Help, vakantie en mijn kat zit opgesloten

13-08-2009 02:09 172 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben sinds gisteren met korte vakantie, en kom zondagmorgen weer terug. Mijn goede vriend past vaker op mijn kat als ik op vakantie ga en zo ook deze week. Ik heb een bosje sleutel extra laten maken en..........die blijken niet te passen. Help, mijn kat. Dinsdagochtend heb ik hem 2 blikjes gourmet gold gegeven, hij heeft 2 bakken vol brok en 2 waterbakjes....hij kan niet naar buiten. En ik ben niet in NL. En het idee dat hij geen aandacht krijgt en gestrest is vind ik niet relaxt. Hoelang kan een kat alleen zijn? zonder vleesvoer en met 2 bakken water en hopelijk nog een schaal brokjes.

Baal zo van de sleutel, en omdat mijn goede vriend altijd veel aandacht besteedt aan mijn kat ( laat hem naar buiten, spelen etc..) Dat wordt of de deur eruit breken, ticket eerder boeken.....
Ben mijn kat een keer meer dan 3 weken kwijt geweest in de vakantieperiode. Ik wist wel dat ze ergens opgesloten moest zitten, maar had er geen flauw benul van waar.

Na 3,5 week hoorde ik haar ineens 's nachts binnenkomen en miauwend om aandacht vragen. Heb haar een aantal keren wat blikvoer gegeven.

Het enige wat ik aan haar zag was een korstje op haar neus waarschijnlijk van de uitdroging. Tot in de ochtend heeft ze zitten miauwen tot ze hardstikke schor was.

Ze heeft zonder voedsel en drinken toch een periode van 3,5 week weten te overleven. Geen goede situatie, maar hiermee wil ik wel aangeven dat jouw kat geen gevaar loopt. Ze heeft voer en drinken staan en dieren zijn erop gebouwd dat ze toch soms dagen zonder eten kunnen. Heel vroeger toen ze nog zelf op jacht moesten kwam het regelmatig voor dat ze niets vingen dus niets te eten hadden.

En over vers water......hier ook volop in huis aanwezig, maar mijn katten kiezen er heel vaak voor om toch uit een modderige bloempot te drinken.

Het is niet fijn dat je kat zo opgesloten zit, maar zwaar dramatisch is de toestand nu ook weer niet.
quote:tilalia2 schreef op 13 augustus 2009 @ 10:38:

Ik vraag me trouwens af hoe al die hele zielige straatkatten overleven als een kat per se zo vaak en zo veel moet eten. Je weet wel, die echte zielige katten in griekenland enzo. Die hebben echt niet elke dag te eten en ook niet elke 2 dagen.Die gaan ook jong dood, wel eens een paar jaar achter elkaar naar Kos stad geweest, ieder jaar andere katten...
Jemig, je test die nieuwe sleutels van tevoren toch wel even? Vind dit echt Heel Erg dom.
Oh.. hee.. de verhuurder heeft toch altijd een extra sleutel?
quote:En daarom de tip voor vakantiegangers: laat altijd de wc-bril omhoog.Of de gootsteen vol laten staan met water.
quote:MrsJones schreef op 13 augustus 2009 @ 10:42:

[...]

Die gaan ook jong dood, wel eens een paar jaar achter elkaar naar Kos stad geweest, ieder jaar andere katten...

ja, duhuh, die beesten blijven echt niet op jou wachten hoor, het zijn niet voor niets zwerfkatten
Heb ook katten. Het grootste probleem met die beestjes is, dat ze schade kunnen oplopen waar je niks van ziet maar jaren later pas de gevolgen van merkt. Als je kat niet drinkt, zullen haar nieren aangetast worden en dan kan je al heel jong beginnen met van die superdure aangepaste voeding... Ik heb twee verschillende vrienden met katten met nierklachten en telkens ze denken, het gaat weer beter, we zullen nog eens de gewone brokken proberen, begint de kat weer bloed te pissen...

Vind het heel onverantwoord om niks te doen en begrijp ook niet dat iemand nog van zijn vakantie kan genieten in de wetenschap dat zijn kat de hele tijd in paniek naar eten of drinken aan het zoeken is (ze weten namelijk heel goed wanneer het lichamelijk niet goed met hen gaat).

Heb ook al eens bij een buur een kwartier aan de deur zitten morrelen omdat haar slot zo stroef was. Ben gewoon naar huis gegaan en later op de dag met iemand anders teruggekomen die de deur wel openkreeg...

Hopelijk is de TO al bezig met oplossingen. 't Is niet omdat je kat misschien nog kwiek rondloopt wanneer je thuiskomt, dat er niks aan de hand is.
(In België is de gemiddelde levensduur van een zwerfkat drie à vier jaar. In Griekenland zal dat nog een stuk minder zijn...)
quote:pom508 schreef op 13 augustus 2009 @ 10:39:

Ze heeft zonder voedsel en drinken toch een periode van 3,5 week weten te overleven. Geen goede situatie, maar hiermee wil ik wel aangeven dat jouw kat geen gevaar loopt.

Sorry maar ben je nou echt zo dom? Jij denkt dat jouw kat 3,5 week niet gedronken heeft en dan weer binnen komt wandelen met alleen een korstje op haar neus? Zeker niet zo goed opgelet bij biologieles vroeger?

Jouw kat heeft ergens gedronken (bloempot, poeltje, gootsteen, bij andere mensen, regenplas, weetikveelwat) of heeft bij mensen in de buurt wat te eten en drinken opgescharreld.

Een kat die 3,5 WEEK niet drinkt is DOOD.
quote:tilalia2 schreef op 13 augustus 2009 @ 10:48:

[...]

ja, duhuh, die beesten blijven echt niet op jou wachten hoor, het zijn niet voor niets zwerfkattenGedurende 14 dagen vakantie zie je anders wel steeds dezelfde katten op de zelfde plek. Ga maar eens bij het kasteel kijken.
quote:Kabouter23 schreef op 13 augustus 2009 @ 10:43:

Oh.. hee.. de verhuurder heeft toch altijd een extra sleutel?Neem aan dat iemand die 'n huis betrekt altijd eerst de sloten laat vervangen. Ongeacht of dat het koop of huur is. Je neemt toch niet 't risico dat andere mensen jouw huis binnen kunnen komen?
quote:MrsJones schreef op 13 augustus 2009 @ 11:05:

[...]

Gedurende 14 dagen vakantie zie je anders wel steeds dezelfde katten op de zelfde plek. Ga maar eens bij het kasteel kijken.Ja, en dan wordt het winter, en dan gaan ze ergens een lekker plekkie zoeken, en als het weer lente wordt zoeken ze een ander zwerfkattenplekkie op.
quote:elninjoo schreef op 13 augustus 2009 @ 11:06:

[...]

Neem aan dat iemand die 'n huis betrekt altijd eerst de sloten laat vervangen. Ongeacht of dat het koop of huur is. Je neemt toch niet 't risico dat andere mensen jouw huis binnen kunnen komen?Eh, nee, dat doe ik niet. Ik vind het wel fijn dat de verhuurder altijd een set sleutels heeft.
Straatkatten zijn gewend aan weinig eten, die redden zichzelf wel, beter dan katten die gwend zijn op vaste tijdstipopen voldoende eten te krijgen!

Daarbij zijn bijna katten de meest schone dieren, een vieze kattebak vinden ze dus inderdaad echt niet fijn en gaan het lekker ergens ander doen dan..
quote:MrsJones schreef op 13 augustus 2009 @ 11:05:

[...]

Gedurende 14 dagen vakantie zie je anders wel steeds dezelfde katten op de zelfde plek. Ga maar eens bij het kasteel kijken.Zwerfkatten staan stijf van de vlooien en wormen, dat maakt ze zo zwak en daardoor sterven ze jong en zijn ze gedurende hun leven broodmager. Voedsel vinden is voor veel zwerfkatten niet het probleem, wel de ziektes de ze oplopen. Maar ook omdat de moederpoes veel te vaak nestjes heeft die steeds weer zwakker zijn.
quote:tilalia2 schreef op 13 augustus 2009 @ 11:10:

[...]

Eh, nee, dat doe ik niet. Ik vind het wel fijn dat de verhuurder altijd een set sleutels heeft.

Maar de vorige bewoner dus ook als je geen sloten hebt laten vervangen...

Ik heb 'n koophuis dus niet van toepassing voor mij, maar ik zou ook niet willen dat 'n verhuurder mijn huis in kan. Ik kies zelf wel wie die toestemming van mij krijgt en dat zijn in mijn geval mijn ouders en mijn buuf die 'n sleutel hebben.
Ik vind dat er hier best wel veel reacties zijn van mensen die blijkbaar niet veel over dieren weten. Heb zelf mijn hele jeugd lang katten gehad bij mijn ouders, maar pas sinds ik er zelf heb en contact heb met mensen die zwerfkatten opvangen, weet ik er iéts meer over. En helemaal akkoord met de post van Pom.

Mensen zien katten rondlopen en denken, oh schattig, moet leuk zijn om een kat te zijn, maar die zwerfdieren zitten vol wormen die zelfs hun longen en hersenen aantasten maar dat kan je er van buiten niet aan zien (tenzij met een getraind oog).
@Biotherm

Ik denk dat er een flink wat mogelijke oplossingen zijn langsgekomen en hoop dat je je beestje uit zijn/haar lijden gaat verlossen. De 'hij gaat er niet dood aan'-reacties verbazen me een beetje. Is dat het criterium? Zolang hij niet doodgaat is het goed? Dus als hij heel verdrietig, uitgedroogd en ziek is, dan is dat prima. Niet mee eens.

Ik heb zelf trouwens twee katten en een hele lieve bovenbuurman die erg goed voor ze zorgt. In november gaan we naar een nieuw huis. Leuk natuurlijk, maar jammer ook, want dan is deze regeling voorbij. Goede verzorgers zijn soms moeilijk te vinden.
Een slotenmaker maakt toch niet zomaar iemands deur open/slot vervangen als die persoon er zelf niet bij is?
quote:tjilla schreef op 13 augustus 2009 @ 11:25:

Een slotenmaker maakt toch niet zomaar iemands deur open/slot vervangen als die persoon er zelf niet bij is?Nee alleen in opdracht van de persoon zelf of de pliesie
Ja, dat wordt dus ook lastig.
Dat die sleutel helemaal niet werkt zou me verbazen. Waarschijnlijk is hij gewoon heel erg stroef en volstaat het dat een paar verschillende personen elk om beurt hun hoogstpersoonlijke stroevesleuteltechnieken uitproberen...
quote:misschicken schreef op 13 augustus 2009 @ 11:27:

[...]

Nee alleen in opdracht van de persoon zelf of de pliesieIk neem aan dat de slotenmaker ook mag handelen in opdracht van de kattenoppas. En TO heeft toch zeker wel een mobiel waarmee ze contact met haar kunnen opnemen voor toestemming???
Een slotenmaker gaat echt niet zomaar i.o.v iemand een slot verwisselen, Iedereen kan wel zeggen dat ie de kattenoppas is.
Hier heeft de verhuurder geen sleutel, daar heb ik laatst nog naar gevraagd toen ik mijzelf (wederom) een keer buitengesloten had.

Verder heb ik standaard een brokken- en watersilo voor de katten in de keuken staan. Daar zit voldoende eten en drinken in voor een week. Dat is geen vervanging voor de nodige, dagelijkse aandacht, maar voor het geval van nood (en in mijn geval; impulsieve acties) wel een veilig idee.
Wat wilde ik nou toch typen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven