Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
maandag 15 oktober 2018 om 20:15
Mijn katten zijn eigenlijk geen katten maar honden. Als ik mijn honden ga uitlaten, gaan zij mee. En ze blijven de hele ronde bij me. Nu durf ik niet meer de route aan de andere kant van de weg te pakken. Ik wil dat ze dat gebied daar niet gaan leren kennen. Dat vind ik te gevaarlijk. Achter het huis is ruimte genoeg.
Hoewel het stalkatten zijn, zitten ze 's avonds en ook 's ochtends (en soms ook 's middags} nog best vaak binnen. Dan zoeken ze ons gezelschap op.
Omdat ik ze een keer betrapt heb in de hondenbuggy, heb ik vanavond een kinderwagen voor ze gehaald. Daar kunnen ze fijn in liggen. Want die hondenbuggy kunnen ze meestal niet in. De kinderwagen heeft een leuk kapje en daar kunnen ze diep in wegkruipen. Die komt op de hooizolder te staan.
Voornamelijk loki zoekt mij op. Ik heb vandaag rondom het huis de ramen gewassen. Dat is een hele klus want we hebben veel ramen. En hij lag steeds binnen een straal van 5 meter bij mij. Ik schoof op, ging de hoek om, hij ging mee. Nu ligt Phoebe hier binnen in de stoel op een kussen in diepe slaap. Vannacht gaan ze weer naar buiten.
Hoewel het stalkatten zijn, zitten ze 's avonds en ook 's ochtends (en soms ook 's middags} nog best vaak binnen. Dan zoeken ze ons gezelschap op.
Omdat ik ze een keer betrapt heb in de hondenbuggy, heb ik vanavond een kinderwagen voor ze gehaald. Daar kunnen ze fijn in liggen. Want die hondenbuggy kunnen ze meestal niet in. De kinderwagen heeft een leuk kapje en daar kunnen ze diep in wegkruipen. Die komt op de hooizolder te staan.
Voornamelijk loki zoekt mij op. Ik heb vandaag rondom het huis de ramen gewassen. Dat is een hele klus want we hebben veel ramen. En hij lag steeds binnen een straal van 5 meter bij mij. Ik schoof op, ging de hoek om, hij ging mee. Nu ligt Phoebe hier binnen in de stoel op een kussen in diepe slaap. Vannacht gaan ze weer naar buiten.

maandag 15 oktober 2018 om 20:24
Goeie! Mooi bijbaantje ook, studeren met twee katten in je nek en ervoor betaald krijgenderooiekater schreef: ↑14-10-2018 16:55Lastig kan je geen vaste oppas regelen die tussendoor komt kroelen?

Katten klinken niet ongelukkig en ik mag hopen dat jullie dit werkritme geen jaren voldouden?
woensdag 17 oktober 2018 om 16:26
Misschien is het wel al besproken in dit topic, maar laten jullie je katten elk jaar enten? Ik heb het braaf gedaan tot nu, maar de rooie is altijd zo over de zeik als hij bij de dierenarts is. En prompt is hij later ziek. Misschien van de stress? Zijn zusje niet, die boeit het allemaal niet zo. Ik had in september al moeten gaan, maar het is er nog niet van gekomen. Ook omdat de rooie een paar weken geleden ziek was en niet geent mocht worden. En ik zie er zelf ook altijd tegenop omdat de rooie er zoveel stress van heeft. Ben gewoon benieuwd hoe jullie het ervaren.
woensdag 17 oktober 2018 om 16:40
Ik laat mijn katten ook altijd ieder jaar braaf enten, vind ik belangrijk, des temeer omdat de dierenarts dan meteen een gezondheidscheck doet. De katten vinden het niet fijn want ik vervoer ze op een mandje achterop de fiets (is gelukkig maar een kleine 10 minuten fietsen) en hebben er ook wel stress van maar eenmaal thuis is dat snel weer over.
Heb je er al eens over gedacht thuis te laten enten? Mijn dierenarts doet dat gewoon ook al kost het natuurlijk wel wat meer.
Heb je er al eens over gedacht thuis te laten enten? Mijn dierenarts doet dat gewoon ook al kost het natuurlijk wel wat meer.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
woensdag 17 oktober 2018 om 17:45
Hier worden ze niet geënt ik zie er de meerwaarde niet van in. Kleine rooie heeft al niesziekte. En bij mijn oudste doe ik titer bepaling en ieder jaar komt daar het advies uit hij hoeft niet geënt te worden want er zittem genoeg antistoffen in zijn bloed.
Ik laat daarom ook geen titer bepaling doen maar 1 keer per jaar bloed onderzoek.
Ik laat daarom ook geen titer bepaling doen maar 1 keer per jaar bloed onderzoek.
woensdag 17 oktober 2018 om 17:52
Ja, ik heb ook wel overwogen om de da thuis te laten komen. Deed ik eerder ook wel, toen had ik 4 katten die een enting kregen...wel zo handig. Maar omdat het veel te mooi weer is zijn ze constant de hort op. Zal je net zien dat ze niet thuis zijn...de rooie was laatst vanaf de vroege ochtend weg, dus ze laten zich niet plannen..misschien maar even wachten tot het weer omslaat. Komt ook niet meer op een week aan lijkt me.

woensdag 17 oktober 2018 om 19:09
Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Onze kat is een tijdje geleden begonnen met op de bank te plassen. Ze heeft problemen gehad met haar blaas.
We zijn met de kat naar de dierenarts geweest en het probleem is opgelost.
We hebben de bank zo goed mogelijk schoongemaakt. Maar de kat bleef wel op de bank plassen. Ze gebruikt ook nog de kattenbak, dus niet alles op de bank.
Nu hebben we een nieuwe bank gekocht en voorlopig heeft ze er nog niet op geplast.
Is met deze nieuwe bank het probleem vanzelf opgelost (want haar geur is weg) of zou het gewoon een kwestie van tijd zijn voor ze opnieuw begint?
Kunnen we nog meer doen om het te voorkomen?
Een propere kattenbak lijkt mij logisch maar verder weet ik niets meer...
Onze kat is een tijdje geleden begonnen met op de bank te plassen. Ze heeft problemen gehad met haar blaas.
We hebben de bank zo goed mogelijk schoongemaakt. Maar de kat bleef wel op de bank plassen. Ze gebruikt ook nog de kattenbak, dus niet alles op de bank.
Nu hebben we een nieuwe bank gekocht en voorlopig heeft ze er nog niet op geplast.
Is met deze nieuwe bank het probleem vanzelf opgelost (want haar geur is weg) of zou het gewoon een kwestie van tijd zijn voor ze opnieuw begint?
Een propere kattenbak lijkt mij logisch maar verder weet ik niets meer...

Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
woensdag 17 oktober 2018 om 20:30
Zeker weten kun je het nooit, maar haar geur is nu weg.Rawr schreef: ↑17-10-2018 19:09Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Een propere kattenbak lijkt mij logisch maar verder weet ik niets meer...![]()
Zelf gooi ik altijd een paar van deze mandjes op de bank als ik niet thuis ben.

Dan hebben de katten een keuze, of in het mandje, of ergens anders gaan liggen.
![Happy :-]](./../../../../smilies/77_happy.gif)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 17 oktober 2018 om 21:08
@rooiekater: ja, de urine is wel schoon.
Ze plaste echt overal maar sinds de medicijnen is dat gestopt. Enkel de bank konden we niet helemaal schoonmaken dus daar bleef ze plassen.
Leuke mandjes! Maar gaan ze daar dan ook echt in liggen?
Voorlopig sluiten we de deur naar de woonkamer als we er niet zijn.
Hopelijk is het met deze nieuwe bank opgelost en kan poes weer gewoon vrij rondlopen in huis.
Ze plaste echt overal maar sinds de medicijnen is dat gestopt. Enkel de bank konden we niet helemaal schoonmaken dus daar bleef ze plassen.
Leuke mandjes! Maar gaan ze daar dan ook echt in liggen?

Hopelijk is het met deze nieuwe bank opgelost en kan poes weer gewoon vrij rondlopen in huis.
Rawr! It means 'I love you' in dinosaur.
woensdag 17 oktober 2018 om 22:32
Bol. Maar je kunt ook even zoeken op papieren kattenmand. Misschien dat hij elders goedkoper is.
Het is wel even een naar werkje om de rand om te vouwen, het is echt heel stevig papier.
Edit; papier is voor mij ook uit gemakzucht hoor. Ik heb zoveel stoffen mandjes die je uit moet zuigen, deze schud je buiten gewoon leeg

woensdag 17 oktober 2018 om 22:40
Ja hoor, hier zijn alle mandjes in gebruik (4 katten). Ook dezeRawr schreef: ↑17-10-2018 21:08@rooiekater: ja, de urine is wel schoon.
Leuke mandjes! Maar gaan ze daar dan ook echt in liggen?![]()

En het vensterbankkussen wat op de verwarming ligt wordt goed gebruikt. Heb wel een oude gietijzeren radiatoren.

Alleen deze gebruiken ze niet. Dus als hier een liefhebber is kan ik deze opsturen tegen verzendkosten.

woensdag 17 oktober 2018 om 22:42
waarschijnlijk wordt ik nu het topic uit gejaagd
maar ik laat mijn kat niet inenten heb na het 1ste DA bezoek wel is getwijfeld maar hij komt niet buiten. dus heeft niet veel nut denk ik.
vriendin van mij heeft er 4 en die worden ook niet ingeënt alleen als kitten hebben ze wel prikjes gehad

vriendin van mij heeft er 4 en die worden ook niet ingeënt alleen als kitten hebben ze wel prikjes gehad
Relax we're all crazy, it's not a competition
donderdag 18 oktober 2018 om 06:43
Nee hoor Rouge, ik heb eerder mijn vorige katten laten enten tot hun 4e jaar ongeveer. Daarna niet weer. Ze waren met zijn vieren, en liepen altijd buiten. Ze zijn 21, 17, 16 en 13 jaar geworden. En allemaal van ouderdom overleden op die van 13 na. Die had een tumor, en die van 17 ook trouwens. Ik heb altijd wel mijn twijfels, die dierenartsen willen ook wat verdienen natuurlijk. En wij houden van onze dieren en willen het goed doen. Daar wordt wel een beetje misbruik van gemaakt volgens mij..

donderdag 18 oktober 2018 om 07:48
Nee joh, mijn ex schoonmoeder deed dit ook nooit. Haar katten liepen wel altijd buiten en zijn super oud geworden zonder ooit maar een keer bij de DA geweest te zijn. Ook liet ze ze nooit ontvlooien en kregen ze nooit andere medicijnen.Rouge__ schreef: ↑17-10-2018 22:42waarschijnlijk wordt ik nu het topic uit gejaagdmaar ik laat mijn kat niet inenten heb na het 1ste DA bezoek wel is getwijfeld maar hij komt niet buiten. dus heeft niet veel nut denk ik.
Die ene kat leeft nog steeds, die is nu 22. De ander is net overleden met 19 jaar. Dus ach, als jij je er goed bij voelt en de katten gezond zijn prima toch?
Mijne heb ik wel laten enten vorig jaar, vooral omdat er dus niks bekend is over zijn verleden ( zelfs zijn precieze leeftijd weet ik niet ), en omdat hij toen buiten kwam maar of ik het volgend jaar weer laat doen weet ik nog niet.
Naar de DA gaan vind hij geen enkel probleem trouwens, hij stapt zo dat mandje in en die prikken deed hij ook niet moeilijk om. Ik wil mezelf eerst nog even goed inlezen over enten voordat ik hem opnieuw laat enten. Ontwormen en ontvlooien doe ik hier wel trouwens, puur omdat hij buiten loopt.
Fijn dat je kat weer thuis is Rockola, ik ben daar ook altijd bang voor dat mijne weg blijft. Laatst had ik hem een paar uur niet gezien en werd ik even nerveus, maar hij bleek gewoon op de stoep voor mijn huis te zitten, ik zag hem alleen net niet. Mijne gaat nooit ver weg. Daar is hij te lui voor.

Hij had wel ruzie met de buurtkat laatst, kwam terug met een kras op zijn neus.
Verder vreet hij als een gek, zeker als ik die koolvis prakjes van de Aldi voorschotel. Die vind hij echt heerlijk.

donderdag 18 oktober 2018 om 07:54
Mijn poes wordt echt oud
Nou ja, gelukkig dat ze oud wordt natuurlijk maar ik heb er zoveel moeite mee om haar te zien aftakelen. Ze slaapt bijna alleen maar en er zit weinig leven in. Haar vacht is minder mooi omdat ze zich minder goed verzorgd. Dat beestje is mijn alles en van het idee zonder haar te moeten breekt m'n hart.

donderdag 18 oktober 2018 om 10:23
Ik ent mijn katten ook niet. Ik zie het nut er niet van in. Ze blijven binnen.
Oh Sjakie wil wel een papieren mandje. Die speelt ook graag met papieren tassen en zit er graag in. Spook niet, die is daar te delicaat voor ofzo. Die heeft er nooit interesse in gehad haha.
Oh Sjakie wil wel een papieren mandje. Die speelt ook graag met papieren tassen en zit er graag in. Spook niet, die is daar te delicaat voor ofzo. Die heeft er nooit interesse in gehad haha.
Awh, sneu is dat hè? Maar zolang ze in redelijk goede gezondheid is en geen pijn heeft is het goed, toch? Wie weet sukkelt ze nog jaren voort zonder ziek te worden. Dat is ook prima.Doubletree20 schreef: ↑18-10-2018 07:54Mijn poes wordt echt oudNou ja, gelukkig dat ze oud wordt natuurlijk maar ik heb er zoveel moeite mee om haar te zien aftakelen. Ze slaapt bijna alleen maar en er zit weinig leven in. Haar vacht is minder mooi omdat ze zich minder goed verzorgd. Dat beestje is mijn alles en van het idee zonder haar te moeten breekt m'n hart.