Het Grote Viva Katten Topic deel 4

18-09-2021 00:22 2542 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is ie dan, deel 4 van het Grote Viva Katten Topic! Waar iedereen die dol is op katten lekker mee kan komen kletsen over het wel en wee van onze lieve poezels 🐈❤️ en waar we ook weleens afdwalen om het over andere zaken te hebben. Een fijn kletstopic dus!

Afbeelding

Welkom!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Nadinexxx schreef:
01-08-2025 21:59
Ah dat is rot. Die van ons had gisteren op de deurmat gepoept en ik heb het schoongemaakt met afwasmiddel/water, daarna met water, en toen HG voor dieren gebruikt tegen de geur. Het werkt serieus goed. Geen geur meer zodat ze het niet als nieuwe kattenbak gaan zien. Het zou ook op meubels etc moeten kunnen, dus misschien ook wel op matras. Is bij de supermarkt te koop.
Ga ik eens kijken, dank je!!
Zal ik nu gewoon verdergaan met de introductie?
Ergo: deuren openzetten en de katjes hun gang laten gaan?

Wat zouden jullie doen?
Verder gaan. Kijken wat er gebeurt.
MEFunny schreef:
02-08-2025 08:45
Verder gaan. Kijken wat er gebeurt.
Ze heeft net weer op het bed geplast
loulou39 schreef:
02-08-2025 09:43
Ze heeft net weer op het bed geplast
Had je het al met die anti geur behandelt? Kan zijn dat ze haar oude urine nog rook en daarom dit deed.
Ik zou ze voorlopig even apart houden.
Misschien lukt het om maandag urine op te vangen en even te laten na kijken door dierenarts?
Voor nu Misschien iets van zeil er over heen doen?
derooiekater schreef:
02-08-2025 11:02
Misschien lukt het om maandag urine op te vangen en even te laten na kijken door dierenarts?
Voor nu Misschien iets van zeil er over heen doen?
Ik ga m’n best doen (urine opvangen), maar ze heeft van dat fijne kattengrit en plast niet zonder. Ik krijg die bak ook niet perfect schoon, lijkt wel klei.
Haar plasjes zijn wel normaal qua hoeveelheid en ze zijn heel lichtgeel, bijna wit, dus dat lijkt goed.

Het is ook wel opvallend dat het plassen begon toen ze voor het eerst de hele kamer doorliep en mijn andere katje vanaf de eettafel naar haar zag kijken.
Dubbel
loulou39 schreef:
02-08-2025 11:26
Ik ga m’n best doen (urine opvangen), maar ze heeft van dat fijne kattengrit en plast niet zonder. Ik krijg die bak ook niet perfect schoon, lijkt wel klei.
Haar plasjes zijn wel normaal qua hoeveelheid en ze zijn heel lichtgeel, bijna wit, dus dat lijkt goed.

Het is ook wel opvallend dat het plassen begon toen ze voor het eerst de hele kamer doorliep en mijn andere katje vanaf de eettafel naar haar zag kijken.
Het waarschijnlijk gewoon stress. Nieuwe omgeving, andere kat. Hoe reageert jouw eerste kat?
Wij hebben een huis met een tuin en een poes.
Kattenluikje met chip dus een andere kat komt nooit binnen.
Er is echter een buurkat die, in de tuin, als een rode lap op onze poes werkt. Ze zoeken elkaar altijd op. Onze poes gaat dan enorm tekeer (gillen, grommen, dikke staart), de buurkat zit en staart.
Meestal heeft poes het goed getimed en zit ze in de garage achter het luikje te krijsen, buurkat zit dan buiten op z'n gemakje te kijken.
Als poes niet op tijd naar binnen kon, vliegen de plukken haar in het rond.

Dit was de inleiding, nu volgt het probleem:
Mijn man heeft achter in de tuin een houten overkapping gemaakt, dat was een hele klus.
Nu blijkt onze kat er op een hoek aan de binnenkant tegenaan te sproeien.
Daar zijn we een ietsiepietsie minder blij mee.
Op internet vind ik alleen tips om sproeien in huis af te leren en ik vraag me sowieso af of wij onze kat kunnen afleren om op die plek te sproeien als de buurkat het wel blijft doen.

Ze mogen de hele tuin onder sproeien (het haardhouthok is ook zo'n vaste plek) maar liever niet op/in de nieuwe overkapping.

Is dit af te leren of moeten we dit zuchtend accepteren? Heeft iemand een idee?
Nadinexxx schreef:
02-08-2025 14:29
Het waarschijnlijk gewoon stress. Nieuwe omgeving, andere kat. Hoe reageert jouw eerste kat?
Ik denk het ook.
Mijn eerste katje reageert superlief! Heel geïnteresseerd ook, alleen is dat net onhandig want ze wil de hele tijd naar het nieuwe katje, en die vindt dat weer heel eng.

@derooiekater: dank je, ik heb nu zo’n stuk plastic gekocht dat je op de vloer legt als je gaat verven.
Die helemaal op maat geknipt en m’n bed ermee ingewikkeld…
(Wat stinkt plastic zeg! 😝, maar kattenpis nog meer, dus het moet maar)
loulou39 schreef:
02-08-2025 17:59
Ik denk het ook.
Mijn eerste katje reageert superlief! Heel geïnteresseerd ook, alleen is dat net onhandig want ze wil de hele tijd naar het nieuwe katje, en die vindt dat weer heel eng.

@derooiekater: dank je, ik heb nu zo’n stuk plastic gekocht dat je op de vloer legt als je gaat verven.
Huh? Daar heb je toch gewoon zeiltjes voor? Ook voor babys en bejaarden mensen.
Nadinexxx schreef:
02-08-2025 18:04
Huh? Daar heb je toch gewoon zeiltjes voor? Ook voor babys en bejaarden mensen.
Ja klopt, maar die zijn niet 1:60 bij 2 meter toch? Of wel? Geen idee eigenlijk.
En als die bestaan, dan lijkt me dat een stuk duurder dan €1,29 die ik heb betaald, denk ik.

Ik dacht dat dat soort zeiltjes er alleen waren om op een strategische plek in bed te leggen bij mensen. En niet om een heel bed te bedekken denk ik.

Bed ingewikkeld met plastic is een beetje overdreven, maar wel stukken geknipt die precies over matras passen en nog ingestopt kunnen worden aan de zijkanten.
loulou39 wijzigde dit bericht op 02-08-2025 19:40
14.23% gewijzigd
loulou39 schreef:
02-08-2025 17:59
Ik denk het ook.

Het klinkt idd als stress. Heb je ze al apart in elkaars omgeving laten snuffelen. Verkennen.
Dat je kater nieuwsgierig is, is positief. Nu proberen de ander te laten ontspannen in de nieuwe omgeving.
zakdoek schreef:
02-08-2025 16:54
Wij hebben een huis met een tuin en een poes.
Kattenluikje met chip dus een andere kat komt nooit binnen.
Er is echter een buurkat die, in de tuin, als een rode lap op onze poes werkt. Ze zoeken elkaar altijd op. Onze poes gaat dan enorm tekeer (gillen, grommen, dikke staart), de buurkat zit en staart.
Meestal heeft poes het goed getimed en zit ze in de garage achter het luikje te krijsen, buurkat zit dan buiten op z'n gemakje te kijken.
Als poes niet op tijd naar binnen kon, vliegen de plukken haar in het rond.

Dit was de inleiding, nu volgt het probleem:
Mijn man heeft achter in de tuin een houten overkapping gemaakt, dat was een hele klus.
Nu blijkt onze kat er op een hoek aan de binnenkant tegenaan te sproeien.
Daar zijn we een ietsiepietsie minder blij mee.
Op internet vind ik alleen tips om sproeien in huis af te leren en ik vraag me sowieso af of wij onze kat kunnen afleren om op die plek te sproeien als de buurkat het wel blijft doen.

Ze mogen de hele tuin onder sproeien (het haardhouthok is ook zo'n vaste plek) maar liever niet op/in de nieuwe overkapping.

Is dit af te leren of moeten we dit zuchtend accepteren? Heeft iemand een idee?
Ik ken alleen het middel ‘keep off’ om eens te proberen.
Verder denk ik weinig tips. Het is territoriale gedrag.
Nadinexxx schreef:
02-08-2025 10:56
Had je het al met die anti geur behandelt? Kan zijn dat ze haar oude urine nog rook en daarom dit deed.
Ik zou ze voorlopig even apart houden.
Het was op een andere plek op het bed.

Ik heb de hele avond wassen gedraaid op 90 graden en alles hangt te drogen, dus die lucht is daar ook niet.
MEFunny schreef:
02-08-2025 18:59
Het klinkt idd als stress. Heb je ze al apart in elkaars omgeving laten snuffelen. Verkennen.
Dat je kater nieuwsgierig is, is positief. Nu proberen de ander te laten ontspannen in de nieuwe omgeving.
Ik heb net geprobeerd om om te wisselen, maar ze waren allebei ongemakkelijk daarbij en probeerden te vluchten naar hun eigen kamer en kwamen elkaar in de gang tegen.
Morgen weer een nieuwe poging …

Update, ze heeft vandaag ook nog in de kattenbak geplast. Maar heb toch het plastic gelaten.
Onze kleine gebruikt overall de krabpaal heel goed. Krabt ook niet in banken. Maar ons bed blijft een uitdaging. Dat is het overigens na 8 jaar ook nog steeds voor onze oudere kat. Iemand een tip hoe ik dit kan afleren of dat bed onaantrekkelijk kan maken?
derooiekater schreef:
31-07-2025 15:26
L-lysine is smaakloos kan evt met een beetje water in het bekkie worden gedaan.
Doe het hier met een drupje liquid snack.
Flumax bevat L-lysine maar ook andere luchtweg ondersteunende ingrediënten. Met wat natvoer gaat het er prima in :) Helaas zie ik nog geen enkele verbetering.. nog steeds grote groene snotklodders :| Ik kijk het nog maar even aan… en anders opnieuw antibiotica? Hij heeft er niet heel veel last van (lijkt het) maar ik vind het toch sneu dat hij nog nooit helemaal fit is geweest zolang hij bij mij woont :(
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
Nadinexxx schreef:
03-08-2025 09:26
Onze kleine gebruikt overall de krabpaal heel goed. Krabt ook niet in banken. Maar ons bed blijft een uitdaging. Dat is het overigens na 8 jaar ook nog steeds voor onze oudere kat. Iemand een tip hoe ik dit kan afleren of dat bed onaantrekkelijk kan maken?
Ik heb weleens gehoord dat je dan een krabpaal bij de betreffende plek moet zetten en als de kat die gaat gebruiken, steeds een stukje verder van (in dit geval) je bed zetten.
Of plastic met tape aan je bed vastmaken en hopen dat de plek gauw zijn aantrekkingskracht verliest (dit lees ik net op internet, weet niet of het werkt).
De nieuwe kat heeft in 24 uur 6 plasjes gedaan, zie ik in de bak, lijkt me best veel. Vier normale en en twee wat kleinere (niet heel klein, maar wel klein).

Ze heeft net weer een rondje door de huiskamer gedaan, ze had niet door dat mijn katje op een hoge plek naar haar zat te kijken. Na een minuut of vijf ging ze weer weg.

Ik heb geen idee hoe lang ik (en vooral de katjes) dit vol moeten houden. Ik vind het moeilijk, maar wil ook niet te snel opgeven.
Ik snap je twijfel loulou39
Volg je gevoel hier in.

Introductie kan wel een paar weken duren.
derooiekater schreef:
03-08-2025 14:21
Ik snap je twijfel loulou39
Volg je gevoel hier in.

Introductie kan wel een paar weken duren.
Dank je wel 🌸
Loulou, Dat ze 5 min is gaan rondlopen zonder dat ze elkaar wat aandoen is best een positief moment. Je kat tolereerde haar aanwezigheid.

Je kan nog de Dierenarts raadplegen vanwege dat plassen op je bed. En extra advies.
Soms kost het idd erg veel tijd om aan elkaar te wennen.
MEFunny schreef:
02-08-2025 19:00
Ik ken alleen het middel ‘keep off’ om eens te proberen.
Verder denk ik weinig tips. Het is territoriale gedrag.
Dank je wel, Keep Off kende ik nog niet.
Als dat niet helpt is het een kwestie van tandenknarsend accepteren dat dit er nu eenmaal bij hoort, vrees ik.
Katten zijn superleuk maar hebben eventueel soms ook een ienieminie minpuntje. Mogelijk. Misschien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven