou mij dan ook vooral afvragen wat er verder in de badkamer komt te staan, hangen en liggen. Want bij mij thuis staat en hangt er vrij veel 'los'.
In mijn badkamer met neutrale basis kleuren (licht grijs gemêleerd op de vloer, wit op de wanden) is het al 'druk' genoeg zónder tegels met 'bijzondere' kleur of vorm.
Als ik eens iets anders wil, is dat een kwestie van andere kleur handdoeken en badmat en klaar!
Ik zou vooral kijken naar eigen gebruiksgemak en schoonhouden. Maar ik ben daarin heel praktisch ingesteld. Hoe donkerder (grijs, blauw) de tegel, des te groter is de kans dat je daar elke opgedroogde druppel (kalk) op ziet.
Familie en bekenden zien die badkamer één keer bij de bezichtiging van het huis en roepen een keer "mooi" (en zeggen in de auto tegen elkaar misschien al 'zou ik zelf nooit nemen') en die zien die badkamer daarna nooit meer.
Dus zaken uitkiezen vanwege "mooi" zou ik alleen doen als je daar zelf waarde aan hecht.
zaterdag 16 november 2024 om 21:56
Je vloertegel is een R10 en die zijn geschikt voor de gewone vloer in een badkamer. Voor inloopdouche heb ik bewust R11 gekozen (en die dan maar door de hele badkamer doorgetrokken). Beter anti-slip.
Klik.
Voor de muren heb ik badkamerstuc gekozen ipv tegels. Vind combinaties van verschillende tegels al snel druk aandoen.
ravintola wijzigde dit bericht op 16-11-2024 22:15
15.22% gewijzigd
zaterdag 16 november 2024 om 22:47
Ik heb een houtlook vloertegel, ook fijn en oogt minder kil. Mijn glazen douchedeuren doe ik elke dag met een drooghanddoek (zo'n super absorberende) net als de kraan en de tegels. Blijft mooi zonder vlekjes en zonder schimmel.
Ik heb de groene wandtegels achter de douche en achter de wastafel. Voor de rest witte.
Ik heb de groene wandtegels achter de douche en achter de wastafel. Voor de rest witte.
zaterdag 16 november 2024 om 23:02
Irregular_Choice schreef: ↑16-11-2024 20:40Ik zou ipv de glazen wand van de inloopdouche daar een muurtje maken en betegelen. Dat blijft mooier dan zo’n glazen wand die altijd vlekken heeft en aanslag, glascorrosie enz.
Ik vind een glazen wand (liefst met enkel profiel aan de muur) juist een logische keuze in een klein badkamer. Met een muurtje oogt het nóg kleiner.
zondag 17 november 2024 om 00:49
Ik ben wel 100 keer van gedachten veranderd bij t ontwerpen van mijn badkamer.
Er ligt nu een zwart-witte ‘Marokkaanse’ tegel op de vloer, witte rechthoeken op de muur bij bad en douche. En een groene visgraat bij het wasmeubel. Vind t nog altijd erg mooi al zou ik bij een herkansing voor een terrazzo tegel op de vloer gaan.
Mijn tip: houd echt alles bij elkaar fysiek een keer: de tegels, het meubel én de kranen.
Ik ben blij met m’n glazen douchewand al is t wel een minuutje droogmaken na elke douchebeurt. Heb daar zo’n Jemako doek voor en die eerst met t trekkertje. Altijd streeploos droog.
Oh en ik heb speciaal elektrische vloerverwarming laten aanleggen maar ik blijk te gierig om die aan te zetten. Twee dikke badmatten en ik heb nooit koude voeten.
Er ligt nu een zwart-witte ‘Marokkaanse’ tegel op de vloer, witte rechthoeken op de muur bij bad en douche. En een groene visgraat bij het wasmeubel. Vind t nog altijd erg mooi al zou ik bij een herkansing voor een terrazzo tegel op de vloer gaan.
Mijn tip: houd echt alles bij elkaar fysiek een keer: de tegels, het meubel én de kranen.
Ik ben blij met m’n glazen douchewand al is t wel een minuutje droogmaken na elke douchebeurt. Heb daar zo’n Jemako doek voor en die eerst met t trekkertje. Altijd streeploos droog.
Oh en ik heb speciaal elektrische vloerverwarming laten aanleggen maar ik blijk te gierig om die aan te zetten. Twee dikke badmatten en ik heb nooit koude voeten.
zondag 17 november 2024 om 01:47
Klopt, maar die glazen deur blijft nooit mooi. Op een gegeven moment komt daar zo’n lelijke waas op door kalk en glascorrosie. En je blijft poetsen. Dan liever een muurtje wat je met een spons schoon kan vegen en klaar.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in