Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
Dubbeltree Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot.
Chronisch niesziekte is prima onder controle te houden. L-lysine is erg goed voor te weerstand maar let wel op dat je er zo nu en dan een stopweek van inlast.

Hier heeft kleine rooie chronisch niesziekte en je merkt er soms wat van. Wat blijvend is is het niezen met snotjes en je hoort hem wat sneller ademen. Hij krijgt ook l-lysine maar zodra ik merk dat de niesziekte rustig is stop ik er even mee.

Mieke :rofl: hoop dat ze zijn bij gekomen van de schrik
missbee schreef:
24-11-2018 11:13
@tickel bedankt voor de bijdrage. Daar heb ik ook al op gekeken maar ik weet niet zo goed hoe dat gaat. De reden waarom wij een Bk willen. We hebben al diverse katten gehad maar nog nooit een raskat en deze vinden we ontzettend mooi.

Voor alle andere die gereageerd hebben. Bedankt voor jullie bijdrage en ideeen maar we willen toch een raskat en ik ga mijn keuze hiervoor niet verdedigen.
Ik heb een BK, maar via via, dus geen ervaring met cattery. Klik gewoon eens op de website van eentje. Vaak staan daar ook voorwaarden voor aanschaf.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Calamitycat schreef:
24-11-2018 11:31
En de kat zelf? Mag die ook een fijn en gezond leven hebben of maakt je dat eigenlijk niet zoveel uit als die maar mooi is?
https://www.raskattenwijzer.nl/raskatten/brits-korthaar
Nou, van het hele overzicht word je niet vrolijk.
https://www.raskattenwijzer.nl/raskattenoverzicht

Wel gek dat de EK er niet tussen staat. Het is dan geen raskat, maar wel veel voorkomend.
Nu lijkt het net of een EK niets kan mankeren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Gefeliciteerd met je nieuwe kattenvriendje Doubletree! Die heeft vast en zeker een mooi huisje gevonden bij jullie!
miekemv schreef:
24-11-2018 16:10
Omdat de katten overwegend binnen zijn maar even weer rondje kattenafdeling. De verveling gaat een beetje toeslaan maar toch blijft het aanbod teleurstellend voor katten i.t.t. de hond die immer tevreden is met bal of botje of weer een nieuwe bal.
Had een opwindmuisje van de action en de belangstelling van de jongste katten was groot maar de muis geeft slechts een oprisping. Daarmee was de belangstelling ook meteen weg. Balletje met veertje interesse 0,0. Een bak kattengras scoorde wel hoog , de oudsten wilden graag een spriet achter in de keel. Tip van de week is het kattengras.
Jammer dat niet meer echt speelgoed voor handen is want ze rekenen wel op entertainment. De jongste weet precies als ik ergens batterijen in doe dat het onder entertainment valt. En zo haalde ik een grotere kerstman van zolder. Ik had geen idee meer wat voor geluid deze kerstman ook al weer produceerde, batterijen er in. Katten en hond zitten om me heen want entertainment gaat hij loeihard Jinglebells afspelen. Hond en katten schrokken zich dood en maakten dat ze wegkwamen.
Waar zoek je naar kattenspeeltjes? Want ik vind echt wel dat er veel aanbod is. In winkels in Nederland, maar ik heb ook half AliExpress hier liggen. Kost niks, dus ook niet erg als het niet bevalt of kwijtraakt of kapot gaat.
S0LEIL schreef:
24-11-2018 17:51
Waar zoek je naar kattenspeeltjes? Want ik vind echt wel dat er veel aanbod is. In winkels in Nederland, maar ik heb ook half AliExpress hier liggen. Kost niks, dus ook niet erg als het niet bevalt of kwijtraakt of kapot gaat.
Nou de electronische want balletjes en stokje met veer hebben ze wel. De laser durf ik niet omdat ik begrepen heb dat het epilepsie kan oproepen. Verder was een succes een plastic insect alleen daar spelen ze dan mee komt terecht onder kast of bank en dan is de batterij leeg.
Er staan dozen met een gordijn er over heen voor het effect en de catsmeow is populair bij de jongste.
Mijn ervaring is dat je een grote wand hebt met allemaal hondenspeelgoed en een paar dingetjes voor katten.
Tickel schreef:
24-11-2018 17:18
Nou, van het hele overzicht word je niet vrolijk.
https://www.raskattenwijzer.nl/raskattenoverzicht

Wel gek dat de EK er niet tussen staat. Het is dan geen raskat, maar wel veel voorkomend.
Nu lijkt het net of een EK niets kan mankeren.
Nee, dat is zeker niet om vrolijk van te worden :|

EK staat er niet tussen (neem ik aan) omdat het idd geen raskat is, en natuurlijk kunnen die ook van alles mankeren maar worden denk ik over het algemeen wel ouder dan de gemiddelde raskat. Net als met honden eigenlijk, waar vuilnisbakkies ook vaak een veel hogere leeftijd bereiken dan een (doorgefokte) rashond.

Het is voor mij in ieder geval een reden om nooit voor een raskat te kiezen, hoe mooi ik dan ook bijvoorbeeld een Noorse boskat of Main Coon vind (qua uiterlijk maar ook qua karakter). Overigens ook een reden waarom ik niet voor een raskat kies is omdat ik dat ik van mening ben dat juist asiel-/opvangkatten een fijn mandje verdienen, raskatten krijgen toch hun plekje wel.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Mieke, hier is vooral simpel spul in trek bij de katten; vogelveren of gedroogde herfstblaadjes (maakt een grappig geluid) die ik buiten vind bijvoorbeeld, of pingpongballetjes of van die simpele kleine grijze muisjes die je voor een euro bij iedere dierenwinkel kan kopen. Al het duurdere/geavanceerdere speelgoed laten ze hier links liggen.
Dierproeven.
Calamitycat schreef:
24-11-2018 18:43
Mieke, hier is vooral simpel spul in trek bij de katten; vogelveren of gedroogde herfstblaadjes (maakt een grappig geluid) die ik buiten vind bijvoorbeeld, of pingpongballetjes of van die simpele kleine grijze muisjes die je voor een euro bij iedere dierenwinkel kan kopen. Al het duurdere/geavanceerdere speelgoed laten ze hier links liggen.
Toen ze klein waren vonden ze dat leuk maar nu op uit gekeken. Gelukkig spelen ze ook nog met elkaar maar wel wat minder intensief vanwege een half jaar verschil in leeftijd.
Onze kat heeft vorig jaar mijn wollen handschoenen te pakken gekregen.
Ik heb uiteindelijk nieuwe gekocht, omdat ze kapot geknaagd waren.
Maar de kat is nog steeds helemaal wild van die handschoenen en speelt er heel vaak mee. Geen kattenspeeltje, ook geen hele goedkope oplossing, maar als hij ze toch al gesloopt heeft, mag hij er gelukkig mee zijn.
Verder spelen ze met simpele dingen als oordoppen (alleen doen als je een kat hebt die ze niet op eet), proppen papier, pingpongballetjes, veren.
Verder laten wij regelmatig een doos staan waarin pakjes hebben gezeten en hebben ze een ballenbaan van Cat-it die ze heel leuk vinden.
Cat it check. Hebben ze.
miekemv schreef:
23-11-2018 20:40
Die katten liggen lekker te braden.

Hier is de jongste alweer fanatiek met zijn catsmeow. Net nieuwe batterijen in gedaan gaat hij weer op full speed. Als hij stilstaat gaat de kat jammeren. Hij is daar wel twee uur per dag mee bezig. En helaas voor hen heb ik alleen een sierhaard.

Begraven doe ik nooit meer. Cremeren met soms ophalen en uitstrooien maar ook dat bijna nooit meer. Ik vind daar niks meer in. Foto's wel en ook blijven ze altijd staan.
Foto's heb ik hier ook staan van alle honden. Alleen Pietertje moeten we nog een keer uit printen. Maar zowel de dode als de nog levende honden staan of hangen hier wel ergens ingelijst.

Ik heb opgezocht wat een cats meow is. Dat lijkt mij ook wel leuk! Wat kosten die dingen?
iones wijzigde dit bericht op 24-11-2018 19:28
0.06% gewijzigd
S0LEIL schreef:
24-11-2018 00:16
Katten te over in asiels, bij zwerfkattenopvangen, stichtingen met zielige katten uit het buitenland etc.
Waarom is zo'n stamboom zo belangrijk?
Misschien zoekt ze bepaalde ras eigenschappen. Bij een huis tuin en keukenkat weet je nooit wat je in huis haalt. Bij die van mij is het heel mooi uitgepakt.

Wat leuk Doubletree dat je een nieuwe huisgenoot gehaald hebt, en dat deze zo graag meegenomen wilde worden.
Tsja, vertrouwdheid is er natuurlijk nog niet, dat moet groeien. En dat kan soms lang duren, van beide kanten. Maar als het er dan eenmaal is.....
iones wijzigde dit bericht op 24-11-2018 19:27
25.54% gewijzigd
iones schreef:
24-11-2018 19:21
Foto's heb ik hier ook staan van alle honden. Alleen Pietertje moeten we nog een keer uit printen. Maar zowel de dode als de nog levende honden staan of hangen hier wel ergens ingelijst.

Ik heb opgezocht wat een casts meow is. Dat lijkt mij ook wel leuk! Wat kosten die dingen?
Nu tussen de 12 en 14 Euro (BigBazaar) en dan nog 3 dikke batterijen. Goedkoop bij de Action.
Ik zit nu op de bank met Kat naast me. Ze is eindelijk klaar met melken en ligt nu lekker rustig. Ik hou nu al van het beestje maar dat kun je natuurlijk niet vergelijken met hoeveel ik van Poes hou (wat ook logisch is)
Ik mis haar op m’n vrije zaterdagavond naast me op de bank lekker Netflixen.

Heb al een fortuin uitgegeven aan allerlei speelgoed maar hij vindt alles tot nu toe erg leuk. Wel een goed idee om bij Ali te bestellen, kost toch niks!

Bedankt voor de tip Rooie Kater om een week soms te stoppen. Ik ga sowieso nog wat info erover zoeken
Ik moet dus nodig eens naar de action.

Overigens, dat melken dat doet Loki ook veel. Moet ik dat zien als een uiting van genegenheid?
Doubletree20 schreef:
24-11-2018 19:39
Ik zit nu op de bank met Kat naast me. Ze is eindelijk klaar met melken en ligt nu lekker rustig. Ik hou nu al van het beestje maar dat kun je natuurlijk niet vergelijken met hoeveel ik van Poes hou (wat ook logisch is)
Ik mis haar op m’n vrije zaterdagavond naast me op de bank lekker Netflixen.

Heb al een fortuin uitgegeven aan allerlei speelgoed maar hij vindt alles tot nu toe erg leuk. Wel een goed idee om bij Ali te bestellen, kost toch niks!

Bedankt voor de tip Rooie Kater om een week soms te stoppen. Ik ga sowieso nog wat info erover zoeken
Hij wordt vast heerlijk verwend.
iones schreef:
24-11-2018 19:42
Ik moet dus nodig eens naar de action.

Overigens, dat melken dat doet Loki ook veel. Moet ik dat zien als een uiting van genegenheid?
Ja, de kat voelt zich heel erg op z'n gemak bij je.
Het is eigenlijk kittengedrag, ze trappelen bij hun moeder om de melkgift te stimuleren.
Dierproeven.
Dat trappelen doen meestal wel vooral katten die eigenlijk niet lang genoeg bij hun moeder zijn geweest. Bij sommige gaat het over, sommigen doen het hun hele leven. Het betekent wel dat ze op hun gemak zijn en het fijn bij je vinden. Een van mijn vorige katten deed het ook, die ik nu heb zelden. Ik vind het wel prettig voor mijn kleren dat hij het niet doet ;-D
Verwar het trappelen niet met een andere drift. Mijn vorige kat begon ook met trappelen en eindigde met het bevredigen van het fleece plaid :whistle:

Dubbel is de niesziekte nu actief of rustig?
S0LEIL schreef:
24-11-2018 20:26
Dat trappelen doen meestal wel vooral katten die eigenlijk niet lang genoeg bij hun moeder zijn geweest. Bij sommige gaat het over, sommigen doen het hun hele leven. Het betekent wel dat ze op hun gemak zijn en het fijn bij je vinden. Een van mijn vorige katten deed het ook, die ik nu heb zelden. Ik vind het wel prettig voor mijn kleren dat hij het niet doet ;-D
Het prikt en haakt ook zo.
Wat leuk Doubletree! Heel veel plezier met het jullie nieuwste familielid!

Hier had ik de kerstboom als test opgezet, resultaat: hoop gemep naar de niet breekbare ballen, gekauw aan het lichtsnoer en gekauw aan de nep kerstboom. De ballen waren dus niet het probleem, maar wel dat gekauw aan elektriciteit en aan kunststof.
Ik heb de boom dus weer snel ontmanteld en ga het volgend jaar weer proberen. Nu ligt ze heel onschuldig te slapen op een kerstdeken, die kan ze wel waarderen :cat:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Mieke verkopen ze nog steeds die cats miau bij big bazar want ik ben weer toe aan een nieuwe voor kleine rooie zie ik.
Die sloopt er gemiddeld 2 per jaar :-$
Mijn kat melkt ook enorm veel, vooral s'avonds als hij op bed in zijn mandje gaat liggen. Ik vind dat altijd zo schattig.
Waarom hou je je katten eigenlijk binnen nu Mieke? Misschien heb ik erover heen gelezen hoor, dat kan. Houden ze niet van de kou? Mijne leeft net als ik helemaal op in de winter. Hij is lekker veel buiten en slaapt met alle liefde in een koude slaapkamer zonder dekentje. Ik dek hem wel eens toe maar dat vind hij dan veel te warm.
Volgens mij is een laserlampje alleen gevaarlijk als je echt in de ogen schijnt. Ik heb er ook een en mijn kat is er gek op, gewoon op de muur richten en hij gaat als een trein. Ik heb er nu een die een muis projecteert op de muur, die groter en kleiner wordt, dat vind hij helemaal prachtig.

Mijne heeft zo'n tunnel waar hij helemaal gek op is, misschien kan je dat proberen. Of een wc rol, vind mijne ook leuk. En stuiterballetjes zijn hier populair. De kattenrails met ballen keek hij niet naar om, die ligt op zolder stof te vangen helaas. Die bewaar ik voor de volgende kat ( al hoop ik dat het nog heel lang duurt, ik wil er niet eens aan denken ).

Wat fijn dat je een nieuwe kat gevonden hebt Doubletree! En natuurlijk is het enorm wennen, dat is begrijpelijk. Je vorige kat is niet te vervangen. Maar ik denk dat het goed is voor het heel proces om inderdaad niet thuis te komen naar een leeg huis. Ik denk dat ik hetzelfde zou doen als mijn kat zou overlijden.
Misschien ook niet hoor, want ik weet zeker dat geen kat ooit meer zo speciaal zal voelen voor mij als deze, maar toch. Ik zou er echt kapot van zijn als hem iets zou overkomen. Dat vind ik ook echt het moeilijke aan hier lezen, het besef dat die dag een keer gaat komen. Dat ik thuis ga komen in een leeg huis. Ik hoop echt dat hij nog heel lang mee gaat.
Ik hoop dat je veel plezier hebt met je nieuwe kat en dat je je snel wat beter voelt.

Ik was een nachtje weg gisteren en liet kat in de goede handen van mijn buren ( dacht ik ), kom ik thuis om vier uur gistermiddag heeft hij niks te eten in zijn bakje!
En hij was veel op zijn bak geweest, waaruit ik kan concluderen dat hij dus niet naar buiten is geweest zoals ik had gevraagd, anders doet hij alles buiten.
Ik ga zo wel even vragen hoe of wat want dit was niet echt wat ik in mijn hoofd had. Ik had gezegd dat zijn bakje met brokjes altijd vol moest zijn. Ze kwamen gisteren ook pas super laat thuis dus als ik ook laat was geweest had hij tot tien uur geen eten gehad.
Nu heb ik niet de leukste buren maar ik was toch wel een beetje teleurgesteld in ze.
Nou ja kat zag er prima uit verder en heeft zich vast wel gered maar ikzelf vind het altijd niks om een nacht bij hem weg te gaan.

Afgelopen dinsdag was ik de hele dag aan het werk en ging ik s'avonds ook nog weg naar een concert. Toen ik thuis kwam was het twaalf uur. Ik heb hem toen nog even naar buiten gelaten maar vervolgens wilde hij niet meer binnen komen. Dat is niks voor hem. Ik heb hem met voer naar binnen gelokt maar hij glipte meteen weer naar beneden en ging aan de deur staan bonken.
Zo zijn we tot 2 uur bezig geweest tot ik het maar opgaf en hem naar buiten deed. Bleek dat hij een muis gezien had en even op jacht moest in onze tuin. Toen muis dood was kwam hij op zijn dooie akkertje aanzetten en ging hij zo binnen liggen slapen. Ik kon hem echt wel even achter het behang plakken toen. Ik was al zo moe en ik wilde zo graag slapen.

Maar ja in veel opzichten is mijn kat geen normale kat. Komt niet op het aanrecht, doet verder nooit iets dat niet mag, dus ik mag niet klagen.
Ga vandaag de kerstboom maar neerzetten denk ik, zonder gedoe. Want mijne vind dat niet boeiend. Hij springt ook niet in dozen als ik die neerzet trouwens. Mijn moeder omschrijft hem altijd als ''een hele saaie kat''

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven