Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).

woensdag 23 januari 2019 om 09:46
Heel herkenbaar. Zoo lief ♡♡♡IBIopviva schreef: ↑23-01-2019 09:39Hopelijk kun je hem idd straks weer ophalen Mieke!
Onze rode dame komt niet buiten maar zat wel uren lang te staren en te genieten van de vallende sneeuw. Erg leuk om te zien.
Verder deed ze gisteren iets waar mijn hart van ging smelten.
Ik heb PTSS en dankzij behandeling heb ik er nog maar weinig last van. Het enige wat hardnekkig steeds weer terugkomt zijn nachtmerries.
Ik had dus een nachtmerrie waarbij ik lag te gillen en te draaien en te woelen. Onze rode dame lag bij mij op bed en terwijl ik dus die nachtmerrie had is ze bij mijn hart gaan liggen en met haar pootjes gaan melken totdat ik wakker werd (ik herkende de tekenen dat het idd een schreeuw nachtmerrie was zoals extreem zweten, pijn aan keel enz) en toen ik wakker geworden was bleef ze liggen en keek me aan. Totdat ik haar naam zei en haar bedankte en dat het nu weer ging. Toen ging ze weer op haar eigen plekje liggen.
Nou echt zoiets schattigs heb ik nog nooit meegemaakt met een huisdier. Sommige mensen met PTSS hebben een hond die hiervoor getraind is en mijn lieve rode dame doet het geheel uit zichzelf.
PTSS therapie katten bestaan ook.
Mijn kat is geen officiele therapie kat maar sinds ik hem heb ben ik veel rustiger.
Er bestaat ook een boekje over de helende werking van katten : de budha op schoot. (Schrijfster weet ik niet meer)
Veel sterkte voor jou en een dikke knuf voor poezel

woensdag 23 januari 2019 om 09:49
Wat mooi!! Katten worden erg vaak onderschat terwijl ze juist heel veel begrijpen.IBIopviva schreef: ↑23-01-2019 09:39Hopelijk kun je hem idd straks weer ophalen Mieke!
Onze rode dame komt niet buiten maar zat wel uren lang te staren en te genieten van de vallende sneeuw. Erg leuk om te zien.
Ik heb PTSS en dankzij behandeling heb ik er nog maar weinig last van. Het enige wat hardnekkig steeds weer terugkomt zijn nachtmerries.
Ik had dus een nachtmerrie waarbij ik lag te gillen en te draaien en te woelen. Onze rode dame lag bij mij op bed en terwijl ik dus die nachtmerrie had is ze bij mijn hart gaan liggen en met haar pootjes gaan melken totdat ik wakker werd (ik herkende de tekenen dat het idd een schreeuw nachtmerrie was zoals extreem zweten, pijn aan keel enz) en toen ik wakker geworden was bleef ze liggen en keek me aan. Totdat ik haar naam zei en haar bedankte en dat het nu weer ging. Toen ging ze weer op haar eigen plekje liggen.
Nou echt zoiets schattigs heb ik nog nooit meegemaakt met een huisdier. Sommige mensen met PTSS hebben een hond die hiervoor getraind is en mijn lieve rode dame doet het geheel uit zichzelf.
Had je dat meegekregen van mijn wildje dan toen ik s'nachts in bed moest huilen omdat mijn 20 jarige kater overleden was en zij haar snuitje innig op mijn oogbol duwde. Zij, die de eerste 4 maanden van haar leven nooit met mensen in contact was geweest voelde empathie.

woensdag 23 januari 2019 om 10:26
Wat super lief en heel herkenbaar! Op mijn slechte dagen lijkt mijn kat het ook aan te voelen, blijft ze heel dicht in mijn buurt en komt ze dicht tegen me aan liggen in bed. Het zijn toch wel hele gevoelige dieren, volgens mij. Echt mooi!IBIopviva schreef: ↑23-01-2019 09:39

woensdag 23 januari 2019 om 10:49
Ik ben in 1987 geweestpoezenmoedertje schreef: ↑23-01-2019 10:17Voor alle poezenmoedertjes:
Ik ben laatst naar Cats de musical geweest en het was echt super!
Zijn er meerdere al geweest?
Het is echt aan te raden, al die prachtige dansende, zingende poezels. ♡♡♡

Over een paar maanden weer. Engelse versie lijkt me ook leuk, die in 87 was in het Nederlands.
@Ibi, wat bijzonder wat jouw kat deed!

woensdag 23 januari 2019 om 19:27
Ach jee, een je-weet-wel kater nu! Lekker een extra knuffel geven, mooi dat het goed is gegaan!
"I love not Man the less, but Nature more..."

woensdag 23 januari 2019 om 19:35
In het begin kijken ze zo zoeterig uit de oogjes na narcose. Ze hebben hem helemaal nagekeken en zijn oortjes zaten propvol met viezigheid. Geen oormijt volgens hen dus dat weet ik dan ook niet hoe hij daar aan komt. Is al lekker geknuffeld, blij dat hij weer thuis is.

woensdag 23 januari 2019 om 22:38
Dankje

Hij begint al weer met praten ( zucht)

donderdag 24 januari 2019 om 08:23
Fijn dat je manneke alweer thuis is Mieke en dat het allemaal prima ging. Hoop dat hij goed herstelt! Lijkt mij toch wel spannend om mijn kat daar achter te moeten laten.
Ibi wat een lief verhaal zeg! Wat fijn dat je poes je zo steunt. Katten zijn wat dat betreft echt speciaal. Ik hoor zo vaak mensen roepen dat alleen honden die vorm van empathie hebben maar dat is totaal niet mijn ervaring. Katten zijn net zo lief en kunnen enorm veel troost bieden.
De kat die ik met mijn ex had ook, kwam nooit bij mij zitten behalve die ene keer dat ik tranen met tuiten zat te huilen. Hij ging pontificaal op mijn schoot liggen en duwde zijn snuit helemaal tegen mijn wang. Hij wist het best.
Mijn eigen kat kwam gisteren zowaar op schoot in de douche, ik zat op de gesloten WC deksel en pakte hem even op, dat doe ik wel eens want hij is gek op met mij mee douchen. Normaal springt hij er snel af maar gisteren ging hij zowaar bij me op schoot liggen! Hij heeft dat pas een keer eerder gedaan ( ook in de douche ) en ik smolt echt helemaal. Hij duwde zijn koppie zo in mijn arm, zo schattig.
Ga het toch wat vaker doen, hem oppakken en op schoot nemen in de douche, wie weet gaat hij het leuk vinden. Ik heb hem daarna een snoepje gegeven als soort beloning, mijne is slim zat om het hopelijk dan met iets positiefs te associeren.
Ik heb trouwens nog een vraagje, mijn kat krabt af en toe aan zijn oor. Zeg maar een keer of vijf per dag. Nu heeft hij eerder een oorontsteking gehad en zag ik hem toen ook soms krabben. Een paar dagen terug zat ik zijn oren eens te bekijken en zag er wat bruin oorsmeer in zitten, niet zwart maar echt gewoon bruin. Ik heb de oortjes toen een beetje schoon gemaakt met een wattenschijfje en gekookt ( afgekoeld uiteraard ) water.
Nu zijn ze schoner en krabt hij er minder aan. Verder ziet hij er helemaal prima uit, eet hij goed en vertoont hij geen gek gedrag. Hoe veel krabben is normaal bij katten en wanneer moet ik me zorgen gaan maken?
Zijn huid is gewoon nog heel, hij krabt niks kapot en schud ook niet met zijn kop. Ik ben nogal hypochondrisch aangelegd en ren zelf voor bijna alles naar de dokter, maar dat is voor mij dus gratis en bij mijn kat helaas niet.
Als ik echt vermoed dat er iets mis is ga ik uiteraard meteen naar de DA, desnoods midden in de nacht maar ik heb het gevoel dat ik weer spoken zie.
Nu wil ik sowieso met hem in het voorjaar weer naar de DA voor zijn jaarlijkse injectie, die heeft hij vorig jaar ook in April gehad. Ik twijfel een beetje over of ik hem niet nu nog een keer langs stuur voor de zekerheid. Hij krabt trouwens meer aan zijn linkeroor dan aan de rechter. Vorige keer had hij ook oorontsteking aan dat oor.
Ik vind het lastig om te bepalen of ik nou gewoon overdrijf of dat ik toch even langs de DA moet. En ik heb ook maar een kat als referentiekader, geen idee of katten normaal veel krabben. Hij komt wel buiten.
Ibi wat een lief verhaal zeg! Wat fijn dat je poes je zo steunt. Katten zijn wat dat betreft echt speciaal. Ik hoor zo vaak mensen roepen dat alleen honden die vorm van empathie hebben maar dat is totaal niet mijn ervaring. Katten zijn net zo lief en kunnen enorm veel troost bieden.
De kat die ik met mijn ex had ook, kwam nooit bij mij zitten behalve die ene keer dat ik tranen met tuiten zat te huilen. Hij ging pontificaal op mijn schoot liggen en duwde zijn snuit helemaal tegen mijn wang. Hij wist het best.
Mijn eigen kat kwam gisteren zowaar op schoot in de douche, ik zat op de gesloten WC deksel en pakte hem even op, dat doe ik wel eens want hij is gek op met mij mee douchen. Normaal springt hij er snel af maar gisteren ging hij zowaar bij me op schoot liggen! Hij heeft dat pas een keer eerder gedaan ( ook in de douche ) en ik smolt echt helemaal. Hij duwde zijn koppie zo in mijn arm, zo schattig.
Ga het toch wat vaker doen, hem oppakken en op schoot nemen in de douche, wie weet gaat hij het leuk vinden. Ik heb hem daarna een snoepje gegeven als soort beloning, mijne is slim zat om het hopelijk dan met iets positiefs te associeren.
Ik heb trouwens nog een vraagje, mijn kat krabt af en toe aan zijn oor. Zeg maar een keer of vijf per dag. Nu heeft hij eerder een oorontsteking gehad en zag ik hem toen ook soms krabben. Een paar dagen terug zat ik zijn oren eens te bekijken en zag er wat bruin oorsmeer in zitten, niet zwart maar echt gewoon bruin. Ik heb de oortjes toen een beetje schoon gemaakt met een wattenschijfje en gekookt ( afgekoeld uiteraard ) water.
Nu zijn ze schoner en krabt hij er minder aan. Verder ziet hij er helemaal prima uit, eet hij goed en vertoont hij geen gek gedrag. Hoe veel krabben is normaal bij katten en wanneer moet ik me zorgen gaan maken?
Zijn huid is gewoon nog heel, hij krabt niks kapot en schud ook niet met zijn kop. Ik ben nogal hypochondrisch aangelegd en ren zelf voor bijna alles naar de dokter, maar dat is voor mij dus gratis en bij mijn kat helaas niet.
Als ik echt vermoed dat er iets mis is ga ik uiteraard meteen naar de DA, desnoods midden in de nacht maar ik heb het gevoel dat ik weer spoken zie.
Nu wil ik sowieso met hem in het voorjaar weer naar de DA voor zijn jaarlijkse injectie, die heeft hij vorig jaar ook in April gehad. Ik twijfel een beetje over of ik hem niet nu nog een keer langs stuur voor de zekerheid. Hij krabt trouwens meer aan zijn linkeroor dan aan de rechter. Vorige keer had hij ook oorontsteking aan dat oor.
Ik vind het lastig om te bepalen of ik nou gewoon overdrijf of dat ik toch even langs de DA moet. En ik heb ook maar een kat als referentiekader, geen idee of katten normaal veel krabben. Hij komt wel buiten.

donderdag 24 januari 2019 om 09:31

donderdag 24 januari 2019 om 09:47
Maar is dat niet gevaarlijk als hij geen oormijt heeft? Het lijkt er niet echt op, tenminste van de foto's die ik zag van oormijt. Maar ik zal de DA eens bellen morgen om te vragen wat zij zouden doen. Ik kan het inderdaad eerst zo proberen, maar wil hem geen medicijnen geven die hij niet nodig heeft. Als de DA zegt dat het zo kan dan probeer ik dat wel eerst even. Bedankt voor de tip!

donderdag 24 januari 2019 om 10:02
Wat is gevaarlijk? Stronghold gebruik ik in de zomermaanden vooral tegen vlooien, in de winter vrijwel niet. Werkt ook tegen mijten. Een van de katers kwam hier binnen met oormijt en toen werd Stronghold voorgeschreven in elk geval voor 3 opeenvolgende maanden.
En oorcleaner zal bij goed gebruik niet schadelijk zijn.
Check op oormijt doen ze wat oorsmeer onder de microscoop.
donderdag 24 januari 2019 om 10:40
Ik zou het even laten nakijken. Mijn kat had oormijt, waarschijnlijk nog uit het asiel. En dat leek ook op gewoon wat bruine oorsmeer. De DA zag echter wel beestjes lopenMadrid87 schreef: ↑24-01-2019 09:47Maar is dat niet gevaarlijk als hij geen oormijt heeft? Het lijkt er niet echt op, tenminste van de foto's die ik zag van oormijt. Maar ik zal de DA eens bellen morgen om te vragen wat zij zouden doen. Ik kan het inderdaad eerst zo proberen, maar wil hem geen medicijnen geven die hij niet nodig heeft. Als de DA zegt dat het zo kan dan probeer ik dat wel eerst even. Bedankt voor de tip!

Hij krabde wel af en toe, maar dat deed hij dus vanaf dat we hem hadden en daar zochten we niet zoveel achter. Nadat het behandeld is krabt hij eigenlijk nog maar zelden.

donderdag 24 januari 2019 om 11:15
Hoe werd jouw kat behandeld tegen oormijt?S0LEIL schreef: ↑24-01-2019 10:40Ik zou het even laten nakijken. Mijn kat had oormijt, waarschijnlijk nog uit het asiel. En dat leek ook op gewoon wat bruine oorsmeer. De DA zag echter wel beestjes lopen![]()
Hij krabde wel af en toe, maar dat deed hij dus vanaf dat we hem hadden en daar zochten we niet zoveel achter. Nadat het behandeld is krabt hij eigenlijk nog maar zelden.
Oormijt is ontzettend besmettelijk en de dierenarts vertelde dat ze het ook buiten kunnen opdoen. Ik dacht alleen van dier naar dier.
donderdag 24 januari 2019 om 11:50
2x een pipet met Stronghold. Na de 1e zagen we het al verdwijnen.
De kat was net even uit logeren geweest, ergens waar er nog een kat was en waar vlak daarvoor nog meer logeerkatten waren geweest, maar die hadden en kregen allemaal niks. Omdat hij dus als kitten al wat krabde, vermoeden wij toch dat hij al met mijt en al bij ons is gekomen. Het zal vast vaker voorkomen in asiels en onze kat komt uit het buitenland dus wie weet hoe de omstandigheden daar waren.
donderdag 24 januari 2019 om 12:48

vrijdag 25 januari 2019 om 06:56
Nou om hem te behandelen voor iets waarvan ik niet zeker weet dat hij het heeft. Als het een oorontsteking is ipv oormijt bijvoorbeeld. Maar goed ik ga straks even de DA bellen, kijken wat die zeggen. Anders breng ik hem wel even langs voor de zekerheid.miekemv schreef: ↑24-01-2019 10:02Wat is gevaarlijk? Stronghold gebruik ik in de zomermaanden vooral tegen vlooien, in de winter vrijwel niet. Werkt ook tegen mijten. Een van de katers kwam hier binnen met oormijt en toen werd Stronghold voorgeschreven in elk geval voor 3 opeenvolgende maanden.
Nu even googlen naar Stronghold. Bedankt voor de adviezen in elk geval!

vrijdag 25 januari 2019 om 10:24
Ja begrijpelijk. Waarschijnlijk zeggen ze van kom maar langs.Madrid87 schreef: ↑25-01-2019 06:56Nou om hem te behandelen voor iets waarvan ik niet zeker weet dat hij het heeft. Als het een oorontsteking is ipv oormijt bijvoorbeeld. Maar goed ik ga straks even de DA bellen, kijken wat die zeggen. Anders breng ik hem wel even langs voor de zekerheid.
Wat kreeg jouw kat toen voor behandeling? Krijgen katten antibiotica voor oorontsteking?
Vele ziekten voorbij zien komen maar de oorontsteking nog niet.
vrijdag 25 januari 2019 om 10:30
Denk wel verstandig om even te bellen idd beter het zekere dan het onzekere met je beessie.Madrid87 schreef: ↑25-01-2019 06:56Nou om hem te behandelen voor iets waarvan ik niet zeker weet dat hij het heeft. Als het een oorontsteking is ipv oormijt bijvoorbeeld. Maar goed ik ga straks even de DA bellen, kijken wat die zeggen. Anders breng ik hem wel even langs voor de zekerheid.
Bedankt nog iedereen voor de lieve reacties op/over onze lieve en alerte rode dame. Inderdaad hoor katten kunnen enorm meevoelend zijn en echt wel duidelijk maken dat ze je proberen te troosten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
vrijdag 25 januari 2019 om 10:39
Madrid87 schreef: ↑25-01-2019 06:56Nou om hem te behandelen voor iets waarvan ik niet zeker weet dat hij het heeft. Als het een oorontsteking is ipv oormijt bijvoorbeeld. Maar goed ik ga straks even de DA bellen, kijken wat die zeggen. Anders breng ik hem wel even langs voor de zekerheid.
Stronghold is ook tegen vlooien en wormen, dus niet een heel gek middel. Ik denk niet dat het kwaad kan, maar eerst bellen is natuurlijk altijd goed.

vrijdag 25 januari 2019 om 15:28
Ja hij kreeg antibiotica toen dmv een zalfje in zijn oor, ik moest na een week terug komen om te kijken of het over was, dat was toen het geval. Zelf heb ik als kind ook veel oorontstekingen gehad, voor mijn eerste verjaardag had ik de eerste dubbele al.
Ik heb hem gisteren nog ontvlooit, dus ga dit weekend goed opletten of het nu minder wordt met het krabben. De DA heb ik al een paar keer gebeld maar krijg ze niet te pakken helaas. Zo nog eens proberen.
Ik heb wel besloten dat ik sowieso langs ga, ik wil het zeker weten. Ga geen risico nemen met mijn schatje. Ik wil niet dat hij pijn of jeuk heeft als het niet hoeft.
Hoe is het met je kleine man? Herstelt hij goed?
@ Soleil, goed om te weten. Heb gegoogled naar Stronghold maar kan het nergens vinden zonder recept. Nou ja maar even afwachten wat de DA zegt.
vrijdag 25 januari 2019 om 15:45
Gekke is dat hij dat bij vriend echt niet doetIBIopviva schreef: ↑25-01-2019 10:30Denk wel verstandig om even te bellen idd beter het zekere dan het onzekere met je beessie.
Bedankt nog iedereen voor de lieve reacties op/over onze lieve en alerte rode dame. Inderdaad hoor katten kunnen enorm meevoelend zijn en echt wel duidelijk maken dat ze je proberen te troosten.

Laatst was vriend niet lekker en lag hij op bed. En poesenbeest zat op het nachtkastje naar hem te kijken van : wat stel je je nou aan human

Relax we're all crazy, it's not a competition