Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een w.c mee loper en kroelen tegelijk.

Kwa straffen gebruik ik hier alleen mijn stem of handen klap.
Af leren met handen te spelen vraagt vooral veel geduld. Hier had ik van die grote kongs als die dan naar mijn handen greep of mee wilde spelen stopte ik zo kong tussen zijn poten.
miekemv schreef:
28-11-2018 23:50
Er is hier maar 1 van de 4 die dat doet en dat komt omdat hij dat kennelijk wel mocht daar waar hij vandaan komt. Hij wordt gewoon bij zijn kladden gepakt en op de grond gezet. En belangrijk geen eten achterlaten als eentje die neiging heeft zodat het aanrecht niet geassocieerd wordt met eten.
Ja, bij de kladden grijpen doe ik ook, als ik snel genoeg ben. Maar meestal zien ze mij aan komen en dan zijn ze al weg. Alleen ging dat laatst niet: hij was in een lege broodzak gekropen op de aanrecht waar hij niet meer uit kon..... :biggrin: toen kreeg ik hem te pakken en heb ik hem buiten gegooid. Hij schrok zich een ongeluk en dacht "SHIT nu ben ik aan de beurt!".
En eten achter laten op de aanrecht doe ik niet, maar man wel. Die vergeet op te ruimen.
Doubletree20 schreef:
29-11-2018 08:39
Die vliegenmepper snap ik ook niet. Mep je dan je katten hiermee?
Heeft zich nog niet voor gedaan maar omdat in handen klappen en roepen of heel hard in hun gezicht blazen niet helpt moet ik iets anders bedenken. Iets dat wél indruk maakt.

Is helemaal niet zielig. Wat denk je wat katten onderling kunnen meppen als iets ze niet bevalt? En ze snappen dan heus wel wat je bedoelt.

Mijn honden hebben ook wel eens een hollewipper gehad als ze niet luisterden, en ook een van mijn paarden krijgt er wel eens van langs. Vooral als hij gemeen wordt tegen de anderen en ze verrot wil meppen.
Doubletree20 schreef:
29-11-2018 08:39
Die vliegenmepper snap ik ook niet. Mep je dan je katten hiermee?

Ik merk wel dat ik het lastig vind om iets af te leren. Ik ben zo verwend met brave katten dat ik er nu achter kom dat ik eigenlijk niet weet hoe ik moet opvoeden haha. Hoe leer ik bijvoorbeeld het beste af dat m'n hand geen speelgoed is? Soms is die zo fanatiek aan het spelen dat tie m'n hand als speelgoed ziet. Niet kwaad bedoeld uiteraard maar hij moet wel leren dat het niet de bedoeling is.
Kijk en daar heb ik niet zo'n probleem mee. Een kat speelt zoals hij van nature speelt. Hij weet niet anders en kent niet anders. Loki wil ook wel eens bijten in het spel maar dat doet hij niet hard of gemeen. En ik ga hem dan ook niet corrigeren daarin.
Doe ik met puppies ook niet. Die spelen nu eenmaal met de tanden, hebben nu eenmaal ook geen handjes om vast te grijpen. En ja, dat komt onbedoeld hard aan. Maar dat is zoals zij spelen. Doe ik niet moeilijk over.
Ik knip met vingers of klap in mijn handen.
Of “naam kat” schei uit, klaar nu

Mijn kat achtervolgd ons altijd naar de wc, soms ben ik hem te snel af en dan zit hij mopperend achter de deur, te wachten tot ik eruit kom :hihi:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Loki bevindt zich het liefst met zijn kop vlak boven mijn eten, tussen mij en het bord zeg maar. En alleen door een tets tussen zijn oren te geven heb ik dat af kunnen leren. Iets anders hielp niet.

Nu houdt hij eindelijk gepaste afstand maar hij zorgt nog steeds dat hij in de buurt blijft. Hij is er echt niet bang door geworden.
Mijn Balin heeft een volstrekt eigen willetje en als dat in functie is dan helpt er maar één ding en dat is met mijn hand in piekstand op het aflopen. Ik heb hem na een heel zwaar vergrijp een keertje tegen zijn neus gepiekt en, hoewel ik het niet eens hard deed, is daar zwaar van geschrokken, dus ik hoef mijn hand maar in die stand te doen en het is voorbij.
Als ik hem roep en nee zeg of niet doen, dan mauwt hij terug en doet het alsnog.
Het is een schijtlijster, maar ik hou van hem.
Ik ga voor mijn eigen gemoedsrust ook maar even niet in op berichten over vliegenmeppers en water spuiten.... ik vind dat echt zó ontzettend onnodig. In handen klappen of stem verheffen werkt prima al doe ik dat eerste eigenlijk ook nooit.
Ik verhef soms mijn stem en zeg Nee! als de zwart-witte weer eens aan de bakjes van de langzamer etende katten wil beginnen als zijn eigen bakje leeg is. Tegenwoordig is alleen de letter N met stemverheffing al genoeg om hem daarmee te laten stoppen.

Eigenlijk heb ik niets bijzonders gedaan om mijn katten op te voeden, als ik eet weten ze dat ze niet met hun neus op mijn bord moeten zitten, als ik aan het koken ben mogen ze niet op het aanrecht en doen dat dus ook niet. De keuken wordt na het eten opgeruimd dus reden om op het aanrecht te komen hebben ze niet want er valt niets te halen. Wat ze doen als ik niet thuis ben boeit me niet, misschien zitten ze wel op het aanrecht, nou prima hoor, ik kan er niet mee zitten.
Alles staat nog netjes op dezelfde plek in huis als ik thuiskom uit mijn werk en van planten wordt sowieso al nooit gegeten.

Gewoon rustige katten blijkbaar wat ook wel goed bij me past want straffen zou ik echt nooit kunnen.
Mijn eerste vriendje met wie ik samenwoonde pakte onze poes die vanwege plasproblemen in huis had geplast hardhandig op en haalde haar vervolgens met haar neusje door de plas. Diezelfde dag nog ben ik met poes en al weggegaan, exit relatie.
No way dat ik met zo'n dierenmishandelaar samen wil zijn. Wie aan mijn huisdieren komt, komt aan mij.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Calamitycat schreef:
29-11-2018 19:22

Mijn eerste vriendje met wie ik samenwoonde pakte onze poes die vanwege plasproblemen in huis had geplast hardhandig op en haalde haar vervolgens met haar neusje door de plas.
Ik kan me goed voorstellen dat je bent weggegaan.
Net of de kat het express doet en kan bedenken dat met de neus door de plas het gevolg is van in huis plassen.
Wij hebben een jaar lang elke dag diverse keren poep en plas achter onze bejaarde kat opgeruimd.
Echt niet leuk als je uit je werk komt en je moet gelijk weer poetsen.
Maar de kat kon er niets aan doen, was nog wel vrolijk en levendig, kon alleen de kattenbak niet altijd meer halen.
En dan doe je dat gewoon.
Dolfine schreef:
29-11-2018 19:45
Ik kan me goed voorstellen dat je bent weggegaan.
Net of de kat het express doet en kan bedenken dat met de neus door de plas het gevolg is van in huis plassen.
Wij hebben een jaar lang elke dag diverse keren poep en plas achter onze bejaarde kat opgeruimd.
Echt niet leuk als je uit je werk komt en je moet gelijk weer poetsen.
Maar de kat kon er niets aan doen, was nog wel vrolijk en levendig, kon alleen de kattenbak niet altijd meer halen.
En dan doe je dat gewoon.
Snap ik helemaal. Ik had een kat met epilepsie die liet tijdens een aanval ook alles lopen, nou dweilen en opruimen dan maar weer, dat doe je inderdaad gewoon.
Die ex snapte ook echt niet waarom ik woedend werd en dacht echt dat zijn straf de kat zou leren niet meer in huis te plassen. Kansloos.
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
29-11-2018 19:22
Ik ga voor mijn eigen gemoedsrust ook maar even niet in op berichten over vliegenmeppers en water spuiten.... ik vind dat echt zó ontzettend onnodig. In handen klappen of stem verheffen werkt prima al doe ik dat eerste eigenlijk ook nooit.
bij jouw katten helpt het wel, bij de mijne niet. Of wil je beweren dat alle katten hetzelfde zijn en hetzelfde reageren???
Ik beweer helemaal niets.
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
29-11-2018 20:54
Ik heb een stuk tuig in huis dat me de hele dag uitdaagt en ik daag jou uit om dat een weekje vol te houden zonder stresspuistjes.
Alle jonge katten zijn ondeugend. Kwestie van uitzitten en niet teveel aandacht besteden aan hun kattenstreken.
Dierproeven.
Mijn kat reageert op de wat luide verheffing van een “aaahhhahhhahhh!!”
Ze weet precies wanneer ze iets stouts doet. Dan kijkt ze met hele grote ogen “kijken wat er gebeurd” of ze is extreem stil aan het scharrelen. Tref ik haar op het aanrecht zeg ik “er af!” En knip met mijn vingers. Dan gaat ze eraf.
Hangt ze aan mijn bank en zit te wachten tot ik reageer maak ik dus dat geluid en schiet ze de woonkamer uit om dan 3 sec later weer een aai te halen.

Op de wc ligt ze ook altijd bij mij voeten of hangt ze bijna mijn broek in 😅
Opzich wel gezellig.
Als ik naar bed ga loopt ze ook achter me aan naar de slaapkamer.
Calamitycat schreef:
29-11-2018 21:09
Alle jonge katten zijn ondeugend. Kwestie van uitzitten en niet teveel aandacht besteden aan hun kattenstreken.
Ja klopt. Het hoort er bij en het lost zich vanzelf weer op.
miekemv schreef:
29-11-2018 21:25
Ja klopt. Het hoort er bij en het lost zich vanzelf weer op.
Naar mijn ervaring lost het zichzelf niet op en dient een kat wel degelijk opgevoed te worden.
Ik heb het voor elkaar gekregen dat hij niet aan meubels krabt en niet op tafels en aanrecht komt. Zelfs die ondeugd van mij is dat aan te leren en geloof me, als hij het ergens niet mee eens is, dan valt hij mijn kuiten aan of bijt me in mijn hand want hij is de baas namelijk.
Ik denk dat als hij bij een watje van een dierenliefhebber terecht was gekomen, dat hij het hele huis had gesloopt, zeker met zijn voorkeur voor het omgooien van van alles en nog wat.
Maar goed, ik ben gek op hem en we zijn two peas in a pot. :)
Calamitycat schreef:
29-11-2018 20:54
Oh nou dan zal ik wel liegen. o_o
iones schreef:
29-11-2018 21:52
Oh nou dan zal ik wel liegen. o_o
:sarcastic:
Waar heb jij last van? Misschien moet je je katten nog eens een optater verkopen met de vliegenmepper of zo.
Ga ik je in de tussentijd even op negeer zetten.
Dierproeven.
Kom op Catje, relax. :smooch:
Cateautje schreef:
29-11-2018 21:34
Naar mijn ervaring lost het zichzelf niet op en dient een kat wel degelijk opgevoed te worden.
Ik heb het voor elkaar gekregen dat hij niet aan meubels krabt en niet op tafels en aanrecht komt. Zelfs die ondeugd van mij is dat aan te leren en geloof me, als hij het ergens niet mee eens is, dan valt hij mijn kuiten aan of bijt me in mijn hand want hij is de baas namelijk.
Ik denk dat als hij bij een watje van een dierenliefhebber terecht was gekomen, dat hij het hele huis had gesloopt, zeker met zijn voorkeur voor het omgooien van van alles en nog wat.
Maar goed, ik ben gek op hem en we zijn two peas in a pot. :)
Hij ziet jou als een soort van grote kat derhalve krijg je dezelfde behandeling.

Ik heb mijn meubels aangepast op huisdieren. De meesten krabben niet aan leer of nepleer. Nu heb ik eentje er bij die het wel doet, daarom hebben mijn eethoekstoelen een kekke hoes gekregen en de nepleren poef met haken mag hij houden. Iedereen weer tevreden.
miekemv schreef:
29-11-2018 22:32
Hij ziet jou als een soort van grote kat derhalve krijg je dezelfde behandeling.

Ik heb mijn meubels aangepast op huisdieren. De meesten krabben niet aan leer of nepleer. Nu heb ik eentje er bij die het wel doet, daarom hebben mijn eethoekstoelen een kekke hoes gekregen en de nepleren poef met haken mag hij houden. Iedereen weer tevreden.
Hij doet het ook als ik hem zoentjes geef. :'(
Cateautje schreef:
29-11-2018 22:25
Kom op Catje, relax. :smooch:
Ik wilde het leuk houden hier hoor maar sommige forummers zuigen blijkbaar graag.

Maar goed, er heeft zich een harige rij gevormd op mijn trap, dat betekent bedtijd hier in huis. Dus met dat relaxen komt het wel goed :)
Dierproeven.
Cateautje schreef:
29-11-2018 22:35
Hij doet het ook als ik hem zoentjes geef. :'(
Dan krijg je klop?
miekemv schreef:
29-11-2018 22:40
Dan krijg je klop?
Ja :|
Calamitycat schreef:
29-11-2018 22:40
Ik wilde het leuk houden hier hoor maar sommige forummers zuigen blijkbaar graag.

Maar goed, er heeft zich een harige rij gevormd op mijn trap, dat betekent bedtijd hier in huis. Dus met dat relaxen komt het wel goed :)
Welterusten. :)
Cateautje schreef:
29-11-2018 22:43
Ja :|
Gewoon terug kloppen ;-D

Afbeelding

Welterusten.
Dierproeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven