Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb platte dopluis op mijn arturiums!
:(

Door hun schildje werkt spiritus en zeep niet, dus heb maar gif gekocht. Op mijn pannenkoekenplant zaten ze ook, die gelijk maar in de kliko gegooid. Ik had vorige week net gestekt en daar zit niks op. Die voor de zekerheid een halve dag onder water gezet, dan stikken ze blijkbaar.

Die arturiums staan in quarantaine op dr slaapkamer. Die wil ik niet kwijt, zijn van mijn overleden oma geweest.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic!

Ik ben ook een klein plantenhoekje aan het opbouwen :-) Helaas wel in een wat donkere hoek dus ik zoek een groeilamp of kweeklamp. Nu zijn dat helaas best lelijke dingen zie ik op internet en wat er wel leuk uitziet is erg duur.

In de hoek van mijn plantenhoek staat een Dracaena Massangeana van ongeveer 2 meter hoog, daarnaast een bamboetafeltje met daar op een plant die ik laatst bij de Intratuin heb gekocht, en Begonia Maculata in een okergele pot. Ik wil er nog een paar planten in verschillende hoogtes en groottes bij, een bananenboompje en en pannenkoekplantje kunnen niet ontbreken natuurlijk!

Buiten staan ook nog twee planten die voor de herfst naar binnen moeten, eentje daarvan in een macraméhanger. Wat me ook nog leukt lijkt is een wandkleed van macramé waar je potjes met planten in kunt zetten. Daarvan heb ik laatst een foto gezien maar kan ik helaas niet meer vinden, laat staan dat ik weet waar ik die kan kopen.

Ik heb al lang plaatjesrechten maar het is me nooit gelukt een foto hier te plaatsen maar wanneer mijn hoekje af is zal ik een foto plaatsen.

Mocht iemand goed tips hebben voor een groei/kweeklamp die mooi en betaalbaar is dan hoor ik het graag!
louise1 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 17:58
Reden: Weet nu hoe mijn plantje heet.
3.23% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
@muntje,ahrgh, wat naar! Word gek van die beestjes, had nooit wat en dit jaar al spint, trips en nu luizen gehad. Kan komen doordat de plantje niet ideaal verzorgd worden dus vatbaarder voor beestjes. Ik was nooit zo consequent met bijvoeden dus dat ga ik nu maar oppakken. Volgens mij moet je dopluis verwijderen met een wattenstaafje met spiritus ofzo. Hopelijk gaan ze het halen!

@louise, zit met hetzelfde nu, heb best een donker huis. Ikea heeft niet al te dure lampen maar die zijn gewoon niet zo mooi. Ben aan't bedenken hoe ik dat ga doen en waar. Want van de herfst tot lente is er amper licht in de huiskamer.
Alle reacties Link kopieren
Frambozen schreef:
01-09-2018 08:40
Yucca is een hele andere plant dan de Olifantspoot. ;-)

Roxy ik heb zelf mijn olifantspoot met alleen aarde in een pot gedaan. Dat is nu bijna 10 jaar geleden en hij doet het nog steeds erg goed. De enige keer dat hij een nieuwe pot kreeg was toen mijn vorige kat lekker met de sprieten zat te spelen en hem vervolgens met pot en al van de standaard eraf trok. :facepalm: :P

Hier ook fan van vintage, kringloop en marktjes. Maar gebaksborden onder de potten had ik nog niet aan gedacht, ook een leuk idee! Al heb ik wel een mengelmoes aan potten dus geen idee of dat leuk wordt.
Ohja de Beaucarnea. Ik dacht dat ze de Yucca Elephantipes bedoelde.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Leuk modern plantje is de Muehlenbeckia. Dunne takjes en een wolk van blaadjes, voor binnen én buiten. Voor als je een aparte pot wil accentueren met een toef speelse blaadjes. Deze mag je niet vergeten om water te geven want anders blijf je blaadjes opvegen. Maar hij is sterk.

https://d16wp86s16nsnf.cloudfront.net/s ... 0048_1.jpg
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet zoveel aparte planten. Veel varens maar als de verwarming aangaat zullen die wel minder mooi worden.

Maar dan kan ik weer wat nieuws nemen, snappie? :proud:

Peperomia (ik heb de gewone, de Obtusifolia) doet het hier het beste op de grond of een laag standaardje. Ze willen graag schaduw en licht van bovenaf. Voor het raam overleven ze wel maar ze gaan pas groeien een eindje naar binnen in de kamer. Pannenkoekplant wil ongeveer hetzelfde maar iets meer licht. Ze kunnen hier allemaal goed tegen een droge aarde dus ik voel telkens met mijn vingertje en als de aarde nog vochtig voelt dan sla ik ze over. Als ze droog zijn krijgen ze weer een flinke scheut en daar doen ze lang mee.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Een lief plantje is ook de turtle vine; de Callisia. Lijkt op de Muehlenbeckia. Die laatste wordt in veel plantenstukken verwerkt maar de Callisia ziet er nog wat sterker uit dan de Muehlenbeckia.

https://2.bp.blogspot.com/-xFp676nKu20/ ... icture.JPG

Kwestie van smaak natuurlijk; ik hou wat meer van "gewoon".
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
18-09-2018 17:59
Ik heb op mijn werk nu ook de planten onder mijn hoede. Het zijn er veeeeeel. Eén collega heeft haar eigen planten en verzorgde die ook zelf maar ze vroeg of ik het vanaf nu wil doen omdat ze soms een tijdje extern werkt :heart:

Zag nog een mooie plant daar die ik wel wil stekken. Ik denk een peperomia. Even kijken of er een takje af kan zonder dat het er raar uitziet. Thuis mijn stekken van de tradescantia in de grond gezet, ben benieuwd. Over een tijdje krijgt iedereen een plant voor zijn verjaardag ;-)
Tradescantia gaat heel makkelijk maar je moet heel veel stekken in een potje zetten voor een mooi plantje.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
louise1 schreef:
20-09-2018 15:53
Wat een leuk topic!

Ik ben ook een klein plantenhoekje aan het opbouwen :-) Helaas wel in een wat donkere hoek dus ik zoek een groeilamp of kweeklamp. Nu zijn dat helaas best lelijke dingen zie ik op internet en wat er wel leuk uitziet is erg duur.


Mocht iemand goed tips hebben voor een groei/kweeklamp die mooi en betaalbaar is dan hoor ik het graag!
Onder de tafellamp doen ze het best vaak goed. Maar in gewoon donkere hoekjes houden ze het ook best lang uit. Ik zou ze voorlopig in het oorspronkelijke potje laten staan; dan hoeven ze geen nieuwe wortels te maken en kunnen ze met weinig licht toe. Veel planten blijven best lang mooi in onmogelijke hoekjes. Moet je natuurlijk geen plant nemen van E 40.

Een gewone LEDlamp is prima. Je hebt ze dimbaar.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
22-09-2018 11:58
Onder de tafellamp doen ze het best vaak goed. Maar in gewoon donkere hoekjes houden ze het ook best lang uit. Ik zou ze voorlopig in het oorspronkelijke potje laten staan; dan hoeven ze geen nieuwe wortels te maken en kunnen ze met weinig licht toe. Veel planten blijven best lang mooi in onmogelijke hoekjes. Moet je natuurlijk geen plant nemen van E 40.

Een gewone LEDlamp is prima. Je hebt ze dimbaar.
Als je echt een donkere hoek hebt is een tafellamp oid niet genoeg. In een groeilamp zit 'daglicht'. Zonder daglicht doen planten het niet of slecht. Zelfs voor m'n varens is die plek te donker zonder groeilampje.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic! Ik heb geen enorme urban jungle, maar wel +-30 planten. Een huis zonder planten vind ik vaak zo saai! Driekwart van de planten zijn stekjes. Ik ben erg trots op mijn hertshoornvaren (is begonnen als een klein plantje, maar groeit als een malle), parachuteplant en Begonia Rex-variant!

Mijn parachuteplant en siernetel staan nu in bloei.
@koettie, ben vanochtend aan de slag gegaan met wattenstaafje en spiritus. De meesten waren geloof ik al wel dood door het gif spuiten.

Om mezelf te troosten een lantaarnplantje gekocht voor op de kast. Alle planten verder gecontroleerd en nergens verder luis.

De vensterbank is nu zo leeg :(

Met zoon een herfststukje maar gemaakt om de leegte te vullen. Enorme bak met mos van de action en eikels en kastanjes en takken. En plastic knalrode neppaddestoelen.
Alle reacties Link kopieren
Muntje, heerlijk toch, lekker kneuteren met je zoon? Mijn mannen zijn nu volwassen, maar zij konden er ook zo van genieten. Vooral van die neppaddestoelen... :proud:
Tuingravin schreef:
22-09-2018 18:06
Muntje, heerlijk toch, lekker kneuteren met je zoon? Mijn mannen zijn nu volwassen, maar zij konden er ook zo van genieten. Vooral van die neppaddestoelen... :proud:
Het is ook best mooi geworden. Op de plastic paddestoelen na ;)
Alle reacties Link kopieren
Vandaag uitgebreide info opgezocht over Thea Calathea die het niet zo goed doet hier. Dus morgen gaat ze onder de douche en in bad en krijgt ze een plastic zak over zich heen.
Als het dan nog niks wordt dan gaat ze maar lekker verhuizen :mrgreen:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
MoonAlisa, verhuizen? Ik vrees dat ik weet waar naartoe... :rofl:
Gebeurt bij mij maar zelden, maar als een plant na een heleboel getut en getroetel het nog steeds niet doet, mag ie ook verhuizen naar de eeuwige jachtvelden, ofwel groene container.
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
22-09-2018 11:49
Tradescantia gaat heel makkelijk maar je moet heel veel stekken in een potje zetten voor een mooi plantje.
Hier overheen gelezen. Goede tip!
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Gravin, haha, nee! Ik hoorde dat er hier een plantenasiel in de stad is. Misschien is iemand anders handiger met calathea's. Soms kan ik planten ook op t werk neerzetten.
Nee weggooien vind ik zo moeilijk...
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Oeh, dan ben jij uiteindelijk liever dan ik! Ik houd ook helemaal niet van planten weggooien, maar als het echt niet lukt ondanks goeie zorgen, is het enkeltje kliko vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zet ze soms ook op het balkon om langzaam te sterven. Alleen zijn twee planten op het balkon weer helemaal opgeleefd.
Die moeten ook maar naar mijn werk denk ik :proud:
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
22-09-2018 23:21
Gravin, haha, nee! Ik hoorde dat er hier een plantenasiel in de stad is. Misschien is iemand anders handiger met calathea's. Soms kan ik planten ook op t werk neerzetten.
Nee weggooien vind ik zo moeilijk...
Of gratis af te halen op Facebook. Doe ik ook wel eens als ik niet klik met een plant.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens planten verkocht op FB die te groot waren geworden. Weggeven kan idd ook, hoewel ik met 'gratis' en FB toch vaak merk dat mensen niet zo serieus zijn. Ben s avonds vaak weg dus als iemand iets wil ophalen moet ik er echt rekening mee houden.

Vind plantenasiel een erg leuk initiatief :heart:
Je kunt méér.
Ik heb gisteren ook wat nieuwe planten gekocht! De spatphyllum staat er al een tijd en heb nu de parapluplant erbij gekocht vanwege zijn looks :biggrin: vind hem er zo leuk uit zien! Wil nog wel een hogere standaard, zodat hij van de grond af is en wel verschil in hoogte heeft met de andere plant.

Afbeelding

Verder nog een antharium (flamingoplant) gekocht. Dit is een wat donkere hoek, dus hoop dat deze er overleeft. Ook nog boven de verwarming, slechte plek voor veel planten maar ik blijf volhouden :)

Afbeelding

En nog een calathea, begrijp dat dat lastige planten zijn. Maar vind hem er zo leuk uit zien! Hoop dat ik hem levend kan houden :mrgreen:

Afbeelding

Het is in ons huis best lastig qua planten. Het is een vrij donker huis en qua plekken heb ik ook niet veel ruimte voor planten. Ik heb maar 2 vensterbanken, naast de tuindeuren en dus boven de verwarming. Donkere hoekjes dus. Verder in de keuken nog een hele smalle vensterbank waar ‘s morgens de zon vol op staat. Daar staat nu een potje met verplantjes en nog een soort hogere vetplant. Ik wil eigenlijk ergens in huis nog een echt grote plant, maar waar...
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
22-09-2018 13:35
Als je echt een donkere hoek hebt is een tafellamp oid niet genoeg. In een groeilamp zit 'daglicht'. Zonder daglicht doen planten het niet of slecht. Zelfs voor m'n varens is die plek te donker zonder groeilampje.
Ze kunnen alleen maar groeien met licht; anders kunnen hun kleine zetmeelfabriekjes niet draaien, daar heb je uiteraard gelijk in. Maar veel planten weten zich heel aardig in stand te houden met heel weinig licht. Zo had ik een monstera in de gang die twee jaar lang zijn vijf bladeren heeft gehouden en heel af en toe maakte hij een nieuwe. Dus dat bedoel ik: als het puur om "wat groens" gaat dan zijn er heel wat sterke planten die beter tegen weinig licht dan tegen veel water kunnen. :proud:
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Mijn calathea blijft maar bladeren en bloemen maken. Maf ding.
Alleen de nieuwe bladeren zijn behoorlijk licht van kleur. Is dat normaal of mist hij iets?
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven