Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog niet goed of die van mij in het graanvrije verhaal trappen :biggrin: ik probeer het maar gewoon...ik wilde eigenlijk kvv voeren, maar dat ging er hier totaal niet in. Je probeert wat..alles voor die verwende monstertjes.
RockOla schreef:
19-10-2018 19:37
Ik weet nog niet goed of die van mij in het graanvrije verhaal trappen :biggrin: ik probeer het maar gewoon...ik wilde eigenlijk kvv voeren, maar dat ging er hier totaal niet in. Je probeert wat..alles voor die verwende monstertjes.
Wij voerden eerst enkel kvv. De katjes vonden het lekker maar aten er te weinig van en waren te dun. Overleg met de DA: mixen vond zij geen goed idee want dan moeten de darmen van (jonge) katjes zich elke keer aanpassen aan wat er komt. Nu geven we brokken voor Maine Coons (Hill's) gemixt met dental brokken en 1 keer per week krijgen ze als 'snoep' een rauw gekluts eitje (vinden ze zo lekker dat wij geen omelet meer kunnen eten zonder dat er 2 katten hartverscheurend zitten mauwen als je de eieren klutst). En ze zijn op gewicht en doen het helemaal goed.
DA vertelde dat ze in de fabriek van Hill's was tijdens een bijscholing. De fabrikage wordt daar afgestemd op de vraag. En zij vond dat een grote plus. Geen houdbaarheidstoevoegingen en geen 'oude' brokken met verminderde voedingswaarde.
oudblond wijzigde dit bericht op 19-10-2018 19:45
2.50% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
RockOla schreef:
19-10-2018 19:37
:proud: Heel herkenbaar hoor.

Kvv willen die van mij ook niet, ze snappen ook geen eendagskuikens. Mijn lapjespoes is sowieso al een hele kieskeurige eter, die wil iedere dag een andere soort brokken. Voor haar heb ik dus behalve verschillende smaken RC ook Purina One sensitive.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
RockOla schreef:
18-10-2018 06:43
Nee hoor Rouge, ik heb eerder mijn vorige katten laten enten tot hun 4e jaar ongeveer. Daarna niet weer. Ze waren met zijn vieren, en liepen altijd buiten. Ze zijn 21, 17, 16 en 13 jaar geworden. En allemaal van ouderdom overleden op die van 13 na. Die had een tumor, en die van 17 ook trouwens. Ik heb altijd wel mijn twijfels, die dierenartsen willen ook wat verdienen natuurlijk. En wij houden van onze dieren en willen het goed doen. Daar wordt wel een beetje misbruik van gemaakt volgens mij..

En Madrid
is mijn 1ste kat dus, af en toe heb ik geen idee over hoe of wat gelukkig is ,mijn kat al wat ouder en ja hoop wel dat hij gezond oud kan worden.
in sommige gevallen is dat echt waar, heb er genoeg verhalen over gehoord.
mijn kat heeft ook een flinke geschiedenis, hij is 5 jaar aan de wandel geweest, werd terug gevonden bij -3 en een halve staart. ontwormen doe ik wel en ontvlooien al maakte vriend laatst een opmerking dat het eigenlijk best onnodig is wat hij komt niet buiten O_o

mijn kat is ook dol op papieren zakken van de primarkt gaat er helemaal los op , ik knip wel altijd de handvaten eraf dozen vind hij ook wel leuk maar hij is niet zo geobsedeerd als de meeste katten haha
Relax we're all crazy, it's not a competition
Nuttige info Oudblond! Ik ga Hills ook maar eens proberen.
Calamitycat schreef:
19-10-2018 19:46
Nuttige info Oudblond! Ik ga Hills ook maar eens proberen.
Zooplus heeft vaak echt goede aanbiedingen. Ik koop dan 2 zakken van 10 kg en ben 50!!!! euro goedkoper uit dan bij de Jumper. En nog thuisbezorgd ook. Ook de Dental van Hill's is bij Zooplus (nog steeds duur) maar een stuk goedkoper. Maar dat heeft niet iedere kat nodig. Onze broertjes hebben helaas genetisch geen sterk gebit, dus hier wordt zo goed mogelijk gepoetst en die speciale brokken doen echt veel.
Bestel al jaren bij Zooplus, voor de katten en de konijnen. Heb ook geen auto dus erg handig als de 10 kilo zakken konijnen- en kattenvoer en een enorme baal stro worden thuisbezorgd :)
Ik kijk eigenlijk per kat hoe en wat ik voer. Ik heb al heel wat katten gehad in mijn leven, en ze worden op een uitzondering na allemaal stokoud...ik zal dus wel iets goed doen ;-D maar sommige hebben gewoon net iets anders nodig dan andere. Deze draakjes zijn weer iets bijzonders. Broer en zus zijn erg verschillend. Het meisje geeft niks om zachtvoer, broerlief wel. Maar ze zien er goed gezond uit en zijn happy, als dat zo blijft verander ik niks.
En ik ben al jaren vaste klant bij zooplus..al heeft bol.com ook wel eens voer wat Zooplus niet heeft.
Hoi allemaal! Kwam er net achter dat dit topic er is en kom graag gezellig mee kletsen! :)

Heb zelf één kat (mijn eerste), van anderhalf jaar jong. Heb haar zes weken geleden uit het asiel gehaald en ze doet het vanaf dag één al zo ontzettend goed! Ik wil haar binnenkort alleen naar buiten laten (heb de afgelopen twee weken met een tuigje met haar door de tuin en de paden gewandeld) en vind het nu al spannend! Iemand nog goede tips? :biggrin:

Wat voer betreft, ik geef haar droogvoer van Applaws en dan de kip & zalm (hoog vleespercentage, geen granen en goede omega vetzuren voor haar huid en vacht). Natvoer krijgt ze van Almo Nature. Ze lust alleen de naturel, niet de gelei, en heeft ook het liefst kip. Heb het idee dat ze het niet zo op vis heeft, tenzij het door de kip heen zit :lol:
Palarvide: Sorry. Ik was wat heftig. Heb echt het idee dat je het goed wil doen. En wat is goed? Dat weet eigenlijk niemand en is per kat verschillend. Hoop dat je hier blijft delen, vragen, leren en nogmaals: Sorry. Ik wil je echt niet veroordelen maar wel met je delen wat ik geleerd heb in de + 40 jaar dat ik katten heb.
Die van mij vreten echt alles, ook hondenvoer als ze de kans krijgen. Ze krijgen ook van alles van mij. Onder andere natvoer van Royal canin, kattenbrokjes en een keer per week koolvis, dat kook ik dan in een pannetje. Vallen ze echt op aan, zo lekker vinden ze dat. Ze zijn ook super sociaal. Zoveel mensen die zeggen dat katten op zichzelf zijn, deze zijn dat totaal niet. Ze trekken onderling samen op maar ook met ons. Daarom laat ik ze 's ochtends en 'savonds altijd binnen. Voor de gezelligheid.
iones. HIer komen ze alleen buiten op het balkon want we wonen hoog. Maar we zijn ook een roedeltje met z'n viertjes. :heart: waar wij wel duidelijk de leiders zijn.
Ik heb een beetje teruggelezen.
Wij enten onze rode dame wel in al is het maar omdat dit verplicht is voor het pension waar ze soms heen gaat als wij op vakantie zijn. Bovendien hebben we haar verzekerd en krijgen we het bijna helemaal vergoed en ik vind het fijn dat er dan gelijk een vlugge checkup is voor haar.

Vandaag voor het eerst haar voer bijbesteld we hadden een flinke zak bij haar gekregen toen we haar over namen. Hebben hetzelfde merk genomen maar een ander smaakje voor de afwisseling. Merk is carocroc.
We hebben ook een waterfontein voor haar. Daar zit een filter in die kost bij bol 12.99 ofzo voor 2. Maar bij petsplace waar we het voer hebben besteld waren ze 2 voor 10 euro. We kregen ook 15% korting op de hele bestelling dus hebben voor een half jaar op voorraad gekocht scheelt toch weer.
Ze is wel fan van die waterfontein, haar andere waterbakje boven raakt ze vrijwel niet aan.

Vanavond had mijn man nogal koude handen en hij probeerde ze op mijn buik te leggen. Dus ik roep neenee en verdedig mijzelf. Onze rode dame lag lekker in haar mandje op de krabpaal en hoorde ons een beetje stoeien. Ze nam een grote sprong van de paal af en rende naar mij toe. Ze keek boos naar mijn man mauwde eventjes, sprong op mijn schoot maakt zichzelf lang en ging op mijn buik liggen om me te beschermen.
Erg lief enige jammere is dat mijn man haar nu niet meer mag aaien nou ja dat waait wel weer even neem ik aan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva aaaaah wat schattig :love: :flirting: te lief

hier kunnen we niet eens normaal knuffelen/kroelen of poes springt er meteen tussen hij is zo jaloers soms. zelfs als we samen in de keuken komt meneer er moppert bij staan
Relax we're all crazy, it's not a competition
Wow veel reacties op mijn berichtje :) @oudblond: Ik vond je (en anderen) niet extreem heftig reageren hoor, geen zorgen. Ik vind het zelf ook gek, goedkoop voer bij een dure kat, maar die Felix + whiskas heb ik op automatische piloot gekocht. De katten van mijn ouders, en de kat die af en toe ons logeetje is eten dat, dus heb ik het ook zonder na te denken gekocht. Later bedachten we ons dat we gewoon kwaliteitsvoer moeten hebben voor ons katje, dus vandaar mijn vraag :)

Toen ik in een dierenwinkel naar Royal Canin vroeg, kreeg ik daar de wind van voren, dat RC te duur is voor de kwaliteit die het spul heeft. Dat er andere merken op de markt zijn die minstens net zo goed zijn, maar een stuk minder duur. (hij noemde Bento en Jarco volgens mij). Vandaar dus de vraag naar iets anders dan Royal Canin. Een soort vergelijkend waren onderzoek onder ervaringsexperts ;)

We zijn nog niet zover dat we hem veel aan mogen raken. Hij wordt helemaal wild van die liquid snacks, dan komt hij naar ons toe, en mogen we hem een beetje aaien, zolang hij aan het eten is. andere snoepjes die we hebben eet hij uit onze hand, dus dat is ook mooi. We zitten er nu alleen mee dat we misschien iets te veel snoepjes geven, maar dat zijn de enige momenten dat we hem kunnen laten zien dat wij niet eng zijn, en dat aaien ook niet eng is. Dus daar gaan we nog even mee door, zal hij misschien even moeten afkicken als hij wat losser is en minder snoepjes krijgt :D

Wat ook een dingetje is voor ons, is het borstelen. We weten dat dat regelmatig moet gebeurem, maar tot nu toe nog niet gedaan. Omdat we hem dus nog niet mogen oppakken/aaien is het ook lastig om te borstelen. We twijfelen nu of we hem toch moeten oppakken en borstelen, of dit nog even laten. We merken namelijk dat hij ons echt een tijdje minder vertrouwt als we proberen op te pakken, dus ben bang dat voor hem dan bevestigd wordt dat wij wél eng zijn. Gelukkig ziet zijn vacht er nog mooi uit, en zie ik geen klitten, hij verhaart ook nog nauwelijks.
Polrvide is het een optie lekker op de grond gaan zitten veren pakken of iets van speelgoed en zo de kleine naar je toe te lokken en het vertrouwen te winnen?

Kwa voer is het niet alleen wat is het beste maar ook wat lusten ze ik kan ze hier van alles geven maar de voorkeur ligt op royal canin.
Ik moest aan dit topic denken toen ik dit filmpje zag, wie herkent dit ook? :HA:

Ik herken vooral het buikfilmpje, hahah

https://youtu.be/TPJWuImLbtc
Polarvide: Hier ga ik met de borstel naar hen toe als ze op een lekker plekje liggen. Dan streel ik even en ga dan over op borstelen. Dat werkt hier het best, maar ze zijn vanaf geboorte heel handzaam gemaakt door hun toenmalige baasje. Grijsje kan je in alle houdingen leggen en hij vindt het heerlijk. Witje is een ongeduldig mannetje, dus die is het snel zat en wil dan weg. Dan duw ik even tegen zijn nekje met mijn vlakke hand en dan geeft hij zich over en kan ik weer even borstelen.
Hier ook Hills, maar dan de vetessentiels die alleen bij dierenartsen te koop is. Hij was vorige keer op en had nog niet de tijd gehad om naar de dierenarts te rijden, dus had die van Hills gehaald voor gecastreerde katten van 1 tot 6 jaar. Het mannetje vond het prima, maar het vrouwtje ging aan de diarree en dit stopte ook niet. Nu weer de vetessentiels en alles is prima. Vind de vacht ook veel zachter en glimmender.
Helaas 65 euro per 6,5 kilo zak, maarja ze doen het er heel goed op.
Qua natvoer hebben we 4 merken die ze heel lekker vinden: IAMS, Hills, Schesir en Shinycat.
Nu het weekend is krijgen ze altijd wat extra lekkers als extra maaltijd. Of gekookte kipfilet of een moot witvis. Nee, mijn twee hummeltjes zijn niet verwend hoor.
Nouououououo, ik snap niet dat ik dit topic heb gemist!

Ik ben sowieso een dierenliefhebber (ook van mensen, zijn tenslotte ook dieren), maar heb er nu maar één. Henk.
Henk is een kater, bijna 11, liefste diertje wat ik ooit ben tegengekomen. Althans, hij is erg specifiek in wie hij zijn liefde geeft. Sommige mensen trekt hij niet, die wil hij bijten en bij andere wil hij zo ongeveer in hen verdwijnen. Ben er nog steeds niet achter waar het aan ligt. Geur? Stem? Manier van aaien?

Is dat herkenbaar voor jullie?

(overigens, Henk eet alles, behalve kattenvoer van de Albert)
(en garnalen)
Oudblond schreef:
19-10-2018 20:39
iones. HIer komen ze alleen buiten op het balkon want we wonen hoog. Maar we zijn ook een roedeltje met z'n viertjes. :heart: waar wij wel duidelijk de leiders zijn.
Kijk dat bedoel ik. Ik ga nu anders naar katten kijken omdat ik nu ook ander soort kattenmensen ken.

Veel kattenmensen hier op het forum zeggen:
"wij zijn hun personeel",

"ze laten zich niet opvoeden", "ze zijn op zichzelf", "hij pist alles onder als hem iets niet bevalt", "als hem iets niet bevalt slaat hij", "hij gedoogt mij".

Dat klinkt toch niet als leuke dieren om als gezelschap te hebben? Maar mijn katten zijn helemaal niet zo. En ik heb wel degelijk de leiding hier, ík bepaal. En mijn katten willen deel uit maken van onze roedel, zijn helemaal niet op zichzelf. Ze blazen nooit, zijn nooit boos of beledigd. En als ik ze grijp om te knuffelen, proberen ze soms weg te komen, of ze laten het over zich heen gaan. Maar ze worden nooit boos en krabben niet. Ze zijn ook niet eenkennig en tegen iedereen even vriendelijk en toegankelijk.

Die dierenwinkel had gelijk over Royal Canin. Dit merk bevat 80% aandeel van de markt, maar dat maakt het daarmee nog niet kwalitatief goed.
Piratesse schreef:
20-10-2018 20:05
Nouououououo, ik snap niet dat ik dit topic heb gemist!

Ik ben sowieso een dierenliefhebber (ook van mensen, zijn tenslotte ook dieren), maar heb er nu maar één. Henk.
Henk is een kater, bijna 11, liefste diertje wat ik ooit ben tegengekomen. Althans, hij is erg specifiek in wie hij zijn liefde geeft. Sommige mensen trekt hij niet, die wil hij bijten en bij andere wil hij zo ongeveer in hen verdwijnen. Ben er nog steeds niet achter waar het aan ligt. Geur? Stem? Manier van aaien?

Is dat herkenbaar voor jullie?

(overigens, Henk eet alles, behalve kattenvoer van de Albert)
(en garnalen)
Herkenbaar kleine rooie haat mijn vader en vliegt die ook aan. Waarom? Mijn vader is een paar keer vervoer geweest naar de dierenarts.
Iones, dat personeel wordt volgens mij voornamelijk grappig bedoeld. Ik zeg het zelf ook wel eens maar echt wel dat ik hier de baas ben hoor.
Je noemt nu vooral dingen op die hier op het forum negatief over katten worden geschreven maar dan vind ik je wel selectief.
Er zijn namelijk ook al zóveel mooie dingen geschreven maar die moet je dan wel willen lezen...
Ik vind het fijn dat je - nu je zelf katten hebt - ervaart dat katten heel veel liefde en vreugde brengen in iemands leven.
Voor de Zooplus gebruikers. Ik ga altijd naar de site via de banner op https://www.zwerfkat.com/
Op die manier krijgt deze organisatie een percentage (5%) van wat jij hebt uitgegeven.
Er zullen vast wel andere organisaties zijn die dit ook doen, maar ik gebruik deze altijd.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Fantastische tip Tickel, bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven