Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ugli, ik denk dat die witte en roze soorten misschien het dichtst bij de natuurlijke vorm/kleur zitten, en de paarsige meer doorgekweekt is? Ik weet het niet zeker hoor, maar dat zou een verklaring kunnen zijn.
Ik houd erg van paars en violet, maar ik koop die orchideeën niet meer, omdat ze sneller het loodje leggen en als ze het wel goed doen, veel sneller uitgebloeid zijn dan hun witte en roze zusjes.

Ik zet mijn orchideeën overigens niet in orchideeën aarde, maar in een laagje potgrond op de bodem van de pot, aangevuld met beukensnippers. (Verkrijgbaar in de dierenspeciaalzaak). Daar doen ze het heel goed op.
vlinderorchidee zowel mini als gewone . witte met paarse vlekjes en wit
Alle reacties Link kopieren
Toch nog maar eens proberen Walpurgis! Hebben ze misschien op de tocht gestaan? Daar hebben orchideeën een bloedhekel aan.
zodra het moment er is ga ik het zeker nog eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees en klets graag mee, ben gek op planten, staan er ook een heleboel in huis! Ben eigenlijk bloemiste van beroep dus ik stekte wat af, ben nu thuis met kind, dus het komt er niet meer zo snel van :( Mijn planten hebben het momenteel wel zwaar, ik denk door de droogte in huis, zo jammer. Ga ze vandaag maar eens water met voeding geven, eens kijken of ze ervan bekomen.. Ik heb veel planten in terracotta staan, misschien is dat voor verschillende planten ook niet zo best?!

Ik heb laatst een stippenbegonia gekocht, maar helaas, er staat nog maar 1 blaadje overeind. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Heb hem al verplaatst naar een lichtere plek, hopelijk doet dat goed.
Alle reacties Link kopieren
Zo leuk dat het zo druk is in dit topic. :-D

Mijn planten doen het nu ook minder door de droogte in huis. Ik baal daar best wel van, want mijn Calathea Orbifolia die het tot een week geleden zo goed deed, heeft nu zelfs een blad met bruine rand. :'(

Verder ben ik nu druk bezig om mijn plantjes wat te herschikken, ook omdat ik er een paar weg moest gooien. Het is nu dus behoorlijk chaotisch in mijn huis, want overal staan plantjes, potjes en ik ben erachter gekomen dat ik van de 12 en 14 cm potten tekort kom.

Zodra ik hier klaar ben met rotzooien wil ik hier eindelijk eens weer een foto plaatsen. :-]
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Mijn beloofde foto’s :)

Aloë vera plant in woonkamer: Afbeelding

En in de slaapkamer:Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Aloe Vera heb ik alleen thuis in een tube, om op het droge vel te smeren. Net even naar twee kringlopen geweest voor een grotere pot voor een van mijn planten die uit z'n pot is gegroeid. Dat potje kunnen dan nog een paar stekkies in. Ik ben wel geslaagd, maar het is een pot met een tekst aan een kant. En als er iets is wat ik stom vind... Gelukkig kan ik de pot draaien met de tekst naar de muur, en dan zie je het niet. Ik heb nu geen zin in potten schilderen, dat doe ik liever buiten, in de zomer.
Nu even met een kopje thee op de bank, en dan zo nog even prutsen met de planten.
Alle reacties Link kopieren
Wat een grote! Denk ik. Ik ken aloë vera's als dingen met maar een paar sprieten, althans.

Ik heb de bloemenkriebels en ben aan het surfen naar leuke bloeisels voor als het straks richting lente gaat. Ik wil graag zo'n solomio orchidee (1 hele grote bloem op een steeltje), een Chinese roos, krokussen en narcissen. Lente kom maar door hoor, ik ben alweer klaar met de winter (tenzij het gaan sneeuwen, sneeuw is leuk :jump: ).

Ik zie vooral veel groen voorbij komen, als iemand nog leuke aanraders heeft qua binnenbloeisels ben ik één en al oog.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
19-01-2019 21:36
Wat een grote! Denk ik. Ik ken aloë vera's als dingen met maar een paar sprieten, althans.

Ik heb de bloemenkriebels en ben aan het surfen naar leuke bloeisels voor als het straks richting lente gaat. Ik wil graag zo'n solomio orchidee (1 hele grote bloem op een steeltje), een Chinese roos, krokussen en narcissen. Lente kom maar door hoor, ik ben alweer klaar met de winter (tenzij het gaan sneeuwen, sneeuw is leuk :jump: ).

Ik zie vooral veel groen voorbij komen, als iemand nog leuke aanraders heeft qua binnenbloeisels ben ik één en al oog.
Ja ze zijn best groot, die in de slaapkamer is vooral mooi vol :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Intratuin organiseert een plantenruilbeurs op 26 januari. https://www.intratuin.nl/plantenruilbeurs
@Freexx, hoe lang heb je die begonia al? Niet dat ik echt advies heb, maar ik moet zeggen overal waar ik die planten tegen kom staan ze al half verlept in de winkel. Ik wil er heel graag één maar kan nergens een mooie vinden. Zie ook dat ze het bij heel veel mensen niet echt redden thuis. Ik hoop dat iemand hier een goede tip voor je heeft!

@Ugli, ik vind mijn bromelia heel leuk! Echt bloemig niet, maar wel leuke kleurtjes en vrolijk!

@Mermedina, wat leuk die plantenruilbeurs! Ik ga eens even kijken!

Zelf ben ik druk bezig met het aansterken van mijn calathea, het gaat best aardig. Nu begint alleen mijn hangende tradescantia het weer een beetje te begeven. Ik snap daarbij ook niet echt wat ik mis doe. In het begin was het echt een kwestie van veel te veel water, dat heb ik nu afgeleerd, denk nu toch weer te donker... Het is denk ik of te donker of te zonnig, maar licht zonder zon erop is bijna niet voor elkaar te krijgen helaas.
Alle reacties Link kopieren
hilo schreef:
20-01-2019 12:24
Zelf ben ik druk bezig met het aansterken van mijn calathea, het gaat best aardig. Nu begint alleen mijn hangende tradescantia het weer een beetje te begeven. Ik snap daarbij ook niet echt wat ik mis doe. In het begin was het echt een kwestie van veel te veel water, dat heb ik nu afgeleerd, denk nu toch weer te donker... Het is denk ik of te donker of te zonnig, maar licht zonder zon erop is bijna niet voor elkaar te krijgen helaas.
Ik denk zelf dat ze best wat zon kunnen hebben, mits ze er aan mogen wennen. Dus als de plant nu direct zonlicht krijgt kan hij langzaam wennen aan de sterkere zon in de zomer. Terwijl je een nieuwe plant in de zomer niet direct voor een raam kan zetten.
En in Spanje heb ik erg veel mooie tradescantias gezien, in potten, die volop zon krijgen, zomers en 's winters. Met meer licht worden de kleuren van de bladeren ook veel mooier.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ‘Ikea plant’ heeft ook het lootje gelegd :'( . Kamerplanten zijn lastiger dan ik dacht in de winter :|
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
22-01-2019 12:03
Mijn ‘Ikea plant’ heeft ook het lootje gelegd :'( . Kamerplanten zijn lastiger dan ik dacht in de winter :|

Wat voor plant is was jouw Ikea-plant?
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
22-01-2019 12:09
Wat voor plant is was jouw Ikea-plant?
Ik ben de naam vergeten, maar heb hier toen een foto vd plant op viva gezet. Iemand anders wist de naam wel hier. De plant had grote bladeren met een vingerachtige/ hand- vorm.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wellicht de Philodendron Xanadu?

In ieder geval zonde! De winter is toch een behoorlijke worsteling voor veel planten. :(
(en voor mij ook trouwens... ;) )
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
22-01-2019 13:38
Wellicht de Philodendron Xanadu?

In ieder geval zonde! De winter is toch een behoorlijke worsteling voor veel planten. :(
(en voor mij ook trouwens... ;) )
Heb gegoogled maar die is het niet. Misschien wel een familie ervan?
Ja het wordt steeds kaler hier in de woonkamer :|
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
22-01-2019 13:41
Heb gegoogled maar die is het niet. Misschien wel een familie ervan?
Ja het wordt steeds kaler hier in de woonkamer :|

Dan als laatste gok de Fatsia Japonica. ;-D Dat schijnt szowyzso een lastige plant te zijn.

Hopelijk gaat het dit voorjaar weer de goede kant op met onze kamerplanten-populatie. :daisy:
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Serengeti schreef:
22-01-2019 13:47
Dan als laatste gok de Fatsia Japonica. ;-D Dat schijnt szowyzso een lastige plant te zijn.

Hopelijk gaat het dit voorjaar weer de goede kant op met onze kamerplanten-populatie. :daisy:
Ja! Dat is hem :biggrin: :cheer2: .

Okay, dan ligt het dus niet aan mij, als deze over het algemeen lastig wordt gevonden :$
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Serengeti, de Fatsia is niet zo moeilijk hoor! Die staat hier bij mij in de tuin... Is zelfs winterhard! Met vorst laat ie het blad hangen, en zodra het weer boven nul is staat het blad weer overeind. Mooie plant!
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
23-01-2019 19:56
Serengeti, de Fatsia is niet zo moeilijk hoor! Die staat hier bij mij in de tuin... Is zelfs winterhard! Met vorst laat ie het blad hangen, en zodra het weer boven nul is staat het blad weer overeind. Mooie plant!

Ja klopt het is inderdaad ook een buitenplant. Maar ik had ergens gelezen dat ie juist als binnenplant wat moeilijker zou zijn. En daarom heb ik het ook nooit aangedurfd om er eentje te kopen.
(Maar heb er wel regelmatig bij staan kwijlen ;-D want het zijn wel beauties!)
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
:hello: ik leef ook nog.

Wat niet te zeggen is van mn trompetbekerplant. Hij heeft nog 4 bekertjes en hij is nu verhuist van mn bijkeuken (koel) naar de vensterbank op t zuiden. Ik hoop dat hij het red.

Mijn calathea heeft het ook zwaar. Ik heb haar verplaatst van haar vaste stek 3m in de kamer naar het raam waar de kerstboom stond. Nu reageert ze tenminste weer op dag/nacht.

Heeft iemand tips w.b. standplaats van een pannenkoekenplant? Mijn stek doet niets. En hoe nat moet zn grond zijn?

Ik ben vooral bezig met mn interieur en vergeet mn plantjes soms.

Waneer beginnen jullie weer met voeding geven?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Pannenkoekjes mag best uitdrogen tussen de gietbeurten door. Liever te weinig dan teveel. Voeding doe ik pas in maart of april.
Alle reacties Link kopieren
Sarracenia (trompetbeker) staat bij mij onder een ikea jansjö lampje in een glazen bol, met mos (uit eigen tuin) en permanent natte voeten. Doet het heel goed. In de warme huiskamer in een donker hoekje. Op het zuiden is wel zonnig, ik weet niet of hij daar tegen kan.

Ik gebruik in koele kamers nog wel eens een warmtematje. Meestal in het voorjaar als ik zaden wil kiemen. Die passen onder een kweekbakje of oud aquarium.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven