Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik mijn Fatsia in de tuin komende zomer maar eens ga stekken (of ik koop een nieuwe) om te kijken hoe die het bij mij binnen zou doen. Ik vind de bontbladige zo mooi. Volgens mij heb ik heeeel lang geleden wel een een in huis gehad, kan me eigenlijk niet meer herinneren hoe dat toen is afgelopen.

Er zijn door de jaren heen zoveel planten gekomen en gegaan dat ik het niet meer van alles goed weet. Ik weet wel dat ik vroeger de neiging had om alles te verzuipen, en dat te veel water in de regel niet zo best is. Voorheen woonde ik in huizen met gaskachels, en dat is een heel andere warmte dan cv. Dat maakte ook verschil in welke planten het goed deden en welke niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist weer een plantje gekocht. :D Bij de Aldi zijn de mooie Portugese tegel-potjes weer in de aanbieding. :yes:
Ze hadden ze voornamelijk met aloë vera plantjes. Die heb ik nu dus gekocht.

De potjes zijn er in 2 verschillende blauwtinten (volgens mij heeft tuingravin die hier ooit geshowd) en 2 varianten in vrolijke kleuren. Waar ik vandaag dus beide varianten van heb.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
apatura
Mijn pannekoeken staan uit de zon op een lichte standplaats en een keer om de 2 weken geef ik ze wat water . Ze groeien heel goed op deze manier . Ik geef zelden voeding aan mijn planten .
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het altijd leuk om te lezen hier op welke plekken de planten het allemaal goed doen. Mijn pannekoeken heb ik als stekjes in mijn vensterbank op het zuiden gezet, afgelopen voorjaar. Momenteel krijgen ze ontzettend veel water omdat ze op de verwarming staan. Compleet anders dan walpurgisnacht schrijft, maar ze hebben prachtige bladeren en groeien hartstikke goed.
Ik ga in de zomer/voorjaar denk ik eens per maand een beetje voeding geven aan de meeste planten. In de winter ben ik bang dat ze snel teveel krijgen.

Serengeti, ohjee... Ik moet vandaag nog boodschappen doen, en ook nog langs de hornbach met tuincentrum, maar mag eigenlijk echt even niets kopen :O
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Mijn pannekoekje is niet heel content denk ik. Hij verliest af en toe een blaadje en het kleine blaadje wat zo blij aan het groeien was is gestopt met groeien en blijft nog heel klein. Ik geef hem 1x per week water. Misschien is het te donker voor hem.

Aan de mensen die suggesties gaven voor bloeiers: Dank! Ik ga die even in het echt bekijken een keer. Ik lees mee maar tijdig reageren zit er niet altijd in helaas, maar ik negeer jullie niet hoor! Bedankt voor de suggesties. :)

Mijn Calathea krijgt weer bruine randjes. Ik ga hem vandaag onder de douche zetten, het is nu echt het licht of water niet wat ik steeds dacht, dus dan zal het te droge lucht zijn. Wat een moeilijk ding is het toch ook.
ugli kan je niet een eiland maken tenminste als die pot niet te groot is . Je neemt een kom ofzo , je legt er nog een schotel in vullen met water , pot erop . Wel zorgen dat de onderkant van u bloempot het water niet raakt . optie 2 een waterfles erbij zetten of misschien ondersteboven erin zetten en de bodem van de fles vullen .
Alle reacties Link kopieren
Mijn stok achter de deur om niets te kopen is dat het toch te koud is. Alles moet lopend of met de fiets en met dit weer is dat niet te doen dus tadaa.
ik koop mijn planten van de aldi , dat is denk 2 per jaar . dat is nooit in de winter die verkoop .
De Hema doet nu ook mee met de trend zag ik. Veel van die vazen met kurk aan de bovenkant. Ik weet niet of het met 1 plantje als telt als ecosysteem? Kwam er dus wel achter waarom mijn Fittonia het zo goed doet op een donkere plek in huis, blijkbaar doet die het goed in zo'n vaas :-D.

Die prijzen zijn alleen niet normaal bij de hema. Ook bij de albert heijn zag ik een pilea voor 15 euro van VT wonen. Volgens mij was de mijne een euro of 3/4? Al die prijzen zorgen er wel voor dat ik me gedraag :-).
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
24-01-2019 15:49
Mijn stok achter de deur om niets te kopen is dat het toch te koud is. Alles moet lopend of met de fiets en met dit weer is dat niet te doen dus tadaa.
Het nadeel (of voordeel :A: ) van het hebben van een auto. Hoewel ook dat kleine stukje over de parkeerplaats al funest kan zijn, en die monstera die mijn vriend zo lief heeft meegebracht heeft hij wel op de fiets vervoerd. Dus ik hoop maar dat mijn nieuwste aanwinsten het gaan overleven :P
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Full_Moon schreef:
25-01-2019 13:30
Het nadeel (of voordeel :A: ) van het hebben van een auto. Hoewel ook dat kleine stukje over de parkeerplaats al funest kan zijn, en die monstera die mijn vriend zo lief heeft meegebracht heeft hij wel op de fiets vervoerd. Dus ik hoop maar dat mijn nieuwste aanwinsten het gaan overleven :P
Ja zelfs dat durf ik niet, kleine stukjes. Helemaal niet met vorst. Zonde als ze dan doodgaan.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n klein stukje schijnt wel te kunnen als ze ingepakt zijn in papier of karton, aldus de mevrouw van het tuincentrum. Maar grote aankopen zou ik ook niet in de winter doen, een kleine plant van een paar euro durf ik nog wel aan.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren twee klimopjes ( eigenlijk hang- afjes) gekocht voor op de schoorsteenmantel. Daar stonden narcisjes, maar die deden het totaal niet! Die gaan de tuin maar in, voor volgend jaar. Omdat mijn schoorsteenmantel de donkerste plek is in de woonkamer, heb ik er maar goedkope klimopjes neergezet. Kijken hoe lang die het vol gaan houden. Normaal kan ik er in huis niks mee, maar wie weet. Voor een euro per stuk kun je je er geen buil aan vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag mn monstera en calathea afgesponst. Ik hoop dat ze er vrolijker van worden.

Ik moet ook vaker sproeien want mn monstera vind de verwarminslucht echt niet fijn. Wat dat betreft mag het snel voorjaar worden.

Ik heb wel laatst een nieuw plantje gekocht. Een calathea crocata. Ben benieuwd of ik hem aan het bloeien kan houden.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n leuk potje bij de aldi gekocht. Plantje was een beetje saai, maar dat maakt niet uit.
Een 'hang-afje' wil ik ook nog halen voor op de wc. Als het buiten in de schaduw kan leven, moet het op de wc ook kunnen overleven.
En in de bijkeuken ga ik een helleborus neerzetten. Die overleeft de kou daar wel en kan in het voorjaar de tuin in.
Morgen maar even weer snuffelen bij het tuincentrum. Heb nog wat lege potjes en plekjes.
Alle reacties Link kopieren
De Ikea-plant ligt al bij het groenafval. Ik kon zijn opgekrulde slaphangende gele bladeren niet meer aanzien.
De Calathea blijf ik ook een lastige plant vinden. Die van mij heeft ook bruine opgekrulde bladeren :|.

Mijn pannekoekplanten en aloe Vera doen het daarentegen wel heel goed :cheer2:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Calathea heeft t wel zwaar in de winter. Ik heb wel wat bruine randjes gezien vandaag. Ze staat nu strak naast een raam op t noorden.

Over hellleborus gesproken. Kunnen die nu in een pot buiten? Ik wil de pot naast mn voordeur nog opfleuren. Niet echt kamerplant maar toch een beetje.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
renske1975 schreef:
25-01-2019 20:33
Ik heb ook zo'n leuk potje bij de aldi gekocht. Plantje was een beetje saai, maar dat maakt niet uit.
Een 'hang-afje' wil ik ook nog halen voor op de wc. Als het buiten in de schaduw kan leven, moet het op de wc ook kunnen overleven.
En in de bijkeuken ga ik een helleborus neerzetten. Die overleeft de kou daar wel en kan in het voorjaar de tuin in.
Morgen maar even weer snuffelen bij het tuincentrum. Heb nog wat lege potjes en plekjes.
Als er geen raam zit of daglicht komt in de wc zou ik het niet doen. Schaduw is anders dan geen licht! Zonder licht doet niets het.
Op de wc/badkamer werkt een namaak klimop prima! Zo prima dat ie tijdens 'n vakantie ooit water heeft gekregen van de plantenoppas ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-01-2019 08:32
Op de wc/badkamer werkt een namaak klimop prima! Zo prima dat ie tijdens 'n vakantie ooit water heeft gekregen van de plantenoppas ;-D
Haha dag is een mooie oplossing ja! Als we een nieuwe badkamer hebben wil ik dat misschien tegen het plafond. Lijkt me mooi!

Net sip rondje gedaan. M'n huis is gewoon te donker. Met vriend overlegd, ik mag de studeerkamer ombouwen met lampen tot een noodopvang voor volgende winter dus dat ga ik maar doen van de herfst. Even sparen en indelen maar is het waard, heb echt een hele hoop weg moeten doen, zo zonde. :(
Alle reacties Link kopieren
Ach koettie wat jammer. Wat is er gesneuveld?
Goed dat je voor volgende winter een oplossing heb.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
26-01-2019 08:56
Ach koettie wat jammer. Wat is er gesneuveld?
Goed dat je voor volgende winter een oplossing heb.
Veel. Twee grote Calatheas, m'n philodendrons gaan niet lekker, en had een zeldzame Rhaphidophora stek die het niet gered heeft. Wil boven de kast in de studeerkamer tlbuizen oid. Niet mooi, wel handig! In de lente het grote herstellen
Even een grote parasol kopen en paar planten lekker buiten laten opknappen.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
26-01-2019 08:12
Als er geen raam zit of daglicht komt in de wc zou ik het niet doen. Schaduw is anders dan geen licht! Zonder licht doet niets het.
Ja er zit wel een raampje. Het is niet veel, maar er komt een beetje licht binnen. Ik probeer het gewoon.

Helleborus kan nu wel buiten staan. In een pot dacht ik ook, als hij een beetje beschut staat.
Inderdaad geen kamerplant, maar je kunt ze nu bloeiend kopen en dat ziet er wel mooi uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic!!!

Ik heb van de week een Monstera gekocht. Iemand tips hoe ik deze het beste kan verzorgen?

Ik ben ook op zoek naar een leuk plantje voor in de vensterbank, dus niet te groot/klein. Het liefst gewoon groen. Iemand een leuk idee?:)

Ik geniet van jullie foto’s!
Ik heb aloe's in de vensterbank en ook 'n vetplantje.
Graslelie's doen het ook wel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven