Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
maandag 31 december 2018 om 10:26
Inderdaad Mieke, daar kan ik me echt ontzettend over opwinden (en ik weet dat dat niet helpt maar ik heb echt een pleurishekel aan vuurwerk). Zodra de hel losbarst om 00.00 uur zie ik altijd heel veel vogels in paniek rondvliegen, heb ook wel vaker vogels dood gevonden in de tuin. Maakt me verdrietig want ik ben gek op vogels.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.

maandag 31 december 2018 om 10:40
Vreselijk hè.Calamitycat schreef: ↑31-12-2018 10:26Inderdaad Mieke, daar kan ik me echt ontzettend over opwinden (en ik weet dat dat niet helpt maar ik heb echt een pleurishekel aan vuurwerk). Zodra de hel losbarst om 00.00 uur zie ik altijd heel veel vogels in paniek rondvliegen, heb ook wel vaker vogels dood gevonden in de tuin. Maakt me verdrietig want ik ben gek op vogels.
Maakt me ook boos en verdrietig dat mensen daar zo weinig bij stilstaan.
Goede link voor als je eens de discussie aan moet met iemand:
http://horizon.science.uva.nl/fireworks/
https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... geen-feest
maandag 31 december 2018 om 10:58
Heftige artikelen
Dan word je toch wel even met je neus op de afschuwelijk feiten gedrukt.... arme, arme vogels.
Ik vrees alleen dat bij die mensen die voor honderden al dan niet duizenden euro's vuurwerk kopen en van mening zijn dat je ze toch vooral hun pleziertje moet gunnen het aan dovemansoren gericht is. Ze hebben geen idee wat voor (dieren)leed vuurwerk veroorzaakt of het interesseert ze niet. Maar zeker goede feiten om de discussie mee aan te gaan.
Wat ik ook zo belachelijk vind is dat vuurwerk zo veel vaker gebruikt wordt dan alleen op oudejaarsavond. Ik woon in een dorp en in de buurt zijn veel andere kleine en wat grotere dorpen, ieder met een eigen dorpsfeest. Ieder jaar is het hier dus een keer of 8 'bal' omdat er weer een of andere vuurwerkshow georganiseerd wordt. Ronduit belachelijk en ik vind dat zó onnodig (net zoals het oplaten van ballonnen overigens).
Veel mensen hebben hun mond vol over het milieu maar een begin maken met het afschaffen van dit soort onzin ho maar. Dan pak je hun pleziertje af. Bah

Ik vrees alleen dat bij die mensen die voor honderden al dan niet duizenden euro's vuurwerk kopen en van mening zijn dat je ze toch vooral hun pleziertje moet gunnen het aan dovemansoren gericht is. Ze hebben geen idee wat voor (dieren)leed vuurwerk veroorzaakt of het interesseert ze niet. Maar zeker goede feiten om de discussie mee aan te gaan.
Wat ik ook zo belachelijk vind is dat vuurwerk zo veel vaker gebruikt wordt dan alleen op oudejaarsavond. Ik woon in een dorp en in de buurt zijn veel andere kleine en wat grotere dorpen, ieder met een eigen dorpsfeest. Ieder jaar is het hier dus een keer of 8 'bal' omdat er weer een of andere vuurwerkshow georganiseerd wordt. Ronduit belachelijk en ik vind dat zó onnodig (net zoals het oplaten van ballonnen overigens).
Veel mensen hebben hun mond vol over het milieu maar een begin maken met het afschaffen van dit soort onzin ho maar. Dan pak je hun pleziertje af. Bah

Dierproeven.
maandag 31 december 2018 om 14:47
Ik weet nou al dat het hier goed losgaat komende nacht. De overburen stikken van het vuurwerk, en ze krijgen ook nog bezoek." Het hoort er bij hoor" zegt de buurvrouw..terwijl ze zelf katten en honden hebben die bang zijn. Ik snap dat soort lui gewoon niet. Het meurt hier een uur in de wind naar kruit en weet ik veel wat. Ik haat oudjaar. Sneu voor alle dieren..om nog maar niet te spreken van de smog die er straks hangt. Daar kan mijn houtkacheltje lang niet tegenop.
God, ik voel me best een zeikerd eigenlijk, maar kan er niks aan doen.
God, ik voel me best een zeikerd eigenlijk, maar kan er niks aan doen.

maandag 31 december 2018 om 15:01
Hier nog zo'n zeikerd hoor. Ik haat Oud&Nieuw ook en ik hoop zo dat dat stomme vuurwerk verboden wordt! Er mag steeds minder in dit land, waarom dit dan niet.
Dit wordt de eerste Oud&Nieuw voor onze nieuwe kat dus ik ben benieuwd. Maar als ik zag hoe hij gister al weg kroop na 1 knal beloofd het wat.
Vind het zo erg voor al die dieren he
En dat je dan zelf mee doet aan dat geknal terwijl je bange dieren hebt snap ik zeker niet!
Dit wordt de eerste Oud&Nieuw voor onze nieuwe kat dus ik ben benieuwd. Maar als ik zag hoe hij gister al weg kroop na 1 knal beloofd het wat.
Vind het zo erg voor al die dieren he

En dat je dan zelf mee doet aan dat geknal terwijl je bange dieren hebt snap ik zeker niet!
maandag 31 december 2018 om 15:15
Hier gaat alles super goed tot nu toe! Poes is vanmorgen nog even lekker naar buiten geweest (kon prima, was heel stil). Vanmiddag even gezeur omdat ze weer naar buiten wilde en niet meer mocht van me, maar met een beetje spelen gelukkig gauw opgelost. Ligt nu heerlijk ontspannen op mijn bed te slapen, terwijl er buiten harde knallen klinken en de buurjongen zelfs vlak onder mijn raam bezig is. Ze slaapt gewoon lekker door. Ik hoop dat het vannacht ook zo goed gaat!

maandag 31 december 2018 om 17:12
Ik heb een vraagje voor de kattenkenners.
Ik heb een kat uit het asiel en hij is een beetje apart. Maar misschien zijn alle katten dat wel. Hij vermijd oogcontact en kijkt eigenlijk alleen maar naar mijn handen (die hem dienen)
Genieten van knuffelen doet hij, maar hij zet zijn nagels echt zo hard in mijn vel. Ik moet altijd een hele dikke deken tussen ons in leggen wanneer hij komt knuffelen. Hij is een beetje schrikachtig dus wanneer hij een geluidje hoort wil hij dan snel van mij afrennen. Met als gevolg dat zijn nagels soms vast zaten in mijn huid en hij niet los kwam. (ik had echt een enorme diepe kras)
Is het normaal dat een kat zijn nagels zo ontzettend diep in je zet?
Ik heb een kat uit het asiel en hij is een beetje apart. Maar misschien zijn alle katten dat wel. Hij vermijd oogcontact en kijkt eigenlijk alleen maar naar mijn handen (die hem dienen)

Genieten van knuffelen doet hij, maar hij zet zijn nagels echt zo hard in mijn vel. Ik moet altijd een hele dikke deken tussen ons in leggen wanneer hij komt knuffelen. Hij is een beetje schrikachtig dus wanneer hij een geluidje hoort wil hij dan snel van mij afrennen. Met als gevolg dat zijn nagels soms vast zaten in mijn huid en hij niet los kwam. (ik had echt een enorme diepe kras)
maandag 31 december 2018 om 17:57

maandag 31 december 2018 om 18:02
Oogcontact vermijden is niet zo raar zeker als je nog een band moet opbouwen wat echt veel tijd kan kosten. Als je de kat al rechtstreeks aankijkt knijp dan een beetje met je ogen samen. Zo doen katten het onderling ook als ze willen geruststellen. Willen ze een conflict dan staren ze elkaar aan, vandaar het vermijden. Dan het krabben. Men denkt dat katten het doen omdat ze te jong bij moeders zijn weggehaald en niet geleerd hebben met soortgenoten om te gaan, daarom geen rem. Mijn persoonlijk idee en ervaring is dat ze overprikkeld kunnen raken, emoties door hun achtergrond niet goed kunnen hanteren en vertrouwen missen. Mijn advies is dan ook om niet te lang door te gaan met aaien en knuffelen. Dus tot het niveau wat je kat aankan, vaak een paar keer en dan stoppen. Als je het zo doet dan verdwijnt het gedrag of respecteer je in elk geval zijn grenzen.Sjulia schreef: ↑31-12-2018 17:12Ik heb een vraagje voor de kattenkenners.
Ik heb een kat uit het asiel en hij is een beetje apart. Maar misschien zijn alle katten dat wel. Hij vermijd oogcontact en kijkt eigenlijk alleen maar naar mijn handen (die hem dienen)![]()

maandag 31 december 2018 om 18:19
O nee Madrid, wat ontzettend naar is dat! Ik zou vooral blijven zoeken en blijven roepen, waarschijnlijk zit hij ergens verscholen bang voor het vuurwerk. Desnoods hulp inschakelen om mee te helpen zoeken. Hoop met heel mijn hart dat hij snel weer thuis is, veel sterkte

Dierproeven.

maandag 31 december 2018 om 18:36
Oh nee!!! Zorg dat iets open blijft staan zodat hij zelf snel naar binnen kan of kattenluikje op stand open?

maandag 31 december 2018 om 18:53
Ik zit nu voor de deur, we hebben geen kattenluik en ik zie hem anders niet aankomen van boven. Dus ik zit voor de voordeur. Nog geen teken van hem. Heb net nog 2x gezocht maar niks. Normaal komt hij altijd aangerend als ik roep. Nu niks. Ik ben echt even de wanhoop nabij. Voordeel is wel dat ik over mijn eigen vuurwerk angst heenkom nu. Die angst valt nu in het niet vergeleken bij de angst dat mijn kat niet meer terug komt. Rammelen met eten ook al geprobeerd. Het is nu redelijk rustig buiten en hij komt vast wel aangelopen straks maar God wat een stress heb ik nu zeg.

maandag 31 december 2018 om 18:54
Oh jee! Inderdaad blijven roepen en met brokjes rammelen. Kun buren inschakelen om te helpen?
Hier ligt grote poes boven op bed te slapen met het ganglicht aan. Die doet het weinig en zal pas ónder het bed gaan als het om 12 uur echt los gaat.
Kleine poes loopt verward heen en weer met ogen zo groot als schoteltjes. Bij de luide knallen of langdurend siervuurwerk kruipt ze onder de bank en volgt me als een hondje wanneer ik de kamer uitga.
Ik ga niet naar familie, wat ik wel een beetje van plan was (en om 23.00 thuis), kleine heeft mij nodig.
Hier ligt grote poes boven op bed te slapen met het ganglicht aan. Die doet het weinig en zal pas ónder het bed gaan als het om 12 uur echt los gaat.
Kleine poes loopt verward heen en weer met ogen zo groot als schoteltjes. Bij de luide knallen of langdurend siervuurwerk kruipt ze onder de bank en volgt me als een hondje wanneer ik de kamer uitga.
Ik ga niet naar familie, wat ik wel een beetje van plan was (en om 23.00 thuis), kleine heeft mij nodig.
"I love not Man the less, but Nature more..."