Help, mijn katten vechten de hele dag!

29-08-2011 21:17 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar weken een kitten van 3,5 maand en had al een kater van 12 jaar oud. Vanaf het begin was er al geen klik maar het wordt steeds erger. De jonge kater is zo wild en springt steeds op de oude kater die werkelijk geen minuut rust meer heeft . Mijn oude kat wil gewoon rust maar die krijgt hij niet. Ik laat ze nu maar steeds gescheiden maar laat ze 's avonds bij elkaar om ze aan elkaar te laten wennen maar ze vechten elkaar de tent uit. Begin er behoorlijk wanhopig van te worden Wat denken jullie gaat het ooit nog goed komen.
Toen ik mn kitten in huis kreeg, was het ook herrie in de tent. Constant vechten, heeft uiteindelijk wel 3 maanden geduurd. Ondertussen heb ik even contact gehad met de dierenarts (komt dit ooit weer goed?) en dit kan voorkomen. Ik heb ze altijd bij elkaar gelaten,maar ook gezorgd voor verschillende ruimtes waar ze in konden en genoeg dozen enz om zich in de verstoppen. Alles is wel 3 jaar geleden. Nu vechten ze soms, de hierarchie wisselt en ze liggen ook vaak samen op n stoel. Ik weet dus niet of t met die van jou goed komt,maar met de mijne is het wel geod gekomen, geeft misschein wat moed ;)
quote:missdory schreef op 29 augustus 2011 @ 22:16:

Je hebt gelijk Iris, de kitten is de kater de baas. De kater slaat hem soms wel en blaast maar rent daarna weg waardoor de kitten hem bespringt op zijn rug.

Zielig voor hem .

Wat wil je zelf? Kater weg, kitten weg, kitten erbij of blijven proberen? (zeker niet langer dan 3 maanden laten duren!).

Je DA kan je wellicht helpen met wat hulpmiddelen (die ik al noemde of wellicht andere middelen).
quote:maimai schreef op 29 augustus 2011 @ 22:22:

Toen ik mn kitten in huis kreeg, was het ook herrie in de tent. Constant vechten, heeft uiteindelijk wel 3 maanden geduurd. Ondertussen heb ik even contact gehad met de dierenarts (komt dit ooit weer goed?) en dit kan voorkomen. Ik heb ze altijd bij elkaar gelaten,maar ook gezorgd voor verschillende ruimtes waar ze in konden en genoeg dozen enz om zich in de verstoppen. Alles is wel 3 jaar geleden. Nu vechten ze soms, de hierarchie wisselt en ze liggen ook vaak samen op n stoel. Ik weet dus niet of t met die van jou goed komt,maar met de mijne is het wel geod gekomen, geeft misschein wat moed ;)Dank je wel
quote:iris1969 schreef op 29 augustus 2011 @ 22:25:

[...]

Zielig voor hem .

Wat wil je zelf? Kater weg, kitten weg, kitten erbij of blijven proberen? (zeker niet langer dan 3 maanden laten duren!).

Je DA kan je wellicht helpen met wat hulpmiddelen (die ik al noemde of wellicht andere middelen).Er gaat voorlopig niemand weg. Ze komen beide uit het asiel en zijn ook superlief alleen niet tegen elkaar. Mijn oudste kater gaat zeker niet weg en het kleintje liever ook niet. Als het zo blijft ga ik er desnoods een kattenpsycholoog bij halen.Ik wil eerst alles geprobeerd hebben,
quote:missdory schreef op 29 augustus 2011 @ 22:31:

[...]

Er gaat voorlopig niemand weg. Ze komen beide uit het asiel en zijn ook superlief alleen niet tegen elkaar. Mijn oudste kater gaat zeker niet weg en het kleintje liever ook niet. Als het zo blijft ga ik er desnoods een kattenpsycholoog bij halen.Ik wil eerst alles geprobeerd hebben,

Wat goed van je. Je DA weet wellicht raad en die kent vaak ook kattegedragstherapeuten en anders kun je hier wellicht iemand hier van kiezen:

Kattengedragstherapeuten per regio

Maar hopelijk komt het uiteindelijk helemaal goed en is het alleen wennen!
Dank je wel Iris. Ik ga ze meer bij elkaar zetten (houdt ze wel in de gaten) en hopen dat het uiteindelijk goed komt.
Wat vind je van het idee om er nog een kitten bij te nemen? Dan kunnen zich met elkaar uitleven en stoeien en laten de oudere poes met rust. Je hebt al gemerkt dat dit geen gelukkig combinatie is. Je kitten wil alleen maar spelen en je oudere lat wil rust. Het is alsof je een onstuimige kleuter met teveel energie bij een bejaarde zet.

Wat je zou kunnen proberen is heel veel te spelen met de kitten en veel speeltjes aan te bieden. Als je kitten wat ouder is en gecastreerd en misschien naar buiten kan (?) heb je kans dat het beter gaat.

Mijn advies zou echt zijn om er nog een katje bij te nemen.
quote:Djuuls04 schreef op 29 augustus 2011 @ 22:52:

Wat vind je van het idee om er nog een kitten bij te nemen? Dan kunnen zich met elkaar uitleven en stoeien en laten de oudere poes met rust. Je hebt al gemerkt dat dit geen gelukkig combinatie is. Je kitten wil alleen maar spelen en je oudere lat wil rust. Het is alsof je een onstuimige kleuter met teveel energie bij een bejaarde zet.

Wat je zou kunnen proberen is heel veel te spelen met de kitten en veel speeltjes aan te bieden. Als je kitten wat ouder is en gecastreerd en misschien naar buiten kan (?) heb je kans dat het beter gaat.

Mijn advies zou echt zijn om er nog een katje bij te nemen.Ik denk dat ik dan kan gaan scheiden. Mijn partner heeft het helemaal gehad met de vechtende katten dus een kat erbij gaat hij echt niet trekken. Ik zelf trouwens ook niet
quote:missdory schreef op 29 augustus 2011 @ 22:59:

[...]

Ik denk dat ik dan kan gaan scheiden. Mijn partner heeft het helemaal gehad met de vechtende katten dus een kat erbij gaat hij echt niet trekken. Ik zelf trouwens ook niet Dan stopt het vechten waarschijnlijk.
Ik denk ook dat het vechten dan stopt. Maar als je dat niet wilt dan zou ik het nog even aankijken. veel met de kitten spelen en proberen hem zijn energie kwijt te katen raken bij jullie. Maar als ik eerlijk ben denk ik niet dat het een echt gelukkige combinatie zal worden.
quote:Djuuls04 schreef op 29 augustus 2011 @ 23:04:

Ik denk ook dat het vechten dan stopt. Maar als je dat niet wilt dan zou ik het nog even aankijken. veel met de kitten spelen en proberen hem zijn energie kwijt te katen raken bij jullie. Maar als ik eerlijk ben denk ik niet dat het een echt gelukkige combinatie zal worden.Ik ook niet .
quote:Djuuls04 schreef op 29 augustus 2011 @ 23:04:

Ik denk ook dat het vechten dan stopt. Maar als je dat niet wilt dan zou ik het nog even aankijken. veel met de kitten spelen en proberen hem zijn energie kwijt te katen raken bij jullie. Maar als ik eerlijk ben denk ik niet dat het een echt gelukkige combinatie zal worden.En om TO nog gelukkiger te maken: ik sluit me hier helaas ook bij aan...
Ja ik zou ook zeggen, nog een kitten erbij dan kunnen ze met elkaar spelen en laten ze de oudere kat met rust!
Niet helemaal on topic, maar ik heb even een vraag voor de kattenkenners die hier hebben gereageerd.

Ik heb een poes van 3 jaar oud, afgelopen oktober uit het asiel gehaald. Het is een kat die voorheen waarschijnlijk altijd op straat heeft geleefd. Ze is schuw naar (vreemde) mensen toe, maar aan mij en mijn vriend is ze inmiddels helemaal gewend. Wij zitten er ook aan te denken er een kitten bij te nemen, omdat we denken dat ze wel een soortgenootje kan gebruiken. (En omdat we het zelf leuk zouden vinden, natuurlijk) .We krijgen het idee dat ze soms een beetje eenzaam is. Maar we zijn ook bang voor een soortgelijke situatie als die van TO...

Onze poes is echter wel een stuk jonger en erg speels. De pluchen muisjes vliegen door het huis heen ;) Op één na, het muisje dat ze als eerste had, daar slaapt ze mee. Die sleept ze echt met zich mee, vervolgens poot erop, koppie erop en lekker slapen. Zo schattig! Dat is onder andere de reden dat we denken dat ze wel een 'maatje' kan gebruiken. Maar het is ook een heel bescheiden kat en we willen niet dat haar gewoontes en vaste plekjes helemaal worden overgenomen, of dat ze zich verdrongen voelt. Daarom dachten we eigenlijk aan een kitten, omdat ze die nog wel 'de baas kan zijn'. Maar als ik dit zo lees...

Dus, hebben jullie misschien tips? Ik begrijp dat het uiteindelijk bij iedere kat anders werkt en dat iedere situatie anders uit zal pakken, maar hebben jullie misschien advies? Meer goede dan slechte ervaringen, of andersom? Wel of niet proberen? Onze poes had in het asiel overigens geen problemen met andere katten. Ze werd 'in het wild' ook met een kater en twee kittens gevonden. (Maar goed, dat is inmiddels alweer ruim tien maanden geleden. Geen idee hoe een kat verder denkt, of hoe haar geheugen (of instinct natuurlijk) precies werkt...) Ik hoop dat jullie advies hebben. Bedankt alvast!

TO: Ik hoop echt dat de beestjes uiteindelijk aan elkaar kunnen wennen! Succes in ieder geval. Ik kan me voorstellen dat je geen van beide weg wilt doen. Je bent zo snel gehecht aan je katten... en je gunt ze natuurlijk allebei het beste!
De katten zijn vandaag alleen thuis en ik heb alle deuren opengelaten. Was vanmiddag even snel thuis en alles zag er normaal en rustig uit. Ben benieuwd vanavond als ik thuiskom, hoe het met ze is. Ze moeten er samen maar uit zien te komen :-) Misschien dat ze hierdoor sneller aan elkaar wennen?
Gisteravond heeft mijn oude kat vreselijk tegen mij lopen blazen en grommen. Ik heb vanmorgen besloten dat ik het zat ben en dat vervelende gedrag totaal ga negeren.
quote:missdory schreef op 30 augustus 2011 @ 15:38:

Gisteravond heeft mijn oude kat vreselijk tegen mij lopen blazen en grommen. Ik heb vanmorgen besloten dat ik het zat ben en dat vervelende gedrag totaal ga negeren.

Zo help je ze van de regen in de drup. Doe nu maar wat hier gezegd wordt aan tips en adviezen en raadpleeg ook je DA.

Wat je kat hier laat zien is redirectie-agressie: hij is boos op het kitten, maar die kan hij niet de baas, dus richt hij zich nu op jou. Pure stress, arme kat .
quote:missdory schreef op 30 augustus 2011 @ 15:33:

De katten zijn vandaag alleen thuis en ik heb alle deuren opengelaten. Was vanmiddag even snel thuis en alles zag er normaal en rustig uit. Ben benieuwd vanavond als ik thuiskom, hoe het met ze is. Ze moeten er samen maar uit zien te komen :-) Misschien dat ze hierdoor sneller aan elkaar wennen?Ik hoop voor je dat het zo goed gaat, maar zo niet, stop daar dan mee en probeer iets anders.
Dank je wel, Iris. Ik stel je adviezen erg op prijs.

Wat versta jij onder "als het zo goed gaat" Iris? Ik kan natuurlijk niet checken of ze hebben gevochten en hebben geslapen?
Klopt en daarom kun je dit ook beter nog niet doen als je er niet bij bent. Jij schreef dat alles rustig leek, dus dan kan het zijn dat dit de juiste manier voor hun is, maar dat is dus lastig te zeggen.

Er zijn 2 theorieën over het wennen:

1. Gooi ze bij elkaar en ze zoeken het samen verder uit dmv van vechtpartijen of blazen/grommen. Dit gaat heel vaak goed, maar als het niet goed gaat verpest je het voor altijd.

2. Doe het rustig aan, doe het niet te lang (ook niet te kort), hou ze 's-nachts gescheiden, haal ze uit elkaar als ze vechten.

Ik ben dus meer van de 2e werkwijze, zeker in jullie geval.

Wat ik hier zelf het lastigste aan vind is dat de natuurlijke rangorde niet gevestigd is, want het kitten hoort automaisch lager te staan dan de volwassen kat en dat is nu niet zo. Verder is er een enorm verschil in leeftijd, karakter en temperament en dat maakt het nog eens extra vervelend.
Mijn kitten valt hem wel aan met de oren in zijn nek, staart tussen zijn poten en een hoge rug maar doet het toch. Ik laat ze 's nacht zowiezo niet samen anders komt de oude kat niet meer aan slapen toe. Als ik zo thuis ben ga ik even kijken hoe de sfeer is. Is mijn oudere kater in de stress of ligt hij lekker te slapen in zijn mand?
quote:missdory schreef op 30 augustus 2011 @ 16:37:

Mijn kitten valt hem wel aan met de oren in zijn nek, staart tussen zijn poten en een hoge rug maar doet het toch. Ik laat ze 's nacht zowiezo niet samen anders komt de oude kat niet meer aan slapen toe. Als ik zo thuis ben ga ik even kijken hoe de sfeer is. Is mijn oudere kater in de stress of ligt hij lekker te slapen in zijn mand?

Wat je kitten laat zien is speelagressie. Het is op zich wel spelen, maar te veel van het goede voor je kater die een ander temperament heeft en hem niet keihard tot de orde roept. Je kitten heeft die grenzen nodig, net als een klein kind.

Wat ik je zou aanraden is ze voorlopig apart te doen als je er niet bij bent en een flink stuk langer bij elkaar als je er wel bij bent. Hou een bos sleutels in de aanslag en gooi die neer als het kitten je kater aanvalt. Dan moet het als het goed is een schrikreactie geven, zonder dat jij partij trekt. Als de kater aanvalt doe je niets, tenzij het gevaarlijk wordt.
Bedankt Iris, ik ga het uitproberen met die bos sleutels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven