Help! Waar wonen als single 50+
maandag 2 juni 2025 om 20:33
Het duurt niet lang meer voordat dochter het huis uit gaat. Dan wil ik gaan verhuizen want m’n huidige huis vind ik te groot voor mij alleen (en ben ook bang dat het empty nest syndroom me enorm gaat aanvliegen als ik alleen in mijn huis blijf wonen). Maar de grote vraag… waar ga ik dan wonen? Ik woon nu in een grote stad in het midden van het land. Ik heb een flinke overwaarde dus kan wel wat kopen. Maar weet nog niet of ik in deze stad wil blijven (vol jonge mensen..!).. maar waar dan wel.. Zou wel in midden Nederland willen blijven, bijv in een dorp vlakbij de stad Utrecht. Maar ga ik me dan niet eenzaam voelen als single 50 plusser daar vraag ik me af.. Ik wil bijv niet tussen allemaal gezinnen wonen. Het liefst woon ik in gezellig dorp (of evt een leuke buurt in de stad) waar ook aardig wat (single) 50 plussers wonen.. Wie loopt ook tegen dit dilemma aan? En heeft wellicht een goede tip ???
Dank alvast
Dank alvast

chocoladerozijn wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:24
5.77% gewijzigd
maandag 2 juni 2025 om 22:25
Chocoladerozijn schreef: ↑02-06-2025 22:07Ik herken heel erg wat je schrijft. Ik vind snel in de natuur zijn tegenwoordig minstens zo belangrijk als leuke koffietentjes. Al ga ik wel met regelmaat naar de film of het theater. Vanwege dat laatste zou ik niet te ver van de stad vandaan willen wonen.
Ik zou ook graag een hondje willen tzt en dan is midden in de stad wonen ook niet handig trouwens. Iig niet op de plek waar ik nu woon..
Maar wat is het nu geworden / gaat het worden HiltjeHillegonda ? Of ben je er nog niet uit... ? (net als ik haha )
Ik heb geboden op een huis in Vlaardingen, dat naast de metro zat waarmee ik in 15 min in centrum Rotterdam zou staan. Maar iemand anders bood 10 K meer, dus dat werd hem niet. Maar ik check nu dus wel Vlaardingen en Schiedam.
Mijn vrienden in Rotterdam vinden het helemaal niets. Tot ik ze het huis liet zien. En het is voor mij heel simpel: tuurlijk zou ik liever een zelfde soort huis in Kralingen willen maar dat zit er gewoonweg niet in.
Ik wil gewoon graag een tuintje en een fietsenschuurtje in plaats van een balkonnetje op het Noorden. En ik wil vooral heel graag opnieuw een huis gaan inrichten want dat vond ik een van de tofste dingen die ik ooit heb gedaan.
Overigens heb ik nog nooit 'vrienden' gemaakt op straat of bij koffietentjes in de stad of op de sportschool. Nu ik ouder ben en beter in mijn vel zit heb ik wel meer korte vriendelijke praatjes met vreemden maar dat is juist meestal als ik aan het wandelen ben in de natuur (of door dorpjes) en juist niet in de stad.
maandag 2 juni 2025 om 22:33
Als je een hondje wil zou ik daar ook rekening mee houden idd. Een vriendin van mij heeft een grote hond genomen in een appartement midden in de stad. Ze hecht erg aan de stad maar als ik nu inschat hoeveel gebruik ze daar echt van maakt?
Ik gok dat ze 2 keer per maand een hapje eet in de horeca. En ze vindt het lekker om zaterdag over de markt te lopen.
Maar een markt heb je in heel veel plaatsen terwijl ze met die hond minstens 3 keer per dag in de lift staat om dan aangelijnd naar een lullig parkje met losloopstrookje te lopen.
Ze moet het zelf weten, maar ik denk dat voordelen van de stad overschat worden. Maar ik ben natuurlijk niet neutraal.
Ik gok dat ze 2 keer per maand een hapje eet in de horeca. En ze vindt het lekker om zaterdag over de markt te lopen.
Maar een markt heb je in heel veel plaatsen terwijl ze met die hond minstens 3 keer per dag in de lift staat om dan aangelijnd naar een lullig parkje met losloopstrookje te lopen.
Ze moet het zelf weten, maar ik denk dat voordelen van de stad overschat worden. Maar ik ben natuurlijk niet neutraal.
maandag 2 juni 2025 om 22:38
Op mijn stukje straat is de helft van de huizen bewoond door vrouwen alleen, heel grappig is dat. In twee huizen wonen nog eerste bewoners (sinds 1955), nu nog met zijn tweeën, en de rest stellen of gezinnen.
Ik heb daar wel op gelet toen ik hier kwam wonen als alleenstaande ouder, niet allemaal standaard 1,5 verdieners met een Tesla/Opel en een Panda/C1.
Als mijn jongste kind uitvliegt ga ik waarschijnlijk samenwonen. Als dat onverhoopt niet doorgaat, zoek ik een appartement in een complex met diversiteit qua bewoners.
Ik heb daar wel op gelet toen ik hier kwam wonen als alleenstaande ouder, niet allemaal standaard 1,5 verdieners met een Tesla/Opel en een Panda/C1.
Als mijn jongste kind uitvliegt ga ik waarschijnlijk samenwonen. Als dat onverhoopt niet doorgaat, zoek ik een appartement in een complex met diversiteit qua bewoners.
kamillet wijzigde dit bericht op 02-06-2025 22:40
19.00% gewijzigd
maandag 2 juni 2025 om 22:39
Als je echt bejaard bent is het denk ik heerlijk om midden in de stad te wonen en met je wandelstok of rollator naar alles toe te schuivelen. Maar met een beetje je best doen (krachttraining !) ben je tot ver in de 80 mobiel genoeg om te autorijden en elektrisch te fietsen.
Overigens geldt voor mijn natuurliefhebberij dat ik dat ook niet perse dichtbij hoef te hebben. Ik ga voor de afwisseling juist heel veel met de auto naar telkens andere gebieden om daar een halve of hele dag door te brengen en als ik dan aan het eind van de dag weer thuis ben hoeft er dus geen bos meer naast het huis te liggen.
Het is wel fijn om op mijn thuiswerkdag-wandeling-van-een-uur in de zomer een beetje vriendelijke groene route te hebben. Maar dat uurtje per week wil ik ook wel lelijk wandelen als de binnenkant van mijn huis heel erg fijn is.
maandag 2 juni 2025 om 23:00
Ik herken wat je zegt to, niet perse veel contact met de buren en sociaal leven ook vaak met mensen buiten de stad en op afspraak.
Ik zeg altijd dat ik overal kan wonen, mits bepaalde bandbreedte qua locatie ivm kinderen /vrienden.
Ik zou gewoon huizen gaan kijken, ms niet gelijk bezichtigen maar wel langsrijden. Sfeer proeven. Ms mensen spreken. En vooral kijken of er dingen zijn die je wilt gaan doen, nu of later. Sport of andere hobbies.
Ik zeg altijd dat ik overal kan wonen, mits bepaalde bandbreedte qua locatie ivm kinderen /vrienden.
Ik zou gewoon huizen gaan kijken, ms niet gelijk bezichtigen maar wel langsrijden. Sfeer proeven. Ms mensen spreken. En vooral kijken of er dingen zijn die je wilt gaan doen, nu of later. Sport of andere hobbies.
maandag 2 juni 2025 om 23:15
Oh ja, ik ben juist iemand die graag drukke terrassen en cafés om me heen heeft. Even mezelf uitlaten, lekker onder de mensen. Uit eten geef ik inderdaad weinig om. Ik sport ook veel, maar ben vooral een duurloper, en met een half uurtje ben je meestal eigenlijk al in een bos of park, of je rent lekker langs een riviertje. En alles lekker lang van vroeg tot laat open, of het nou een pakketpunt is, of een sportschool, avondwinkel.HiltjeHillegonda schreef: ↑02-06-2025 22:39Als je echt bejaard bent is het denk ik heerlijk om midden in de stad te wonen en met je wandelstok of rollator naar alles toe te schuivelen. Maar met een beetje je best doen (krachttraining !) ben je tot ver in de 80 mobiel genoeg om te autorijden en elektrisch te fietsen.
Overigens geldt voor mijn natuurliefhebberij dat ik dat ook niet perse dichtbij hoef te hebben. Ik ga voor de afwisseling juist heel veel met de auto naar telkens andere gebieden om daar een halve of hele dag door te brengen en als ik dan aan het eind van de dag weer thuis ben hoeft er dus geen bos meer naast het huis te liggen.
Het is wel fijn om op mijn thuiswerkdag-wandeling-van-een-uur in de zomer een beetje vriendelijke groene route te hebben. Maar dat uurtje per week wil ik ook wel lelijk wandelen als de binnenkant van mijn huis heel erg fijn is.
Is inderdaad maar net wat je voorkeur heeft, ga je je woonplaats uit om de natuur op te zoeken, of juist om naar de stad te gaan.
Ik hoop in geen geval 80 te worden, dus daar is het me niet om te doen. Maar ja, dat heb je niet voor het zeggen.
maandag 2 juni 2025 om 23:19
Nou, de markt verschilt nogal van plaats tot plaats. Als dat iets is waar iemand om geeft, maakt het best wel uit waar je naar de markt gaat. Vooral als het je om wat meer etnische ingrediënten gaat.HiltjeHillegonda schreef: ↑02-06-2025 22:33Als je een hondje wil zou ik daar ook rekening mee houden idd. Een vriendin van mij heeft een grote hond genomen in een appartement midden in de stad. Ze hecht erg aan de stad maar als ik nu inschat hoeveel gebruik ze daar echt van maakt?
maandag 2 juni 2025 om 23:44
Ik woon in een 50+ hofje in de stad. Ik vind het heerlijk omdat ik chronisch ziek ben en niet ver kan reizen. Het ziekenhuis is dichtbij. We hebben een prachtige binnentuin die door de verhuurder wordt onderhouden. En een klein eigen tuintje. Ik zit overal dichtbij. Er zijn ook nadelen: ik woon in een rustige straat maar die kan soms ook druk zijn met bezorgbusjes, en iedereen is altijd aan het verbouwen. In een dorp zou ik alleen gaan wonen als ik een auto had. Ik mis wel de natuur.
dinsdag 3 juni 2025 om 00:33
Driebergen zit vol met actieve mensen die van alles organiseren. Ik kan de maandelijkse disco in het cultuurcentrum van harte aanbevelen
. Er is veel leuk aan Driebergen.
Het is wel echt een dorp, en er is een sterke antroposofische vibe, als je daar niet tegen kunt moet je het niet doen. En wat betreft station Driebergen-Zeist: dat ligt noch in Driebergen, noch in Zeist.

Het is wel echt een dorp, en er is een sterke antroposofische vibe, als je daar niet tegen kunt moet je het niet doen. En wat betreft station Driebergen-Zeist: dat ligt noch in Driebergen, noch in Zeist.
dinsdag 3 juni 2025 om 00:40
Oh ja en Zeist is echt een bejaardenstad/dorp. Er is een ziekenhuis, dat kan handig zijn, hoewel dat ziekenhuis ook vestigingen heeft in Utrecht en Doorn en je in de praktijk als patient van hot naar her gestuurd wordt tussen de verschillende vestigingen. Er is dus geen station (want station Driebergen/Zeist ligt niet in Zeist), maar de busverbindingen met Utrecht zijn wel heel goed, snel en ze gaan vaak.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:01
dinsdag 3 juni 2025 om 09:09
Ik denk dat dit zo persoonlijk is dat het moeilijk is om advies te geven. Ik zie de meeste mensen toch vooral reageren vanuit wat zijzelf belangrijk vinden. En dat wisselt.
@Kweepeer ik heb ruim 10 jaar in Zeist gewoond en ik snap niet wat je bedoelt met bejaardenstad. Hoe dat zo? Er is echt geen leegloop van jongeren zoals in krimpregio's of zo. Gewoon alle leeftijden. Ik vond het er prima wonen, maar er zijn natuurlijk veel meer prima plekken.
@Kweepeer ik heb ruim 10 jaar in Zeist gewoond en ik snap niet wat je bedoelt met bejaardenstad. Hoe dat zo? Er is echt geen leegloop van jongeren zoals in krimpregio's of zo. Gewoon alle leeftijden. Ik vond het er prima wonen, maar er zijn natuurlijk veel meer prima plekken.
dinsdag 3 juni 2025 om 09:21
Ah een Drieberger (heet dat zo?)kweepeer schreef: ↑03-06-2025 00:40Oh ja en Zeist is echt een bejaardenstad/dorp. Er is een ziekenhuis, dat kan handig zijn, hoewel dat ziekenhuis ook vestigingen heeft in Utrecht en Doorn en je in de praktijk als patient van hot naar her gestuurd wordt tussen de verschillende vestigingen. Er is dus geen station (want station Driebergen/Zeist ligt niet in Zeist), maar de busverbindingen met Utrecht zijn wel heel goed, snel en ze gaan vaak.

dinsdag 3 juni 2025 om 09:22
Vivamensje schreef: ↑02-06-2025 23:44Ik woon in een 50+ hofje in de stad. Ik vind het heerlijk omdat ik chronisch ziek ben en niet ver kan reizen. Het ziekenhuis is dichtbij. We hebben een prachtige binnentuin die door de verhuurder wordt onderhouden. En een klein eigen tuintje. Ik zit overal dichtbij. Er zijn ook nadelen: ik woon in een rustige straat maar die kan soms ook druk zijn met bezorgbusjes, en iedereen is altijd aan het verbouwen. In een dorp zou ik alleen gaan wonen als ik een auto had. Ik mis wel de natuur.
Dat klinkt wel goed Vivamensje!
dinsdag 3 juni 2025 om 09:23
HiltjeHillegonda schreef: ↑02-06-2025 22:25Ik heb geboden op een huis in Vlaardingen, dat naast de metro zat waarmee ik in 15 min in centrum Rotterdam zou staan. Maar iemand anders bood 10 K meer, dus dat werd hem niet. Maar ik check nu dus wel Vlaardingen en Schiedam.
Mijn vrienden in Rotterdam vinden het helemaal niets. Tot ik ze het huis liet zien. En het is voor mij heel simpel: tuurlijk zou ik liever een zelfde soort huis in Kralingen willen maar dat zit er gewoonweg niet in.
Ik wil gewoon graag een tuintje en een fietsenschuurtje in plaats van een balkonnetje op het Noorden. En ik wil vooral heel graag opnieuw een huis gaan inrichten want dat vond ik een van de tofste dingen die ik ooit heb gedaan.
Overigens heb ik nog nooit 'vrienden' gemaakt op straat of bij koffietentjes in de stad of op de sportschool. Nu ik ouder ben en beter in mijn vel zit heb ik wel meer korte vriendelijke praatjes met vreemden maar dat is juist meestal als ik aan het wandelen ben in de natuur (of door dorpjes) en juist niet in de stad.
Jammer dat het huis in Vlaardingen niet is doorgegaan! Hopelijk zie je snel iets anders leuks!
dinsdag 3 juni 2025 om 11:05
To ga eens kijken op de website van de knarrenhof. Dat is een landelijk opkomende woonvorm voor actieve en sociale 45+ ers. Het is geen woongroep en ook geen bejaardensoos. Mensen hebben hun eigen huur of koopwoning en krijgen vooraf een gesprek om te kijken of ze passen binnen het concept. Vaak is er een gemeenschappelijke tuin en ruimte voor hobby's, evenementen en gezelligheid. Maar geen verplichtingen.
Je hebt ze door het hele land. Die in mijn buurt is erg populair en zat snel vol. Met een zeer diverse bewonersgroep. Dat zijn echt actieve mensen die bijvoorbeeld nog werken of vrijwilligerswerk doen.
Mijn collega vereenzaamde een beetje in haar prachtige huisje in de stad. Tussen de gezinnen en tweeverdieners. Niemand had ooit tijd. Nu woont ze in zo'n hof en dat bevalt haar heel goed. Ze heeft een eigen huis met eigen voorzieningen. Maar kan ook (vrijblijvend) aansluiten bij activiteiten, zelf iets bedenken. En in haar geval gaat ze nu samen met een buurvrouw iedere zaterdag naar de markt. En werkt maandelijks in de tuin. Ieder kwartaal is er een gezamenlijke maaltijd (zomer bbq, kerstborrel, lente maaltijd etc). Verzorgd door buren die dat leuk vinden. Maar er moet dus niets.
Je hebt ze door het hele land. Die in mijn buurt is erg populair en zat snel vol. Met een zeer diverse bewonersgroep. Dat zijn echt actieve mensen die bijvoorbeeld nog werken of vrijwilligerswerk doen.
Mijn collega vereenzaamde een beetje in haar prachtige huisje in de stad. Tussen de gezinnen en tweeverdieners. Niemand had ooit tijd. Nu woont ze in zo'n hof en dat bevalt haar heel goed. Ze heeft een eigen huis met eigen voorzieningen. Maar kan ook (vrijblijvend) aansluiten bij activiteiten, zelf iets bedenken. En in haar geval gaat ze nu samen met een buurvrouw iedere zaterdag naar de markt. En werkt maandelijks in de tuin. Ieder kwartaal is er een gezamenlijke maaltijd (zomer bbq, kerstborrel, lente maaltijd etc). Verzorgd door buren die dat leuk vinden. Maar er moet dus niets.
dinsdag 3 juni 2025 om 11:11
Dat is toch zo persoonlijk als wat? Zelf woon ik in een kleinere stad, in het oude centrum. Om de hoek beginnen de terrasjes en binnen 2 minuten lopen ben ik in de Hema. Niet dat ik elke dag op het terras zit maar ik kan er van genieten om er gewoon langs te lopen. Een beetje reuring vind ik wel fijn.
Zelf zou ik nooit in een dorp willen wonen, of in een buitenwijk van een stad. Ik vind het fijn dat alles wat ik nodig heb op loopafstand zit. Bovendien heb ik hier inmiddels ook een leuk netwerk opgebouwd. Gewoon van mensen die ik vaak hier in de straat tegen kwam of op de sportschool.
Zelf zou ik nooit in een dorp willen wonen, of in een buitenwijk van een stad. Ik vind het fijn dat alles wat ik nodig heb op loopafstand zit. Bovendien heb ik hier inmiddels ook een leuk netwerk opgebouwd. Gewoon van mensen die ik vaak hier in de straat tegen kwam of op de sportschool.
dinsdag 3 juni 2025 om 11:59
Een knarrenhof zou me ook te ver gaan, maar ik heb dan ook geen behoefte aan burencontact voor sociale activiteiten. Groeten, een vriendelijk praatje op straat, prima.
Maar ik hoef niet bij mijn buren op de koffie. Sterker nog, ik zeg altijd, liever een verre vriend dan een goede buur. Ik houd het graag een beetje zakelijk met mijn buurtjes.
Is allemaal heel persoonlijk inderdaad.
Maar ik hoef niet bij mijn buren op de koffie. Sterker nog, ik zeg altijd, liever een verre vriend dan een goede buur. Ik houd het graag een beetje zakelijk met mijn buurtjes.
dinsdag 3 juni 2025 om 12:28
Als je liever op jezelf bent en geen of minimale sociale contacten wilt is zoiets ook niets voor jou. Maar veel mensen willen wel iets meer dan alleen een keer groeten. Met name in steden leven mensen vaak erg op zichzelf en anoniem. En als nieuwkomer kom je niet zomaar met nieuwe mensen in contact. Zeker als je geen kinderen of partner hebt. Vriendschappen zijn al jarenlang gevormd. Ik lees dat to wel sociaal is en graag mensen ontmoet. Dan is dit wellicht een optie.pina schreef: ↑03-06-2025 11:59Een knarrenhof zou me ook te ver gaan, maar ik heb dan ook geen behoefte aan burencontact voor sociale activiteiten. Groeten, een vriendelijk praatje op straat, prima.
Ik heb een tijdje op een prachtige locatie in een grote stad gewoond. Nu had ik genoeg externe contacten. Maar mijn buren leefden volledig langs elkaar heen, waren opeens vertrokken of hadden echt genoeg aan hun eigen levens. Totaal geen contact. Dan kan je dus best vereenzamen (wat tegenwoordig een bekend maatschappelijk probleem is).
dinsdag 3 juni 2025 om 12:33
Oh zeker.evelien2010 schreef: ↑03-06-2025 12:28Als je liever op jezelf bent en geen of minimale sociale contacten wilt is zoiets ook niets voor jou. Maar veel mensen willen wel iets meer dan alleen een keer groeten. Met name in steden leven mensen vaak erg op zichzelf en anoniem. En als nieuwkomer kom je niet zomaar met nieuwe mensen in contact. Zeker als je geen kinderen of partner hebt. Vriendschappen zijn al jarenlang gevormd. Ik lees dat to wel sociaal is en graag mensen ontmoet. Dan is dit wellicht een optie.
Ik heb een tijdje op een prachtige locatie in een grote stad gewoond. Nu had ik genoeg externe contacten. Maar mijn buren leefden volledig langs elkaar heen, waren opeens vertrokken of hadden echt genoeg aan hun eigen levens. Totaal geen contact. Dan kan je dus best vereenzamen (wat tegenwoordig een bekend maatschappelijk probleem is).
Heb zelf te vaak dit soort dingen zien klappen, het begint vaak leuk en dan gaat er toch wat mis en dan zit je klem. Ik houd het liever neutraal met de mensen waar ik naast woon. En het maakt je sociaal ook afhankelijk, je moet het maar net treffen en verhuist iemand, dan zit je ineens zonder je directe contacten. Je vrienden heb je voor het leven, buren niet.
Maar goed, de knarrenhofjes hier zijn echt wel vooral oudere dames, dus dat is wel iets om op te letten.
dinsdag 3 juni 2025 om 17:55
Dat is een goede tip idd ga ik eens doen.Emmely schreef: ↑02-06-2025 23:00Ik herken wat je zegt to, niet perse veel contact met de buren en sociaal leven ook vaak met mensen buiten de stad en op afspraak.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in