Help! Waar wonen als single 50+
maandag 2 juni 2025 om 20:33
Het duurt niet lang meer voordat dochter het huis uit gaat. Dan wil ik gaan verhuizen want m’n huidige huis vind ik te groot voor mij alleen (en ben ook bang dat het empty nest syndroom me enorm gaat aanvliegen als ik alleen in mijn huis blijf wonen). Maar de grote vraag… waar ga ik dan wonen? Ik woon nu in een grote stad in het midden van het land. Ik heb een flinke overwaarde dus kan wel wat kopen. Maar weet nog niet of ik in deze stad wil blijven (vol jonge mensen..!).. maar waar dan wel.. Zou wel in midden Nederland willen blijven, bijv in een dorp vlakbij de stad Utrecht. Maar ga ik me dan niet eenzaam voelen als single 50 plusser daar vraag ik me af.. Ik wil bijv niet tussen allemaal gezinnen wonen. Het liefst woon ik in gezellig dorp (of evt een leuke buurt in de stad) waar ook aardig wat (single) 50 plussers wonen.. Wie loopt ook tegen dit dilemma aan? En heeft wellicht een goede tip ???
Dank alvast
Dank alvast

chocoladerozijn wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:24
5.77% gewijzigd
maandag 2 juni 2025 om 20:40
maandag 2 juni 2025 om 20:40
Waar gaat dochter naartoe?
Waar wonen familie en vrienden?
Waar werk je?
Het lijkt me weinig zin te hebben om 100 kilometer verder te verhuizen.
Tenzij je een extreem goede reden hebt om iedereen en alles achter te laten.
Waar wonen familie en vrienden?
Waar werk je?
Het lijkt me weinig zin te hebben om 100 kilometer verder te verhuizen.
Tenzij je een extreem goede reden hebt om iedereen en alles achter te laten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 2 juni 2025 om 20:58
Ik heb verschillende vrienden in de stad waar ik nu woon. En verder ook in het westen van het land. Familie woont wat verder weg, maar daar hoef ik ook niet bij in de buurt te wonen. Dochter gaat mogelijk in Eindhoven studeren..
Misschien zit er wel meer achter mijn vraag dan ik denk, nu ik erover nadenk… het heeft (ook) erg met de angst voor eenzaamheid te maken denk ik.. Zie gewoon ook erg op tegen het moment dat kind het huis uit gaat…. Iemand hier vroeg al of ik behoefte heb aan meer vrienden.. ook dat zet me aan het denken.. en ook op dat vlak mis ik iets geloof ik.. haha dit topic brengt heel wat teweeg bij merk ik
Feit blijft wel dat ik wil / ga verhuizen als kind het huis uit gaat. Maar misschien moet ik verhuizen binnen de stad heroverwegen idd. Iemand hier noemde een appartementencomplex. Zoiets zou misschien wat kunnen zijn. Met een leuke binnentuin ofzo. Of iets als een hofje..
Misschien zit er wel meer achter mijn vraag dan ik denk, nu ik erover nadenk… het heeft (ook) erg met de angst voor eenzaamheid te maken denk ik.. Zie gewoon ook erg op tegen het moment dat kind het huis uit gaat…. Iemand hier vroeg al of ik behoefte heb aan meer vrienden.. ook dat zet me aan het denken.. en ook op dat vlak mis ik iets geloof ik.. haha dit topic brengt heel wat teweeg bij merk ik
Feit blijft wel dat ik wil / ga verhuizen als kind het huis uit gaat. Maar misschien moet ik verhuizen binnen de stad heroverwegen idd. Iemand hier noemde een appartementencomplex. Zoiets zou misschien wat kunnen zijn. Met een leuke binnentuin ofzo. Of iets als een hofje..
maandag 2 juni 2025 om 21:07
maandag 2 juni 2025 om 21:18
Ik dacht ook altijd, als mijn zoon het huis uit is ga ik verhuizen. Maar nu woont zoonlief op kamers en komt hij nog steeds regelmatig een weekend of een aantal dagen in de vakantie thuis. En dan is het toch wel fijn dat hij hier zijn kamer nog heeft, en makkelijk kan afspreken met zijn vrienden in deze stad.
Dus al met al blijf ik toch nog wonen waar ik woon. Eigenlijk ook wel een beetje onnodig groot voor mij alleen.
Dus al met al blijf ik toch nog wonen waar ik woon. Eigenlijk ook wel een beetje onnodig groot voor mij alleen.
bussinkje42 wijzigde dit bericht op 02-06-2025 21:19
3.13% gewijzigd
maandag 2 juni 2025 om 21:19
Maar dan zit je daar alleen.. want je begint met niks. Ze komen je niet allemaal verwelkomen.Chocoladerozijn schreef: ↑02-06-2025 21:07Ik zal even wat voorbeelden noemen van waar ik over nadenk…. De Bilt, Bunnik, Driebergen, Maarssen dorp…. Dat zijn opties die ik overweeg. Dichtbij de stad maar toch klein / dorps (wat misschien ook juist gezellig kan zijn) en ook dichterbij de natuur
Een netwerk opbouwen kost tijd.
Kun je beter uitbreiden wat je hebt in de stad.
Straks moet je altijd reizen voor een terrasje of iets.
maandag 2 juni 2025 om 21:20
Bij Zeist kan ik me wel wat voorstellen maar de andere dorpen die je noemt zij volgens mij erg op gezinnen gericht. Ik zou vooral in straten/wijken kijken met mooie huizen die dan weer te klein zijn voor een gezin van meer dan twee mensen. Vind je een grotere eigen tuin belangrijk? Vind je cultuur of horeca in de buurt belangrijk? In de binnenstad van Utrecht kom ik wel eens in van die verstilde hofjes met kleine huisjes er om heen. Zou ik in mijn eentje zo willen wonen.Chocoladerozijn schreef: ↑02-06-2025 21:07Ik zal even wat voorbeelden noemen van waar ik over nadenk…. De Bilt, Bunnik, Driebergen, Maarssen dorp…. Dat zijn opties die ik overweeg. Dichtbij de stad maar toch klein / dorps (wat misschien ook juist gezellig kan zijn) en ook dichterbij de natuur
maandag 2 juni 2025 om 21:26
Bij mij in de buurt zit een 55+ complex. Geen zorg- of aanleunwoningen maar juist voor mensen die wat gezelligheid willen. Koopappartementen met een aantal gemeenschappelijke ruimtes, waar je koffie kunt drinken en waar ze activiteiten organiseren. Ik ging eerst schrijven en toen pas lezen maar het is dus wel ook een woongroep.
Ik ben er nooit binnen geweest, ik scroll wel eens op funda alsof ik iets zou kunnen kopen en zo kwam ik er achter dat ik te jong was.
Is zoiets misschien wat voor je?
Ik ben er nooit binnen geweest, ik scroll wel eens op funda alsof ik iets zou kunnen kopen en zo kwam ik er achter dat ik te jong was.
Is zoiets misschien wat voor je?
framboise-t wijzigde dit bericht op 02-06-2025 21:33
Reden: Wel een woongroep.
Reden: Wel een woongroep.
12.50% gewijzigd
maandag 2 juni 2025 om 21:53
Je moet kijken naar je levensstijl en naar wat voor woningen je aanspreken.
Ik ben ook 50 plus en single en woon in een leuke hippe wijk in een stad. Maar ik maak maar weinig gebruik van alle faciliteiten. Tegenwoordig ga ik veel liever wandelen of fietsen in het bos of de polder (wil ik best met de auto naar toe) dan dat ik de nieuwste horeca uitprobeer.
En voor het geld dat mijn huis hier opbrengt woon ik net een stukje mooier in een iets minder gewilde omgeving.
Toen ik in mijn omgeving aangaf dat ik naar een klein dorp wilde verhuizen (verliefd op schattige dijkhuisjes buiten de bebouwde kom) werd ik wel unaniem voor gek verklaard. Alsof ik tussen religieuze intolerante biblebelters zou belanden die de hele tijd openlijk hun afkeuring aan mij zouden laten merken. Het was ook een statusdingetje merkte ik.
Ik geloof daar niets van. Ik leef nu anoniem (zeg gedag en maak een grap tegen de buren) en ga met mijn auto naar de supermarkt en ben niet geïnteresseerd in winkeltjes.
Mijn sociale leven speelt zich altijd af op afspraak en nu ik geen alcohol meer drink kan ik daar ook altijd met de auto heen.
Voor mij is het huis zelf dus het belangrijkste, ik heb graag dat dat heel mooi is. Al heb ik nu mijn blik toch verlegd van de kleine dorpen in de middle of nothing naar aangrenzende gemeenten met een minder hip imago maar wel een metro.
Ik wil idd niet in een typisch rijtjeshuis in een woonwijk wonen, maar in een niet te duur jaren 30 woning geschikt voor singles, stellen of gezinnen met 1 kind. Ik vind het geen probleem als mijn buren jong zijn en baby's krijgen. Leuk juist.
Ik ben ook 50 plus en single en woon in een leuke hippe wijk in een stad. Maar ik maak maar weinig gebruik van alle faciliteiten. Tegenwoordig ga ik veel liever wandelen of fietsen in het bos of de polder (wil ik best met de auto naar toe) dan dat ik de nieuwste horeca uitprobeer.
En voor het geld dat mijn huis hier opbrengt woon ik net een stukje mooier in een iets minder gewilde omgeving.
Toen ik in mijn omgeving aangaf dat ik naar een klein dorp wilde verhuizen (verliefd op schattige dijkhuisjes buiten de bebouwde kom) werd ik wel unaniem voor gek verklaard. Alsof ik tussen religieuze intolerante biblebelters zou belanden die de hele tijd openlijk hun afkeuring aan mij zouden laten merken. Het was ook een statusdingetje merkte ik.
Ik geloof daar niets van. Ik leef nu anoniem (zeg gedag en maak een grap tegen de buren) en ga met mijn auto naar de supermarkt en ben niet geïnteresseerd in winkeltjes.
Mijn sociale leven speelt zich altijd af op afspraak en nu ik geen alcohol meer drink kan ik daar ook altijd met de auto heen.
Voor mij is het huis zelf dus het belangrijkste, ik heb graag dat dat heel mooi is. Al heb ik nu mijn blik toch verlegd van de kleine dorpen in de middle of nothing naar aangrenzende gemeenten met een minder hip imago maar wel een metro.
Ik wil idd niet in een typisch rijtjeshuis in een woonwijk wonen, maar in een niet te duur jaren 30 woning geschikt voor singles, stellen of gezinnen met 1 kind. Ik vind het geen probleem als mijn buren jong zijn en baby's krijgen. Leuk juist.
maandag 2 juni 2025 om 21:58
Ik ben echt een stadsmens dus ja ik zou zeggen blijf lekker in de stad of kies een andere leuke stad en ga in het centrum wonen. Voordeel aan de stad is volgens mij dat zelfs als je alleen bent er toch altijd een hoop mensen om je heen zijn. En volgens mij is het centrum van een leuke stad meestal wel vol vrolijke mensen. Toeristen zijn vrolijk, studenten zijn vrolijk, dagjesmensen zijn vrolijk. Ik word daar ook vrolijk van.
maandag 2 juni 2025 om 22:01
Amersfoort misschien of Tiel? Den Bosch is een leuke stad. Maarssen en Bunnik vind ik persoonlijk echt niets...Loenen aan de Vecht is heel mooi maar of je daar iets kunt vinden? Misschien Breukelen of Abcoude?
Mijn voorkeur zou zelf uitgaan naar een woonplaats met een treinstation, maar als je minder belang hecht aan het ov is dat misschien niet zo relevant.
Mijn voorkeur zou zelf uitgaan naar een woonplaats met een treinstation, maar als je minder belang hecht aan het ov is dat misschien niet zo relevant.
maandag 2 juni 2025 om 22:07
Ik herken heel erg wat je schrijft. Ik vind snel in de natuur zijn tegenwoordig minstens zo belangrijk als leuke koffietentjes. Al ga ik wel met regelmaat naar de film of het theater. Vanwege dat laatste zou ik niet te ver van de stad vandaan willen wonen.HiltjeHillegonda schreef: ↑02-06-2025 21:53Je moet kijken naar je levensstijl en naar wat voor woningen je aanspreken.
Ik zou ook graag een hondje willen tzt en dan is midden in de stad wonen ook niet handig trouwens. Iig niet op de plek waar ik nu woon..
Maar wat is het nu geworden / gaat het worden HiltjeHillegonda ? Of ben je er nog niet uit... ? (net als ik haha )
maandag 2 juni 2025 om 22:09
Ik vind de aanwezigheid van een treinstation idd belangrijk !Dala schreef: ↑02-06-2025 22:01Amersfoort misschien of Tiel? Den Bosch is een leuke stad. Maarssen en Bunnik vind ik persoonlijk echt niets...Loenen aan de Vecht is heel mooi maar of je daar iets kunt vinden? Misschien Breukelen of Abcoude?
Ik bedoel trouwens Maarsen dorp (niet het lelijke Maarssen broek) . Ik bedoel dus het oude dorp, waar de Vecht doorheen stroomt..
maandag 2 juni 2025 om 22:10
En het leuke is, als je juist minder hecht aan de voordelen van de stad of een station in de buurt, dan biedt een omgeving daarbuiten ook juist weer andere leuke mogelijkheden, die je juist met het ov niet zo snel bezoekt, maar die wel een mooie gelegenheid bieden voor bijv. een wandeling met óók een lunch daarna. En minder "studentenpubliek".
maandag 2 juni 2025 om 22:15
maandag 2 juni 2025 om 22:16
Maar je bent dan ook moeilijker bereikbaar voor mensen zonder auto. zoals vaak je kind.Dala schreef: ↑02-06-2025 22:10En het leuke is, als je juist minder hecht aan de voordelen van de stad of een station in de buurt, dan biedt een omgeving daarbuiten ook juist weer andere leuke mogelijkheden, die je juist met het ov niet zo snel bezoekt, maar die wel een mooie gelegenheid bieden voor bijv. een wandeling met óók een lunch daarna. En minder "studentenpubliek".
maandag 2 juni 2025 om 22:17
Dat minder 'studentenpubliek' daar verlang ik af en toe eerlijk gezegd ook wel naar.. het wemelt hier van de studenten (ook in de buurt waar ik woon..!)Dala schreef: ↑02-06-2025 22:10En het leuke is, als je juist minder hecht aan de voordelen van de stad of een station in de buurt, dan biedt een omgeving daarbuiten ook juist weer andere leuke mogelijkheden, die je juist met het ov niet zo snel bezoekt, maar die wel een mooie gelegenheid bieden voor bijv. een wandeling met óók een lunch daarna. En minder "studentenpubliek".
maandag 2 juni 2025 om 22:22
Ik heb een tijdje als single in Baarn gewoond. Vlak bij de bossen en vlakbij het treinstation.
Maar niet echt een schouwburg of bioscoop.
Nu woon ik in Gouda, net ff meer een stad. Wel een schouwburg, bioscoop en restaurantjes en je hebt Goudse hout en de Reeuwijkse plassen om lekker te wandelen (of te zwemmen) en het ligt goed centraal qua treinstation en snelweg.
Maar niet echt een schouwburg of bioscoop.
Nu woon ik in Gouda, net ff meer een stad. Wel een schouwburg, bioscoop en restaurantjes en je hebt Goudse hout en de Reeuwijkse plassen om lekker te wandelen (of te zwemmen) en het ligt goed centraal qua treinstation en snelweg.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in