Help ik moet uit huis spoed
zondag 1 oktober 2017 om 17:14
Hoi.,
Ik ben bijna 25 jaar en woon nog thuis .
Ik wil heel graag uit huis en z.s.m ik werk minimaal 20 uur per week af en toe 40 uur per week maar met 20 uur kan ik niet uit huis natuurlijk.
Waarom ik uit huis wil en moet zal ik uitleggen, ik woon dus thuis met moeders en zusje en 5! Honden ja 5 honden en 2 katten!
De katten en honden doen hun behoefte in de tuin en in huis ! Wat in de tuin ligt word niet opgeruimd in de rest van het huis duurt het soms een dag of meer voordat het opgeruimd word en geen ramen open niks dus stel je de stank maar voor. Aangezien geen 1 van deze dieren van mij zijn vind ik ook niet dat ik iets van de uitwerpselen hoef op te ruimen wel.maak ik de wc,douche en keuken schoon omdat ik daar wel gebruik van wil maken.
Ik kom ook niet verder dan mijn slaapkamer die gelukkig diervrij en stank vrij is waar ik echt mn best voor doe.
Mijn moeder en zusje vinden hun dieren ook ontzettend belangrijk en trekken zich ook niks aan van mijn geklaag hun zijn beste vriendinnen lijkt het wel en ik ben de soort verzuurde k*t buurvrouw voor hun. Ook werken zij beiden niet ze zijn letterlijk te lui om te werken en hebben beide een uitkering dus tijd om schoon te maken hebben zij zeker wel.
Dus wil ik heel erg graag weten of er instanties zijn die mij kunnen helpen met begeleiding wat ik kan doen om daar weg te komen .
Of een uitkering waar ik recht op heb waardoor ik dan een standaard inkomen heb.
Of bedenk het ook maar alle tips zijn welkom !!!
Alvast bedankt
Gr.pandabeer1234
Ik ben bijna 25 jaar en woon nog thuis .
Ik wil heel graag uit huis en z.s.m ik werk minimaal 20 uur per week af en toe 40 uur per week maar met 20 uur kan ik niet uit huis natuurlijk.
Waarom ik uit huis wil en moet zal ik uitleggen, ik woon dus thuis met moeders en zusje en 5! Honden ja 5 honden en 2 katten!
De katten en honden doen hun behoefte in de tuin en in huis ! Wat in de tuin ligt word niet opgeruimd in de rest van het huis duurt het soms een dag of meer voordat het opgeruimd word en geen ramen open niks dus stel je de stank maar voor. Aangezien geen 1 van deze dieren van mij zijn vind ik ook niet dat ik iets van de uitwerpselen hoef op te ruimen wel.maak ik de wc,douche en keuken schoon omdat ik daar wel gebruik van wil maken.
Ik kom ook niet verder dan mijn slaapkamer die gelukkig diervrij en stank vrij is waar ik echt mn best voor doe.
Mijn moeder en zusje vinden hun dieren ook ontzettend belangrijk en trekken zich ook niks aan van mijn geklaag hun zijn beste vriendinnen lijkt het wel en ik ben de soort verzuurde k*t buurvrouw voor hun. Ook werken zij beiden niet ze zijn letterlijk te lui om te werken en hebben beide een uitkering dus tijd om schoon te maken hebben zij zeker wel.
Dus wil ik heel erg graag weten of er instanties zijn die mij kunnen helpen met begeleiding wat ik kan doen om daar weg te komen .
Of een uitkering waar ik recht op heb waardoor ik dan een standaard inkomen heb.
Of bedenk het ook maar alle tips zijn welkom !!!
Alvast bedankt
Gr.pandabeer1234
zondag 1 oktober 2017 om 21:16
Het zoeken is niet moeilijk maar woonruimte krijgen wel. Jongeren met meer inkomen kunnen in grote delen niet zo effe wat vinden. Daar gaat tijd en veel zoeken in zitten.Foodb schreef: ↑01-10-2017 21:11Als je echt niet weet waar je moet beginnen, vraag dan bij je huisarts om maatschappelijk werk. Maar een woning zoeken is echt niet zo ontzettend moeilijk.
Kijk op marktplaats of kamernet, zet op facebook dat je een kamer zoek en dat ze het mogen delen. Maak een afspraak bij kamers die je wat lijken en ga kijken. Reken uit of je het kunt betalen, check of je elektra en gas, internet, water ed erbij in zitten of dat je een deel zelf moet betalen bij de verhuurder. Teken huurcontract, verhuis je spullen en klaar.
Voor antikraak: grotendeels zelfde verhaal, google de organisaties, soms moet je iemand kennen die al via die antikraakorganisatie woont, plaats daarvoor oproep op facebook.
woningbouw: schrijf je in bij verschillende woningbouwverenigingen, hoeft zo te horen niet perse in je woonplaats. Als je kort ingeschreven staat maak je misschien meer kans bij een lotingssysteem, soms hebben ze dat voor een aantal huizen.
Waarom iemand zonder label denkt met 20 uur kapperwerk zo even met spoed iets te vinden door niks te doen is mij een raadsel.
Jongvolwassenen met een goede baan en die wel echt goed zoeken hebben al amper kans. Aanhouder wint. Maar makkelijk zoeken betekend niet makkelijk krijgen.
En voorrang en hulp zonder al vastgestelde labels kan je wel op je buik schrijven.
zondag 1 oktober 2017 om 21:17
Je moet kijken wat je met 20 uur werken verdient, dat is je basis.Aan de hand van dat bedrag kun je een kamer huren o.i.d Als je een keer wel 40 uur werkt is dat extra geld dat je kunt reserveren voor onverwachte uitgaven, kleding etc.
Heb je wat gespaard zodat je de borg voor een kamer kunt betalen?
Heb je wat gespaard zodat je de borg voor een kamer kunt betalen?
Idd TO gewoon een gesprek met je huisarts aanvragen en je thuissituatie uitleggen, dat je vastloopt er uit wil en niemand hebt om met je mee te denken.
Je hebt ook van die buddy/maatjesprogramma's in sommige plaatsen. Dan krijg je een vrijwillige buddy die met je mee kan denken, je kan helpen met het schrijven van emails en waarmee je kan praten en toekomst plannen maken.
Maatjes zijn betrokken vrijwilligers die helpen de samenleving leefbaar te maken voor iedereen. Een maatje is een vrijwilliger die een-op-een gekoppeld is aan iemand die op bepaalde punten in het leven even een coach, mentor of maatje nodig heeft. Bekijk en lees hier inspirerende verhalen van diverse maatjes.
https://www.ikwordmaatje.nl/artikel/ik-zoek-hulp
https://www.ikwordmaatje.nl/verhalen
Veel sterkte!! Heel knap van je dat je uit jouw situatie wil komen.
Je hebt ook van die buddy/maatjesprogramma's in sommige plaatsen. Dan krijg je een vrijwillige buddy die met je mee kan denken, je kan helpen met het schrijven van emails en waarmee je kan praten en toekomst plannen maken.
Maatjes zijn betrokken vrijwilligers die helpen de samenleving leefbaar te maken voor iedereen. Een maatje is een vrijwilliger die een-op-een gekoppeld is aan iemand die op bepaalde punten in het leven even een coach, mentor of maatje nodig heeft. Bekijk en lees hier inspirerende verhalen van diverse maatjes.
Pandabeer1234 schreef: ↑01-10-2017 21:16Heb ik gedaan is momenteel niet mogelijk in de toekomst misschien wel
Dan een baan erbij of uitkijken naar iets anders.
Heb je op een rijtje wat je zou kunnen betalen aan huur en andere vaste lasten?
Zoek je een andere baan.Pandabeer1234 schreef: ↑01-10-2017 21:16Heb ik gedaan is momenteel niet mogelijk in de toekomst misschien wel
zondag 1 oktober 2017 om 21:19
Ja hoor, de verhuurder doet meestal toch een inkomenscheck waarbij je moet laten zien dat je meer verdient dan de huur. Bij op kamers wonen zijn ze meestal niet zo streng. Je kunt ook zelf uitrekenen met bv de nibudsite en voorbeelden online wat je nodig hebt om op jezelf te wonen.Pandabeer1234 schreef: ↑01-10-2017 21:07Ik heb allang gegoogeld
Maar ik kan toch niet ergens op reageren zeggen hier wil ik graag wonen?
Terwijl ik misschien dan uiteindelijk niet eens genoeg inkomsten heb om alles te betalen?
bv http://scholieren.nibud.nl/18-jaar-en-d ... wonen.html
http://www.studie-kosten.nl/32-op-kamers-gaan
https://blog.spaarrente.nl/op-kamers-gaan-kosten
zondag 1 oktober 2017 om 21:20
Waarom betrek je het dan op jezelf als je zo tof bezig was voor TO?Jufjoke schreef: ↑01-10-2017 21:15Pardon, bedoel je mij? Ik heb vragen gesteld ter verduidelijking en tips gegeven. Zat helemaal niets onaardigs bij. Mijn laatste reactie was gericht op de in mijn ogen tamelijk onvriendelijke reactie van to.
Ik begrijp echt helemaal niets van deze sneer, vind dat erg onterecht.
Die sneer van TO begreep ik wel. En vond ik terecht.
zondag 1 oktober 2017 om 21:21
als ik kijkk naar huur woningen flatjes is mijn inkomsten op .kamers zijn hier niet te krijgen zijn er zo weinig en die er wel zijn .zijn bezet .
zondag 1 oktober 2017 om 21:22
En hierna ik naar kijken dankjeweltampontouwtje schreef: ↑01-10-2017 21:17Idd TO gewoon een gesprek met je huisarts aanvragen en je thuissituatie uitleggen, dat je vastloopt er uit wil en niemand hebt om met je mee te denken.
zondag 1 oktober 2017 om 21:22
Och, dames toch. Dit is toch duidelijk een jongedame uit een zwak gezin en waarschijnlijk zwakkere intelligentie, die in de knel zit.
TO, het lijkt me best een goed idee dat je een afspraak maakt met je huisarts voor wen doorverwijzing naar het maatschappelijk werk. Dan kunnen zij, samen met jou, alles eens op een rijtje zetten en wordt duidelijk wat kan en wat niet kan, wat je nodig hebt om te doen zodat het lukt uit huis te gaan. Dan maak je een stappenplan en wordt overzichtelijk waar je moet beginnen. Want ik heb het idee dat je dit gewoon niet zo goed weet. Zij kunnen jou daar echt wel bij helpen. Ik vind je vraag heel logisch, het is geen gezonde situatie waar je nu in leeft.
Verder, ik wil je graag de tip geven om niet zo lelijk van je af te bijten op de reacties. Probeer altijd volwassen en beleefd te reageren, ook al word jij ook niet leuk benaderd. Echt, dat ga je nog zo vaak meemaken, en het brengt je écht verder als je zelf altijd vriendelijk en beleefd bent. Dat betekent niet dat je alles hoeft te pikken, maar dat je op vriendelijk wijze duidelijk maakt dat je de ander haar reactie vervelend/kwetsen/watdanook vindt.
Succes meid! Ik vind het klote voor je!
TO, het lijkt me best een goed idee dat je een afspraak maakt met je huisarts voor wen doorverwijzing naar het maatschappelijk werk. Dan kunnen zij, samen met jou, alles eens op een rijtje zetten en wordt duidelijk wat kan en wat niet kan, wat je nodig hebt om te doen zodat het lukt uit huis te gaan. Dan maak je een stappenplan en wordt overzichtelijk waar je moet beginnen. Want ik heb het idee dat je dit gewoon niet zo goed weet. Zij kunnen jou daar echt wel bij helpen. Ik vind je vraag heel logisch, het is geen gezonde situatie waar je nu in leeft.
Verder, ik wil je graag de tip geven om niet zo lelijk van je af te bijten op de reacties. Probeer altijd volwassen en beleefd te reageren, ook al word jij ook niet leuk benaderd. Echt, dat ga je nog zo vaak meemaken, en het brengt je écht verder als je zelf altijd vriendelijk en beleefd bent. Dat betekent niet dat je alles hoeft te pikken, maar dat je op vriendelijk wijze duidelijk maakt dat je de ander haar reactie vervelend/kwetsen/watdanook vindt.
Succes meid! Ik vind het klote voor je!
zondag 1 oktober 2017 om 21:24
Hoi,
Goed dat je al ingeschreven staat bij de woningbouw! Kun je zien of je met jouw inschrijfduur al kans maakt op een woning?
En heb je al voor jezelf op een rijtje gezet wat je inkomsten precies zijn en wat je vaste lasten zullen zijn?
Ik snap dat dit niet makkelijk is als je wisselend werkt en je inkomen dus ook elke maand anders is, maar je zou het gemiddelde van het afgelopen jaar kunnen gebruiken.
Om een idee te krijgen zou je vervolgens je jaarinkomen en een realistische huur kunnen gebruiken om te kijken hoeveel huurtoeslag je zou ontvangen. (Voor als je op jezelf woont: hou er rekening mee dat als je jaarinkomen hoger is dan opgegeven je huurtoeslag terug moet betalen!) Hiermee kun je een overzicht maken van je inkomen en verwachte vaste lasten, zodat je een idee hebt hoe veel inkomsten je nog tekort komt (en vergeet dan dus ook niet je huurtoeslagberekening weer aan te passen).
Heb je al een overzicht van kosten? Boodschappen, gwl, gemeentebelastingen etc.
Ik denk dat het ook geen kwaad kan om eventueel eerst een kamer te huren. Je huurt dan meestal incl gwl en gemeentebelastingen.
En kijk inderdaad ook of je meer uren kunt gaan werken. Je hebt dan als vaste lasten alleen je huur en je boodschappen (en zorgverzekering, maar die heb je nu ook al). Dit is misschien wat overzichtelijker voor je.
Heb je spaargeld om een eventuele borg en inrichting van je nieuwe kamer/huis te kunnen betalen?
Goed dat je al ingeschreven staat bij de woningbouw! Kun je zien of je met jouw inschrijfduur al kans maakt op een woning?
En heb je al voor jezelf op een rijtje gezet wat je inkomsten precies zijn en wat je vaste lasten zullen zijn?
Ik snap dat dit niet makkelijk is als je wisselend werkt en je inkomen dus ook elke maand anders is, maar je zou het gemiddelde van het afgelopen jaar kunnen gebruiken.
Om een idee te krijgen zou je vervolgens je jaarinkomen en een realistische huur kunnen gebruiken om te kijken hoeveel huurtoeslag je zou ontvangen. (Voor als je op jezelf woont: hou er rekening mee dat als je jaarinkomen hoger is dan opgegeven je huurtoeslag terug moet betalen!) Hiermee kun je een overzicht maken van je inkomen en verwachte vaste lasten, zodat je een idee hebt hoe veel inkomsten je nog tekort komt (en vergeet dan dus ook niet je huurtoeslagberekening weer aan te passen).
Heb je al een overzicht van kosten? Boodschappen, gwl, gemeentebelastingen etc.
Ik denk dat het ook geen kwaad kan om eventueel eerst een kamer te huren. Je huurt dan meestal incl gwl en gemeentebelastingen.
En kijk inderdaad ook of je meer uren kunt gaan werken. Je hebt dan als vaste lasten alleen je huur en je boodschappen (en zorgverzekering, maar die heb je nu ook al). Dit is misschien wat overzichtelijker voor je.
Heb je spaargeld om een eventuele borg en inrichting van je nieuwe kamer/huis te kunnen betalen?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
zondag 1 oktober 2017 om 21:25
Als je al geen kamer kan betalen kan je natuurlijk ook niets via de woningbouw betalen.
Zoek je ook naar kamers in de omringende gemeentes?
Goed zoeken en heel vel reageren. Ga uit van je 20 uurs salaris en huur daarop een kamer. Hier, studentenstad, kan dat al van 250 euro. Wel maar 8m2, maar hey, als het urgent is kan je niet kritisch zijn.
Zoek je ook naar kamers in de omringende gemeentes?
Goed zoeken en heel vel reageren. Ga uit van je 20 uurs salaris en huur daarop een kamer. Hier, studentenstad, kan dat al van 250 euro. Wel maar 8m2, maar hey, als het urgent is kan je niet kritisch zijn.
zondag 1 oktober 2017 om 21:25
Maak het niet ingewikkelder dan het is. Een woning vinden is niet zo moeilijk, als je maar bereid bent een beetje water bij de wijn te doen en er actief achteraan te zitten. En helaas is de woningbouw niet vaak mogelijk voor jongeren. Maar op kamers gaan wel en daar zijn er, zeker als je niet midden in een studentenstad wil zitten echt een boel van.Fee-de-Goede schreef: ↑01-10-2017 21:16Het zoeken is niet moeilijk maar woonruimte krijgen wel. Jongeren met meer inkomen kunnen in grote delen niet zo effe wat vinden. Daar gaat tijd en veel zoeken in zitten.
Waarom iemand zonder label denkt met 20 uur kapperwerk zo even met spoed iets te vinden door niks te doen is mij een raadsel.
Jongvolwassenen met een goede baan en die wel echt goed zoeken hebben al amper kans. Aanhouder wint. Maar makkelijk zoeken betekend niet makkelijk krijgen.
En voorrang en hulp zonder al vastgestelde labels kan je wel op je buik schrijven.
zondag 1 oktober 2017 om 21:35
Ik heb een paar goeie dingen gehoord en daar ga ik wat mee doen en naar kijken de mensen die daarbij geholpen hebben :dankjewel voor de tips!
Ook wil ik nog kwijt dat ik erg verbaast ben over de ontzettende nare reacties die gegeven worden.
En hopelijk niet meer zo gegeven worden aan anderen met soortgelijke situaties of wat voor situatie dan ook.
Hierbij sluit ik dit topic wel voor.mijzelf af.
Gr.
Ook wil ik nog kwijt dat ik erg verbaast ben over de ontzettende nare reacties die gegeven worden.
En hopelijk niet meer zo gegeven worden aan anderen met soortgelijke situaties of wat voor situatie dan ook.
Hierbij sluit ik dit topic wel voor.mijzelf af.
Gr.
zondag 1 oktober 2017 om 21:46
Nog een paar tips:
Met een sociale huurwoning heb je vaak recht op huurtoeslag. Dit kan veel schelen in de huurprijs! Check dus (evt met hulp) of je recht hebt op huurtoeslag.
Controleer ook of je recht hebt op zorgtoeslag, ook dit scheelt maandelijks een aardig bedragje.
Reageer op loting-woningen, daar telt je wachttijd niet bij.
Met een sociale huurwoning heb je vaak recht op huurtoeslag. Dit kan veel schelen in de huurprijs! Check dus (evt met hulp) of je recht hebt op huurtoeslag.
Controleer ook of je recht hebt op zorgtoeslag, ook dit scheelt maandelijks een aardig bedragje.
Reageer op loting-woningen, daar telt je wachttijd niet bij.
maandag 2 oktober 2017 om 16:32
Hoi TO.
Wat vervelend dat je in zo'n rottige thuissituatie zit. Ik begrijp je frustratie heel goed. Vind dat er hier nogal makkelijk gedaan wordt over een woning vinden en een nieuwe baan met meer uren. Ik ben dertig en werk voor een uitzendbureau, sommige weken werk ik 30 uur, andere weken maar 20. Ik heb sinds kort pas een sociale huurwoning gekregen, moest er twaalf jaar op wachten. Dat was enorm frustrerend voor me. Nu ik eindelijk op mezelf ben krijg ik huurtoeslag en dus kan ik mijn huis gewoon goed betalen, ook met minder inkomen.
Een kamer vind je ook niet zomaar hoor. En je moet maar net klikken met degene die er al woont. Ik heb dat ook geprobeerd maar dat was geen succes. Mijn tip is blijven zoeken naar een woning, en vind iemand om mee te praten. Een steun en toeverlaat. Heel veel succes ermee meis.
Dikke knuffel.
Wat vervelend dat je in zo'n rottige thuissituatie zit. Ik begrijp je frustratie heel goed. Vind dat er hier nogal makkelijk gedaan wordt over een woning vinden en een nieuwe baan met meer uren. Ik ben dertig en werk voor een uitzendbureau, sommige weken werk ik 30 uur, andere weken maar 20. Ik heb sinds kort pas een sociale huurwoning gekregen, moest er twaalf jaar op wachten. Dat was enorm frustrerend voor me. Nu ik eindelijk op mezelf ben krijg ik huurtoeslag en dus kan ik mijn huis gewoon goed betalen, ook met minder inkomen.
Een kamer vind je ook niet zomaar hoor. En je moet maar net klikken met degene die er al woont. Ik heb dat ook geprobeerd maar dat was geen succes. Mijn tip is blijven zoeken naar een woning, en vind iemand om mee te praten. Een steun en toeverlaat. Heel veel succes ermee meis.
Dikke knuffel.
maandag 2 oktober 2017 om 17:08
Toen ik op mezelf ging wonen had ik een studentenkamertje van 12m2. Drie maanden later had ik een appartement van 150m2. Het eerste jaar gratis en daarna een belachelijk lage huur. Dat is natuurlijk een raar verhaal en ik heb ook veel geluk gehad, maar ik kreeg dat appartement gewoon door te vragen of ik daar mocht wonen. Dus dat zou je ook nog kunnen doen. Zoeken naar leegstaande woningen boven horeca of winkelgelegenheid en dan natuurlijk geen keten. In mijn geval had die eigenaar meerdere cafés en maakte het voor hem niets uit of iemand dat huurde.
Daarnaast had je vroeger omniet-woningen. Dat zijn woningen die op korte termijn (1 of 2 jaar) worden gesloopt. Ik heb ooit zo'n woning gekregen via bemiddeling door de wijkagent. Die woning was ook gratis. Ik weet niet of omniet-woningen nog bestaan.
Daarnaast had je vroeger omniet-woningen. Dat zijn woningen die op korte termijn (1 of 2 jaar) worden gesloopt. Ik heb ooit zo'n woning gekregen via bemiddeling door de wijkagent. Die woning was ook gratis. Ik weet niet of omniet-woningen nog bestaan.
maandag 2 oktober 2017 om 18:58
Helemaal mee eens.tampontouwtje schreef: ↑01-10-2017 21:07Ik vind het vooral triest dat hier volwassen moeders vanachter hun computer een jonge vrouw die in zo een situatie opgroeit, online zo behandelen.
maandag 2 oktober 2017 om 20:18
Bij huurwoningen lager dan een bepaald bedrag kun je huurtoeslag krijgen, tot 710 euro ofzo. Moet het wel een eigen voordeur hebben en een keukentje bijvoorbeeld.
Hier kun je uitrekenen hoeveel toeslag je dan zou kunnen krijgen met jouw inkomen en de mogelijk huurprijs van een woning: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/.
Kan zo een paar honderd euro per maand zijn, 350 euro bij 700 euro huur en een laag inkomen, waar je dan recht op zou hebben.
Hopelijk heb je wel al zorgtoeslag aangevraagd? Neem aan dat je moeder en zus daar wel handig in zijn.
Je kunt met een laag inkomen vaak ook bij de gemeente nog enige hulp krijgen, misschien daar eens informeren?
Als je minder dan bijstandsnorm van 960 euro voor een volwassene verdient, kunnen zij dat voor je aanvullen.
Als je verder weinig geld uitgeeft, en huurtoeslag kunt krijgen, zou je prima rond moeten kunnen komen als je op jezelf gaat.
Hier kun je uitrekenen hoeveel toeslag je dan zou kunnen krijgen met jouw inkomen en de mogelijk huurprijs van een woning: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/.
Kan zo een paar honderd euro per maand zijn, 350 euro bij 700 euro huur en een laag inkomen, waar je dan recht op zou hebben.
Hopelijk heb je wel al zorgtoeslag aangevraagd? Neem aan dat je moeder en zus daar wel handig in zijn.
Je kunt met een laag inkomen vaak ook bij de gemeente nog enige hulp krijgen, misschien daar eens informeren?
Als je minder dan bijstandsnorm van 960 euro voor een volwassene verdient, kunnen zij dat voor je aanvullen.
Als je verder weinig geld uitgeeft, en huurtoeslag kunt krijgen, zou je prima rond moeten kunnen komen als je op jezelf gaat.
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.