Help, wat is er met mijn hond?!

07-12-2010 17:57 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Eerder goede adviezen hier gelezen wat betreft huisdieren, ik hoop dat iemand hier weet wat dit kan zijn.

Ik heb een 4 jarige labrador/ collie kruising. Schat van een beest, heb haar van 1.5 jaar. Ze heeft meerdere huizen gehad, nooit een echt thuis, was bang van mannen dus zal iets zijn voorgevallen "vroeger".

Het heeft lang geduurd maar nu is ze naar andere honden toe een stuk dominanter en veel minder onzeker.

Wel volgt ze mij en vriend overal, maar alleen blijven is altijd goed gegaan en alleen slapen ook.

Ze slaapt normaal gesproken in de huiskamer op de bank op haar dekentje of in haar mand, wat ze wilt. Af en toe in het weekend mag ze gezellig in bed (tjah heeft vriend liever niet maar toch).

Dat is vorige week een paar keer gebeurd.

Afgelopen nacht, ik lag er al een tijdje in en vriend ook, hoorde ik haar janken en piepen en sprong ze tegen de deur aan en probeerde hem open te maken. Vriend gaan kijken en toen was ze helemaal aan het hijgen , tong hing eruit aan de zijkant en een hartslag van heel hoog!

Haar deken lag aan de andere kant van de kamer (die ligt altijd op de bank) en ze is daar waarschijnlijk eerst heen gelopen.

Gevraagd laat kijken wat er is, keek ze steeds naar de deur (?) en ging aan mijn voeten liggen als in, ik blijf bij je.

We kregen haar niet rustig zijn toen een einde gaan lopen en weer geprobeerd, zij in de huiskamer wij naar bed. Ze bleef rond lopen voor de deur en weer begin het hijgen.

Uit pure noodzaak om toch slaap te krijgen in bed genomen, fout ik weet het!

Ze sliep direct als een roosje.

Maak me toch zorgen, verder eet en drinkt ze normaal speelt ook alleen waarom deed ze zo? Aan die deur zitten en zo janken, heeft ze nog nooit gedaan.

Een nachtmerrie, iets gehoord? Een geest, alles passeert mijn gedachten. Of aanstel omdat ze gewoon bij ons wilt liggen?

Vanavond gaat ze gewoon op de bank, maar wellicht herkent iemand dit en heeft een goede tip?

Bedankt alvast.
quote:theeleutertje schreef op 07 december 2010 @ 18:31:

Ze is wel een aandachtstrekker hoor, vraagt altijd volle aandacht van iedereen en ja, een tikkeltje verwend ahum.. Daarom is die optie ook bij me opgekomen.

Ga er van uit dat ze geschrokken is (doet ze al als er een kerstbal uit de boom valt )

Maar als ze begint te piepen, gewoon negeren of terug naar de plaats sturen?

Terug naar haar plaats sturen en als ze dat niet snapt, haar er naartoe brengen. Met negeren zal ze het niet gaan begrijpen.

Laat haar zien wat haar slaapplaats is.

Ik denk echt dat ze -zeker gezien haar geschiedenis- ergens van geschrokken is en jullie opzocht omdat jullie veiligheid bieden.

Editje: je zegt dat ze wel speels, levendig was en gewoon gegeten en gedronken heeft, dus ik denk echt dat er fysiek niets met haar aan de hand is. Hou haar gedrag echter maar wel even in de gaten. Als ze wel iets mankeert, dan zul je het snel genoeg merken.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Precies, stel dat het schrikken was en ze zocht jullie veiligheid, dan doe je het echt helemaal verkeerd om haar dan te straffen. Let dus goed op wanneer het aandachttrekken is en wanneer niet.
quote:theeleutertje schreef op 07 december 2010 @ 18:31:

Ze is wel een aandachtstrekker hoor, vraagt altijd volle aandacht van iedereen en ja, een tikkeltje verwend ahum.. Daarom is die optie ook bij me opgekomen.

Ga er van uit dat ze geschrokken is (doet ze al als er een kerstbal uit de boom valt )

Maar als ze begint te piepen, gewoon negeren of terug naar de plaats sturen?Negeren en niet aanhalen. Geen angst belonen.
quote:iris1969 schreef op 07 december 2010 @ 18:40:

Precies, stel dat het schrikken was en ze zocht jullie veiligheid, dan doe je het echt helemaal verkeerd om haar dan te straffen. Let dus goed op wanneer het aandachttrekken is en wanneer niet.

Zou wel toevallig zijn als ze vanavond weer ergens van schrikt.

Ergo, als ze vanavond weer staat te zeuren voor die deur, dan kun je haar dus gewoon terugsturen, want dan is het aanstellerij.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:iris1969 schreef op 07 december 2010 @ 18:24:

[...]

Dit heeft werkelijk niets met manipuleren te maken. Hij is óf ziek óf hij is geschrokken van iets.Wat mij betreft heeft een hond die in bed beland, terwijl de 'regel' is dat hij niet in bed slaapt, altijd gemanipuleerd
quote:Guinevieve schreef op 07 december 2010 @ 18:45:

[...]

Negeren en niet aanhalen. Geen angst belonen.Dan straf je haar dus (dat heet negatieve correctie) en aangezien ze natuurlijk gedrag vertoont (namelijk bang zijn) is dat zinloos.
Vermoedelijk heeft ze iets gehoord waar ze heel bang van werd, misschien een rotje. Ze heeft eerst geprobeerd om onder haar deken te kruipen en daarna is ze met die deken over haar rug naar de hoek van de kamer gevlucht.

Je moet overigens een hond nooit bij je laten slapen. Zoiets doet een ware leider niet.
quote:Guinevieve schreef op 07 december 2010 @ 18:48:

[...]

Wat mij betreft heeft een hond die in bed beland, terwijl de 'regel' is dat hij niet in bed slaapt, altijd gemanipuleerd Ja dat bedgedeelte is gemanipuleerd, ik bedoel het hijgen/hoge hartslag-gedeelte.
quote:Groll schreef op 07 december 2010 @ 18:48:

Vermoedelijk heeft ze iets gehoord waar ze heel bang van werd, misschien een rotje. Ze heeft eerst geprobeerd om onder haar deken te kruipen en daarna is ze met die deken over haar rug naar de hoek van de kamer gevlucht.

Je moet overigens een hond nooit bij je laten slapen. Zoiets doet een ware leider niet.Helemaal eens met het eerste, maar niet met het tweede. Een mens is geen leiders zoals een alfo-hond en hij kan zijn huisdier dus een gunst verlenen. Alleen moet je dan wel duidelijk zijn wat mag en wanneer het mag op een manier die een hond snapt.
quote:iris1969 schreef op 07 december 2010 @ 18:48:

[...]

Dan straf je haar dus (dat heet negatieve correctie) en aangezien ze natuurlijk gedrag vertoont (namelijk bang zijn) is dat zinloos.

Angst is natuurlijk gedrag. Maar honden leven niet in de natuur, ze zijn gedomesticeerd. Veel angst is irreëel, dat moet je niet gaan belonen. Wat gebeurd er met jouw hond als ie met elke uiting van angst een aai over zijn bol krijgt?

Het word een angstig hoopje hond.

Waar die hond van geschrokken is is een raadsel, wellicht inderdaad een rotje. Maar dat is dan dus een onterecht angst. Want het rotje kan hem geen kwaad doen. Dus het hoeft niet bevestigd te worden.
*poef*
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 10-12-2010 21:37
Reden: discriminerende/provocerende posting verwijderd
% gewijzigd
quote:Groll schreef op 07 december 2010 @ 19:00:

Een hond, net als een islamiet, kent slechts twee soorten gedrag: onderwerpen of onderworpen zijn. Hij begrijpt het gelijkheidsbeginsel niet

Jammer anders had je met hem een boom op kunnen zetten over schuld & boete.Dit vind ik erg ongepast en is voor mij reden geweest om het toverstafje te gebruiken.
quote:Guinevieve schreef op 07 december 2010 @ 18:56:

[...]

Angst is natuurlijk gedrag. Maar honden leven niet in de natuur, ze zijn gedomesticeerd. Veel angst is irreëel, dat moet je niet gaan belonen. Wat gebeurd er met jouw hond als ie met elke uiting van angst een aai over zijn bol krijgt?

Het word een angstig hoopje hond.

Waar die hond van geschrokken is is een raadsel, wellicht inderdaad een rotje. Maar dat is dan dus een onterecht angst. Want het rotje kan hem geen kwaad doen. Dus het hoeft niet bevestigd te worden.Ik heb het dan ook niet over belonen door aaien, maar over negeren. Ik ben daar geen voorstander van en wijs hem dus gewoon duidelijk terug naar zijn slaapplek.
quote:iris1969 schreef op 07 december 2010 @ 19:03:

[...]

Ik heb het dan ook niet over belonen door aaien, maar over negeren. Ik ben daar geen voorstander van en wijs hem dus gewoon duidelijk terug naar zijn slaapplek.

Je wijst hem terug naar zijn slaapplek. En die slaapplek is...zijn mand? Is dat niet dezelfde plek die je ook aanwijst als hij stout is geweest?

Dat lijkt me nogal verwarrend.
Ik hoop dat het niet nodig is vanavond, maar als dan zal ik haar zeggen dat ze moet slapen, dat is bij haar het dekentje op de bank (de mand is inderdaad voor straf) , dat is bij ons wel verdeeld dus het is niet zo dat haar slaapplek de strafplek is.
quote:Zoomix schreef op 07 december 2010 @ 18:21:

[...]

Wat een raar advies. Ik vind TO's beschrijving wel iets anders overkomen dan dat de hond zijn zin wil krijgen. Nogmaals, bij rare vage klachten (en dat is in dit geval dus) ALTIJD eerst een deskundige raadplegen, en dat is in dit geval een dierenarts.

De hond sliep gelijk als een roosje toen ze bij de baasjes in bed lag..............

Als ze daadwerkelijk iets lichamelijks had gemankeerd sliep ze dan ook niet gelijk.

Voor elke scheet hoef je niet naar een dierenarts; als een kind een keer hoest ren je toch ook niet gelijk naar een huisarts?

Ik heb zelf jarenlang een hond en net zoals bij mensen moet je inschatten (soms in overleg met je DA) wanneer een consult nodig is maar dit zou voor mij geen reden zijn om naar de DA te hollen. Ik heb onlangs nog meegemaakt welke trucs onze hond uithaalde om in Center Parcs op onze bedden te kunnen liggen.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
quote:arrasje schreef op 07 december 2010 @ 19:14:

[...]

De hond sliep gelijk als een roosje toen ze bij de baasjes in bed lag..............

Als ze daadwerkelijk iets lichamelijks had gemankeerd sliep ze dan ook niet gelijk.

Voor elke scheet hoef je niet naar een dierenarts; als een kind een keer hoest ren je toch ook niet gelijk naar een huisarts?

Ik heb zelf jarenlang een hond en net zoals bij mensen moet je inschatten (soms in overleg met je DA) wanneer een consult nodig is maar dit zou voor mij geen reden zijn om naar de DA te hollen. Ik heb onlangs nog meegemaakt welke trucs onze hond uithaalde om in Center Parcs op onze bedden te kunnen liggen.

Nu ben ik stiekem wel heel erg nieuwsgierig haha!

Overigens hadden we het er net over en ze sloop de laatste tijd vaker naar de slaapkamer als wij tanden aan het poetsen waren, heel stiekem dus!
quote:Guinevieve schreef op 07 december 2010 @ 19:08:

[...]

Je wijst hem terug naar zijn slaapplek. En die slaapplek is...zijn mand? Is dat niet dezelfde plek die je ook aanwijst als hij stout is geweest?

Dat lijkt me nogal verwarrend.Nee, want om te straffen zou ik hem nooit naar zijn mand sturen. Daar slaapt hij.
Ben ik nou trouwens de enige die de opmerking van Groll (19.00 uur) zo ongepast vind?
quote:Guinevieve schreef op 07 december 2010 @ 19:24:

Ben ik nou trouwens de enige die de opmerking van Groll (19.00 uur) zo ongepast vind?Een verdwaalde P V V stemmer die op de verkeerde topic zit.Die kan je het beste negeren, komt niks zinnigs uit.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
quote:arrasje schreef op 07 december 2010 @ 19:29:

[...]

Een verdwaalde P V V stemmer die op de verkeerde topic zit.Die kan je het beste negeren, komt niks zinnigs uit.Je hebt ongetwijfeld gelijk, zucht.
Negeren is het recht van de alfa leider...

Las ik van de week nog in "Opvoeden zonder training"
quote:casey schreef op 07 december 2010 @ 19:43:

Negeren is het recht van de alfa leider...

Las ik van de week nog in "Opvoeden zonder training"In de nieuwste stroming op Hondentraingebied gaat men er vanuit dat de mens geen Alfa-leider is zoals een hond. De mens staat als het ware naast zijn hond en de hond accepteert dat.

Ik volg die stroming bij het trainen van honden.
Mijn hond heeft epileptische aanvallen en de dingen die jij beschrijft heeft hij ook.

Na een epileptische aanval wordt hij pas rustig als ik in de buurt ben,mijn zonen krijgen hem ook niet rustig.

Het is pas goed als ik naast hem zit of lig....eerder niet.

Dus om nou maar meteen over verwennen en manipuleren te beginnen?

Mijn hond zijn hartslag gaat pas omlaag als ik thuis ben.........

Zou het dus toch goed in de gaten houden de komende tijd...
Ik ook Iris. Maar ik doe dat eigenlijk een beetje met al mijn dieren. Ik wil niet "de baas spelen".

Ik denk dat de hond een nachtmerrie heeft gehad. Ik weet dat honden dromen, ik hoor ze namelijk vaak piepen en blaffen in hun slaap. Ik heb me ook vaak afgevraagd of ze angsten hebben en wat dat dan voor angsten zijn. Wat speelt er in een nachtmerrie van een hond? Wordt hij aangevallen of alleen gelaten?

Ik weet dat op het moment dat je een hond troost op het moment dat hij bang is, dat hij het begrip "troosten" niet zal begrijpen. Hij zal slechts zien dat hij positieve aandacht krijgt bij een negatieve situatie. Hij zal bevestigd zien dat zijn reactie de juiste was: bang zijn.

Troosten werkt dus niet. Negeren werkt dan veel beter. Heeft niets met alfa te maken, maar ik denk dat het het beste is wat je kunt doen.

In het verhaal van de topicstarter echter, was de hond wel heel erg overstuur. En dan zou ik de hond niet zozeer getroost hebben maar wel mee naar boven hebben genomen zodat hij niet meer alleen is en zich veilig voelt.

Ik ben daar ook niet moeilijk in. Al onze drie honden slapen bij ons op de slaapkamer. Ze voelen zich daar veilig bij. Het zijn honden, die slapen graag in "roedelverband". En wij (d.w.z. mijn vriend en ik) vormen samen met de honden een roedel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven