Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-08-2018 16:04
Ik heb een rooie puber rondlopen waar ik onderhand een punthoofd met een zwaailicht van krijg.
Hij heeft het op zich genomen om aan kabels te knagen, zowel de kabels waar hij krulletjes van krijgt als de internetkabel, dus nu ben ik de halve dag druk met hem dat af te leren, maar hoe meer ik dat probeer, hoe interessanter hij die kabels vindt en ik heb geen idee hoe ik ze zo weg kan werken zodat hij er niet meer bij kan.
What's a girl to do?

Tot zover mijn wanhoopskreet.
Er bestaan kabel beschermers misschien dat eens proberen? Of afleiden zodra die dat doet?
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn duo ook even kort voor stellen de oudste een cyper is 7 jaar en zo lang die zo nu en dan naar buiten kan vind die alles wel best.

De jongste een rood/witte van 1 jaar is erg angstig en heeft een dierenarts trauma met alle gevolgen van dien. Erg angstig en hangt compleet aan zijn grote broer. Ben nu dus bezig die angst naar beneden te krijgen.
Oh wat leuk! Ik heb een gecastreerde kater Jimmy, nu 5 jaar. Hij is 5,5. Ik kreeg hem toen hij ongeveer 5 maanden was, hij moest weg want hij zou aggresief naar het kleine kindje in huis zijn.

Hij is echt de allerliefste kat die ik heb meegemaakt. De enige eis die hij heeft is dat hij naar buiten wil, anders word hij echt heel vervelend, en dat kan hier prima.

Hij was het wel gewend om met 2 andere katten te wonen, maar mijn ex en ik zijn uit elkaar gegaan en hij heeft de twee andere katten gehouden. We wonen nu 1,5 jaar met zijn tweetjes maar er gaat toch een katertje bij komen. Ook eentje van 5 maanden. Zaterdag ga in hem ophalen. Hij is echt heel lief, ik ben vorige week weesten kijken. Hij was teveel voor de eigenaren icm de jonge kinderen die ze hebben en dat vonden ze toch eigenlijk toch wel zielig voor heb. Hij heet alleen Brinky, en ik moer daarbij echt aan Robert ten Brink denken. Dus heb ik Billy bedacht, ik wil even gaan proberen of dat ook werkt aangezien hij pas 5 maanden is en het nog steeds met een B begint en op en een Y eindigt.

Jimmy heette eerst Suzy omdat ze dachten dat het een meisje was, en die luisterd nu perfect naar zijn naam.

Afbeelding
Afbeelding
Jimmy

Afbeelding
Brinky/Billy
Cateautje schreef:
21-08-2018 16:08
Hij rukt in de gang ook het behang van de muur, dus ducttape zal ook een eitje zijn. Ik heb ik kabels liggen op plekken waar geen muur is.
Gebruik je een plantenspray om hem dingen af te leren die niet mogen?

Ik zie nu pas dat iemand dat al gevraagd heeft, ik heb dat alleen heel erg in het begin gebruikt. Daarna was de stem die ik daarbij gebruikte heel erg snel genoeg om hem bij dingen weg te krijgen.

Deoderant en waterpistolen vind hij nog steeds eng, terwijl hij de kraan wel leuk vind.
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 21-08-2018 16:50
33.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een gestoorde boerderij kat van 1 jaar en een redpoint kat van 1 jaar prachtig dier, onze poes wil de hele dag tikkertje doen, ze rent steeds voor me uit om me uit te dagen en als ik zeg pakkuh.. dan zet ze grote ogen op en gaat als een gek over de eettafel stoelen rennen dan een rondje door het huis en wacht ik een tijdje om de hoek en dan probeert ze binnen te sluipen maar eigenlijk weet ze al dat ik om het hoekje sta en elke keer stijgt ze weer met vier poten in de lucht en dat kan wel een half uur duren dat spelletje, in de nacht ligt ze met haar eigen baby deken naast mijn hoofd.
Onze kat is ook een rare die steelt snack groenten en gaat ermee voetballen en loopt rond met touwtjes en legt in de avond zijn lievelings pluisballetje in mijn bed en hij slaapt bij mijn voeten, oh en elke keer als ik in de keuken sta dan laat ie zich tegen mijn benen vallen en blijft op zijn rug tegen mijn voeten aan liggen..

Ze zijn echt fantastisch :heart:
Moezy schreef:
21-08-2018 16:04
Hoe heb je dit ontdekt? :hihi:
Toen ze net een paar weken hier was pulkte ik eens in mijn oor en voordat ik op kon staan om mijn hand te wassen, likte zij hem grondig af :proud:

En het wordt alleen maar erger. Nu 2 jaar verder en ik hoef mijn hand maar ríchting oor te bewegen en ze stopt met wat zij doet, rent naar mij toe en miauwt en spint en begint vast mijn hand te likken. Echt... Gek beest...
YellowLemon schreef:
21-08-2018 16:45
Gebruik je een plantenspray om hem dingen af te leren die niet mogen?
Als ik weg ben zit hij op de gang, dus ik ben er niet bij als hij behang pulkt. Ik heb besloten het behang er zelf maar af te rukken en de muren te sauzen.
De kabels, daar ga ik iets aan doen om ze tegen hem te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!!!! Hier een lapjespoes genaamd Truus. Ook wel de muppet, Lola, tuttebella. Luisteren doet ze uiteraard niet. Ze is een aangelopen zwervertje . Schatting is vier jaar ze is nu ruim een half jaar bij ons. Van een angstig beestje een hele gezellige huiskat geworden die dol is op ons allebei. Visite blieft ze absoluut niet dan is ze gauw naar zolder. We begonnen ooit met een soort van regels maar vooral `man is helemaal overstag ze mag zelfs aan t voeteneind op het bed slapen. We zijn superblij met haar!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie katten.

Mick is mijn bejaarde cyperse dame van 19 jaar. Ze is nog steeds gezond en is gek op knuffelen en gekamd worden. Ze is wel kieskeurig wie haar knuffelt. Ze is zo lief en geniet ondanks haar leeftijd nog volop.

Louis is 11 en een Siamese heer. Hij wil maar een ding, aandacht. En als je het niet geeft wordt het opgeeist. Louis heeft verder totaal geen instinct en denkt volgens mij dat hij alles behalve een kat is. En oh ja, hij snapt het concept van de kattenbak niet. Als zijn hoofd erin zit dan is hij ervan overtuigd dat de rest van zijn lijf ook binnenboord is.

Satu is een Oosterse korthaar, dame en veruit de slimste van de drie. Als ik thuis ben dien ik als dienaar, entertainer, levend knuffelkussen en luisterend oor. Ze kan hele verhalen vertellen en doet dit het liefst met veel volume. En ze is zo scheel dat ik mij regelmatig afvraag of ze wel iets ziet.

Ik ben op alle drie even gek en kan me geen leven zonder ze voorstellen. Ze hebben me al door een moeilijke periode gesleept door zichzelf te zijn met al hun liefde.
Wij hebben twee katten, main coon en een main coon mix. Daarbij vang ik nog wel eens zwerfkittens op dus de hoeveelheid katten wisselt.

Ik moet bekennen dat ik niet zozeer een kattenliefhebber als een dierenliefhebber ben. Ik zou ook dolgraag een hond willen. Maar katten zijn wat zelfstandiger.

Voor deze hebben we een vondeling main coon en een felix kat gehad. De felix kat was een beetje een rotzak. Deed alles wat niet mocht. De main coon de liefste schat die ooit bestaan heeft. We missen het beestje nog steeds
Alle reacties Link kopieren
Ja meld!

Hier twee draken: de eerste is een dame van 6 jaar oud. Is vooral dol op mijn man momenteel (overloper) en is een echte kattenkop. Als ze iets niet mag en je zegt ‘nee’ of haalt haar weg dan gaat ze mopperen en blazen.
Spelen is ook alleen maar leuk als zij begint. Als de andere begint sjeest ze huppelend naar een vensterbank met flink geblaas en gesnuif.
Als mijn man thuis komt uit het werk hoort ze hem al aankomen voordat hij uberhaupt bij de beneden deur is (en dat ziet ze niet want appartement).

Nu er een baby onderweg is is ze helemaal geobsedeerd door de babykamer en spullen. De deur is meestal dicht en elke dag gaat ze ervoor zitten mauwen omdat ze in de wieg wil slapen.

Nummer 2 is net 2 jaar geworden en halve hond. Ze oogt als een heel lief klein schattig poesje. En dat is ze ook, soms. Ik ben echt haar mama, vanaf dag 1 dat ze hier was slaapt ze vooral bij mij en knuffeld met mij (lees: neus in een oksel of onder mijn arm gepropt, spinnen en melktreden alsof je leven ervan af hangt). Bij man ligt ze als ik niet beschikbaar ben ;-D Maar het liefst gaat ze overal waar ik ga.

Ze enorm jaloers, eet nummer 1 dan jaagt ze haar weg om vervolgens 1 of 2 brokjes te eten en voldaan weg te lopen. Zo ook met drinken, de krabpaal & speeltjes. Ze spelen verder wel graag en maken nooit echt ruzie.

Verder apporteert ze, mauwt niet maar maakt wel 101 geluidjes bij alles wat ze doet (veel prrrt en pwiep). Ze speelt heel goed zelf en leert iets te makkelijk dingen aan. (Zo gooide ik ooit per ongeluk haar speeltje in het waterbakje en dat doet ze sindsdien elke keer zelf).

Ze is een enorme bangerik, regen, onweer, wind, andere mensen (super eenkennig), niezen, plakband etc. allemaal redenen om onder de kast te verstoppen).

Ik ben zo blij met mijn monsters! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-08-2018 16:20
Die plantenspuit kan ik op bepaalde plekken wel doen, maar als hij bij een ingeplugde stekker zit te knagen, dan lijkt me dat geen goed plan.
Ik gebruik dit
Afbeelding

Heeft de kat wel genoeg om aan te krabben waar dat mag? Een stevige krabplank of paal die niet om dondert bij een krabsessie?
Kan hij "hoog" liggen zodat hij alles kan overzien?

Ik heb zelf een grote krabpaal met 3 mandjes en een hokje, krabplank (in de "loop" naar de keuken) en een krabdoos met balletjes zodat ze ook kunnen spelen.

Afbeelding

En een berg Kitty Boinks om ze te vermoeien. Vinden ze hier heel erg leuk.
Afbeelding
tickel wijzigde dit bericht op 21-08-2018 17:09
11.55% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Cateautje schreef:
21-08-2018 16:08
Hij rukt in de gang ook het behang van de muur, dus ducttape zal ook een eitje zijn. Ik heb ik kabels liggen op plekken waar geen muur is.
Ducttape is echt anders dan behang. Onaangenaam plakkerig aan de nagels. Ik zou er eens een rol aan wagen.
Alle reacties Link kopieren
Geniaal LoVaKo!

Snel even voorstellen:
Hier een huis-tuin-en-keukenkater, een rode uit het asiel van 4 jaar.
Hij had een beetje moeite om mensen te vertrouwen, maar hij komt steeds meer uit zijn schulp en komt nu regelmatig aaitjes vragen en bij ons in de buurt rondhangen. Al schrikt ie nog wel van geluiden en onverwachte bewegingen. Klein traumaatje denk ik.

Buiten is ie de schrik van de buurt. Voorheen kwamen er zeker meer dan 10 verschillende katten in onze tuin, nu houdt hij de wacht over onze tuin en die van de buren.
Manta schreef:
21-08-2018 17:08
Ducttape is echt anders dan behang. Onaangenaam plakkerig aan de nagels. Ik zou er eens een rol aan wagen.
Tja, daar denkt balin dus anders over, want hij heeft er al ingehangen. Heb deze keer niets gezegd en hem opgepakt, mee naar de keuken en daar een beker water over zijn kop gegooid. Hij sprong als superman uit mijn arm en is een tijdje bezig geweest om zijn kop droog te krijgen en nu net kwam hij priepend en pruttelend bij me kroelen. Hij weet het wel hoor, maar die puberkriebels hè. Ben nu op zoek naar info over hoelang dat kan gaan duren.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een kattenliefhebber! Wij hebben 1 poes, ze komt uit het asiel waar ze om medische redenen terecht is gekomen... en, begrepen we van de vrijwilligers, omdat ze de aandacht niet kan delen en haar vorige eigenaren ook andere huisdieren hadden. Madam plast echter liever bij de deur dan op de kattenbak, dus ze heeft het laminaat en de plinten daar al geruineerd... gelukkig is ze zo lief dat we het haar vergeven, haha. Als iemand nog de gouden tip heeft?? We maken het nu schoon met groene zeep en blokkeren de gang zodat ze niet naar de deur kan. Kattenbak maken we 2 x per dag schoon.
lila89 schreef:
21-08-2018 17:15
Hier ook een kattenliefhebber! Wij hebben 1 poes, ze komt uit het asiel waar ze om medische redenen terecht is gekomen... en, begrepen we van de vrijwilligers, omdat ze de aandacht niet kan delen en haar vorige eigenaren ook andere huisdieren hadden. Madam plast echter liever bij de deur dan op de kattenbak, dus ze heeft het laminaat en de plinten daar al geruineerd... gelukkig is ze zo lief dat we het haar vergeven, haha. Als iemand nog de gouden tip heeft?? We maken het nu schoon met groene zeep en blokkeren de gang zodat ze niet naar de deur kan. Kattenbak maken we 2 x per dag schoon.
Als je de kattenbak met bleek schoonmaakt, dan wordt deze aantrekkelijk om in te piesen. Katten en bleek zijn een stel waar het daarom gaat.
Alle reacties Link kopieren
Die Kitty boinks ga ik ook eens bekijken!

Hier een diva schildpad van 4. Komt uit het asiel, is zeer aan mij gehecht en wil geen andere katten om zich heen. Als er een kat op de galerij loopt is dat al een reden voor een dikke staart. Ze houdt van natvoer, tonijnwater (het water van uit het blikje tonijn) en gevriesdroogde snoepjes (vlees of vis).
Tickel schreef:
21-08-2018 17:07
Ik gebruik dit
Afbeelding

Heeft de kat wel genoeg om aan te krabben waar dat mag? Een stevige krabplank of paal die niet om dondert bij een krabsessie?
Kan hij "hoog" liggen zodat hij alles kan overzien?

Ik heb zelf een grote krabpaal met 3 mandjes en een hokje, krabplank (in de "loop" naar de keuken) en een krabdoos met balletjes zodat ze ook kunnen spelen.

Afbeelding

En een berg Kitty Boinks om ze te vermoeien. Vinden ze hier heel erg leuk.
Afbeelding
Oh die Airbus vind ik een veel beter idee dan een waterspray! (Er komt hier weer een nieuwe draak natuurlijk).
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-08-2018 17:21
Als je de kattenbak met bleek schoonmaakt, dan wordt deze aantrekkelijk om in te piesen. Katten en bleek zijn een stel waar het daarom gaat.
O super, gaan we dat proberen!
Tickel schreef:
21-08-2018 17:07
Ik gebruik dit


Heeft de kat wel genoeg om aan te krabben waar dat mag? Een stevige krabplank of paal die niet om dondert bij een krabsessie?
Kan hij "hoog" liggen zodat hij alles kan overzien?

Ik heb zelf een grote krabpaal met 3 mandjes en een hokje, krabplank (in de "loop" naar de keuken) en een krabdoos met balletjes zodat ze ook kunnen spelen.



En een berg Kitty Boinks om ze te vermoeien. Vinden ze hier heel erg leuk.
Hij heeft meer dan genoeg om mee te spelen en aan te krabben, dus dat is het niet. Ik denk dat zijn gedrag van voorbijgaande aard is en dat hij nu gewoon alles uitprobeert om te zien hoever hij kan gaan en die uitdaging neem ik met verve aan.
lila89 schreef:
21-08-2018 17:28
O super, gaan we dat proberen!
Je kan nu een druppeltje bleek langs de wanden van de bak smeren, dan zit de lucht er aan en als je de kat er dan bij zet, dan zal deze vast wel reageren.
lila89 schreef:
21-08-2018 17:28
O super, gaan we dat proberen!
Je kan ook nog tijdelijk alluminiumfolie wegleggen op de plek waar ze plast. Het is in de doorloop dus niet heel ideaal, maar daar houden ze ook niet van..

Heb je het deksel op de kattenbak zitten? Misschien moet je die er (tijdelijk) afhalen.

En weet je wat voor vulling gebruikte bij het asiel? Misschien vind ze de vulling die je gebruikt wel niet prettig.
Cateautje schreef:
21-08-2018 17:30
Hij heeft meer dan genoeg om mee te spelen en aan te krabben, dus dat is het niet. Ik denk dat zijn gedrag van voorbijgaande aard is en dat hij nu gewoon alles uitprobeert om te zien hoever hij kan gaan en die uitdaging neem ik met verve aan.
Ik heb een kattenhangmat opgehangen en mijn 5 jaar oude kater negeert hem echt gewoon. Ik hoop dat z’n “broertje” er wel los op wil gaan. Ik heb er allemaal extra touwtjes aan geknoopt om hem extra aantrekkelijk te maken.
YellowLemon schreef:
21-08-2018 17:31
Je kan ook nog tijdelijk alluminiumfolie wegleggen op de plek waar ze plast. Het is in de doorloop dus niet heel ideaal, maar daar houden ze ook niet van..

Heb je het deksel op de kattenbak zitten? Misschien moet je die er (tijdelijk) afhalen.

En weet je wat voor vulling gebruikte bij het asiel? Misschien vind ze de vulling die je gebruikt wel niet prettig.
Balin gaat ook niet op de bak als het dak erop zit, terwijl hij echt goed zindelijk is. Hij vindt het stinken en terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven