Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
MaggyMay schreef:
03-11-2018 14:32
Nadat ik korte tijd geleden kort na elkaar afscheid moest nemen van mijn twee katten, die ik verschrikkelijk mis, heb ik toch weer de behoefte om twee andere katten in huis te nemen. Ik kijk bijvoorbeeld op verhuisdierensite. Wil er eigenlijk twee samen (tussen 4-9 jr). Ben bij 2 wezen kijken maar deze waren extreem bang en daardoor agressief of iets anders ‘lastigs’.
Nu denk ik er aan anders eerst 1 te nemen (rond 6 jr kater), en later nog 1 erbij. Heeft dit kans van slagen, of beter echt een ‘stelletje’ Kiezen en wachten tot ik er een stelletje vind waar het mee klikt? En als ik er twee uit verschillende huizen neem, kan ik die dan zomaar samen plaatsen?
Geloof dat ik erg veel geluk heb gehad met mijn oude kater en lieve poes, dat dat zomaar klikte, maar poes was nog een kitten. Wil nu liever volwassen dieren een kans geven. Vind het moeilijk kiezen en merk dat ik bang ben dat het niet klikt (tussen de katten). Tips of adviezen? Graag!
Als poezen altijd alleen hebben gewoont zou ik het niet zo snel doen. Helaas moest ik dus een exkater herplaatsen die 4 maanden bij mij heeft gewoont. Hij was altijd alleen gehouden en daarom joeg hij mijn poezendames weg want alleenrecht. Terwijl mijn jongste aanwinst van 5 maanden nu op zijn plek wordt gezet door die dames. Hij respecteert hen wel. Net als jij wilde ik ook een oudere kat een kans geven maar helaas was de uitwerking wat minder. Als je het doet moet je conflictvermijdende katten hebben. De erg zachtaardige dus.
Alle reacties Link kopieren
Heb inderdaad ook al bij ikzoekbaas gekeken. Soms moet je ook net geluk hebben hè. Feliway kan wellicht helpen maar toch spannend. Ben nu in 1 asiel geweest en een keer bij mensen thuis. Wellicht moet ik wat meer geduld hebben tot ik mijn juiste match vind ... (het is net daten .. al hoop ik sneller een kat te vinden :)
Hier staan heel veel koppels tussen.
https://dierenasiels.com/zoek/dieren/kat
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Oh jee .. nog meer keuze! Bedankt
MaggyMay schreef:
03-11-2018 15:11
Oh jee .. nog meer keuze! Bedankt
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ichSnippet
MEFunny schreef:
31-10-2018 22:55
Dat lijkt mij echt een ramp om dat 2x dag te doen.... buiten het feit dat het zielig is voor kat kan je zelf ook nergens meer heen.
Ik vind het zieliger om de kat te laten creperen. Het is bovendien maar 1 klein prikje.
Het vergt wel wat planning.
Ceci schreef:
03-11-2018 16:46
Ik vind het zieliger om de kat te laten creperen. Het is bovendien maar 1 klein prikje.
Het vergt wel wat planning.
Stekte iig...
Mijn arme kat heeft zijn pootje verstuipt afgelopen vrijdag... Hij kermde echt van de pijn, dus ik heb hem direct mee genomen naar de dierenarts, was al heel laat dus gelukkig vond de da het geen probleem. Daar Liep hij weer rond alsof er niks was, da mocht ook aan de pootjes zitten en alles strekken ed, gewrichten bewegen. Maar nu sprong ie vandaag uit de krabpaal en zit ie weer te sukkelen. Hij miauwt nu niet en ook blaast hij niet als ik hem aan raak maar toch.. Ik voel me zo machteloos eigenlijk, vooral omdat hij niet comfortabel lijkt te zijn als hij ligt.
Ik moet woensdag terug naar de da omdat hij vrijdag een hart ruis hoorde, dus dan vraag ik of het pootje nog wel even bekeken kan worden ondanks dat hij er gewoon op loopt (soms even niet). Iemand ervaring met mijn ( misschien wat vage) beschrijving?
Prijs oid maakt me niet uit dus als het aan mij ligt zou ik elke keer naar de dierenarts rijden maar soms denk ik, zal ik me dan teveel aanstellen? Als een mens iets verstuipt doet het ook wel even zeer natuurlijk maar toch vind ik het anders.
Misschien voor zekerheid even een foto laten maken van het pootje. Kan een spier zijn maar ook b.v een haar scheurtje in het bot.
Als een kat iets laat zien zou ik het altijd serieus nemen.

Sterkte er mee
Mijn kat is ooit bij de afsprong met haar pootje achter de radiator blijven hangen. Ze liep wat mank, maar na onderzoek dierenarts viel de schade gelukkig mee. Maar let gewoon goed op je kat, als ze iets laten zien, serieus nemen. Want katten laten (als je de berichten mag geloven) niet gauw merken dat ze zich ziek voelen o.i.d.

Even nog over mijn eigen dame, weer even advies nodig. Ze zit nu op sensitive voer van Prins, het gaat een stuk beter, maar ze blijft toch om de zoveel dagen flinke plukken haar spugen. Ze is gewoon een standaard huis-tuin-keuken kat, maar wel met een wat langere vacht dan 'normaal'. Lax-a-paste doet niets en moutpasta van Beaphar ook niet. Zou het nut hebben om toch een andere brok te kopen of te mengen met anti-haarbalbrokken? Advies over een andere brok dan Prins is ook prima.
Ceci schreef:
31-10-2018 20:45
:rofl:

Eén van mijn diva's heeft hoogstwaarschijnlijk diabetes, wat betekent dat ik haar 2 keer per dag insuline zal moeten inspuiten. Mevrouw is een diva en haat medicijnen, heeft iemand ervaringen hiermee?
Hoi, onze rooie was 13 toen er diabetes werd geconstateerd hij is dit jaar op ruim 18 jarige leeftijd overleden. Ook hij was geen fan van medicijnen innemen maar met de insuline was dat geen probleem. Denk dat hij zelf ook merkte dat het goed voor hem was, hij kwam altijd op de tijd dat hij geprikt moest worden naar me toe.

Het prikken zelf is een fluitje van een cent, kat voelt er ook niks van omdat het in los vel wordt gespoten. Maar het is best een behoorlijke inbreuk op je leven, je moet je strikt aan de uren tussen de 2 injecties houden. En hier ook het voer heel goed op afstemmen, qua tijdstip en hoeveelheid. Hoewel ik in de loop der jaren er wel makkelijker in werd, ook omdat de kat graag eens wat anders at en dit eigenlijk niet mocht.

Realiseer je goed dat de injecties altijd door moeten gaan, dus ook in weekend en vakanties, uitslapen is er dan niet meer bij. Maar als ik zag hoe hij er van opgeknapt is en wat een prachtig leventje hij heeft gehad was het mij dan ook meer dan waard.
Lily1504 schreef:
04-11-2018 16:34
Mijn kat is ooit bij de afsprong met haar pootje achter de radiator blijven hangen. Ze liep wat mank, maar na onderzoek dierenarts viel de schade gelukkig mee. Maar let gewoon goed op je kat, als ze iets laten zien, serieus nemen. Want katten laten (als je de berichten mag geloven) niet gauw merken dat ze zich ziek voelen o.i.d.

Even nog over mijn eigen dame, weer even advies nodig. Ze zit nu op sensitive voer van Prins, het gaat een stuk beter, maar ze blijft toch om de zoveel dagen flinke plukken haar spugen. Ze is gewoon een standaard huis-tuin-keuken kat, maar wel met een wat langere vacht dan 'normaal'. Lax-a-paste doet niets en moutpasta van Beaphar ook niet. Zou het nut hebben om toch een andere brok te kopen of te mengen met anti-haarbalbrokken? Advies over een andere brok dan Prins is ook prima.
Yep. Daarom ben ik ook direct vrijdag naar de dierenarts gegaan, maar het lijkt steeds wel goed te gaan en hij rust gelukkig wel veel momenteel maar ik zit elke keer tegen het plafond als hij even moeilijk beweegt. En zit zo in dubio, woensdsg moet hij weer naar de dierenarts voor een hart onderzoek en die arts is er enkel op woensdag, dus ik zou wel het liefste vandaag of morgen nog een keer willen gaan en dan woensdag ook maar dat gesleep met hem lijkt me ook weer niet goed. Maar mocht ie zo blijven als nu, dan hou ik het op woensdag en vraag ik wel even of ze tijdens het maken van de echo ook even zij. Pootje willen bekijken. Toen een kennjs een gescheurde spier had deden ze dat ook met een echo diagnosticeren.
Oh man ik voel me zelf zo rot, dat voelt hij natuurlijk ook aan.
Mini update, hij lijkt ineens wat beter te gaan lopen. Ik bljjf hoopvol voor hem, woensdag word ook weer stressvol voor hem dus een kleine meevaller betreft het pootje gun ik hem zo. :heart:
Hebben jullie dat ook dat de katten je laptop willen hebben om youtube filmpjes voor katten te kijken?

Ik heb hem net maar weer afgestaan want er werd zo hoopvol gekeken. Oke dan, ga ik weer op de foon.

Sem zit nu vogeltjes met muizen te kijken.
Dat ga ik ook eens proberen, kijken hoe ze reageren op YouTube!

Update: net geprobeerd. Ze reageren niet! :-|
Ik het nog nooit op gezet maar mijn onderbuurman voert vogels dus ze hebben t.v genoeg.

Hier waait waarschijnlijk een virus rond. Ik ben niet helemaal lekker. Kleine rooie heeft een opvlamming van zijn niesziekte en mijn oudste eet al 2 dagen slecht.
Dierenarts wel gebeld voor overleg kleine rooie extra weerstand verhoger geven. De oudste scherp in de gaten houden even nu alles uit de kast trekken om te kijken of ik hem zelf nog aan het eten krijg anders morgen langs komen evt ook kleine rooie gelijk mee nemen.
Ga zo de dierenwinkel plunderen en a/d voer halen.
Ze spelen beide nog wel en ogen nog allert dus daarom nog even aankijken.
Mag ik even inbreken in dit topic? Mijn zoon van 10 jaar heeft ASS en vraagt al een hele tijd om een katje. Mijn schoonouders hebben een hondje en ik merk dat hij erg knuffelig is met die hond.
Nu heb ik mijn hele leven nog nooit een huisdier gehad en weet totaal niet waar te beginnen.
Wat is wijsheid? beginnen met een kitten? ras of uit het asiel?
Het liefst heb ik een kat/poes die aanhankelijk is, maar ik weet natuurlijk dat elke kat anders is. Zijn er rassen die wat meer aanhalig zijn dan andere rassen?
Ik hoop hier tips te kunnen krijgen en intussen ga ik even het topic doorlezen.
Arizona war fijn dat je niet zomaar een kat overweegt maar jezelf eerst inleest.

Een kitten zou kunnen maar dan moet je er wel een hebben die zeker tot 12 weken bij de moeder zit en van jongs af aan kinderen gewent is.
Het voordeel van een kitten is dat die opgroeid in de situatie nadeel je zoon is nu 10 jaar een kat kan 20 jaar oud worden.

Een wat oudere kat kan maar dan moet je echt goed op letten dat die kinderen gewent is.

Een raskat zal niet alleen worden geplaatst vaak eist de Fokker dat er een andere jonge kat aanwezig is.
Arizona15: Hou er rekening mee dat een kitten opvoeden veel tijd en aandacht vraagt. Ik zou zelf nooit 1 kitten nemen maar 2 katjes uit hetzelfde nest. Ze voeden elkaar ook verder op en hebben een speelkameraadje als jullie niet thuis zijn.
Verder zijn er rassen die bekend staan om hun knuffeligheid. Ik heb Maine Coons en die zijn echt ontzettend lief (maar ook heel goed opgevoed met o.a. '' handen zijn geen speelgoed'). Ragdoll's staan ook bekend om hun zachtaardige karakter. Maar je kan zomaar pech hebben: Die van mijn zus vliegt je nog net niet naar de keel en is heel eenkennig.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Dank voor de tips en adviezen.
Ik ben mij ervan bewust dat een kat 20 jaar kan worden, in het meest gunstige geval kan de kat eventueel mee met zoon, maar goed dat is nog ver weg.
Ik las wel dat er fokkers zijn die een raskat apart verkopen.

Ik heb liever 1 kat dan 2 alhoewel ik wel het voordeel zie.
Ragdoll heb ik idd ook naar gekeken en die lijken mij wel geschikt, maar idd je weet natuurlijk nooit of ze ook daadwerkelijk zachtaardig zijn, dat is altijd afwachten.

Moeilijk zeg om een keuze te maken.
Het lastige met katten is dat hun karakter kan veranderen. Als ik kijk naar mijn oudste die begon als schoot kat maar was het na 1 jaar wel zat en vind nu tegen je aan liggen erg gezellig maar meer ook niet.
Jongste is nu een schoot kat maar geen idee voor hoelang.
iones schreef:
05-11-2018 08:54
Dat ga ik ook eens proberen, kijken hoe ze reageren op YouTube!

Update: net geprobeerd. Ze reageren niet! :-|
Je moet wel de speciale nemen, de filmpjes voor katten in de zoekbalk.
De katten hier zijn bijna niet meer buiten en die van 5 maanden sowieso niet al wil hij wel eens ontsnappen. Van de week is hij per ongeluk een paar uur buiten geweest. Hij zat netjes bij de achterdeur en maakte dat hij met spoed binnenkwam want hij had hoge nood en moest op de kattenbak. o_o
Arizona15 schreef:
05-11-2018 11:28
Dank voor de tips en adviezen.
Ik ben mij ervan bewust dat een kat 20 jaar kan worden, in het meest gunstige geval kan de kat eventueel mee met zoon, maar goed dat is nog ver weg.
Ik las wel dat er fokkers zijn die een raskat apart verkopen.

Ik heb liever 1 kat dan 2 alhoewel ik wel het voordeel zie.
Ragdoll heb ik idd ook naar gekeken en die lijken mij wel geschikt, maar idd je weet natuurlijk nooit of ze ook daadwerkelijk zachtaardig zijn, dat is altijd afwachten.

Moeilijk zeg om een keuze te maken.
Ik heb een Britse korthaar kater die al wat ouder was toen ik hem over nam. BK, de katers, vind ik zelf heel stabiel en gemoedelijk in karakter.
Ze zijn wel duurder in aanschaf.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Nou, heel mijn leven al katten en gisteren gebeurde er iets wat ik nog NOOIT had meegemaakt. De kitten van ruim een half jaar had blijkbaar in zijn eigen drol gestaan in de kattenbak, en is toen door het huis gaan lopen terwijl we even boven waren. Toen kwam er een compleet gezin met zwangere mama en kinderen en papa op visite en JA HOOR, overal kattenpoep! Eettafel, vloer, dressoir, eetstoelen, vensterbank.

Afgezien van een enkele drol die naast de kattenbak beland... nee. Nooit een huis vol poep gehad.

Maar goed, ik hou toch wel van ze.
Arizona15 schreef:
05-11-2018 10:22
Mag ik even inbreken in dit topic? Mijn zoon van 10 jaar heeft ASS en vraagt al een hele tijd om een katje. Mijn schoonouders hebben een hondje en ik merk dat hij erg knuffelig is met die hond.
Nu heb ik mijn hele leven nog nooit een huisdier gehad en weet totaal niet waar te beginnen.
Wat is wijsheid? beginnen met een kitten? ras of uit het asiel?
Het liefst heb ik een kat/poes die aanhankelijk is, maar ik weet natuurlijk dat elke kat anders is. Zijn er rassen die wat meer aanhalig zijn dan andere rassen?
Ik hoop hier tips te kunnen krijgen en intussen ga ik even het topic doorlezen.
Hij houdt van een hond en dan kom je met een kat? Dat is een totaal ander dier. Niet alle katten zijn zo knuffelig als honden kunnen zijn. Je moet eerst weten of je zoon wel van katten houdt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven